Selkä ollut kipeä jo jonkin aikaa, kannattaako mennä lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saisko täältä jotain tietoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saisko täältä jotain tietoa

Vieras
Mitä lääkäri voi tehdä? Kertokaa te, keil ollut selkäkipuja. Tekeekö lääkäri jotain tutkimuksia, mistä vois johtuu selkäkivut? Sattuu seistessä ja jos on pitkään pystyasennossa ja jos istuu huonossa asennossa. Sängyssäki vaikee löytää hyvä asento. Otetaanko selästä röntgeneitä vai mitä, ja mitä mun seläs on vikana, lihaksetko jumissa vai mitä?

No mene lääkäriin. Kukaan ei voi sanoa noiden perusteella, et kuule nyt sulla on vaikka hermopinne. Aina pitää eka tutkia ja lääkärit tekee ne diagnoosit ja katsoo jatkotutkimukset sen mukaan.

Mua itseänikin jotenkin ihmetyttää, kun ihmiset selittää vaivojaan mulle ja kysyy, et mikä on. Vaikka kuinka olen terv.huoltoalan ammattilainen niin mistä mä tiedän. Voinhan mä jotain arvailla, mut ennen ku oon itse tutkinut niin en kyllä mielellään sano yhtään mitään. Ja lääkärit tekee ne diagnoosit ei muu hoitohenkilökunta.

Vaikea sanoa, kun ei ole lääkäri ;) Hankalissa tapauksissa otetaan röntgenkuva /magneettikuva, josta selän rakenteelliset poikkeamat saadaan selville. Riippu ihan oireista, mitkä tutkimukset ovat tarpeen. Mene sinne lääkäriin.

Ei useinkaan lääkäri ota mitään kuvia. Pyytää paidan ja housut pois ja tarkastaa onko selkärankasi suora ja kuinka pystyt taipumaan. Tarkistaa ettei ole iskias. Saattaa antaa lähetteen fysioterapiaan, mutta siitäkin joudut itse kalliisti kustantamaan, vaikka kela muka korvaa.

suosittelen sauvakävelyä tähän( kin ) vaivaan :D tai sitten venyttelyä,jos et syystä tai toisesta pääse lenkille..kädet kohti lattiaa rullausta ja selkä pyöreänä takaisin ylös

mulla vastaavilla oireilla löytyi välilevyn pullistuma. ravasin eka turhaan julkisella puolella ja sain särkylääkereseptiä reseptin perään ja erilaisia arvauksia selästä. kannattaa painella yksityiselle, vaikka se kirpaseekin lompsassa. ite pääsin suoraan kirurgin vastaanotolle.

Kokemuksia on lääkärissä käynnistä kun selkä on kipeä. Suosittelevat fysioterapiaa, liikuntaa, venyttelyä ja buranaa. Ei ole yksikään lääkäri tutkinut selkääni vaikka jo useamman vuoden ollut kipeä. Selkäkipuisia ei varmaankaan oteta todesta kun niitä on niin paljon ja taitaa olla, että lääkäreilläkään ei ole asiasta tietoa kun eivät halua ryhtyä tutkimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sini:
mulla vastaavilla oireilla löytyi välilevyn pullistuma. ravasin eka turhaan julkisella puolella ja sain särkylääkereseptiä reseptin perään ja erilaisia arvauksia selästä. kannattaa painella yksityiselle, vaikka se kirpaseekin lompsassa. ite pääsin suoraan kirurgin vastaanotolle.

Leikattiinko selkäsi vai?

Ja yksityinen lääkärikö sitten oli pelastus? Sun viesti on jotenkin vaillinainen. Eli pullistuma löytyi, mutta mitäs sitten tapahtui?

Alkuperäinen kirjoittaja saisko täältä jotain tietoa:
Mitä lääkäri voi tehdä? Kertokaa te, keil ollut selkäkipuja. Tekeekö lääkäri jotain tutkimuksia, mistä vois johtuu selkäkivut? Sattuu seistessä ja jos on pitkään pystyasennossa ja jos istuu huonossa asennossa. Sängyssäki vaikee löytää hyvä asento. Otetaanko selästä röntgeneitä vai mitä, ja mitä mun seläs on vikana, lihaksetko jumissa vai mitä?

-kannattaa mennä lääkärille. Selkäkipu voi johtua niin monista eri syistä.
-Lääkäri voi määrätä kipulääkkeitä ja/tai lihasrelaksantteja, jotta kipu saadaan kuriin ja joskus jopa jo kivun kuriin saanti laukaisee tekijän, josta kipu on alunperin lähtenyt liikkeelle
-Tekee tutkimuksia sekä vastaanotolla että tarvittaessa lähettää jatkotutkimuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja sinille tämä kysymys:

ei leikattu. parani itsestään.

mä kävin tänään osteopaatilla ja het ties mikä seläs oli vikana...:) sitä ennen olin tuskaillu selän kans parisen vuotta ja mitkään lääkärit/hierojat/fysioterapeutit tienny mistään mitään ei osannu auttaa

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
mä kävin tänään osteopaatilla ja het ties mikä seläs oli vikana...:) sitä ennen olin tuskaillu selän kans parisen vuotta ja mitkään lääkärit/hierojat/fysioterapeutit tienny mistään mitään ei osannu auttaa

Kuvattiinko selkäsi jotenkin? Mitä osteopaatti osasi sit sanoa?

Alkuperäinen kirjoittaja sinille tämä kysymys:

ei leikattu. parani itsestään.

Missä ajassa parani itsekseen, pikkuhiljaa vai kertarytinällä?

Alkuperäinen kirjoittaja kerro:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Kuvattiinko selkäsi jotenkin? Mitä osteopaatti osasi sit sanoa?

ei oo kuvattu. No se tunnusteli niit nikamia ja osas sanoa niistä et ei oo kohillaan...ja "tukoksia" oli myös paljon jotka aiheutanu tätä kipua, ne saa kovalla hieronnalla vaan pois

Alkuperäinen kirjoittaja saisko täältä jotain tietoa:

MILLOIN ON SYYTÄ MENNÄ LÄÄKÄRIIN

Useimmista selkäkivuista voit selvitä itse, mutta joissakin tapauksissa on syytä mennä lääkäriin.

Mitä lääkäri voi tehdä ja mitä ei

Lääkäri voi diagnostisoida muutamat vakavat selkärangan sairaudet ja hoitaa niitä. Lääkäri ei kuitenkaan voi tarjota nopeaa ratkaisua tavallisiin selkäkipuihin. Sinun on suhtauduttava realistisesti lääkärin ja terapeutin mahdollisuuksiin auttaa sinua.

- He voivat varmistaa, ettei sinulla ole vakavaa sairautta.

- He voivat kokeilla erilaisia hoitoja, joilla voidaan lievittää kipua.

- he voivat neuvoa, miten selviytyä kivun kanssa ja jatkaa teenpäin.

On luonnollista, että selkäkipu herättää ajatuksen vakavasta sairaudesta. Näin on aniharvoin. Voit silti tarvita siitä varmistusta. Se onkin tärkeimpiä asioita, mit'ä lääkäri voi tehdä hyväksesi.

Lääkäri voi tukea ja auttaa, mutta kyseessä on oma selkäsi ja sinun on itse saatava se toimimaan.

Varoitusmerkkejä

Jos sinulla on useita viikkoja kovia kipuja, jotka eivät parane vaan pahenevat, tai jos tunnet itsesi sairaaksi, mene lääkäriin.

Kaikki seuraavat oireet ovat hyvin harvinaisia, mutta jos sinulla selkäkipua ja tunnet odottamatta näitä oireita, hakeudu heti lääkäriin:

- virtsaamiskyvyttömyys tai pidätysvaikeudet

- tunnottomuus peräaukon alueella tai sukupuolielimissä

- tunnottomuus, pistely tai heikkous molemmissa jaloissa

- tasapainovaikeudet

Muista, että vakava sairaus on vain harvoin selkäkivun syynä.

Yhteistyössä