Siis mä en edelleenkään tajua miksei lapsia voida pukea siististi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyihyi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyihyi

Vieras
Enkä mä nyt tarkoita että tarvis olla viimeisintä muotia olevat merkkikuteet vaan sitä et voitas pukea ne lapset puhtaisiin ja ehjiin vaatteisiin sekä asianmukaisella tavalla. Itse kun oon käyny kerhoissa ym nii siellä on lapsia joilla on paidan rintamuksessa viikon ruokalista. Enkä tarkoita yksittäistä tahraa, joka saattais tulla vaikka kerhossa eväitä syötäessä, vaan siis rinnukset on ihan täynnä ruuanjämiä.Tietyillä lapsilla on usein rikkinäisiä vaatteita, esim gollegehousujen polvet auki, enkä taaskaan tarkoita tilannetta,jossa se olis juuri äskettäin tullu, vaan niillä lapsilla on viikosta toiseen ne samat rikkinäiset päällä. Tänään kun vein poikaa eskariin niin päiväkodin pihassa kolme päiväkotitätiä päivitteli ääneen kun yhdellä sisarusparilla on aina resuiset ja rikkinäiset vaatteet. Toisella niistä lapsista oli todella resuinen talvihaalari joka oli haaravälistä rikki KOKO matkalta, pepusta lahkeensuuhun asti. Sisälmykset vaan rehotti sieltä kankaan alta. Lisäksi kuulin kun tädit päivitteli että näillä samaisilla lapsilla ei oo ikinä villavaatetta mitä lisätä haalarin alle ja lisäksi yksi niistä sanoi että hän on harkinnu käyvänsä ostamassa niille lapsille uudet haalarit joululahjaksi :O

Niin, että miks se on niin vaikeeta huolehtia että lapsella on vaatteet puhtaina ja ehjinä? Siihen ei tarvita hirveesti rahaa ees kun kirpparilla on siistejä vaatteita halvalla. Mua yököttää tuon tyyppiset lapset kun ne tunkee sit syliin, mahdollisesti vielä räkä poskea pitkin valuen. Ei pahalla, lapsen vikahan se ei oo, mutta silti yököttää. Ja myös säälittää. Itse kuolisin häpeästä jos mun lapset olis tuollaisissa vetimissä ihmisten ilmoilla (tai ees kotona).

Todennäköisesti kyseisten lasten vanhemmat kulkevat samankaltaisissa kuteissa? Ehkä ovat kyvyttömiä huolehtimaan itsestään, kodistaan; miksi siis osaisivat huolehtia lapsistaan. Mielenterveydenongelmissa painii moni perhe. Asia ei korjaannu muiden vanhempien ja päiväkotitätien päivittelyllä.

Onko joku lapsiraukka todellakin päikyssä (tai missä vain) ulkona pakkasella toppahaalarissa jossa on persusta paljaana??? Sano nyt hyvä ihminen tuolle tarhantätsylle joka harkitsi ostavansa joululahjaksi uuden haalarin, ettei missään nimessä sitä tee, vaan ilmoituksen sossuun. Päiväkotien työntekijöillä on oikeus ja velvollisuus ilmoittaa tällaisista tapauksista, jossa lapset todellakin kärsii!!

[QUOTE="Nanni";22571101]Todennäköisesti kyseisten lasten vanhemmat kulkevat samankaltaisissa kuteissa? Ehkä ovat kyvyttömiä huolehtimaan itsestään, kodistaan; miksi siis osaisivat huolehtia lapsistaan. Mielenterveydenongelmissa painii moni perhe. Asia ei korjaannu muiden vanhempien ja päiväkotitätien päivittelyllä.[/QUOTE]

No osassa kyllä vanhemmalla on varaa ostaa itselleen viimeisen päälle. Yhden sisarusparin äiti aina leuhkii matkustelemisillaan, matkustaa milloin minnekkin (YKSIN, lapset jää isän tai mummon hoitoon) ja yks kerta sanoi tilanneensa Hesarin, mikä on käsittääkseni aika kallis jos sen kokonaisuutena tilaa koko vuodeksi.Mutta samaan hengenvetoon päivitteli että kun lapselle pitäis kai hakea kumpparit mutta kun ei oo varaa (tässä tilanteessa oltiin kerhosta metsäretkellä SYYSKUUN LOPULLA ja tään äitin lapset oli sielä SANDAALIT jalassa...). Että ei kaikkien kohdalla oo todellakaan kyse rahasta, mielenterveydestä vaan ihan jostain muusta mutten käsitä mistä.

Ap:n kanssa samoilla linjoilla että lapsilla on oikeus siisteihin ja ehjiin vaatteisiin. Ei meillä nyt muotivaatteissa kuljeta mutta perus siistejä vaatteita ja katson sen verta että sopii yhteen, on puhtaita ja ei reikäsiä. jos joihinkin mahtuviin housuihin tulee reikä vaikka polveen niin ompelee siistin paikan päälle että ei tarvitse pois heittää jos vain korjattava reikä tullut. Niin ja kirpparilta tekee löytyjä kun sinne menee ajan kanssa kiertelemään ja sukulaisilta voi pyytää avustusta esim niihin haalareihin jos omat varat ei sillä hetkellä riitä ostaa. Toivotaan että nämä pojat saavat pakkaskeleille ehjät haalarit että pysyvät lämpösinä.

[QUOTE="Deina";22571134]Onko joku lapsiraukka todellakin päikyssä (tai missä vain) ulkona pakkasella toppahaalarissa jossa on persusta paljaana??? Sano nyt hyvä ihminen tuolle tarhantätsylle joka harkitsi ostavansa joululahjaksi uuden haalarin, ettei missään nimessä sitä tee, vaan ilmoituksen sossuun. Päiväkotien työntekijöillä on oikeus ja velvollisuus ilmoittaa tällaisista tapauksista, jossa lapset todellakin kärsii!![/QUOTE]

Juu siis mä näin toisen niistä lapsista siinä pihassa, josta ne puhui ja sillä oli todella todella resuinen haalari ja sen kummanki lahkeen sisäsauma on auki ihan koko matkalta! Ja nää tädit tosiaan siinä puhui niin kovalla äänellä, etten voinu olla kuulematta, että kun niillä on aina sellasia vaatteita ja lisäksi ei ikinä villavaatteita alle laitettavaksi vaikka nytki oli sen verran kylmä et olis kyllä ollu tarpeen, varsinki kun haalari tollee auki. Luulis et ne ymmärtäis iteki et pitää tehdä ilmoitus, mun mielestä kyllä on jo ls-juttu on lapsi on TOISTUVASTI tuollaisissa kuteissa.

Juu siis mä näin toisen niistä lapsista siinä pihassa, josta ne puhui ja sillä oli todella todella resuinen haalari ja sen kummanki lahkeen sisäsauma on auki ihan koko matkalta! Ja nää tädit tosiaan siinä puhui niin kovalla äänellä, etten voinu olla kuulematta, että kun niillä on aina sellasia vaatteita ja lisäksi ei ikinä villavaatteita alle laitettavaksi vaikka nytki oli sen verran kylmä et olis kyllä ollu tarpeen, varsinki kun haalari tollee auki. Luulis et ne ymmärtäis iteki et pitää tehdä ilmoitus, mun mielestä kyllä on jo ls-juttu on lapsi on TOISTUVASTI tuollaisissa kuteissa.

On se siinä mielessä, että voitaisiin sosiaalitoimestakin osoittaa rahaa erityisesti ulkovaatteiden ostoon.

Ap:n kanssa samoilla linjoilla että lapsilla on oikeus siisteihin ja ehjiin vaatteisiin. Ei meillä nyt muotivaatteissa kuljeta mutta perus siistejä vaatteita ja katson sen verta että sopii yhteen, on puhtaita ja ei reikäsiä. jos joihinkin mahtuviin housuihin tulee reikä vaikka polveen niin ompelee siistin paikan päälle että ei tarvitse pois heittää jos vain korjattava reikä tullut. Niin ja kirpparilta tekee löytyjä kun sinne menee ajan kanssa kiertelemään ja sukulaisilta voi pyytää avustusta esim niihin haalareihin jos omat varat ei sillä hetkellä riitä ostaa. Toivotaan että nämä pojat saavat pakkaskeleille ehjät haalarit että pysyvät lämpösinä.

Mun mielestä on ihan ok jos paikkaa vaikka ne puhki menneet polvet siististi, itsekin oon ulkohaalareille tehny niin jos muuten haalari on siisti.mutta ku joillaki on viikosta toiseen ne rikkinäiset vaatteet.vois ees paikata jos varaa ei oo uusiin.

On äitejä jotka ajattelee että likaantuu se seuraavakin paita ihan kohta. Oli ennen kaveri, joka saattoi silloin 1-2v tyttönsä kanssa tulemaan kylään pariksi yöksi ja lapselle taisi olla jopa YKSI vaihtovaatekerta, itselleen ei sitäkään. Loppupeleissä taidettiin kerran tämän lapsen kanssa ihan laittaa ne vaatteet koneeseen, sukkikset oli niin likaset että varpaatkin jäätyi vaikka ei ollut edes talvi. Toisella kertaa taidettiin etsiä mun varastoista jotain päälle (ei vielä tosin omia lapsia ole, mutta jotain lastenvaatteita kaapissa on silti ollut), kun yhtään puhdasta vaatetta ei enää ollut.

Nyt ilmeisesti päiväkodissa vähän eri meno tytöllä, sitä en tiedä miten sen pikkuveljellä (jostain kuullut huhuja että viel yksi tulossa taas eri isälle olisi tulossa) on sitten kotioloissa vaatetus ollut, samalla tyylillä? Rahasta ei ollut kiinni, vaatetta oli, äiti vain ei tahtonut vaihtaa vaatteita. Eli päivällä likaantunut body oli usein vielä yölläkin päällä ja seuraavanakin päivänä. Se vielä menisi jotenkin jakeluun että viimeistään illalla yökkäri päälle, likanen body pyykkiin ja aamulla uus päälle.

alussa mainittujen lasten ongelmista kunnon vaatteiden puute on niitä pienimpiä. Jos lapsi saa rauhassa palelluttaa itsensä rikkinäisessä haalarissa, niin tuskin hänen hyvinvointinsa on muutenkaan turvattu. Sossuun ilmoitus vaan, ehdottomasti.

Mä en todellakaan kehtaisi viedä lastani hoitoon tai muutenkaan ihmisten ilmoille rikkinäisissä vaatteissa. Olen mielestäni suht tarkka tytön vaatteista, pitää sointua värien puolesta ja kokokin pitää olla oikea, ei liian suuri eikä liian pienikään saa olla.

Ulkovaatteet olen ostanut viime vuosina uusina, sisä vaatetta ostan ihan kirppariltakin jos ja kun mieluista ja siistiä vatetta.

Mä en todellakaan kehtaisi viedä lastani hoitoon tai muutenkaan ihmisten ilmoille rikkinäisissä vaatteissa. Olen mielestäni suht tarkka tytön vaatteista, pitää sointua värien puolesta ja kokokin pitää olla oikea, ei liian suuri eikä liian pienikään saa olla.

Ulkovaatteet olen ostanut viime vuosina uusina, sisä vaatetta ostan ihan kirppariltakin jos ja kun mieluista ja siistiä vatetta.

niin, sekin on kyllä kurjaa jos lapsen vaatteet on liian pienet tai liian suuret.

Ei tässä kyllä mun mielestä päikkärilläkään ole asiat ihan ok, jos vain vieressä ihmettelee lapsen jäätymistä - on vaan niin mukavaa toisten asioita puhella takanapäin?! Omalla lapsella on siistit (uudet) vaatteet, lämpimätkin, mutta kyllä meiltä joskus unohtuu kotiin jokin villatakki, villasukat tms. Olen asian huomannut päiväkodissa ja hoitajalle asiaa päivitellyt, ja aina on sielä ollut jokin lainavaate jota käyttää JOS tarve tulee. En usko, että oikeasti on jossain hoitohenkilökuntaa joka ei itse uskalla vanhemmille sanoa jotain lasten vaatetuksesta? Onneksi meidän lapsi on päiväkodissa jossa ainakin muistutetaan vanhempia lapselta puuttuvasta tavarasta/vaatteesta. Suu auki vain.

Suoraan sanottuna en mäkään käsitä. Tai no käsitän kyllä, että kaikilla ei ole varaa kaikkeen, mutta silti.

Pesukonetta ei ole niin kallista pyörittää, etteikö niitä vaatteita vois joskus pestäkin. Ja jos se vaate menee rikki eikä sitä saa korjattua, niin vaatteiden hintaskaala on sen verran laaja, että kyllä köyhemmälläkin pitäs olla varaa ostaa edes se halvin tilalle.. Epäilen vahvasti, että kenenkään talous ois oikeasti NIIN tiukka, ettei olis varaa ostaa lapselle viidellä eurolla (vajaallakin saa alekorista, kirpparilta hyväkuntoisen sitäkin halvemmalla) uutta ehjää paitaa, jos entinen on rikki ja todennäköisesti myös liian pieni. Kyllä sitä rahaa menee itse kullakin turhempaankin. Ok, aina ei välttämättä oo just siinä kuussa rahaa, mutta näitä tilanteita pitäs VANHEMMAN osata ennakoida ja ostaa sitten jo vaikka etukäteen valmiiksi silloin, kun rahaa oli.

En tarkota, että kaikkien pitäs kulkea viimesen päälle suittuna ja viimesen muodin mukaan, mutta kyllä lapsellakin pitäs olla oikeus saada puhtaat, ehjät ja ennen kaikkea säähän sopivat vaatteet päälleen.

[QUOTE="vieras";22571379]Ei tässä kyllä mun mielestä päikkärilläkään ole asiat ihan ok, jos vain vieressä ihmettelee lapsen jäätymistä - on vaan niin mukavaa toisten asioita puhella takanapäin?! Omalla lapsella on siistit (uudet) vaatteet, lämpimätkin, mutta kyllä meiltä joskus unohtuu kotiin jokin villatakki, villasukat tms. Olen asian huomannut päiväkodissa ja hoitajalle asiaa päivitellyt, ja aina on sielä ollut jokin lainavaate jota käyttää JOS tarve tulee. En usko, että oikeasti on jossain hoitohenkilökuntaa joka ei itse uskalla vanhemmille sanoa jotain lasten vaatetuksesta? Onneksi meidän lapsi on päiväkodissa jossa ainakin muistutetaan vanhempia lapselta puuttuvasta tavarasta/vaatteesta. Suu auki vain.[/QUOTE]

no noiden mun jutun lasten tilanteessa kyse on toistuvasta tilanteesta eli tilanne on aina sama. sehä on ihan normaalia et joskus unohtuu joku villatakki tms matkasta mut jos tilanne on sama päivästä toiseen niin mun mielestä se ei oo ok. mutta tuossa oon kyllä samaa mieltä että kyllä pitäis tehä muutakin kuin päivitellä asiaa.

Mun mielestä tuosta voisi ilmoittaa ihan lastensuojeluun. Kyllä jokaisella pitäisi olla rahaa pukea lapsi ehjiin käyttökelpoisiin vaatteisiin, sossun avulla jos ei muuten. Ihan ok kuntoisia haalareita saa kirppareilta muutamalla eurolla.

Jos sulla on jo isompi laps niin voisitko lahjoittaa päiväkodille pieneks jääneitä / jääneet haalarit varavaatteiks?

mulla on itellä 6v, 3v ja vauva. noi lapset on 5v ja jotain 3v. mutta mun lapsilla on useempi ulkovaatekerta/kausi, voisin hyvin lahjoittaa jonkun päiväkotiinkin. säästän yleensä pienempää sisarusta varten vain yhden haalarin ja muut paan kiertoon.

mulla on itellä 6v, 3v ja vauva. noi lapset on 5v ja jotain 3v. mutta mun lapsilla on useempi ulkovaatekerta/kausi, voisin hyvin lahjoittaa jonkun päiväkotiinkin. säästän yleensä pienempää sisarusta varten vain yhden haalarin ja muut paan kiertoon.

Tuo lahjoittaminen on kaunis ajatus, mutta ei auta itse asiaa. Joo, lapsella on ehjä haalari tämän talven, mutta vanhempien ajatusmaailma ei siitä muutu mitenkään.

Valitettavasti aina välillä joudumme törmäämään erilaisiin perheisiin. Naapurissa asuu perhe jossa 5-6 lasta. Kaikki epäsiistejä ja tosiaan vaatteet mitä sattuu, niin ja näin päällä tai ei ollenkaan. Näkyy perheen teinikin olevan raskaana. Mutta kun tarkastelee äitiä niin ei kovin siistiltä vaikuta. Joka viikko uusi isä ehdokas. Rahat tosi vähissä, kk paras pv on lapsilisäpv.

[QUOTE="Lissu";22571480]Tuo lahjoittaminen on kaunis ajatus, mutta ei auta itse asiaa. Joo, lapsella on ehjä haalari tämän talven, mutta vanhempien ajatusmaailma ei siitä muutu mitenkään.[/QUOTE]

sehän tässä onkin. ja kun todella voi olla että noi huonot vaatteet on niiden lasten pulmista pienimpiä...mutta voinko mä puuttua asiaan mitenkään kun ulkopuolisena kuulin ja näin, en ees tiedä niiden lasten nimiä. Jäi vaan tosissaan vaivaamaan tuo aamuinen juttu ja ne mitä kuulin päiväkodin tätien suusta.

Saako lapsen aluskalsareissa (supermieskuviolla) olla reikä vai teettkö siitä lastensuojeluilmoituksen? Kyseessä pieni reikä polvessa ja pojan lempikalsarit. Muuten meillä on kyllä ehjiä vaatteita.

Jos ei saa, mistä saa uusia supermieskalsareita?

Yhteistyössä