Siis apuja nyt, tää äiti ei nyt oikein tiedä mitä tehä : ( (taaperon tahtoikä/ ruuasta kieltäytyminen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
Jotenkin vaikea käsittää ettei lapsi syö , en koskaan mokomaa ole nähnyt. itsellä 3 lasta eikä ikänä ollut ongelmaa. aina on ollut ruokailu normaalia toimintaa ,omatekoista . nykyään ei imetetä ja purkkiruokia aina ja valmisruokia. ehkä siinä syyt. sekä älytön hössöttäminen ja leikkiminen ruokailun aikana . sekä ruuasta ruikuttava ukko.

Meillä on kyllä imetetty molempia =) Nyt tuo nuorempi tapaus on taas aivan erilainen kuin esikoinen, sille kelpaa kaikki =) jotenkin helpottavaa, että toinen on edes ns. hyvä syömään. Niin ne on lapset erilaisia. Onnea, että sulla on kaikki hyvin syöviä lapsia. Meillä ei nimenomaan ole kauheasti hössötetty ja leikitetty ruokapöydässä, koska olen pelännyt sitä et sit saa aina tehdä sitä... Koska äiti on lertonut kuin minun kanssani on saanut pelleillä aina että syön vahingossa :ashamed: joten ajattettelin että minä en ainakaan ala tuommoiseen hommaan :saint:

Niin ja tuo ruuasta ruikuttava isäntä meillä kyllä on, milloin ei ois saanut sitä laittaa, ja milloin tätä... (vihannekset, kasvikset...yms) Mut siis aika hyvin se koittaa sanoa niin ettei lapset ole "paikalla" :D

oon myös sitä mieltä että nimenomaan terve lapsi ei kuole nälkään, jos ruokaa säännöllisesti tarjotaan.
meillä kuopus on aina syönyt isoveljeään enemmän :D kivaa katsella kun 1v söi puuroa kipollisen, isoveli ehkä desin.. tästä tosiaan mainittiin päiväkodissakin, että toinen syö ja toinen ei oikein B)

KIELLÄ syömästä. :) Kuulostaa oudolta mutta meillä toimi tuossa tahtoiässä, että sanoo vaikka että "laitan tän tähän, äläpä ota vielä, älä vielä syö, kohta vasta saa ottaa". Lautanen tyhjeni vauhdilla...

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
KIELLÄ syömästä. :) Kuulostaa oudolta mutta meillä toimi tuossa tahtoiässä, että sanoo vaikka että "laitan tän tähän, äläpä ota vielä, älä vielä syö, kohta vasta saa ottaa". Lautanen tyhjeni vauhdilla...

Mun mielestä tämä ei ehkä ole hyvä keino, koska lapsihan sitten esim. pihallakin kun kieltää menemästä autotiellä yms. niin menee sitten kun onhan se ollut sallittua syömisessäkin tehdä vastoin äidin määräyksiä ;) Mutta tietty riippuu varmaan lapsestakin...

syökö hoidossa tai kylässä? Meidän on niin ronkeleita, ettei mitään määrää - silloin kun minä olen paikalla!
Jos ovat mummolassa, niin kaikki kelpaa. Eli sitten kun tuntuu, että ei oo syöny viikkoon, niin ei muuta kuin mummulaan tankattavaksi.

Se koittaa nyt hallita sua ton syömisen kautta, kun on nähnyt että HAHAA tähän äiti reagoi. Meidän tyttö 2v7kk on ollut tuollainen aina, ja me ollaan tehty sen kanssa kaikki mahdolliset ja mahdottomat virheet. Paras neuvo on yksinkertaisesti se, että yritä olla mahdollisimman välinpitämätön pojan syömisistä. Älä anna lapsen nähdä että sinua suututtaa/huolestuttaa/ahdistaa.

Meillä muuten ihan samoin, että pikkusisarukselle kelpaa ihan kaikki. :D Ihanaa sinänsä.

meillä on myös ihan samanikäinen ja -lainen tapaus, painokontrolli odottaa kuun lopussa (vajaa 11kg). Nyt on ollut tuota kikkailua ja testaamista ruuan kanssa, mä myös neuvoisin laittamaan vain pieniä annoksia ja olemaan kiinnittämättä liikaa huomiota siihen showmeininkiin. Vältän kaikkia tarroja sun muuta häsellystä, mulle itselle on syömisestä tehty ns. "iso asia" ja huono olen vieläkin syömään, paineita oli aikanaan syödä julkisilla paikoilla yms. Jos olisin saanut rauhassa syödä sen mitä tarvitsin, asia olis mennyt mielestäni paljon helpommin aikanaan. Siispä lapseni syö sen mitä syö, jos ei syö niin olkoon ilman, seuraavalla ruualla sitten tai sitä seuraavalla tai huomenna..kyllä hän jossain vaiheessa syö. Ja kun syö sen pienen lautasellisen tyhjäksi asti, niin silloin on ylpeänä ottamassa lisääkin =)

Alkuperäinen kirjoittaja selma-rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja kj:
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Yksikään lapsi ei tapa kuole nälkään jos vaan ruokaa on tarjolla. Eli kyllä se syö kun on tarpeeksi nälkä. Meillä on esikoisen kanssa ollut aina tuollaista ronklaamista ruuan kanssa.

Ja tämä tasan ei ole totta!!!! Ikivanha uskomus, jolla yritetään lohduttaa äitejä. Lapsi voi kuolla nälkään ruokavadin eteen.

no höpö höpö selma-rouva. terve lapsi ei ruokauhmailuun kuole. kyllä se sitten seuraavalla ruokailulla maistuu paremmin.

Kuka määrittelee mikä on terve? Minun lapsi ei oo koskaan suostunut syömään ruokaa. Nyt on nenämahaletku. Mitään rakenteellista tai selittävää syytä ei ole. Aineenvaihdunnassa on vikaa, mutta kukaan ei tiedä, miksi lapsi ei syö. Sitä ruoan maistumista on tässä ooteltu kohta kaks vuotta. Lääkärit sanoo, ettei ole eka lapsi, joka kertakaikkiaan kieltäytyy syömästä. Kieltäytyy myös jäätelöstä ym. herkuista.

Onko lapseltasi tutkittu refluksin mahdollisuutta? Jos on ruokatorvi tulehtunut, ei pysty syömään, eikä halua.

Alkuperäinen kirjoittaja Heippa:
Alkuperäinen kirjoittaja kj:
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Yksikään lapsi ei tapa kuole nälkään jos vaan ruokaa on tarjolla. Eli kyllä se syö kun on tarpeeksi nälkä. Meillä on esikoisen kanssa ollut aina tuollaista ronklaamista ruuan kanssa.

Ja tämä tasan ei ole totta!!!! Ikivanha uskomus, jolla yritetään lohduttaa äitejä. Lapsi voi kuolla nälkään ruokavadin eteen.

no höpö höpö selma-rouva. terve lapsi ei ruokauhmailuun kuole. kyllä se sitten seuraavalla ruokailulla maistuu paremmin.

Kuka määrittelee mikä on terve? Minun lapsi ei oo koskaan suostunut syömään ruokaa. Nyt on nenämahaletku. Mitään rakenteellista tai selittävää syytä ei ole. Aineenvaihdunnassa on vikaa, mutta kukaan ei tiedä, miksi lapsi ei syö. Sitä ruoan maistumista on tässä ooteltu kohta kaks vuotta. Lääkärit sanoo, ettei ole eka lapsi, joka kertakaikkiaan kieltäytyy syömästä. Kieltäytyy myös jäätelöstä ym. herkuista.

Onko lapseltasi tutkittu refluksin mahdollisuutta? Jos on ruokatorvi tulehtunut, ei pysty syömään, eikä halua.

Ei oo koskaan puklinut, tällä viikolla aloitettiin kokeeksi happosalpaaja, kesäkuun ekalla viikolla on ph-mittaukset. varjoainekuvia koitettiin ottaa, mut ei onnistuneet kun ei syönyt varjoainetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Piku81:
Voi :hug: selma- rouva teillä ei siis lapsi syö ollenkaan :/ mikähän toisella on kun ei syö..Taas tunnen oloni hölmöksi kun teillä on asiat noin huonosti. Toivottavasti syömättömyyden syys selviää. Saanko udella minkä ikäinen lapsi on kyseessä? Onko hän minkä kokoinen ? Onko siis ollut aina "syömättä"? Varmasti on raskasta teilläkin :hug:

Normaalikokoinen lapsi, 2v4kk pian. Joskus syö tikkarin tai jääpaloja, voista tykkää. mutta yleensä sylkee kaiken pois. Ei myöskään juo kuin 4-5dl/vrk. Nenämahaletkulla ravintijuomat massuun. Jokaisella on omat murheet, elä tulle oloo höhläks. :hug:

Koskaan ei oo syönyt edes puolikasta pilttipurkkia tai leipäsiivua.

Tänään on ruokaa nyt mennyt jonkun verran paaremmin. Olen laittanut pieniä annoksia. Ja päivällisellä alkoi taas sama kiukuttelu, et en syö yms. Siittä sit ennen kuin päästiin edes kunnolla plytään niin tottesin pojalle että no jos et syö niin mene sitten poissa päydästä ja että huonokäytöksiset eivät pääse ruokapöytään. Poika arvatenkin aloitti kovan itkun ja tahtoi pöytää :) olin niinkuin en välittäis ja en huomioinut. Muutaman minuutin kuluttua kysyin sitten että osaako olla kiltisti, niin silmiä pyyhkien kiipes tuoliin ja alkoi syödä =) kyl oli kiva homma..

Meillä auttoi mm se, että poika sai itse annostella ja valita, mitä söi. Sanoikin joskus, että ruoka jännittää. Lisäksi se, että lopetin kiinnittämästä asiaan huomiota. Helppo sanoa, mutta kun kyseessä on meilläkin hoikka poika, joutui pureskelemaan kieltään, ettei mitään puhuisi. Vieläkin, jos mummo huomauttaa laihuudesta tai syömisistä, poika on pari päivää lakossa. Mutta nykyään syö aika hyvin, ottaa sen mitä syö ja välillä maistaa uusia ruokia, välillä kieltäytyy täysin. On kuitenkin kiinnostunut ruuasta ja esimerkiksi eri maiden ruuista. Paino ei ole lisääntynyt, mutta kasvanut on :D

Yhteistyössä