Serkun rippijuhlat lähestyy... 20e sopiva summa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyseliä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
palma, todella outoa käytöstä... tuntuu että ne ovat vain rahan perässä nykyään.

Sanos muuta. Toinen tapaus oli viime kesältä, jolloin sukulaispoika levitteli saamansa kirjekuoret viuhkaksi ja löyhytteli niillä reteästi. Hän myös avasi kuoret jo juhlapaikalla, teki seteleistä nipun ja tunki sitä taskuihinsa ja lippiksen(!) reunan alle. Tottakai myös laski niitä rahoja kovaan ääneen... Vähän mennyt maku noiden sukulaispentujen juhlatavoista!

Ja näistä kasvaa "aikuisia" jotka myöhemmin laittavat niitä hääkutsuja tulemaan,sitten ihmetellään kun niissä suunnilleen lukee jo summakin minkä kukin vieras saa luvan maksaa tulee paikalle tai ei:(

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
ihan turha verrata markka-aikaa, hinnatkin kaksinkertaistuivat. tytòt oppikaa ajattelemaan euroissa muuten alkaa ahdistaa ;)

Paskat ne hinnat mitään kaksinkertaistuneet ole. Ja mun rahani ei ainakaan ole kaksinkertaistuneet.

ihan turha verrata markka-aikaa, hinnatkin kaksinkertaistuivat. tytòt oppikaa ajattelemaan euroissa muuten alkaa ahdistaa ;)

Miksi? Ei minun kotihoidon ja työttömyyspäiväraha tuloni ole ainakaan noussut kun euroihin mentiin,okon sinun palkkasi/tulosi noussut 3-4kertaiseksi että voit antaa sen 20mk tilalle 20e?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
mein tyttö sai viime kesänä sukulaisillta, setä/täti perheineen 20 euroo ja meillä oli ruokatarjoilu. Niin, no en mää tiijä onko sil mitään merkitystä että onko ruoka vai pelkkä kahvitarjoilu, mut näin meillä. Toki kummit antoi rahaa sit reilummin ja isovanhemmilta sai lahjan, ei rahaa.

???
Siis mitä tarkoitat "meillä oli ruokatarjoilu"
Pitäiskö silloin lahjana olla isommat setelit vai mitä tarkoitit?? :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Paskat ne hinnat mitään kaksinkertaistuneet ole. Ja mun rahani ei ainakaan ole kaksinkertaistuneet.

ai, meillà hinnat ovat nousseet huimasti. mutta, todellakin, palkat eivàt. ei siità silti tule miààn jos ajattelee esim asuntojen hintoja markoissa tai liiroissa meillà. kyllà ne ovat kaksinkertaistuneet ne hinnat

Alkuperäinen kirjoittaja huhheijaa:

Miksi? Ei minun kotihoidon ja työttömyyspäiväraha tuloni ole ainakaan noussut kun euroihin mentiin,okon sinun palkkasi/tulosi noussut 3-4kertaiseksi että voit antaa sen 20mk tilalle 20e?

en ole tòissà, joten ei mitààn tuloja. annan 100 euroa, koska minusta rippilapsi ei saa oikein mitààn 20 eurolla. mutta tarkoitukseni ei ole kritisoida, kukin tavallaan. juhlamieli tàrkeàmpàà

Mieheni veljen tytär pääsee ripille ja ajateltiin laittaa 10 euroa kuoreen kortin kera.
Kovin läheisiä kun ei olla,niin varmasti 10 euroa muistamisesta riittää.Ainakin mun mielestä.Koko tyttöä näkee vuodessa varmaan kerran tai kaksi eikä hänen synttäreillekään ole kutsua tullut vuosikausiin.

Alkuperäinen kirjoittaja juhliin menijä:
Mieheni veljen tytär pääsee ripille ja ajateltiin laittaa 10 euroa kuoreen kortin kera.
Kovin läheisiä kun ei olla,niin varmasti 10 euroa muistamisesta riittää.Ainakin mun mielestä.Koko tyttöä näkee vuodessa varmaan kerran tai kaksi eikä hänen synttäreillekään ole kutsua tullut vuosikausiin.

10 euroa tuntuu ehkä pieneltä,mutta onhan se päivänsankarikin vielä niin nuori,ja harva osaa käsitella isoja rahoja.Moni sukulainen jos kympin antaa niin paljon rahaa hetken päästä.
Mielummin vaikka tuo kymppi kuin joku halpa lahja,josta ripille pääsijä ei välttämättä edes pidä tai ole käyttöä.

Olen antanut 20 euroa omille serkuilleni rippi/valmistujais/yo lahjaksi. Nyt viimeksi ostettiin porukalla nomination-koru ja minun osuuteni oli 15euroa.

Minusta se muistaminen on tärkeintä. Ei se, että minä ja lapset elämme kuukauden vedellä ja leivälle vain sen takia, että rippilapsi vanhempineen saa leveämmän hymyn isommista rahoista.

Suomessa elettiin viimeistä vuotta markkojen kanssa,annoin serkulleni lahjaksi 50mk ja hopeiset korvikset:)
3vuotta myöhemmin pääsee kyseisen sekukatraani pikkusisko ripille,annoin lahjaksi 15e ja hopeisen nilkkavitjan,vaan mitä sanoo serkkuni:(
Miksi annoin näin vähän rahaa,siskollenikin aikoinaan annoit 50mk joten minusta on epäoikeudenmukaista kun minä vain sain 15e Joten koita tässä siten selitellä että se entinen 50mk ei tarkoita samaa kun nyt antaisin 50e tosin huomaan muutamien kirjoituksista kyllä että näin he sen vain aina mieltävät:(

20?on oikein sopiva summa rippilahjaksi. Itse ollaan rippi, yo, valmistujaislahjaksi annettu 20-30e, riippuen kuinka läheinen nuori on.

Ja siihen muumimuki lahjaan lisään oman mielipiteeni, niin ehkä laittaisin sinne mukiin lisäksi jotain pientä, karkkia, koru, leffalippu, rahaa 10?, tai sit se muumimuki johonkin nättiin koriin tai peltirasiaan...

Ja kyllä meillä ainakin lahjassa vaikuttaa vähän se onko ruoka vai kahvit, kotona vai oikein juhlapaikassa. Esimerkiksi tässä keväällä meillä oli kahdet 60v juhlat joista toiset kotona kahvitarjoilulla ja toiset seurantalolla jossa pitoruoka, tanssia, ohjelmaa... Niin kyllä näihin jälkimmäisiin annettiin vähän isompi rahalahja.

en ole tòissà, joten ei mitààn tuloja. annan 100 euroa, koska minusta rippilapsi ei saa oikein mitààn 20 eurolla. mutta tarkoitukseni ei ole kritisoida, kukin tavallaan. juhlamieli tàrkeàmpàà

Rippilapselle 100e? :o
Huh, valmistuvalle tai yo:lle ymmärtäisin, mut rippilapselle en noin paljo antais!
Aateltiin rippilapselle laittaa 20 tai 40e, riippuu nyt mihin päädytään! :)

Alkuperäinen kirjoittaja oho:

Rippilapselle 100e? :o
Huh, valmistuvalle tai yo:lle ymmärtäisin, mut rippilapselle en noin paljo antais!
Aateltiin rippilapselle laittaa 20 tai 40e, riippuu nyt mihin päädytään! :)

miksi valmistujaisiin pitàisi antaa enemmàn? tarkoitan vaan ettà jos nyt annan 100 euroa, ei tarvitse silti ihan mitààn hirveàà summaa antaa valmitujaisiinkaan. kyse on kummilapsesta, niità minulla on vain yksi.

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
OIKEESTI kehtaako joku juhliin menijä laittaa kirjekuoreen 10 euroo?? ja tietty kaksi aikuista vielä menossa:(...TÖRKEETÄ!!

musta tuossa tapauksessa on parempi ostaa lahja, ei antaa 10 euroa

Niin tai näin, aina ei vaan ole sitä rahaa. Jos vielä juhlavaatteetkin pitäisi hommata ja kukat ja kortit niin pa:lta yh:ltä voi olla vaikea repiä juuri enempää. Siksi ymmärrän hyvin kaveria joka yrittää millä tahansa verukkeella kieltäytyä kaikista suvun juhlista. Huomattavsti helpommalla ja helvemmalla pääsee kun lapsi sattuu sairastumaan juuri sopivasti tms.

Ohjeistus on, että liian pientä tai oikeaa summaa ei ole olemassakaan. Jokainen antaa ihan oman maksukykynsä mukaan.

20? rippilahjaksi kuulostaa minusta ihan hyvälle. Itse annoimme miehen kanssa muutama vuosi sitten 50? hänen veljelleen rippilahjaksi. Hyvin riitti sekin ja oli sentään oma veli.

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
OIKEESTI kehtaako joku juhliin menijä laittaa kirjekuoreen 10 euroo?? ja tietty kaksi aikuista vielä menossa:(...TÖRKEETÄ!!

musta tuossa tapauksessa on parempi ostaa lahja, ei antaa 10 euroa

peesi tälle viimeiselle kas kun ei tiimarin 5? lahjakorttia. itse vein naapurin pojalle 40? 2 aikuista 3 lasta, ja sen toivat kyllä kaikki muutkin. kummit ja mummut huomattavasti enemmän

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
mein tyttö sai viime kesänä sukulaisillta, setä/täti perheineen 20 euroo ja meillä oli ruokatarjoilu. Niin, no en mää tiijä onko sil mitään merkitystä että onko ruoka vai pelkkä kahvitarjoilu, mut näin meillä. Toki kummit antoi rahaa sit reilummin ja isovanhemmilta sai lahjan, ei rahaa.

Outo ajattelu; eli pitää antaa ja sitte vasta saa?

Mun kummipojalla rippijuhlat sunnuntaina. Annan kyllä rahaakin ( ehkä 50-70 euroa ) mutta haluan jotain muistoakin antaa. Mutta mitä??? Pohdin jos Kalevala korun avaimenperän tai solmioneulan ( joo tiedän, että tylsä) tai jonkun Arabian jutun. Huokaus. Onkos jotain Helja L-S rippimukia kun on ylioppilasmukeja? Auttakaa...

Yhteistyössä