Alkuperäinen kirjoittaja saisko täältä jotain tietoa:
Mitä lääkäri voi tehdä? Kertokaa te, keil ollut selkäkipuja. Tekeekö lääkäri jotain tutkimuksia, mistä vois johtuu selkäkivut? Sattuu seistessä ja jos on pitkään pystyasennossa ja jos istuu huonossa asennossa. Sängyssäki vaikee löytää hyvä asento. Otetaanko selästä röntgeneitä vai mitä, ja mitä mun seläs on vikana, lihaksetko jumissa vai mitä?
MILLOIN ON SYYTÄ MENNÄ LÄÄKÄRIIN
Useimmista selkäkivuista voit selvitä itse, mutta joissakin tapauksissa on syytä mennä lääkäriin.
Mitä lääkäri voi tehdä ja mitä ei
Lääkäri voi diagnostisoida muutamat vakavat selkärangan sairaudet ja hoitaa niitä. Lääkäri ei kuitenkaan voi tarjota nopeaa ratkaisua tavallisiin selkäkipuihin. Sinun on suhtauduttava realistisesti lääkärin ja terapeutin mahdollisuuksiin auttaa sinua.
- He voivat varmistaa, ettei sinulla ole vakavaa sairautta.
- He voivat kokeilla erilaisia hoitoja, joilla voidaan lievittää kipua.
- he voivat neuvoa, miten selviytyä kivun kanssa ja jatkaa teenpäin.
On luonnollista, että selkäkipu herättää ajatuksen vakavasta sairaudesta. Näin on aniharvoin. Voit silti tarvita siitä varmistusta. Se onkin tärkeimpiä asioita, mit'ä lääkäri voi tehdä hyväksesi.
Lääkäri voi tukea ja auttaa, mutta kyseessä on oma selkäsi ja sinun on itse saatava se toimimaan.
Varoitusmerkkejä
Jos sinulla on useita viikkoja kovia kipuja, jotka eivät parane vaan pahenevat, tai jos tunnet itsesi sairaaksi, mene lääkäriin.
Kaikki seuraavat oireet ovat hyvin harvinaisia, mutta jos sinulla selkäkipua ja tunnet odottamatta näitä oireita, hakeudu heti lääkäriin:
- virtsaamiskyvyttömyys tai pidätysvaikeudet
- tunnottomuus peräaukon alueella tai sukupuolielimissä
- tunnottomuus, pistely tai heikkous molemmissa jaloissa
- tasapainovaikeudet
Muista, että vakava sairaus on vain harvoin selkäkivun syynä.