Siis miksi 2v on hoidossa päiväkodissa ja äiti vauvan kanssa kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttää

Vieras
Ei ole ainoa tapaus tässä päiväkodissa!!! Lapsi tuodaan samaan aikaan kun omat lapset, noin klo:8. Lapsi huutaa kuin syötävä edelleen, ollut hoidossa elokuun alusta asti. Äiti en halua jäädä ym. roikkuu jaloissa. Ihan pahaa tekee katsoa. Tyttö haetaan 16:00, pitkä päivä on.

Miksi näin, en käsitä? Hoitopaikkaa tarvitsevat TÖISSÄKÄYVÄT perheet, eivät äidit jotka eivät jaksa lapsiaan hoitaa. Sitä varten on kerhot sun muut. Itse otin esikoin pois hoidosta kun kuopus syntyi, ei olisi tullut mieleenkään jättää isompaa hoitoon. Vaikka raskasta olikin kahden pienen kanssa, mutta itseppähän me lapsia halusimme. Me ne myös hoidamme ja kasvatamme, ei hoitotädit. ETTÄ SAPETTAA TUO! Muutenkin pulaa hoitopaikoista...prkle!!

Meillä oli aikanaan tilanne tuo. Esikoinen aloitti päivähoidon 1v10kk iässä kut.syistä ja itse olin tuolloin kotona 7kk ikäisen kuopuksen kanssa.

Toisaalta täällä tuo on ihan normaalikäytäntö eikä kukaan sitä ihmetellyt. Ainoa mitä ihmeteltiin oli se ettei esikoinen aloittanut päivähoitoa heti kuopuksen synnyttyä ja sitä että hoitoaikansa oli vain 3h/pv.

Joo ja mua sitten ärsyttää että tällainen aloitus täytyy olla joka helevaten päivä.
Ja ei, mulla ei ole yhtään muksua päiväkodissa.
Mutta eikö nyt hitto löytyisi aihetta, josta ei ole puhuttu satoja kertoja!!!!

päiväkodissa minä olen töissä on paljon juuri tuollaisia perheitä.ollaan vauvan kanssa kotona ja isompi lapsi itkee ikeväävsä pk:ssa.sydäntä riipii katsella touhua.ja sit vanhemmat kehtaavat kysyä "mikähän tota meidän mattia vaivaa kun itkee eikä halua jäädä tänne".öö ehkä ikävä ja tieto siitä että on hylätty vaikka muu perhe on kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Meillä oli aikanaan tilanne tuo. Esikoinen aloitti päivähoidon 1v10kk iässä kut.syistä ja itse olin tuolloin kotona 7kk ikäisen kuopuksen kanssa.

Toisaalta täällä tuo on ihan normaalikäytäntö eikä kukaan sitä ihmetellyt. Ainoa mitä ihmeteltiin oli se ettei esikoinen aloittanut päivähoitoa heti kuopuksen synnyttyä ja sitä että hoitoaikansa oli vain 3h/pv.

kut. syistä? Mikä tuo lyhennetty sana on, kun en tajunnut?

Mustakin se on kyllä tosi outoa. Voihan joillain olla jokin hyvä syy, mutta jollei mitään ihan ihmeellistä syytä ole, niin on ihme, ettei äiti halua pitää 2-vuotiastakin kotona, varsinkin jos hoidossa käyminen on pienelle rankkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Meni ohi:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

kut. syistä? Mikä tuo lyhennetty sana on, kun en tajunnut?

Kuntoutuksellisista syistä.

Ja mullekin joskus ihan neuvolasta lähtien suositeltiin että olisin vienyt edes osapäivähoitoon vanhemman poikani kun olin nuoremman kanssa kotona. Kun tarttishan sen oppia jo hyvissä ajoin ryhmätyöskentelyn ja hoidossaolemisen taitoja kun sitten myöhemmin tulee eskaria, koulua jne. Joo, no en vienyt ja poika on nyt ekaluokkalainen, hyvin on mennyt kokoajan ja menee edelleen.

Mutta syitä voi olla monia joten vähän ikävää teilata heti kättelyssä vanhempia jotka niin tekee. Esimerkiksi mun yhdellä tutulla on vanhemmat lapset hoidossa ja hän hoitaa pientä erityishoitoa tarvitsevaa erityislastaan kotona.

Jos ei syy ole äidin paha masennus .. niin en hyväksy. Ikävää varsinkin pk seudulla kun päivähoitopaikkoja ei meinaa löytyä, että joku olisi noin ilkeä ja veisi toiselta paikan :|

Voiko tähän sanoa edes mitään vastaan mitä juuri kirjoitin? Itse en aio tehdä noin ellen sairastu mielenterveydellisesti ja vakavasti :D *koputtaa puuta*

Mutta luulisi että ei ole muita syitä, paitsi vakava mielisairaus.

Lisäys: Niin ja jos kotona hoidossa oleva lapsi on pahasti mielisairas ja vaaraksi sisarustensa hoidolle.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Jos ei syy ole äidin paha masennus .. niin en hyväksy. Ikävää varsinkin pk seudulla kun päivähoitopaikkoja ei meinaa löytyä, että joku olisi noin ilkeä ja veisi toiselta paikan :|

Voiko tähän sanoa edes mitään vastaan mitä juuri kirjoitin? Itse en aio tehdä noin ellen sairastu mielenterveydellisesti ja vakavasti :D *koputtaa puuta*

Lisäys: Niin ja jos kotona hoidossa oleva lapsi on pahasti mielisairas ja vaaraksi sisarustensa hoidolle.

No entäs jos lapselle tarjotaan esim.puheentukemispaikkaa?Onko se silloinkin niin, että et vie?

Alkuperäinen kirjoittaja vinku-iita:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:

No entäs jos lapselle tarjotaan esim.puheentukemispaikkaa?Onko se silloinkin niin, että et vie?

No ei se puheetukeminen varmaan ole joka päivä ja jatkuvasti. Kyse ei varmaan ollut väliaikaisesta ( lyhyestÄ) päivähoitopaikasta jos lapsi tuodaan aamulla ja haetaan illalla....
Mutta tietty joissakin maissa lapsille opetetaan puhetta 8 tuntia päivässä , 5pv viikossa. *miettii* En siis tyrmää ajatustasi.

Ottamatta kantaa asiaan ollenkaan.

Mutta se on jännä miten joissakin paikoissa suositellaan kaikille päivähoitoa.

Meillä epäillään 4v esikoisella adhd:ta , ylivikkaus ainakin on. Eikä psykologi ja toimintaterapeutti siltikkään suosittele lapsen päiväkotiin laittamista kerran meillä menee kotanakin hyvin.
Olen siis nuoremmasta vielä hoitovapaalla.

Ja joissakin paikoissa suositellaan päiväkotia automaattisesti kaikille.

Puheentukeminen hoituu kyllä 1/2pv hoidolla, meillä ainakin niin. Muuten en veisi lapsiani "turhaan" sinne, mutta siis esikoinen oli 4h hoidossa kuntoutuksellisista syistä.

Muistan kerran kun täällä keskusteltiin aiheesta niin eräs pienen lapsen äiti puolustautui niin, että heidän tarhassa on paljon äitejä, jotak vie isommat lapset tarhaan ja että heidän lapsi oli osa-aikaisena siellä niin ei se keneltäkään kokopäiväiseltä kuulemma paikkaa vie;) Siis mitä kummaa?? Jos tahassa on monta 4h virikapaikkalaista niin kylläpä se niin on että se vie paikan/paikkoja työssäkäyviltä vanhemmilta. Ja tämänkin mamman "vanhin" lapsi oli hurjat 2v2kk, että kyllähän sen ikäisellä pitää olla paikka tarhassa, kun äiti hoitaa vauvaa kotona!

Alkuperäinen kirjoittaja Tätä taas:
Puheentukeminen hoituu kyllä 1/2pv hoidolla, meillä ainakin niin. Muuten en veisi lapsiani "turhaan" sinne, mutta siis esikoinen oli 4h hoidossa kuntoutuksellisista syistä.

Muistan kerran kun täällä keskusteltiin aiheesta niin eräs pienen lapsen äiti puolustautui niin, että heidän tarhassa on paljon äitejä, jotak vie isommat lapset tarhaan ja että heidän lapsi oli osa-aikaisena siellä niin ei se keneltäkään kokopäiväiseltä kuulemma paikkaa vie;) Siis mitä kummaa?? Jos tahassa on monta 4h virikapaikkalaista niin kylläpä se niin on että se vie paikan/paikkoja työssäkäyviltä vanhemmilta. Ja tämänkin mamman "vanhin" lapsi oli hurjat 2v2kk, että kyllähän sen ikäisellä pitää olla paikka tarhassa, kun äiti hoitaa vauvaa kotona!

Niin ja tarkennan vielä, että minun lapsellani kyse ei ollut mistään pikku viivästymästä.

Minä en ymmärrä mikä hinku kaikilla on viedä lapsiaan hoitoon päiväkotiin. Minä ikävöin lapsiani ja mietin monta kertaa työpäivän aikana, et mitähän heille kuuluu. Lapset puhuu iltaisin, että oli ikävä äitiä päivällä. Pienemmällä on välillä vaikeuksia jäädä hoitoon aamuisin. Jos en kävisi töissä, ei olisi mitään syytä viedä lapsia hoitoon. Ei ne ainakaan siellä pienten ryhmässä tee mitään kovin kummoisia juttuja päivän aikana. Siis mitään sellaista, mitä en pystyisi itsekin kotona lasten kanssa tekemään. Piirtämään, laulamaan ja ulkoilemaan. Ryhmätaitoja oppii kerhossakin ja isommilla lapsille kerhoja on tarjolla monessa paikassa parikin kertaa viikossa. Minusta päiväkoti on pelkkä lasten säilytyspaikka päivisin, kun vanhemmat on töissä. Mulle ei vielä ainakaan ole valjennut mitä niin ihanaa ja ainutlaatuista sieltä saa, et lapset kannattaisi viedä hoitoon, jos äiti ja isä on kotona. Erityislapset on asia erikseen, samoin sairaiden vanhempien lapset.

Samaa mieltä. Siis jos kyse on normaalisti kehittyneestä lapsesta. Meillä esikoinen aloitti puolipäivähoidon reilu 4-vuotiaana. On pian 4v 11kk ja käy yhä 2 kertaa viikossa, 5h kerralla. Pojalla ongelmia tietyissä asioissa ja päiväkoti tukee kehitystä.

Kotona täysipäiväisesti on kaksoset 1v 5kk ja tyttö 2v 10kk, eikä kiirettä viedä päivähoitoon, kun ei ainakaan vielä ole todettu ongelmia kehityksessä heillä.

Meillä vanhemmat lapset on menneet hoitoon koska etäopiskelen kotoa käsin, samalla kun hoitelen vauvaa. Vauvan kanssa tämä vielä onnistuu, mutta isomman hääriessä mukana enää ei.
Lapset tosin vain puoli päivää hoidossa, haluan myös aikaa lasteni kanssa.

Joka tapauksessa, voi olla muitankin syitä. Kannattaa kysyä äidiltä itseltään?

Yhteistyössä