Siis aivan älytöntä: mä olen jalka paketissa kotona, lapsi sairastui ja mies ei saa töistä lapsenhoitovapaata!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en ymmärrä

Vieras
Mies ei saa töistä palkallista lapsenhoitovapaata, ja syy on se, että minä olen kotona! En voi käsittää. Miten ihmeessä ne siellä liitossa ja työpaikalla voi olettaa, että minä voin hoitaa lastani (2v) normaalisti kotona... syöttää, käyttää potalla ym. siihen liittyvät, laittaa päiväunille ja leikkiä lapsen kanssa, kun ei saa edes liikkua varaten jalkaan. Pääsen kepeillä ehkä pari kymmentä askelta eteenpäin ja sitten loppuu voimat... Siis älytöntä! Normaalisti ei meinaa pysyä lapsen perässä kahdella jalallakaan, kun toinen ehtii tehdä tuhotöitä ja vaatii koko ajan seuraa jne. niin miten ihmeessä sairaslomalla jalka paketissa. :O

no ei kukaan sais tos tilantees palkallista. mä jouduin sairaalaan ja mies joutui sen takia olla töistä pois hoitaas lapsia niin palkatonta joutui ottaa.kotiäiti kun ei voi saada sairaslomaa.

Niin se vain menee.. toki palkatonta saa, mutta ei palkallista.. toiseksi 2v on jo sen ikäinen että kävelee omin jaloin!! Enempi mä ihmettelen niitä tilanteita et perheessä on sylivauva ja useampi muuki pikkutenata..

Oltiiko me sitten aivan kamalia...Kai. Mut mulla oli käsi paketissa ja lapsi sairastui; mies vei lapsen lääkäriin ja lääkäri kirjoitti hälle normaalisti sairaslomaa lapsen hoitoa varten. Mun kädestä ei puhuttu, ei miehen työpaikalla eikä lääkärissäkään. Toki, itsekin olin sairaslomalla, töissä käyvä kun olin...en tiedä

Oltiiko me sitten aivan kamalia...Kai. Mut mulla oli käsi paketissa ja lapsi sairastui; mies vei lapsen lääkäriin ja lääkäri kirjoitti hälle normaalisti sairaslomaa lapsen hoitoa varten. Mun kädestä ei puhuttu, ei miehen työpaikalla eikä lääkärissäkään. Toki, itsekin olin sairaslomalla, töissä käyvä kun olin...en tiedä

Joskushan puolison työnantaja on vailla todistusta, että toinen vanhemmista on töissä lapsen sairastaessa. Teillä ilmeisesti ei.

ette, mut elkää puhuko tuosta ääneen, nimittäin työnantaja voi vaatia selvitystä siitä et mitkä on äidin työvuorot silloin kun isä on sairaslomalla

ei miehen tarvii sada palkallista. kuule joutuu sitä monikin hoitamaan lapsens yksin, ajattele vaikka yh:ta. sen on pakko hoitaa yksin. Hätä keinot keksii.
Mullakin on nyt kahdesti olut jalka paketissa , niin ei se menoa ole haitannut lainkaan, hidastanut ehkä. Olen oppinut jopa tarvittaessa juoksemaan sauvojen kanssa. ja me asutaan kakasikerroksisessa asunnossa rappujen kulkemien vasta mukavaa onkin . oeln saanut tehtyä ktoityöt aivna normalisti jopa viikkosiivouksineen, mileikuvitusta se vain vaatii,. Imuroida voi esimn istumalla tietokonetuolissa.

eniten mua ihmetyttää, että kuinka huonokuntoinen ja lihaksiton olet kun et kepeillä montaa askelta eteenpäin pääse, itse konkkasin jalka kipsisä 7kuinen sylissäni, juurikin yksin olin samasta syystä kuin sinä, ei mies saa saikkua jos vaimo on kotona

Lapsen hoitoon nyt ei muutenkaan saa sairaslomaa, oli lapsi sitten sairas tai ei, vaan tilapäistä hoitovapaata, jota sitäkään ei voi saada palkallisena neljää päivää enempää. Eli palkatonta se on, vaikka se kipsi olisi lapsen jalassa.

asia on juuri noin eli miehen työnantajalla ei ole velvollisuutta antaa palkallista vapaata lasten hoitoa varten jos toinen puoliso on kotona - olkoonkin sitten vaikka neliraajahalvaantunut tai miten työkyvytön. Mies voi saada ainoastaan palkatonta ja sitäkin vain muutaman päivän (ns. poissaolo pakottavasta perhesyystä). Tämä on todella suuri ongelma, puute ja vääryys sillä kaikilla muilla ammattiryhmillä on oikeus sairastaa, mutta ei kotiäidillä.

Itse törmäsin myös ongelmaan kun sairastuin pahaan unettomuuteen ja stressitilaan, ja jouduin kuukausia kestävään unilääke ja unettomuuskierteeseen. Olin aivan työkyvytön ja vaarallinen hoitamaan lapsiani (törmäilin seiniin, pudotin vauvan, tavarat tippuivat käsistä, jatkuvasti vapisin ja sain rytmihäiriöitä). Mistään ei saanut mitään apua, mies ei saanut töistä vapaata, kunnalta ei saanut mitään kodinhoitoapua kun en ollut lastensuojelun asiakas. Jos olisin lyönyt lapselta silmän mustaksi niin olisin kyllä heti saanut joka päivä käyvän kodinhoitajan, mutta koska lapsiin ei kohdistnut väkivaltaa niin ainoa "apu" kunnalta oli se että tarjottiin huostaanottoa!!!

Ongelma ratkesi vain sillä että mies anoi hoitovapaata ja otti siis pitkän palkattoman vapaan jonka aikana sitten sain taas elämäni kuntoon ja unettomuuden hallintaan. Kokemus oli sen verran järkyttävä (siis siinä mielessä että hädän tullen apua ei saa mistään) että sen jälkeen on aina ollut pari tonnia sukanvarressa siltä varalta että sairastuessani voin itse palkata yksityiseltä puolelta kodinhoitajan tällaisia keissejä varten.

[QUOTE="hmmm";22460996]eniten mua ihmetyttää, että kuinka huonokuntoinen ja lihaksiton olet kun et kepeillä montaa askelta eteenpäin pääse, itse konkkasin jalka kipsisä 7kuinen sylissäni, juurikin yksin olin samasta syystä kuin sinä, ei mies saa saikkua jos vaimo on kotona[/QUOTE]

Ei siinä kovin paljon voi kantaa mitään, jos pitää sauvoja käyttää EIKÄ jalkaa saa varata lattiaan ollenkaan.

Lapsen hoitoon nyt ei muutenkaan saa sairaslomaa, oli lapsi sitten sairas tai ei, vaan tilapäistä hoitovapaata, jota sitäkään ei voi saada palkallisena neljää päivää enempää. Eli palkatonta se on, vaikka se kipsi olisi lapsen jalassa.

Jos lapsi on alle 10 vai olikos se alle 11, niin lapsen sairastuessa kyllä saa olla palkallisesti poissa töistä. Kuka sitä lasta muuten hoitaisi? (Kaksi vanhempaa ei kuitenkaan saa olla kotona vaikka kotivanhempi yrjöisi selkä mutkalla).

ap:n tilanteessa menisin yksituiselle lääkärille ja vaatisin miehelle sairaslomatodistuksen vaikkapa sitten unettomuuteen vedoten.

turhaa jupinaa,mun yh äiti tuttu oli vauvan ja 2v taaperon kanssa kotona kun istui leikkauksen jälkeen pyörätuolissa.jalka/polvi oli leikattu.kaikki hänen suku asui kauempana ja me muut tutut oltiin töissä.hyvin hän pärjäs pyörätuolilla vaikka ei saanut nousta ensimmäiseen kuukauteen pyörätuolista muutaku mennäkseen maaten...pienessä kaksiossa asui ahtaissa tiloissa.mutta se on mentävä sillä mitä on!

On muuten olemassa sellainen tilanne, jota varten saa palkallista vapaata, sen sanamuoto kuului suunnilleen niin, että lapsen hoitoa ei ole yhtäkkisestä syystä pystytty järjestämään. Tällä syyllä minun puolisoni oli palkallisella 4 päivän vapaalla hoitamassa lapsiamme kun minä jouduin yllättäen täyslepoon kotiin kun vauva meinasi syntyä rv 30 kieppeillä.

Alkuperäinen kirjoittaja MIRKAMÖRKÖ;22461076:
turhaa jupinaa,mun yh äiti tuttu oli vauvan ja 2v taaperon kanssa kotona kun istui leikkauksen jälkeen pyörätuolissa.jalka/polvi oli leikattu.kaikki hänen suku asui kauempana ja me muut tutut oltiin töissä.hyvin hän pärjäs pyörätuolilla vaikka ei saanut nousta ensimmäiseen kuukauteen pyörätuolista muutaku mennäkseen maaten...pienessä kaksiossa asui ahtaissa tiloissa.mutta se on mentävä sillä mitä on!

Ei ole turhaa jupinaa! Ei sillä, että joku toinen on joskus kärsinyt samasta vääryysestä voi perustella sitä että jonkun muunkin täytyisi kärsiä samasta vääryydestä.

Jos joltain on tapettu vaikka puoliso, ei se tarkoita, että jonkun toisen, jonka puoliso on tapettu, pitäisi vain kärsiä hiljaa kertomatta ja kauhistelematta asiaa kenellekään, koska onhan sama käynyt joskus jollekin toisellekin. (Jos tällainen ääriesimerkki nyt sallitaan)

[QUOTE="hmmm";22460996]eniten mua ihmetyttää, että kuinka huonokuntoinen ja lihaksiton olet kun et kepeillä montaa askelta eteenpäin pääse, itse konkkasin jalka kipsisä 7kuinen sylissäni, juurikin yksin olin samasta syystä kuin sinä, ei mies saa saikkua jos vaimo on kotona[/QUOTE]

Tälle en jaksa muuta kuin nauraa... :laugh: Joo, sehän onnistuu tosihyvin, että molemmat kädet on kepeissä ja missäs se vauva roikkuu...? :D

Yhteistyössä