Sf-mitta hurjissa lukemissa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mrsCullen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mrsCullen

Aktiivinen jäsen
22.06.2005
5 194
0
36
Eilen mitattiin (33+4) mitaksi 36. Oli pompannut kolme senttiä tasan viikon takaisesta mittauksesta... Ens viikon tiistaina mitataan uudestaan, ja jos ei oo tasottunu, äippäpolille ultraan.

Onko kenelläkään kokemusta? Onko tasoittunut, ja jos ei, niin mitä on ultrassa selvinnyt?

Yks vauva mahassa, edelliset kaks lasta olleet syntyessään neljä kilosia.. Nyt hirvittää että jos onkin tulossa kovin iso vauva, vaikka tiedän ettei iso sf-mitta tarkota automaattisesti isoa vauvaa.

Minulla oli toisessa raskaudessa selvästi isompi sf-mitta kuin ensimmäisessä vaikka painoa kertyi vähemmän (ekasta 14 kg ja toisesta 11), ja toinen lapsi oli syntyessään 4385 g ja 54 cm kun ensimmäinen oli 3630 ja 50. Tarkkoja sf-mittoja noilla viikoilla en pysty nyt tarkistaman kun neuvolakortti on vielä synnytyksen jäljiltä neuvolassa (kuopus nyt 3,5 viikkoa) mutta isoimmillaan mitta oli esikoisesta 32 cm ja kuopuksesta 37.

Mä olin just eilen äitipolilla ultrassa koon takia! Viikkoja 32+4 ja mitta 35... Ja mulla on toi raskausdiabetes.
Mut siellä oli suureks helpotukseks ihan normaalikokonen vauva, arvioitu synnytyspaino 3,7kg (sama ku ekalla).
Olin ihan paniikissa tosta koosta, ja oonnyt niin helpottunu et mieliki on ilonen vaikka kaikenlaisia vaivoja muutenki on!!! :)
Kolmen viikon päästä uus painoarvio polilla! Tuntuu kivalta et ne huolehtii siitä ettei ois liian iso, ja ei tartte itekään pelätä sen kokoa!!!

Mulla oli viimeksi rv 31 sf 33cm. Kokoajan mennyt omalla käyrällään eikä kukaan ole koskaan meinannut että pitäs tutkia. Painoa tosin ei oo tullu juurikaan ja vauva arviotu keskikäyrälle. Tuntuu vaihtelevan kovasti tuo ollaanko huolissaan ja laitetaanko lisätarkastukseen. Saapa nähdä nyt rv 34 kun lääkäri että missä mitoissa ollaan ja minkäkokoinen vauva mahtaa olla.

Ihan vertailun vuoksi heitän omia sf-mittojani =) Nämä siis mitattu joko synnytyspäivänä tai sitä edellisenä.

Esikoisesta, rv 40+5 38cm, vauva 3610g
Toisesta, rv 38+4 28cm, vauva 2590g
kolmannesta, rv 41+1 29cm, vauva 3220g

Ero esim ensimmäisessä ja kolmannessa aika huima, vaikkei painoeroa kuin muutama sata grammaa...

Niin siis unohdin tarkentaa, että aikasemmin tuo käyrä on ollu keskikäyrän ja yläkäyrän välissä. =) Th oli huolissaan tuosta äkillisestä pomppauksesta. Esikoinenkin meni koko ajan yläkäyrän yläpuolella, eikä siitä oltu mitenkään huolissaan, eikä ultrailtu enempää kuin mitä kunta tarjos.

Mutta hyvä tietää, ettei ainakaan teillä ole ollut mitään hurjan kokosia vauvoja =) Paitsi 77mm:llä jo ihan kiitettävän kokonen :D

Tänään oli neuvola ja viikkoja 44+2, sf oli 37! Olin siellä painoarviossa ja ne sano ihan normaali vauva. Nyt vaan ahistaa ja ärsyttää taas ku neuvolassa sano ettei se usko tohon ultraan!!! Että sen mielestä on vähintään nelikilonen... On pakko jauhaa tosta koko ajan vaikka oon monesti sanonu et pelkään ihan hulluna sitä et tulis iso vauva!

Mulla oli esikoista odottaessa rv35 sf-mitta saman eli 35 ja siitä syystä mut pistettiinki kokoarvioultraan jossa veikattiin syntymäpainoksi 3200g. Sf-mitta oli suuri vauvan jalkojen asennon takia ja niin siinä sit kävikin et vaikka kätilö synnytyssaliin mennessä käsikopelolla veikkasi yli 3,5 kiloista, syntyi poika 3110g painoisena ja jalat kippurassa hassusti ku jäniksellä! Et ne jalat mun mahaa vaan kasvatti.

Alkuperäinen kirjoittaja Justine:
Tänään oli neuvola ja viikkoja 44+2, sf oli 37! Olin siellä painoarviossa ja ne sano ihan normaali vauva. Nyt vaan ahistaa ja ärsyttää taas ku neuvolassa sano ettei se usko tohon ultraan!!! Että sen mielestä on vähintään nelikilonen... On pakko jauhaa tosta koko ajan vaikka oon monesti sanonu et pelkään ihan hulluna sitä et tulis iso vauva!

miten kamalan paljon yli ne päästää raskauden :o

Mulla kanssa iso sf-mitta (rv 34 oli 36cm). Vauva arvioitu keskikokoiseksi. Minä olen lyhyt ja vauva pitkäjalkainen, siinä syyt mittaan. Katsoin huvikseni kortista np-uä ja rakennemittoja, molemmissa jalat edellä :laugh: On tullut isänsä sukuun.

Mulla oli sf mitta viikolla 30+3 31cm. Eli oli mennyt käyrän yläpuolelle. Paastosokerit oli todettu viikkoa aikasemmin kohonneeksi. Mikä on vaivannut mua edellisissäkin raskauksissa.
Junioria odottaessa kävin ultrassa rvllä 36-37, ja tuleva vauva arvioitiin noin 3700-3800g kokoiseksi. No sitten kuitenkin syntyi 4230g jannu. Joten saas nähdä millainen lihakimpale nyt vatsassa polskuttelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Justine:

miten kamalan paljon yli ne päästää raskauden :o

No oho... mulla siis viikkoja 34+2!!! :D :D

Yhteistyössä