Sertralin orion-käyttäjät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ......
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

......

Vieras
Onko ollut vaikutusta? Sain reseptin..mutta mietin uskaltaako alkaa käyttää...

Mietityttää vain tämä kirjoitus pakkauselostuksessa:

Ole erityisen varovainen Sertralin Orion -tablettien kanssa:

- jos olet alle 18-vuotias: Sertralin Orion -tabletteja ei normaalisti pitäisi käyttää lapsilla ja alle 18-vuotiailla nuorilla. Lisäksi on hyvä muistaa, että alle 18-vuotiailla potilailla sellaisten haittavaikutusten riski kasvaa, kuten esimerkiksi itsemurhayritysten, itsemurha-ajatusten sekä vihamielisyyden riski (pääasiassa aggressiivisuutta, vastustavaa käyttäytymistä ja vihaa), kun he käyttävät tämän luokan lääkkeitä

Mulla käytössä Ratiopharmin Sertralin, lääkäri varoitti mahdollisesta ahdistuneisuuden ja itsetuhoisten ajatusten sekä paniikkihäiriön lisääntymisestä ekan kuukauden aikana aloittamisesta. Siksi luetutinkin ne ohjeet puolisolla ja yhdellä ystävälläni, että hoksaisivat jotain jos alkaa mun käytös muuttua. Lääkäriltä sain lisäksi Opamoxia lievittämään mahdollisia sivuvaikutuksia.
Ainoa sivuvaikutus mikä tuli, oli ummetus sekä ihan ekoina päivinä sellanen aivan mielettömän hyvä fiilis (elämä oli yhtä juhlaa ja kaikki hymyilytti)
Nyt käyttöä takana 3kk ja on sopinut mulle tuo. Alkuun oli enempi "tefloninen" olo, mutta nykyään pääsee taas jo itkukin ja välillä väsyttää ja käämit palaa. Ainoa sivuvaikutus on se että mun mielestä orkkuja on nykyään vaikeampi saada ja ne ei ehkä ole ihan yhtä voimakkaita kun ennen :( Mut ehkä se on pieni hinta siitä ettei tee itsaria.

oli sertralin orion ja tulin niin ahdistuneeksi että en voinut syödä niitä. tärisin ja olin ihan kun jossain pöhnässä kokoajan. lopetin pillerit ja tajusin jälkeenpäin että en edes muistanut siitä ajasta mitään kun välähdyksia kun olin noita syönyt n. 2 viikkoa.

Mä olen ollut todella tyytyväinen ko. lääkkeeseen. Mulla on nyt kuukausi takana kolmatta jaksoa ja en ole tälläkään kertaa huomaannut mitään sivuvaikutuksia, ihan oma itseni olen. Syön Sertralinia siis synnytyksen jälkeiseen masennukseen, tai paremminkin sen ehkäisyyn. Edellisten synnytysten jälkeen mulla on ollut masennus, josta olen selvinnyt Sertralinilla, nyt siis lääkitys aloitettiin jo valmiiksi heti synnytyksen jälkeen.

Olen ollut Sertraliniin todella tyytyväinen. Masennusoireet ovat hävinneet molemmilla edellisillä kerroilla nopeasti ja sivuvaikutuksia en ole havainnut. En myöskään koe tunteitteni "kadonneen", vaan olen ollut iloinen tai surullinen ihan normaalisti. Vaikutuksista orgasmiin en osaa sanoa mitään, kun on tuo seksi muutenkin ollut vähän hukassa synnytyksien jälkeen...

Lopetin lääkkeen, koska ei siitä sen kummempaa apuakaan ollut. Itsetuhoiset ajatukset, jotka olin kyllä jo muutenkin saanut taka-alalle jättivät kyllä rauhaan, mutta muuten elämä meni puuroksi. Istuin lamaantuneena kotona ja söin, söin, söin ja lihoin.

Masennus ja ahdistus lisääntyi, söin, söin ja söin ja koko ajan nälkä ja hirveä väsymys. Käytin vain 10 päivää, mutta en aio jatkaa moista 2-4 viikkoa todetakseni vaikutukset?

mulla auttoi tosi hyvin! suosittelen lääkkeen käyttöä,mulla tehosi.
aluksi oireet tietysti hieman pahenee mutta kun elimistö tottuu niin olo paranee. 10 päivässä vierailija sai vaan sen alun pahenemisen,ei kannata lopettaa niin aikaisin.

Oli pakko tulla avautumaan. Neljättä päivää pistelen pilleriä poskeen.. Aamuisin 25mg ja iltapäivästä myöhään yöhön oon voinut todella huonosti. Eli puhun örkkiä kylppärissä, eikä mitään voi syödä. Huomenna lopetan tän sertralinin. Hyvä jos joku on ko. lääkkeestä avun saanut. Pointsit kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja mulla:
oli sertralin orion ja tulin niin ahdistuneeksi että en voinut syödä niitä. tärisin ja olin ihan kun jossain pöhnässä kokoajan. lopetin pillerit ja tajusin jälkeenpäin että en edes muistanut siitä ajasta mitään kun välähdyksia kun olin noita syönyt n. 2 viikkoa.

Mulla oli nuo samat oireet myös ekat 2 viikkoa. Tuntui kuin omassa päässä ei olisi ollut ketään kotona, oma mieli oli tosi puutunut. Ja ahdistus oli kamalaa. Vähitellen olo helpottui ekan kolmen viikon jälkeen ja sitten tuo lääke ei ole aiheuttanut mitään sivuoireita.

Nyt sertralinia takana n 3 kuukautta. Alussa oli ihan kamala olo, kanssa tärisin ja ahdisti ihan tajuttomasti, mutta se hiljalleen meni ohi, nyt alkaa oikeasti elämä voittaa, on kevät ja olo mahtava. Paino pudonnut 10 kiloa, kun ruoka ei oikein tykkää maistua, mut se vaan positiivista.
Pissattaa normaalia enemmän, pitää öisinkin herätä vessaan ja hikoilen ihan älyttömästi...
Mutta se on pieni hinta hyvästä olosta ja "omasta itsestä"!!!!!

Olenkohan nyt syönyt alle parisenvuotta tätäkin lääkettä.
Tarkalleen en muista. Olen myös syönyt muita lääkkeitä aiemmin,kuten cipralex,efexor..eivät sopineet.

sertralin on ihan ok,tuonut ainakin apua paniikkihäiriöön,valitettavasti vaan masennus on säilynyt ennallaan, ja väsyttää siis aivan käsittämättömästi. Niin,ja olen lihonut,ja tämä johtuu siis siitä että ruokahalu lisääntynyt,ei käytönnössä lääkkeestä.. itse ne ruuat haarukkaani laitan,ei se lääke.
mutta siis,olen tässä varmasti lopettamassa lääkityksen. tietysti tää on taas niin pitkä prosessi lähteä vähentämään.

sivuvaikutuksena siis mulla:
TÖRKEÄ VÄSYMYS
NÄKÖHÄIRIÖT
HUIMAUS/horisontti alkaa pyöriä yhtäkkiä
SEKSIHALUT KUOLLEET
kiihtyneisyys jota ei aiemmin kyllä ollut :).. ennen lääkitystä
aamuisin sydän hakkaa kun mikäkin.
poikkeavat unet.
..

Kolme ja puol vuotta oon napsinut. LÄhtötilanteessa oli niin karmee olo, että sivuvaikutuksena tullut päänsärky, hikoilu ja jatkuva haukottelu ei tuntunut missään, kolmen viikon jälkeen hävisivät. Lääkitystä on jouduttu kerran lisäämään ja sivuvaikutukset tuli taas kolmeksi viikoksi. Seksihalut on hävinneet, muuta kummenpaa sivuvaikutusta ei oo ollu. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että pitäs säätää lääkitystä ylöspäin. Tehonnut ahdistukseen, pakkoajatuksiin ja masennukseen hyvin. Jatkuvaa väsymystä on mutta en pistäs minun tapauksessa lääkkeen piikkiin.

3 pvää olen syönyt ko. lääkettä (otan aamuisin 50 mg) ja sivuvaikutuksina ollut lievää ripulia, pahoinvointia (en ole kuitenkaan ole oksentanut), huimausta, lisääntynyt hikoilu, lievää päänsärkyä, kipeytyneet silmät ja ruokahaluttomuutta. Pakkauksen ohjeen mukaan lääke alkaa vaikuttaa vasta muutaman viikon kuluttua, mutta mielestäni olen jo nyt tasapainoisempi kun esim. viikko sitten.
Olen kuullut että useimmiten sivuvaikutukset loppuvat jonkun ajan kuluttua kun elimistö tottuu uuteen aineeseen. Toivonkin että itselläni myös käy näin, sillä en haluaisi mihinkään lääkkeiden vaihto-rumbaan, koska jossakin toisessa lääkkeessä voi olla pahemmat sivuvaikutukset.

Ite syönyt nyt 2 viikkoa, hikoilu lisääntynyt ihan perkeleesti.. Ahdistus ehkä hieman pahentunut, haukottelen myös koko aika ja väsyttää enemmin mutta ne voi johtua unilääkkeistäkin. Pari päivää nyt kelaillut, että pitäskö sittenkin ottaa ahdistukseen lääkkeet eikä masennukseen kun ollut niin vaikeata.. Mut kai tää tästä.

Neljä kuukautta takana, aluksi 50mg ja sitten nostettiin sataan. Ärtyneisyys, väkivaltaisuus, sitkeät vihan tunteet ja unettomuus hävisivät aika pian. Olo on ehkä ylityyni, hermostumaton, mutta en minä mikään zombie ole. Mitään yliaktiivisuutta ei ole. Tasaista oloa. Minulle tuli siis nettovoitto lääkkeestä.

Seksihalut vähenivät, täällä usein sanotaan... tuo on vähän monimielinen juttu. Olin tarpeitteni kanssa vähän ongelmissa, koska seksi maistui aina, jopa sooloseksi, vaikka oli aina kumppanikin valmiina, ja seksi oli usein mielessä. Teki aina mieli ryypätä ja naida. Joskus mietin, että hillittömyyteni on ollut jotenkin yhteydessä elämäni ongelmiin ja masennukseen. Tässä mielessä oletan Sertralinin vain normalisoineen tilannetta. Orgasmikyky on tallella, pitkittynyt kylläkin aikaisemmasta, mutta kumppanini mukaan asia on oikeastaan hyvä niin.

Jos minun pitäisi valita jatkuvan himon ja mielenrauhan välillä, valitsen rauhan.

Halutaan vauva ja käytän Fluvosol (Fevarin) mielialalääkkeeksi. Se voi vissiin kuitenkin aiheuttaa sikiölle jotain vammaa, joten lääkäri meinasi että vaihdetaan tähän Sertraliniin raskauden ajaksi. Imetyksen ajaksi sitten paroksetiinia. Mutta käyttöohjeessa on silti

"Sertraliinin turvallisuutta raskaana oleville naisille ei ole täysin vahvistettu. Sertraliinia tulee antaa raskaana olevalle naiselle vain, jos lääkäri arvioi hänelle koituvan hyödyn suuremmaksi kuin mahdollisen riskin sikiölle. Jos hedelmällisessä iässä oleva nainen saa sertraliinia, hänen on käytettävä luotettava raskaudenehkäisyä."

Että uskaltaako nyt kuitenkaan sitten... Onko kokemuksia?

Vuoden kuurin söin ja sitten lopetin. Lopetin lääkkeen noin 3 viikon sisällä pienensin ensin 100mg --> 50mg. Huimaushäiriöitä ilmenee lopettamisen jälkeen, samoin helposti kiivastumista, ärsyyntymistä. Pitäisi ne kai jossakin vaiheessa kadota;) odotellaan elokuun loppuun.

Käytöstä koin olleen itselleni hyötyä kun olin ennen sitä kovassa paniikissa koko ajan. Lääkkeen aloituksen yhteydessä paniikit lisääntyivät ja tulivat pahemmiksi. mutta noin 2 viikon kuluessa olo alkoi tasaantua ja nyt nuo paniikkivaivat ja sairauspelot ovat kuitenkin loppuneet.

Haittavaikutuksia itselläni:
- nesteen kertyminen kehoon (lievä pullistuminen :) )
- huono kuntoisuus, hengästyminen
- Ja hmm hieman pidemmät S-E-X sessiot ;) olisiko positiivinen vaikutus

sertralinia on tullu syötyä 3-4 vuottaja todennäkösesti syön koko ikäni. Aluks annos oli 50 millii ja masennus paheni, se nostettii 75 milliin ja kuukauden parin päästä olo tasaantu. En oikein usko noihin kauheisiin sivuoireisiin, eikä niit kannata edes lukea, muuten rupee kuvittelemaan itelleen ne kaikki, etenki huonossa mielentilassa (näin vinkkinä vaan). ainoa vaan että kun unohtaa pillerinsä ottaa ni mulla tulee väsymystä, hirveetä huimausta ja sydämen muljauksia sekä vaan yksinkertasesti ahistaa. Ihan hyvä lääke se on :) tsemppiä kaikille!

Itse olen nyt syönyt ko. lääkettä ja opamaxia siinä sivussa iltaisin (viikon ajan vasta, mutta..), eikä mulle ole tullut mitään sivuvaikutuksia... Olo on ehkä hieman kohentunut, mutta toisaalta pelottaa että itsemurhaa yrittäneenä ne ajatukset pahenevat, mut onneks on tuo opamax...

Olen syönyt kolme jaksoa elämässäni ja aloitin viikko sitten neljännen. Mulla sivuvaikutukset ovat alussa hikoilu, lievä tärinä ja ahdistuneisuuden lievä lisääntyminen. Myös itsemurha-ajatuksia, joita mulla ei ole koskaan normaalisti, on alussa. Ne ovat pahin sivuoire mutta kestettävissä, kun tiedän ihan puhtaaksi sivuvaikutukseksi mun kohdalla. Tosin ajatukset ja mieliteko ovat melko voimakkaitakin, mutta yritän vaan keskittyä muuhun, ajatukset katoavat parissa viikossa.

Syön sertraliinia todella hankaliin unihäiriöihin. Mulla ne on kestäneet jo 10 vuotta ja sertraliinia syödessäni nukun hyvin. Sitten aina lopettelen lääkkeen ja sinnittelen, mutta kun unihäiriöt palaa ja vähitellen voimistuu niin että yöunet on ehkä neljä tuntia pitkänkin jakson, sitten palaan syömään sertraliinia. Mulle on tärkeintä uni, en ymmärrä ihmisiä jotka jaksaa huonoilla yöunilla vaikka mitä. Mä en jaksa, vaan musta tulee ärtyisä, elämä ei maistu, esineet tippuu käsistä, meinaan nukahtaa työpöydän ääreen, huimaa, oksettaa jne.

Sertralinin kanssa mulla on jatkivana sivuvaikutuksena seksihalujen katoaminen ja kun seksiä joskus harrastaa, tuntoherkkyys on erittäin huono. Tämä on hyvin ikävä sivuvaikutus ja vaivaa erityisesti miestäni. Itseähän se ei haittaa kun haluja ei kerran ole.

Syön kyseistä lääkettä sopeutumishäiriöiseen masennukseen. Annos on tällä hetkellä 75mg, mutta viikon päästä lääkärikontrolli. Ainakin nyt lääke näyttäisi auttavan, viides viikko menossa ja nostosta pari viikkoa aikaa.