Seuraavan muksun syötän korvikkeella, ei tarvii syöttää niin usein

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imettäny äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täysin vauvasta riippuvainen juttu tämäkin. Meillä esikoinen oli varsinainen tissitakiainen, vähintään parin tunnin välein söi ja viihtyi rinnalla vähintään 30-45 min kerrallaan. Aina välillä imetys ahdisti, mutta silti imetin lasta vuoden ikäiseksi. Lapsi ei koskaan suostunut edes syömään tuttipullosta, joten aikas kiinni siinä lapsessa olin koko vuoden.

Kuopuksen kohdalla olin varautunut pulloruokintaan, siksi että en voisi esikoisen takia olla joka välissä tuntia imettämässä vauvaa. Noh, kuopus olikin ihan eri maata. Nukkui heti syntymästään lähtien läpi yön, joskus heräsin syömään kerran. Muuten söi 3-4h välein ja huitaisi maidot aina 5-10 minuutissa. Tehokas kaveri! Huvikseen ei viihdy tissillä ollenkaan, hermostuu jos tyrkytän rintaa silloin kun ei ole nälkäinen.

Ihana kuulla! Just toi mietityttää, et ekan kanssa pystyi istumaan ja imettämään useita tunteja päivässä, mut ku on toinenki lapsi, ni eihän se oo mahdollista.

Meillä imetyksellä ainoastaan. 3kk iässä söi kerran yössä ja 5kk iässä lopetti yötissittelyt itse. Ainoastaan nyt 7kk flunssassa jouduin yöllä tarjoamaan rintaa, mutta nukkui muutenkin vieressä, että saatiin molemmat edes vähän nukkua.
Nyt kun flunssa on helpottamassa, niin palasi heti normaaliin täysiin öihin omassa sängyssä.

Tyttö on kyllä 3kk iästä lähtien ollu hyvä nukkumaan.

Kiva kuulla, kiitos sullekin!

Alkuperäinen kirjoittaja nbd:
Esikoista täysimetin 5 kk ja viikon iässä heräs kerran yössä, kuukauden iässä ei välttämättä kertaakaan :) Toinen olikin vähän erilainen, alusta asti herätykset 2-3 h välein ainakin ekan kuukauden ajan, sit vähän harvemmin. Lapsissakin siis on eroja.

Joo, näköjään ne on aika erilaisia, jo vauvasta lähtien :)

Kyllä se riippuu enemmänkin lapsesta, eikä siitä onko imetetty vai ei. Meillä vauva heräs ihan syntymästään asti vain 2 kertaa yöllä syömään ja pikkuhiljaa itse vähensi sen yhteen kertaan, kunnes täytti 4kk ja lopetti itse yösyönnit ihan kokonaan ja alkoi nukkumaan täysiä öitä (10-12h) . Imetin 5kk asti, jolloin ei vauvalle enään tissi kelvannut (ja yritystä kyllä oli kauan ennen lopetusta) ja siirryttiin korvikkeeseen. Vauva nyt 7.5kk, eikä maito kelpaa kuin lämmitettynä..yrittänyt olen moneen otteeseen tarjota huoneenlämpöistä, mutta se ei kelpaa...sylkee vain pois, mutta heti kun lämmittää, niin kelpaa..ihan sama on ruuan kanssa, jos ehtii jäähtyä, niin ei syö..vaan pitää lämmittää uudestaan.
Korvikehan ei tosiaan säily avattuna/pullossa huoneenlämmössä kauaa, olikohan suositus että tuntia kauempaa ei saisi säilyttää..että kyllä se avattu korvikepurkki pitää jääkaapissa säilyttää. Eri asia on sitten se, jos vauva juo koko 2dl purkin aina kerralla, niin ei tarvitse avattuna jääkaappiin laittaa..mutta meillä on ainakin suht pieniruokanen, että kerralla menee yleensä max. 150ml.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoijaa taas:
Tuleppa AP kertomaan sitte ku saat sellasen lapsen joka nukkuu yönsä ja syö 4 tunnin välein.

Ap täällä hei! En mä sellaista vauvaa haluakaan, joka söis neljän tunnin välein VAAN nukkuis koko yön. Siks noita korvikekokemuksia kyselen TAI niitä imetettyjä, jotka olis nukkunu koko yön.

Meidän esikoinen oli helpposyöttöinen pikasyöjä ja nukkui ihan muutaman kuukauden ikäisestä lähtien yönsä läpi. Kakkonen olikin sen jälkeen järkytys, hän nukkui ensimmäisen yönsä (sellaiset 6-7h) vasta kahdeksan kuukautta vanhana ja söi aina kauan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Kyllä se riippuu enemmänkin lapsesta, eikä siitä onko imetetty vai ei. Meillä vauva heräs ihan syntymästään asti vain 2 kertaa yöllä syömään ja pikkuhiljaa itse vähensi sen yhteen kertaan, kunnes täytti 4kk ja lopetti itse yösyönnit ihan kokonaan ja alkoi nukkumaan täysiä öitä (10-12h) . Imetin 5kk asti, jolloin ei vauvalle enään tissi kelvannut (ja yritystä kyllä oli kauan ennen lopetusta) ja siirryttiin korvikkeeseen. Vauva nyt 7.5kk, eikä maito kelpaa kuin lämmitettynä..yrittänyt olen moneen otteeseen tarjota huoneenlämpöistä, mutta se ei kelpaa...sylkee vain pois, mutta heti kun lämmittää, niin kelpaa..ihan sama on ruuan kanssa, jos ehtii jäähtyä, niin ei syö..vaan pitää lämmittää uudestaan.
Korvikehan ei tosiaan säily avattuna/pullossa huoneenlämmössä kauaa, olikohan suositus että tuntia kauempaa ei saisi säilyttää..että kyllä se avattu korvikepurkki pitää jääkaapissa säilyttää. Eri asia on sitten se, jos vauva juo koko 2dl purkin aina kerralla, niin ei tarvitse avattuna jääkaappiin laittaa..mutta meillä on ainakin suht pieniruokanen, että kerralla menee yleensä max. 150ml.

Mulla tippu itellä paino aika nopeesti ja siks mietin, et saikohan muksu tarpeeksi ruokaa ku imetin ja söi usein. mut kai se on muksustaki kiinni. Kiitti sullekin kommenteista!

Ihan riippuu vauvasta. Meidän poika on imetetty, alle 5kk heräs 2xyössä, sen jälkeen nukkunu kokonaiset yöt kun aloitettiin kiinteät, nyt 8kk iloinen vauveli, vieläkin imetän.

Ihan riippuu vauvasta. Meidän poika on imetetty, alle 5kk heräs 2xyössä, sen jälkeen nukkunu kokonaiset yöt kun aloitettiin kiinteät, nyt 8kk iloinen vauveli, vieläkin imetän.

Alkuperäinen kirjoittaja delfis:
Miten tuon käytännöss tekee? Purkki on avattuna laitettava jääkaappiin. Pulloihin, jos laittaa, niin eihän nekään säily? Kyllä meilläkin osataan juoda huoneenlämpöistä, mutta en ymmärrä miten tuon voi tehdä niin, että säilyis juomakelpoisena? Vai olenko hysteerinen pöpökammoinen? :D

Minä tyhjennän tetran pulloon hiukan ennen nukkumaanmenoa, pullo yöpöydälle. Korvike ei mene miksikään siinä muutamassa tunnissa.

Joisitko itse maitoa, joka on ollut huoneenlämmössä muutaman tunnin ?!?
Hyi sentään, en ikinä voisi antaa lapselleni maitoa joka on ollut pullossa valmiina seisomassa muutaman tunnin..kaveri antoi kerran vauvalleen vahingossa pullossa seissyttä maitoa ja hetken päästä vauva alkoi vesiripuloimaan! Lukeehan siinä purkissakin, ettei saa avattuna huoneenlämmössä säilyttää, mikrobit alkaa siinä heti kasvamaan!

Itse laitan pullon ja korviketetran valmiiksi keittiön pöydälle, mutta tetraa en missään nimessä avaa valmiiksi!

Miun vauva alkoi nukkua yöt, kun oli ollut kokonaan pullolla jonkun aikaa eli 3,5-kuisesta. En jaksanut imettää, yksikin sessio saattoi kestää tunti tolkulla. Voihan se olla, ettei miulla tullut tarpeeksi maitoakaan. En kadu päätöstä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja MakaPaka:
Miun vauva alkoi nukkua yöt, kun oli ollut kokonaan pullolla jonkun aikaa eli 3,5-kuisesta. En jaksanut imettää, yksikin sessio saattoi kestää tunti tolkulla. Voihan se olla, ettei miulla tullut tarpeeksi maitoakaan. En kadu päätöstä. =)

Tärkeintä mustakin on, että kumpiki voi hyvin, äiti ja lapsi :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MakaPaka:

Tärkeintä mustakin on, että kumpiki voi hyvin, äiti ja lapsi :)

Ihan totta. =)

Meillä täysimetetty vain 3-kuiseksi. Ekan 2 kk heräsi syömään 1-2 kertaa yössä, sen jälkeen alkoi 2 h välein syöminen yötä päivää. Kuukauden verran jaksoin tuota "tiheän imun kautta" katsella, kunnes kolmikuisena aloitin kiinteät. Sillä seurauksella, että yösyönti jäi pois 4,5 kk iässä. Unta häiritsivät myöhemmin hampaan tulot, liikkumisen opettelut jne, mutta sen koommin ei ole syönyt yöllä, nyt ikää 1 v 1 kk. Nyt ei ole ollut pitkään aikaan mitään muitakaan häiriöitä yöllä, viime yönäkin nukkui 21.30-7, jolloin otin viereen nukkumaan ja heräsi siitä 8.30. :)

Alkuperäinen kirjoittaja no hyi!:
Miten tuon käytännöss tekee? Purkki on avattuna laitettava jääkaappiin. Pulloihin, jos laittaa, niin eihän nekään säily? Kyllä meilläkin osataan juoda huoneenlämpöistä, mutta en ymmärrä miten tuon voi tehdä niin, että säilyis juomakelpoisena? Vai olenko hysteerinen pöpökammoinen? :D

Minä tyhjennän tetran pulloon hiukan ennen nukkumaanmenoa, pullo yöpöydälle. Korvike ei mene miksikään siinä muutamassa tunnissa.

Hyi sentään, en ikinä voisi antaa lapselleni maitoa joka on ollut pullossa valmiina seisomassa muutaman tunnin..kaveri antoi kerran vauvalleen vahingossa pullossa seissyttä maitoa ja hetken päästä vauva alkoi vesiripuloimaan! Lukeehan siinä purkissakin, ettei saa avattuna huoneenlämmössä säilyttää, mikrobit alkaa siinä heti kasvamaan!

Itse laitan pullon ja korviketetran valmiiksi keittiön pöydälle, mutta tetraa en missään nimessä avaa valmiiksi!

No näin minäkin ajattelen. Me tehdään niin, että laitan aina seuraavan pullon valmiiksi jääkaappiin ja siitä yöllä sitten lämmitän. Syönnin jälkeen taas seuraava odottamaan. :) Kyllä tämän kestää. Tuskin ikuisuutta jatkuu.

Tottakai se pieni vauva syö usein, eihän sinne mahaan mahdu monen tunnin maitomääriä, johan nyt järkikin sen sanoo.. :whistle:
Mutta siis jos nyt yli 6kk ikäisestä kiinteitä syövästä vauvasta puhutaan niin eipä sitä maitoa nyt niin usein tarvitse antaa. Sekin on osalla vähän tottumiskysymys, jos sitä tissiä/pulloa on joka inahdukseen antamassa niin osaahan tuon ikäinen ja vanhempi sitä sitten vaatiakin.
Mä oon imettänyt molempia lapsiani ja toista imetän edelleen, ikää 10kk, eka nukkui tässä vaiheessa yöt jo tosi hyvin, tämä vauva herää sen kaksi kertaa syömään, omaa saamattomuutta kun ei olla vielä unikoulua jaksettu pitää.
Mutta siis, imetystä en lähtis syyttämään uni-tai muistakaan "ongelmista".

Esikoinen 3kk-> korvikkeella. Söi jopa tunnin välein ja heräs vuoden iässäkin ainakin kerran yössä syömään.
Kuopus imetetty 8kk ikään, sen jälkeen korvikkeella. Söi imettäessä muutaman tunnin välein. Nukkuu yönsä syömättä (muuten vaan heräilemisestä en sitten sanokaan mitään)

Eli ei se korvike ole ratkaisu. Lapsetkin on erilaisia.

No, mulla on korvikekista kokemusta aika paljon, syystä tai toisesta! Esikoinen joi pelkästään, ei m ujn valinta, tyttö sai osittain korviketta alusta asti, ja 4 kk:n iästä kokonaan, kun mun maito ei vaan riittänyt, ja nyt nuo tuplat, osittain imetin pari kuukautta, alusta asti korviketta lisänä myös saaneet. Noh, isommat söi keskimäärin 4 tunnin välein, ja yölläkin vain kerran, eli pidemmät välit. Ja noin puolen vuoden iässä viimeistään nukkuivat täydet yöt, liki kellon ympäri parhaimmillaan. Silloin toki söivät jo muutenkin kiinteää ruokaa.

Nää tuplat sitten....me aloitettiin jo velli alle 2 kk:n iässä, neuvolatädin ¨valvovan silmän alla, kun ei siitä tullut yhtään mitään. Vuorotellen heräsivät yöllä, itse en ehtinyt juuri muuta kuin torkahtaa. Korviketta ja velliä illalla, 2 kk:n iästä alkoi unet pidentyä, toisella ensin 6 tuntia ja toisella "vain" 4 tuntia, kuukauden päästä nukkuivat molemmat vähintäin 10 tuntia putkeen!

Eli näin meillä...

Antakaa siis velliä illalla sellaisilkle lapsille, jotka heräävät yölläkin kovin usein, ei n yt ehkä ihan tuosta alle 2 kk:n iästä, mutta 3 kk jo. Esikoisen aikaan muutenkin oli kiinteiden aloitus 3 kk:n iästä, EU:n myötä vasta sitä nostettiin kuukaudella.

Terve, nuori mies tuokin on, ikää 22 v, ei sairasta, ei ongelmia vatsan kanssa, ei allergioita!

Mun täysimetetty tyttö on aina nukkunu hyvin. Yöllä herää 2-3 kertaa. Nukkuu mun vieressä ja kun herää syömään ni maitoa tulee niin paljo ettei imetykseen mee ku minuutti. Tyttö nyt 5kk.

Meillä on syöty sitä kammottavaa seissyttä maitoa pian 4 kuukautta ja lapsi on ihan terve, että teoriasi on juuri kumottu :hug:

Meillä on syöty sitä kammottavaa seissyttä maitoa pian 4 kuukautta ja lapsi on ihan terve, että teoriasi on juuri kumottu :hug:

No se ei nyt sinänsä ole peruste, että kun ei ole vielä lapsi sairastunut niin asia ok. Ei se sitä riskiä poista. Kyllähän aikuistenkin ruoat (ja etenkin helposti pilaantuvat kuten maito) tulee laittaa suht nopeasti takaisin kylmään...Lasten, ja etenkin pienten vauvojen kohdalla olisin itse ainakin mielummin liian tarkka kun liian höveli.

En halua olla näissä imetysasioissa liian jyrkkä, vaikka imetystä kannatankin, mutta ymmärrän ihmisten erilaiset tilanteet, erilaiset vauvat ja erilaiset kropat. Ymmärrän myös sen, että jos äiti on tosissaan kovin väsynyt niin siirrytään siihen korvikkeeseen, koska näen äidin mielenterveyden tärkeämpänä kuin imetyksen jatkamisen.
En kuitenkaan ihan ymmärrä, että jätetään edes yrittämättä imettää, koska pyritään pitkäkestoisiin yöuniin...Ei se itsestäänkään mitenkään hirveän mukavaa ole herätä useamman kerran yössä, mutta jotenkin siihen nyt asennoituu, että kyllä tämä menee. Tietysti jos on sellainen ihminen, että aina herättyä yöllä menee se tunti ennen kuin saa unen päästä uudestaan kiinni, niin siinä voi jo se mielenterveyskin kärsiä.

Meillä nuo imetetyt ovat nukkuneet yöt läpi n.2kk iästä asti. Yleisetsi en ole pitänyt imetystä hankalana, onnistuessaan se on ollut suuri helpotus kun riittää että lapsen vaan ottaa rinnalle ja sitten pois kun on valmis, ei tarvi mittailla ja lämmitellä maitoja ja pestä pulloja jne. Helppoa ja käytännöllistä missä vaan.

Eikä ne kaikki pullolapsetkaan niin hyvin nuku. Kaverin kuopus on nyt 1,5v ja heräilee yhä 2 kertaa yössä, ensimmäisen vuoden aikana yöt olivat hyvin pätkittäisiä vaikka pullolla oli siis liki alusta asti.

Laiskana äitinä mielummin imetän jos vaan mahdollista mutta jos se alkaa tuntua ylivoimaiselta niin sitten voi miettiä pääsisikö pullon kanssa helpommalla.

Yhteistyössä