Siis kuka on sukua vai "sukua"...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten

Vieras
Mä olen aina luullut että ko mennään naimisiin ni siinä tuloo toisen koko suku omaksikin suvuksi, siis kaikki yhdistyy. Näin ainaki meillä puhuttiin kaikista tai seuraavista...eli enkä mä ole (mies sanoo ettei heillä ainakaan) mieheni veljen lapsen täti? Siis ymmärrän kyllä että OIKEA täti on sisko mutta meillä kyllä oli samanlein täti myös isän veljen vaimo...mä oon luullu ettei oo eroa onko täti vai "täti"...????
Miten se sit IHAN OIKEESTI menee ja miten teillä?
Mä olin kyllä loukkaantunut kun mies sanoi ettenhän mä OIKEESTI oo sukua?!!!!

Mun siskoni mies oli mun lapsilleni setä, vaikka olikin sitä avioliiton kautta eikä biologisesti. Sen sijaan exän esikoinen ei ollut mun esikoiseni sisko, vaikka onkin kuopukseni sisko.

No ootko sä sitten ihan oikeesti sukua miehelles?
Voi elämän kevät mitä aivokääpiöitä. Voihan sua toki tädiksi kutsua mutta ei, sä et oo oikeeta sukua.

No monesti kyllä sukuun tullaan naimakaupan myötä eli ei erotella. Kyllä mua loukkasi kun tuli kortti joka oli osoitettu serkuille, sedälle ja Pirjolle. Miksi piti eritellä? Sano fiksuna se?
Miksi ei teille kaikille tai kaikki nimillä tai minutkin tätinä vaikka en veritäti olekkaan...

Perhe ja suku on eri asia, perheeseen kuulut mutta et tietenkään(toivottavasti) ole sukua miehellesi ja tämän sukulaisille?
Oliko tää joku provo vai onko joku oikeasti noin tyhmä? :D

No monesti kyllä sukuun tullaan naimakaupan myötä eli ei erotella. Kyllä mua loukkasi kun tuli kortti joka oli osoitettu serkuille, sedälle ja Pirjolle. Miksi piti eritellä? Sano fiksuna se?
Miksi ei teille kaikille tai kaikki nimillä tai minutkin tätinä vaikka en veritäti olekkaan...

Siis voi tsiisus!
Ethän sinä mikään täti ole näille miehesi sukulaisille??
Sinä olet omien sisarustesi lasten täti, mikä siinä on epäselvää?

Alkuperäinen kirjoittaja täh;22232736:
Totta vitussa on, sehän on vaimo. On siis LÄHIsukua, perhettä.
Kysytään sairaalassakin tietoihin lähiSUKULAISEN numero ja yleensä se on aviomies tai aviovaimo - harvalla kai äippä.

Ei, vaan lähiOMAINEN. Et kai sä nyt miehelles oo lähisukulainen? Perhe taas voi olla ihan mitä vaan, ei tarvii oloa ees sukua. Mihen siskon lapset on sun lapsilles sukua, mutta sulle ei. Ei oo niin vaikeeta. Perheen kesken voi sitten kutsua ketä vaan miten vaan.

Kysytään sairaalassakin tietoihin lähiSUKULAISEN numero ja yleensä se on aviomies tai aviovaimo - harvalla kai äippä.

Sairaalassa kysytään kylläkin lähiOMAISEN numero eikä lähisukulaisen.

Tämä nyt on vähän eri asia. :D
Vaikka naimisiin mennään ja suvut ns. yhdistyy perheeksi, niin ei sillä vaimolla siltikään samat geenit kierrä kuin miehellään ja tämän suvulla.
Hän voi olla miehensä kautta esim. sedän vaimo, enon vaimo jne.

[QUOTE="huh";22232741]Siis voi tsiisus!
Ethän sinä mikään täti ole näille miehesi sukulaisille??
Sinä olet omien sisarustesi lasten täti, mikä siinä on epäselvää?[/QUOTE]

Mutta miksi pitää erotella? Sitähän kysyttiin, en minäkään koskaan erottelis noin...tyhmää tuollainen. Serkuille, sedälle ja yksi nimellä...

Kyllä se on oikeasti aika outoa loukkaantua siitä, ettei sua oltu mainittu jossain kortissa tätinä. Koska sä et ole niille täti, eikä yleensä sedän vaimoa sanota tädiksi, ellei perheessä sukurutsata.

Sanotteko te muka miehenne isää ja äitiä ja sisaruksia jne. perheeksenne???
Ei ne kyllä munkaan perhettä ole, mun perhettä on meidän perhe ja mun lapsuusperhe.
Kyllä mä katson miehen vanhemmat suvuksi miehen kautta.

Ja tuo erittely ON typerää, sillä ikäänkuin osoitetaan vielä kuka on oikeeta verta, kuka puoliverta ja kuka ei verta - miksi? ONko väliä oikeesti erotella...outoa.

Mutta miksi pitää erotella? Sitähän kysyttiin, en minäkään koskaan erottelis noin...tyhmää tuollainen. Serkuille, sedälle ja yksi nimellä...

No olisko sitten parempi että serkuille,sedälle ja sedän vaimolle?
Vai kuulostaako se nimi kuitenkin fiksummalta?
Koska mitään tätiä ei sedän vaimosta saa tuossa tilanteessa väkiselläkään miehen sukulaisille..

Itse tuossa tilanteessa kyllä käyttäisin kaikkien kohdalla etunimiä, en yleensäkkään laita mihinkään korttiin että sedälle/tädille/serkulle jne. vaan käytän etunimiä, tietävät kyllä "asemansa" muutenkin. :D

Ei ne kyllä munkaan perhettä ole, mun perhettä on meidän perhe ja mun lapsuusperhe.

Ja tuo erittely ON typerää, sillä ikäänkuin osoitetaan vielä kuka on oikeeta verta, kuka puoliverta ja kuka ei verta - miksi? ONko väliä oikeesti erotella...outoa.

Vielä oudompaa on sanoa sedän vaimoa tädiksi. Sisaruksiako ne on vai? Yöks.

Kyllä se on oikeasti aika outoa loukkaantua siitä, ettei sua oltu mainittu jossain kortissa tätinä. Koska sä et ole niille täti, eikä yleensä sedän vaimoa sanota tädiksi, ellei perheessä sukurutsata.

Miksi ne pitää mainita, eiköhän ne tiedä itsekkin mitä ne on :) :) tää on niin huvittavaa samalla kuin loukkaavaakin. Miksi ei tosiaan nimillä kai ne tietää olevansa setiä, enoja, serkkuja...

Jos kerran ei ole tarpeen erotella sen mukaan kuka on täysverta ja kuka ei, kunhan sukuun kuuluu, niin mikset sano miehesikin isää omaksi isäksesi ja miehen äitiä äidiksesi jne?

Miksi ne pitää mainita, eiköhän ne tiedä itsekkin mitä ne on :) :) tää on niin huvittavaa samalla kuin loukkaavaakin. Miksi ei tosiaan nimillä kai ne tietää olevansa setiä, enoja, serkkuja...

Juu ainahan voi loukkaantua ihan kaikesta, jos oikein vartavasten syitä etsii. Ja mun mielestä tollasesta loukkaantuminen on juuri sitä. On ihan omien korvien välissä jos kokee tuon erotteluksi.

Alkuperäinen kirjoittaja meitä on moneen junaan;22232773:
No olisko sitten parempi että serkuille,sedälle ja sedän vaimolle?
Vai kuulostaako se nimi kuitenkin fiksummalta?
Koska mitään tätiä ei sedän vaimosta saa tuossa tilanteessa väkiselläkään miehen sukulaisille..

Itse tuossa tilanteessa kyllä käyttäisin kaikkien kohdalla etunimiä, en yleensäkkään laita mihinkään korttiin että sedälle/tädille/serkulle jne. vaan käytän etunimiä, tietävät kyllä "asemansa" muutenkin. :D

Niinpä, omituista luetella tittelit ja kyllä minusta kun titteleitä kerran käytetään niin se sedän vaimo siihen sitten käy!
Tai kaikki nimillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22232778:
Meillä on sedätelty ja täditelty oikeastaan kaikkia aikuisia, joille ei muutakaan nimikettä ole. Naapurin täti, poliisisetä jne.

Joo, muakin sanoo vieraat lapset tädiksi. Mut jos miehen sukulaiset alkais sanoa mua tädiksi, alkaisin epäillä, ettei ne muista mun nimeä.:xmas:

Yhteistyössä