Siis kuka on sukua vai "sukua"...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli olet itse tällainen erottelija ja titteleitten käyttäjä kun noin kovasti jaksat vaahdota :)

Ei vaan on vainoharhaista yrittää sisällyttää kaikkeen jotain itselle kohdistettua ilkeää piiloviestintää. Ja on turhaa loukkaantua, jos joku ei kutsu tädiksi, varsinkin, jos ei oikeasti ole täti ja vielä, kun sellainen ei ole tapana. Pikkasen vaikuttaa siltä, että ihan etsii syitä loukkaantua jatkuvasti.

Minä suutuin miehelleni, kun ei kutsu minua siskoksi, vaikka naimisissa ollaan. Mitä kamalaa erottelua se on, jos naimisiin mennessä minusta ei muka tullut siskoa, vaikka tavallaan olen täti sen veljen lapsille kuitenkin :(.

Sanotteko te muka miehenne isää ja äitiä ja sisaruksia jne. perheeksenne???
Ei ne kyllä munkaan perhettä ole, mun perhettä on meidän perhe ja mun lapsuusperhe.
Kyllä mä katson miehen vanhemmat suvuksi miehen kautta.

Ja tuo erittely ON typerää, sillä ikäänkuin osoitetaan vielä kuka on oikeeta verta, kuka puoliverta ja kuka ei verta - miksi? ONko väliä oikeesti erotella...outoa.

Kyllähän niitä siis sanotaan sukulaisiksi tietyissä tapauksissa, esim. näin:
- Kävimme sukuloimassa
- Kävimme kylässä sukulaisten luona

Kuitenkin jos joku kysyy, että oletko sukua miehellesi, miehesi veljille ja veljenpojille, niin et ole.
Jos haluatte, voivat nuo veljenpojat kutsua sinua tädiksi, mutta et ole heidän oikea tätinsä.

Ei vaan on vainoharhaista yrittää sisällyttää kaikkeen jotain itselle kohdistettua ilkeää piiloviestintää. Ja on turhaa loukkaantua, jos joku ei kutsu tädiksi, varsinkin, jos ei oikeasti ole täti ja vielä, kun sellainen ei ole tapana. Pikkasen vaikuttaa siltä, että ihan etsii syitä loukkaantua jatkuvasti.

Ahaa, sä siis tunnet ap.n kun tiedät että on vainoharhainen ja etsii syitä loukkaantua jatkuvasti...jatkuvasti?

[QUOTE="mie";22232789]Minä suutuin miehelleni, kun ei kutsu minua siskoksi, vaikka naimisissa ollaan. Mitä kamalaa erottelua se on, jos naimisiin mennessä minusta ei muka tullut siskoa, vaikka tavallaan olen täti sen veljen lapsille kuitenkin :(.[/QUOTE]

nIINPÄ. Sinuhe Egyptiläinenkin sanoo kaikki rakastamiaan naisiaan sisarikseen.:kiss:

[QUOTE="mie";22232789]Minä suutuin miehelleni, kun ei kutsu minua siskoksi, vaikka naimisissa ollaan. Mitä kamalaa erottelua se on, jos naimisiin mennessä minusta ei muka tullut siskoa, vaikka tavallaan olen täti sen veljen lapsille kuitenkin :(.[/QUOTE]

Huono. Naivi. Typerä.

Kyllähän niitä siis sanotaan sukulaisiksi tietyissä tapauksissa, esim. näin:
- Kävimme sukuloimassa
- Kävimme kylässä sukulaisten luona

Kuitenkin jos joku kysyy, että oletko sukua miehellesi, miehesi veljille ja veljenpojille, niin et ole.
Jos haluatte, voivat nuo veljenpojat kutsua sinua tädiksi, mutta et ole heidän oikea tätinsä.

Meillä on oltu sukua jos naimissa ollaan. Mä olen siis sukua vaikka veljeni vaimon siskolle. Yhtä kaikki..Mut perhettä me ei olla.

Minulta kysyt? E pidä heitä edes perheenäni kuten juuri sanoin...sukua ovat. Mitä epäselvää?

Sitä epäselvää että tuolla sinun logiikallasi myös miehesi vanhemmat ovat sinun vanhempiasi, koska erittely on turhaa.
Sanoit, että erittely sen mukaan onko täysverta,puoliverta vai tiesmitä on turhaa, eli ap.n tilanteessa myös miehen vaimo on miehen sukulaisille täti, eikä sedän vaimo, koska veren mukaan erittely on turhaa, sukua kun ollaan?

Mulla oli kerran aika kummallinen olo kesällä, kun oltiin anoppilassa käymässä. Paikalla oli mieheni, tämän isä ja äiti, sekä miehen äidin sisko, minä sekä pieni poikamme. Tajusin siinä yhtäkkiä, että poikani on sukua heille kaikille, kaikki muut huoneessa olivat sukua keskenään, mutta minun ainoa sukulaiseni oli poikani.

Vaikka sitä jotenkin on kuuluvinaan samaan sukuun, noin se vaan menee. Toki minut on "naitu sukuun", mutta verisukulaisuutta ei ole eikä tule.

[QUOTE="jojo";22232816]
Vaikka sitä jotenkin on kuuluvinaan samaan sukuun, noin se vaan menee. Toki minut on "naitu sukuun", mutta verisukulaisuutta ei ole eikä tule.[/QUOTE]
Aika monessa tapauksessa ihan toivottava tilanne :D.

Jos kerran kaikki tietää, että ne on serkkuja ja setä, niin miksi sitä ei saisi kirjoittaa korttiin? Eikö ole mahdollista, että rivien välissä oleva loukkaus on täysin kuviteltu?
Suuri osa loukkauksista on kuviteltuja, mutta se ei poista sitä loukatuksi tulemisen tunnetta. Mä ymmärrän ap:tä sikäli, että eri suvuissa on erilaiset tavat. Jos omassa suvussaan on tottunut siihen, että setien puolisot ovat tätejä ja tätien puolisot setiä, tuo hajuraon tekeminen verisukulaisten ja avioliiton kautta sukuun tulleiden välillä voi loukata.

Minä ajattelen sen niin, että minulla on oma perhe ja oma suku. Sitten on miehen perhe ja miehen suku. En lue itseäni kuuluvaksi miehen sukuun.

Lapsemme taas kuuluu molempiin. Sekavaa :D

[QUOTE="hmmmmm";22232939]Minä ajattelen sen niin, että minulla on oma perhe ja oma suku. Sitten on miehen perhe ja miehen suku. En lue itseäni kuuluvaksi miehen sukuun.

Lapsemme taas kuuluu molempiin. Sekavaa :D[/QUOTE]

Just meinasin kirjoittaa samaa, on mun perhe ja suku ja miehen sukulaiset on sit asia erikseen, en mä puhu et oltais oltu "sukuloimassa" vaan ollaan oltu anoppilassa tai miehen isovanhemmilla jne jne..

[QUOTE="hmmmmm";22232939]Minä ajattelen sen niin, että minulla on oma perhe ja oma suku. Sitten on miehen perhe ja miehen suku. En lue itseäni kuuluvaksi miehen sukuun.

Lapsemme taas kuuluu molempiin. Sekavaa :D[/QUOTE]

Minä ajattelen samoin. Miehen perheestä kyllä ajattelen niin, että miehen isä on melkein lähes almost minunkin perhettäni ja sukua, mutta anoppi ei ole :ashamed:

Selvyyden vuoksi: Sukulaisia sinulle ap ovat vanhempasi ja heidän kaikki sisaruksensa. Vanhempiesi vanhemmat ja heidän sisaruksensa. Vanhempiesi vanhempien vanhemmat ja heidän sisaruksensa.

Et ole mitään verisukua puolisollesi. Etkä hänen sukulaisilleen.

Kuulut perheeseen puolisosi kautta, ja yleisesti sinua voi nimittää tädiksi kuten ketä tahansa naispuoleista ihmistä, mutta et ole kenenkään miehesi sukulaisen täti.

Sukukäsite vaihtelee eri kulttuureissa, toisille se perhekin on laajempi käsite.
Mieheni sukulaiset ( tai niin no se eräs naispuolinen) ajattelee kuuluvansa perheeseemme. Itse taas ajattelen perheeseemme kuuluvan vain mieheni, itseni ja lasteni.
Omat sukulaiseni ovat lasteni ja minun sukulaisia, ja jos mieheni haluaa mieltää heidät sukulaisikseen-hänenkin. Mieheni sukulaiset ovat hänen ja lasteni sukulaisia:xmas:.

Itse puhuin aikoinaan tätini miehestä, ihan nimellä tai vieraamille puhuttaessa tädin miehenä. Siihen ei liittynyt mitään eriarvoistavaa merkitystä, tai ajatusta, että hän olisi jotenkin sukuun kuulumaton.
Se ajatus sisältyi kuitenkin, että tätini oli se, joka oli se isäni sisarus.

Yhteistyössä