Selittäkääs nyt mitä haittaa on, jos pieni lapsi saa pelata esim ipadia, Kuriota tai muuta tablettia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heheeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heheeee

Vieras
Kun joka kerta kun kysytään minkälaisista peleistä lapsenne tykkäävät tai vastaavaa, tulee muutama mamma vaahtoamaan kuinka järkyttävää pienten lasten pelaaminen on.

Eli mitä haittaa on vaikka puoli tuntia päivässä pelata muistipelejä tabletilla. Sanotaan nyt, että jaksaa pelata vaikkapa kahdesti 15min putkeen.

Perustelkaa hyvin vastauksenne, koska en ole vielä yhtään järkevää perustelua kauhistelulle löytänyt. :D
Pelkäättekö vain ylipäänsä nykyaikaa ja menette kauhistelemaan kaikkea uutta vai kuvitteletteko tosiaan, että lapset unohtavat miten leikitään jos sillä tabletilla osaa pelata kehittäviä pelejä? :D

Mun mielestä pitäis katsoa sitä kokonaisruutuaikaa. Jos lapsi katsoo asmulla tunninnpikkukakkosta ja illalla toisen tunnin ja sen lisäksi se puoli tuntia tablettia niin se on kyllä liikaa eikä tarpeeksi aikaa vapaaseen leikkiin, ulkoiluun jne jää.
Minusta tuommoselle leikki-ikäselle maksimissaan se tunti ruutuaikaa päivässä, olis se sitten mitä tahansa. Mutta olenkin nipo. (Ja yksi niistä kuka kertoi tuossa toisessa ketjussa mitä meidän lapset pelaa)

Mun mielestä pitäis katsoa sitä kokonaisruutuaikaa. Jos lapsi katsoo asmulla tunninnpikkukakkosta ja illalla toisen tunnin ja sen lisäksi se puoli tuntia tablettia niin se on kyllä liikaa eikä tarpeeksi aikaa vapaaseen leikkiin, ulkoiluun jne jää.
Minusta tuommoselle leikki-ikäselle maksimissaan se tunti ruutuaikaa päivässä, olis se sitten mitä tahansa. Mutta olenkin nipo. (Ja yksi niistä kuka kertoi tuossa toisessa ketjussa mitä meidän lapset pelaa)

Hyvin sanottu. Tosin olen sen verran lepsumpi, että esim viikonloppuna on ihan ok katsoa yli tunnin kestävä leffa kuten meillä lauantaisin on tapana yhdessä katsoa. Se on meidän spesiaaliaikaa kun ensin kokataan kaikki yhdessä ja valkataan yhdessä kaikille sopiva kiva elokuva. :) Eli lauantaisin saattaa mennä kahdeksi tunniksi ruutuaikaa, mutta muuten tuskin koskaan ylittää tuntia YHTEENSÄ päivässä. Aika vähän katsoo telkkaria ja pelitkin jäävät vähälle. Pari päivää saattaa olla katsomatta mitään, sitten taas voi palata puoli tuntia ja seuraavana päivänä katsoa puoli tuntia telkkarista jotain ja niin edelleen.

Kun koliikkivauva oli pahimmillaan aikanaan, annoin enemmän periksi. En varmaan muuten olisi selvinnyt siitä ajasta, mutta onneksi oli autot -sarja. Sinne sellainen katselukin oikeastaan jäi. :)

Pienille lapsille on tärkeämpää kehittää mm. hienomotorisia taitojaan pelaamalla muistipeliä ihan oikeasti; siis käännellä, nostella, haistella, maistella, järjestellä niitä paloja. Se on oikeasti tärkeää lapsen aistien ja muun kehityksen kannalta. Tabletin pelaaminen ei sulje tietenkään pois myös tavallisen muistipelin pelaamista, eli lapset toki voi pelata molempia, mutta miksi? Tabletit ja tv:t on toki lapsille hauskoja, mutta myös kuormittavia kehittyville aivoille. Niillä on vaikutusta mm. lapsen keskittymiskykyyn, levottomuuteen, univaikeuksiin ym.
Minusta nuo pelit on vain aikuisille helpottamaan arkea, kun saa sen lapsen vartiksi istumaan hiljaa tai automatkan ajaksi. Pienelle lapselle niistä ei juuri hyötyä ole ja parempaakin ajanvietettä sille lapselle voi antaa siksi aikaa. Lapsilla on ärsykkeitä ja turhakkeita ja kuormittavia tekijöitä elämässään nykyään niin paljon, että on typerää että pienten lasten vanhemmat vielä lisäävät sitä ihan itse tämmöisillä keinoilla.

Lisää luettavaa: http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/58506-pienet-lapset-riippuvaisia-ipadeista-oireet-kuin-heroiinissa

Ja siis, se että te valvotte lasten pelaamista ja rajoitatte peliaikaa on todella hyvä, mutta se ei poista niitä pelien vaikutuksia.

• Tykkää
Reactions: Jätkä
Kyse on myös mitä sovelluksia tabletilta käytetään. Se on erinomainen väline taitojen harjaannuttamiseen, mutta liika on liikaa. Aivan kuten televisiosta voi katsoa opettavia ohjelmia taikka pelkkää viihdettä. Tablet on kuitenkin televisiota tehokkaampi väline, niin hyvässä kuin pahassa. Joku täällä puhuikin kokonaisruutuajasta.

Meillä pelataan ihan liikaa. Tablettia ei kotona ole, mutta wiillä ja tietokoneella pelaa nelivuotias, lisäksi kattoo lastenohjelmia. Ollaan yritetty pitää pelitömiä viikkoja, kuukausia jne. mutta silti ei maistu leikit, ulkoilu eikä varsinkaan mikään ikävämpi homma.
Meillä pelit on lähinnä omaa laiskuuttamme käytössä, niillä on hyvä palkita lapsi, esim: jos nyt käydään ulkona ja syöt hienosti, niin saat pelata.
Päivittäinen peliaika on hurja, en uskalla edes itse ajatella sitä. En tiedä, miten saisi lapsen, saatika itseni tottumaan erilaiseen järjestelyyn. Pelit tukivat aluksi lapsen puhetta ja liikkumista, nyt niistä on tullut epämiellyttävä rutiini.

Meillä pelataan ihan liikaa. Tablettia ei kotona ole, mutta wiillä ja tietokoneella pelaa nelivuotias, lisäksi kattoo lastenohjelmia. Ollaan yritetty pitää pelitömiä viikkoja, kuukausia jne. mutta silti ei maistu leikit, ulkoilu eikä varsinkaan mikään ikävämpi homma.
Meillä pelit on lähinnä omaa laiskuuttamme käytössä, niillä on hyvä palkita lapsi, esim: jos nyt käydään ulkona ja syöt hienosti, niin saat pelata.
Päivittäinen peliaika on hurja, en uskalla edes itse ajatella sitä. En tiedä, miten saisi lapsen, saatika itseni tottumaan erilaiseen järjestelyyn. Pelit tukivat aluksi lapsen puhetta ja liikkumista, nyt niistä on tullut epämiellyttävä rutiini.

Laita tunnin peliaika päivässä ja pidä siitä kiinni. Se on toiminut meillä. Toinen vaihtoehto on määritellä ruutuaika päivässä, tosin voi silloin laittaa että saa katsoa kuitenkin elokuvan jos se on pidempi kuin päivittäinen ruutuaika.

Meillä tabletilla pelaaminen on todettu esim. puheterapeutin taholta hyväksi, lapsen joku kehitysvaihe on mennyt nyt paljon eteenpäin kun on saanut välillä pelata lasten "opettavaisia" pelejä. Elton suosittelemia.

Vanhemmat pelaavat autopelejä ja angry birdsiä ja luultavasti ihan ihmisiä heistäkin tulee.

Tosin meillä pelataan pajon myös ihan oikeita lautapelejä ja musitipelejä ym.

• Tykkää
Reactions: Data
Tää tabletti- ja pelivouhotus on sitä samaa, mitä mun nuoruudessa hoettiin elektroniikkapeleihin ja telkkariin liittyen. Ja aikuisten on mun mielestä vähän turha jeesustella tietotekniikan käytöstä, jos itse roikkuvat päivittäin tuntikausia palstalla tai älypuhelimen kanssa värkäten...

Mä en kyllä lähe siihen että aletaan laskee minuutteja että kuinka paljon ollaan ruudun ääressä. Toisinaan enemmän, toisinaan vähemmän tai ei ollenkaan. Oleellista minusta on sillä, mitä sillä laitteella tehdään, kuinka paljon lapsi siihen addiktoituu, keksiikö lapsi muutakin tekemistä ja liikkuuko lapsi. Jos alkaa kovin usein tulla sitä "mä haluun pelata!" -jankutusta niin pelit menee vähäks ajaks kokonaan kiinni. Mutta sitä mä en ymmärrä mitä vikaa on pelata automatkalla tai jossain pankissa odotellessa. Pitääkö sen lapsen seinää tuijottaa ihan vaan siks, että aikuinen kiusallaan kieltää laitteiden käytön "kun ei tuommosia vehkeitä minun lapsuudessa ollu vaan hiljaa piti istua ja odottaa ettei saa tukkapöllyä".

En halua että lapsi hirveesti alkaa käyttämään nuorena mitään tabletteja tai tietokoneita, koska tiedän että niihin a. koukuttuu helposti b. niiden edessä könöttäminen ei tee hyvää kenenkään kropalle. Etenkin kasvavan lapsen pitää liikkua mahdollisimman paljon, ei istua nököttää kumarassa koneen tms edessä.

Wiin urheilupelit aion kuitenkin sallia, tietyissa rajoissa :) tablettia, tietokonetta, pleikkaria ei lapsen käsiin anneta, ja pyritään välttämään niiden käyttöä muutenkin kun lapsi on hereillä.

Niin ja olen niinkin kamala, että minusta pitää myös oppia ihan vaan esim. olemaan ja odottamaan kauniisti esim. kauppajonossa, eikä aina olettaa että saa jonkun tabletin siihen näplättäväksi. Minusta on myös rumaa näprätä jatkuvasti kännykkää joka tilanteessa ja seurassa, niinkuin monet nykyään tekee.

Ei meilläkään jatkuvasti pelata eikä nökötetä telkkarin ääressa - iPad-ensi-innostus meni todella nopeasti ohi eikä aikarajoista tarvitse enää edes keskustella.

Mutta tuosta huonosta asennosta sen verran, että meillä ollaan lego-laatikon äärellä milloin milläkin mutkalla enkä silti aio niilla rakentelua kieltää enkä edes rajoittaa ;)

[QUOTE="Jenis";29263570]Ei meilläkään jatkuvasti pelata eikä nökötetä telkkarin ääressa - iPad-ensi-innostus meni todella nopeasti ohi eikä aikarajoista tarvitse enää edes keskustella.

Mutta tuosta huonosta asennosta sen verran, että meillä ollaan lego-laatikon äärellä milloin milläkin mutkalla enkä silti aio niilla rakentelua kieltää enkä edes rajoittaa ;)[/QUOTE]

Joo, mutta läheskään kaikilla se alkuinnostus ei mene ohi. Nykyään kuitenkin tehdään jo ihan "diagnoosejakin" nettiriippuvuudesta. Netti ja pelit koukuttaa todella helposti.

Minusta ei ole sama asia leikkiä lattialla legoilla, rakentaa niitä, asennot siinä kuitenkin vaihtuu koko ajan ja motoriikka harjaantuu. Tabletilla taas istutaan pahimmassa tapauksessa samassa kyyryssä pitkä aika, silmät väsyy, hartiat lysähtää, selkä menee notkolle, kroppa ei tee juuri mitään muuta kuin sormet naputtaa näyttöä. Ei se ole ihmiselle luontaista. Ja juu, ihan kokemuksesta tiedän... *vihellys*

Mutta niin, en mä pidä pahana jos lapsi on joskus vähän aikaa koneella, meillä sitä vaan vältetään lasten kanssa, koska en nyt näe siinä mitään suurta hyötyäkään. 1-vee ei oo saanut koskea tablettiin vielä, eikä saakkaan ihan heti, koska mielestäni ei tarvitse sitä yhtään mihinkään.

Mulla pojat 3v, 6v ja 8v. Taloudesta löytyy niin tabletti, wii, psp kun pari tietokonettakin. Nuorimmainen ei pelaa ollenkaan, tabletista saattaa välillä katsoa jotain piirettyä (esim. kun on mukana isompien jääkiekkoharkoissa ja itse autan luistimia jalkaan jne).
Isoimmilla on pelipäivä lauantaina. Silloin saavat useamman tunnin pelata harrastuksen ja ulkoilun jälkeen. Pelavat yleensä wiilla tai käsikonsolilla, välillä tabletilla. Viikolla meillä pelikoneita ei käytetä. Tosin, viikolla saattavat kumpkin pelata noin 15min/päivässä parina-kolmena päivänä tietokoneella, mutta ne ovat sitten esim. eskari-peliä tai koululaisen kertotauluharjoituksia. Eli jotain opettavaista.

Minusta ei sinäänsä pelikoneissa tai tableteissa ole mitään pahaa. Kunhan osataan laittaa rajat ja valvoa niitä. Liika on liikaa, tässäkin asiassa.

Kyllä lapsille ois ihan aiheellista opettaa, että pankin jonossa istutaan penkillä eikä pelata mitään pelejä. Että se on typerän näköistäkin kun pikkuiset lapset jossain linja-autossa näpyttelee pelikonetta tai puhelinta!
Lapsellekin on tärkeää, ettei aina ole mitään tekemistä. Joskus pitää oppi vain olemaan. Mitä sitten kun lapsen pitää koulussa tai missä tahansa jonotella ja odotella, ilman peliä? Miettikääs nyt mitä te lapsillenne teette, ei nyt tällä hetkellä ehkä mutta vaikutukset vuosien päästä.

[QUOTE="äiti88";29263648]Joo, mutta läheskään kaikilla se alkuinnostus ei mene ohi. Nykyään kuitenkin tehdään jo ihan "diagnoosejakin" nettiriippuvuudesta. Netti ja pelit koukuttaa todella helposti.

Minusta ei ole sama asia leikkiä lattialla legoilla, rakentaa niitä, asennot siinä kuitenkin vaihtuu koko ajan ja motoriikka harjaantuu. Tabletilla taas istutaan pahimmassa tapauksessa samassa kyyryssä pitkä aika, silmät väsyy, hartiat lysähtää, selkä menee notkolle, kroppa ei tee juuri mitään muuta kuin sormet naputtaa näyttöä. Ei se ole ihmiselle luontaista. Ja juu, ihan kokemuksesta tiedän... *vihellys*

Mutta niin, en mä pidä pahana jos lapsi on joskus vähän aikaa koneella, meillä sitä vaan vältetään lasten kanssa, koska en nyt näe siinä mitään suurta hyötyäkään. 1-vee ei oo saanut koskea tablettiin vielä, eikä saakkaan ihan heti, koska mielestäni ei tarvitse sitä yhtään mihinkään.[/QUOTE]

Ei meilläkään vauvat tai pienet taaperot ole koneita käytelleet, ja jos alkuinnostus ei olisi mennyt ohi, koneiden käyttöä olisi tietysti rajoitettu rankemmin. Mutta tarkoitin vain, että tämäkään asia ei ole täysin mustavalkoinen. Liikaa mitä tahansa yksittäistä asiaa nyt vain on liikaa, niin lapsen kuin aikuisenkin elämässä.

Onhan siitä tutkimuksia, että pelaaminen kehittää (isompien lasten) reaktiokykyä, kielitaitoa, mitä milloinkin.

Ei ole mitkään tabletit sun muut vempeleet pikkulapsille. Eikö muistipeliä voi pelata ihan oikeastikin, oikeilla korteilla?? Ja värittää voi värityskirjoja kynillä, eikä millää tabletilla! Ei herrajesta. Näin se ihminen vaan vieraantuu tavallisista asioista. Sillonkun minä olin pieni, oli sellainen juttu, kun LEIKKIMINEN kova juttu. Varsinkin ulkona oli kova juttu. Vaan ei enää kun 4v kersat tableteilla pelaa jossain facebookissa vähän farmipelejä.. Surullista

Alkuperäinen kirjoittaja Näinn;29264299:
Ei ole mitkään tabletit sun muut vempeleet pikkulapsille. Eikö muistipeliä voi pelata ihan oikeastikin, oikeilla korteilla?? Ja värittää voi värityskirjoja kynillä, eikä millää tabletilla! Ei herrajesta. Näin se ihminen vaan vieraantuu tavallisista asioista. Sillonkun minä olin pieni, oli sellainen juttu, kun LEIKKIMINEN kova juttu. Varsinkin ulkona oli kova juttu. Vaan ei enää kun 4v kersat tableteilla pelaa jossain facebookissa vähän farmipelejä.. Surullista

Miten nämä kaksi poissulkevat toisensa? Ai että jotkut äidit vaan on tyhmempää sorttia. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ääliöitä;29263858:
Kyllä lapsille ois ihan aiheellista opettaa, että pankin jonossa istutaan penkillä eikä pelata mitään pelejä. Että se on typerän näköistäkin kun pikkuiset lapset jossain linja-autossa näpyttelee pelikonetta tai puhelinta!
Lapsellekin on tärkeää, ettei aina ole mitään tekemistä. Joskus pitää oppi vain olemaan. Mitä sitten kun lapsen pitää koulussa tai missä tahansa jonotella ja odotella, ilman peliä? Miettikääs nyt mitä te lapsillenne teette, ei nyt tällä hetkellä ehkä mutta vaikutukset vuosien päästä.

Niin me opetetaankin, vaikk lapsi saakin joskus pelailla pikkulasten peliä. :O Voit ihmetellä hetken rauhassa miten nämä kaksi asiaa voi yhdistää elämässä. Hurja juttu, miten se on mahdollista? :O

[QUOTE="sepäse";29262983]Pienille lapsille on tärkeämpää kehittää mm. hienomotorisia taitojaan pelaamalla muistipeliä ihan oikeasti; siis käännellä, nostella, haistella, maistella, järjestellä niitä paloja. Se on oikeasti tärkeää lapsen aistien ja muun kehityksen kannalta. Tabletin pelaaminen ei sulje tietenkään pois myös tavallisen muistipelin pelaamista, eli lapset toki voi pelata molempia, mutta miksi? Tabletit ja tv:t on toki lapsille hauskoja, mutta myös kuormittavia kehittyville aivoille. Niillä on vaikutusta mm. lapsen keskittymiskykyyn, levottomuuteen, univaikeuksiin ym.
Minusta nuo pelit on vain aikuisille helpottamaan arkea, kun saa sen lapsen vartiksi istumaan hiljaa tai automatkan ajaksi. Pienelle lapselle niistä ei juuri hyötyä ole ja parempaakin ajanvietettä sille lapselle voi antaa siksi aikaa. Lapsilla on ärsykkeitä ja turhakkeita ja kuormittavia tekijöitä elämässään nykyään niin paljon, että on typerää että pienten lasten vanhemmat vielä lisäävät sitä ihan itse tämmöisillä keinoilla.

Lisää luettavaa: Pienet lapset riippuvaisia iPadeista: ”Oireet kuin heroiinissa” | Uusi Suomi

Ja siis, se että te valvotte lasten pelaamista ja rajoitatte peliaikaa on todella hyvä, mutta se ei poista niitä pelien vaikutuksia.[/QUOTE]
Tuossa puhuttiin nimenomaan haitallisesta ajasta. Etkö tosiaan näe eroa siinä jos lapsi pelaa tunteja päivässä, tai esimerkiksi puoli tuntia? :D
Etkö ymmärrä mistä se haitta tulee? Et nähtävästi oikeasti osaa lukea tekstiä ja jätkä samaa sorttia ilmeisesti. Aika huoleustuttavaa jos tämänkaltaisilla on lapsia kasvatettavanaan. : /

Meinaan pitäisi olla jonkinlaista järkeä käytössä edes.

Siis onko palstamammat ihan tosissaan vastauksiensa kanssa? Puolituntia vaan tietokoneella/tabletilla? Ja sekin kuulemma ihan järkyttävän liikaa yhdelle päivälle,,,

[QUOTE="Jenis";29263893]Ei meilläkään vauvat tai pienet taaperot ole koneita käytelleet, ja jos alkuinnostus ei olisi mennyt ohi, koneiden käyttöä olisi tietysti rajoitettu rankemmin. Mutta tarkoitin vain, että tämäkään asia ei ole täysin mustavalkoinen. Liikaa mitä tahansa yksittäistä asiaa nyt vain on liikaa, niin lapsen kuin aikuisenkin elämässä.

Onhan siitä tutkimuksia, että pelaaminen kehittää (isompien lasten) reaktiokykyä, kielitaitoa, mitä milloinkin.[/QUOTE]

Pointti oli vaan se, että vaikka sun ja mun lapset ei pelaa tai ei pelaa liikaa, alkaa olemaan suuri joukko lapsia ja nuoria jotka viettää ihan liikaa sitä "ruutuaikaa". Ja yhä useampi taapero, jopa vauva on tottunut siihen että tyrkätään tabletti kouraan, kun sillä on helppo saada se lapsi "hiljaseksi". Joten en ihmettele, miksi sitä vähän paheksutaan kun pieni lapsi pelaa ipadilla. Jossain oli tehty tutkimus, jossa tutkimukseen osallistuvista vauvoista moni oli kiinnostuneempi ja innostuneempi tabletin ruudusta, kuin äidin kasvoista. Onhan se vähän... vinksahtanutta. Jo taapero voi olla tekniikkakoukussa.

Niin ja painotan, en puhu sinusta tai minusta, vaan muuten vaan aiheesta yleisesti.

[QUOTE="Eetu";29265267]Siis onko palstamammat ihan tosissaan vastauksiensa kanssa? Puolituntia vaan tietokoneella/tabletilla? Ja sekin kuulemma ihan järkyttävän liikaa yhdelle päivälle,,,[/QUOTE]

Nää on näitä joita vituttaa oma jälkeenjääminen kaikessa ja sitten ihan järjestelmällisesti paheksutaan kaikkea uutta, vaikka se ei olisikaan millään lailla haitallista. Ihme kun samat mammat ei vaahtoa pikkukakkosen katsomisesta päivässä. :D Vaikka sehän on oikeastaan HAITALLISEMPAA!! :O (ja ihan oikeastikin on) Mutku telkku on jo tullu niin se ei ole paha paha uusi juttu. Hyi hyi nykyaika hyi!

:laugh:

[QUOTE="äiti88";29265273]Pointti oli vaan se, että vaikka sun ja mun lapset ei pelaa tai ei pelaa liikaa, alkaa olemaan suuri joukko lapsia ja nuoria jotka viettää ihan liikaa sitä "ruutuaikaa". Ja yhä useampi taapero, jopa vauva on tottunut siihen että tyrkätään tabletti kouraan, kun sillä on helppo saada se lapsi "hiljaseksi". Joten en ihmettele, miksi sitä vähän paheksutaan kun pieni lapsi pelaa ipadilla. Jossain oli tehty tutkimus, jossa tutkimukseen osallistuvista vauvoista moni oli kiinnostuneempi ja innostuneempi tabletin ruudusta, kuin äidin kasvoista. Onhan se vähän... vinksahtanutta. Jo taapero voi olla tekniikkakoukussa.

Niin ja painotan, en puhu sinusta tai minusta, vaan muuten vaan aiheesta yleisesti.[/QUOTE]

Onko tämä taas sellainen "iltistutkimus"? Voihan se olla että tutun äidin kasvot ovat turvalliset ja kivat, mutta värikkään ruusun nähdessään vauva innostuukin hetkeksi. Eli ihan tavallisesta asiasta saadaan kuulostamaan kauhealta. :D Minunkin vauva innostuu jos sattuu puhelimeni värikkäät palkit näkemään ja yrittää tarttua siihen silmät suurina, vaikka ei ole kyllä koskaan saanut mitään padia katsella vielä.

Yhteistyössä