Siis miten kateellisia voivat olla tytön kaverien vanhemmat lapseni "menestyksestä"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyttöni mun"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Opettajat, valmenatjat jne. sanovat että tyttö reilu ja hyvä kaveri?
Tuli vain mieleen, että eräänä vuonna pahin koulukiusaaja ja todella pomottava tyttö sai stipendin reiluin kaveri tms. kevätjuhlissa. Opettajille lapsi mitä ihanin ja hymyilevin lapsi, joka veteli kokeista kymppejä, mutta muiden lasten ryhmässä sellainen pomo, joka sulki pois muita lapsia, vain hänen näkemys oli oikea ja jos joku ei hyppinyt hänen näkemysten mukaan, syrjäytettiin porukasta. Opettajathan ei tätä tietysti uskoneet eikä vanhemmat, kun tyttö niin kultainen ja kiltti.

Peesi tälle. Minun on äärettömän vaikea kuvitella, että äiti torppaisi lapsensa synttäreiltä jonkun mukavan, reilun lapsen, jonka juhlakalu kovasti toivoisi olevan paikalla.

Me voimme vain arvailla, onko ap:n lapsi toisenlainen kuin ap kuvittelee, onko synttärisankari pikkuisen kateellinen, vai ehkä kysymyksessä jokin lasten välinen kränä. mutta joka tapauksessa: lapset vasta opettelevat maailman pelisääntöjä, ja ylilyöntejä sattuu. Joskus se hymytyttökin jää ilman kutsua, syystä tai toisesta. Elämää.

Itseni ei ole yhtään vaikea kuvitella tuota, sillä olen itse törmännyt tuollaisiin vanhempiin ja kateellisiin lapsiinkin niin monesti. Jos lapsi on vähänkään parempi jossain asiassa, saati sitten useammassa, niin niin aina löytyy ryhmästä niitä kateellisia panettelijoita. Ja surkeintahan tuossa on se, että he siirtävät asenteensa omiin lapsiinsa. Sen sijaan että kehottaisivat omaa lastaan yrittämään kovemmin ja ottamaan esimerkkiä siitä onnistujasta, he pyrkivät kateuksissaan väheksymään onnistumista.

[QUOTE="vieras";27068158]Kuulitko sinä tuon syyn olla kutsumatta ihan luotettavalta taholta? Vai voiko olla vähän juttu muuttunut matkan varrella? Ei se minustakaan reilua ole, ettei jotakuta kutsuta jonnekin sen vuoksi, että tämä on taitava ja hyvä vaikkapa kilpailuissa. Mutta toisaalta, et varmaan aina ole paikalla näkemässä lapsesi ja muitten reaktioita, kaikissa tilanteissa. Ainahan sitä omastaan ajattelee, että tämä on se fiksu ja vaatimaton, mutta voi se toiseltakin näyttää muitten silmissä. On niitä lapsiakin, joitten käytös on ihan erilaista, kun omat vanhemmat, valmentajat tai vaikka opettajat ovat paikalla, kuin lapsiporukassa. En sano, että näin on sinun lapsesi kohdalla, mutta voi olla.[/QUOTE]

Mielestäni kuulin.
Tosiaan ihmettelen, jos tuo rehentelee kavereidensa seurassa. Tästä ei ole ollut koskaan mitään viitteitä. Enkä usko, että kavereita noin paljon olisikaan mikäli typerästi heitä kohtelisi.
Pitää silti kai pitää silmät ja korvat auki. Onhan tuo voinut hymypatsaat yms. "vuoden kaveri"-diplomit huijata itselleen?
Niin ja taidamme laittaa hänet crocseilla seuraavaan juoksukisaan... hmm ja ehkä tylsistytän luistimet ja voitelen rypsiöljyllä tytön sukset. Eikä synttäreilläkään tarvitse sitten osallistua mihinkään kilpailuihin, että ei vaan muiden ÄIDEILLE tule paha mieli. Sori, mutta nyt pikkasen kiukuttaa.

Jos lapsi on tehnyt töitä saavutustensa eteen ja/tai on luonnostaan taitavampi kuin muut, miksi sitä pitäisi pyydellä anteeksi? Miksi pitäisi alentaa omaa rimaa, että toisille tulisi parempi mieli? Eikö heidän tulisi itse parantaa omia tuloksiaan, eikä vetää toisia alaspäin?

Itse ainakaan en suvaitse lasteni kavereiden tai muidenkaan käyttäytyvän siten, että lapsi tuntisi huonoa omaatuntoa siitä, että on toisia etevämpi. Päinvastoin, lapsi tarvitsee paljon tukea ja lisähaasteita voidakseen tulla vielä paremmaksi!

nimim. äiti, joka vaihtoi lapsensa koulua saadakseen lapselleen vaativampaa koulutusta (kyseessä kolmasluokkalainen)

Minusta taas lapsi tarvitsee nimenomaan rakkautta ja hyväksyntää, joka ei liity hänen suorituksiinsa. Lahjakkaan lapsen tehtävä ei ole "tulla vieläkin paremmaksi" vaan elää, nauttia lapsuudestaan ja tuntea itsensä samanlaiseksi toisten kanssa siinä määrin kuin mahdollista.

Sanon tämän itsekin jonkin sortin erikoislahjakkuutena.

[QUOTE="aapee";27068300]Mielestäni kuulin.
Tosiaan ihmettelen, jos tuo rehentelee kavereidensa seurassa. Tästä ei ole ollut koskaan mitään viitteitä. Enkä usko, että kavereita noin paljon olisikaan mikäli typerästi heitä kohtelisi.
Pitää silti kai pitää silmät ja korvat auki. Onhan tuo voinut hymypatsaat yms. "vuoden kaveri"-diplomit huijata itselleen?
Niin ja taidamme laittaa hänet crocseilla seuraavaan juoksukisaan... hmm ja ehkä tylsistytän luistimet ja voitelen rypsiöljyllä tytön sukset. Eikä synttäreilläkään tarvitse sitten osallistua mihinkään kilpailuihin, että ei vaan muiden ÄIDEILLE tule paha mieli. Sori, mutta nyt pikkasen kiukuttaa.[/QUOTE]

mikä ihme siinä kiukuttaa, jos lastasi ei kutsuta joillekki synttäreille???? eihän kaikki maailman ihmiset voi ravata kaikissa maailman synttäreissä!!!! kai sitä jokainen saa ihan itte päättää ketä syhdeillee kutsuu. ja tän ap:n viimeisen viestin perusteella voisin kyl sanoa et jos tyttö on äitinsä kaltainen, niin ei tulisi meiltäkään kutsua tommoselle.

Niin ja taidamme laittaa hänet crocseilla seuraavaan juoksukisaan... hmm ja ehkä tylsistytän luistimet ja voitelen rypsiöljyllä tytön sukset. Eikä synttäreilläkään tarvitse sitten osallistua mihinkään kilpailuihin, että ei vaan muiden ÄIDEILLE tule paha mieli. Sori, mutta nyt pikkasen kiukuttaa.[/QUOTE]

Tulee mieleen vanha ammattikasvattajien viisaus. Moneen asiaan lapsessa löytyy selitys, kun näkee hänen vanhempansa :)

Minusta taas lapsi tarvitsee nimenomaan rakkautta ja hyväksyntää, joka ei liity hänen suorituksiinsa. Lahjakkaan lapsen tehtävä ei ole "tulla vieläkin paremmaksi" vaan elää, nauttia lapsuudestaan ja tuntea itsensä samanlaiseksi toisten kanssa siinä määrin kuin mahdollista.

Mitsen se, että menestyy esim. jossain urheilulajissa hyvin, poissulkee sen, etteikö lapsi saisi rakkautta ja hyväksyntää muutenkin???

Ja lahjakkaan, samoin kun sen vähempilahjaisenkin kannattaa aina pyrkiä vähän parempaan. Suomi on täynnä näitä alisuoriutujia, jotka vain lössyävät ryhmän mukana rimaa hipoen. Eiköhän suurempi ongelma ole se, että useimmat lapset eivät yritä tarpeeksi, ja heitä pitäisi nimenomaan tukea ja kannustaa vähän parempaan.

Lahjakkuus tuo usein onnistumisia ja ne taas ILOA?! Vai? Tietty tuo lahjakkuuskin voi olla erilaisuutta ja sitähän ei saisi olla.

mikä ihme siinä kiukuttaa, jos lastasi ei kutsuta joillekki synttäreille???? eihän kaikki maailman ihmiset voi ravata kaikissa maailman synttäreissä!!!! kai sitä jokainen saa ihan itte päättää ketä syhdeillee kutsuu. ja tän ap:n viimeisen viestin perusteella voisin kyl sanoa et jos tyttö on äitinsä kaltainen, niin ei tulisi meiltäkään kutsua tommoselle.

Ööö ei kiukuta se, että ei kutsuta yksille synttäreille. Vaan se MIKSI ja kuka on tämän takana. Ei tämä synttärisankarikaan tästä iloinen ole, mutta tyttöni on häntä lohduttanut, että pidetään meillä "omat juhlat" (mikäli saa äidiltään luvan tulla meille)kahestaan myöhemmin. Etkö juuri tuossa sano, että jokaisen pitäisi saada itse päättää kuka omille synttäreilleen kutsutaan?

En tarkoittanut kyllä suututtaa sinua. Olen nähnyt liiankin läheltä tapauksen, joka poimi kaikki hymypatsaat, oli tukioppilas, oli luokan puheenjohtaja ja niin pidetty. Mutta myös julma koulukiusaaja, kun tiettyjen ihmisten silmä vältti. Opettajat ja vanhemmat eivät uskoneet. Ja vaikea oli itsekin uskoa, kunnes näin tilanteessa, jossa tämä tuttu nuori ei tiennyt minun näkevän. Enkä nytkään sano, en edes vihjaa, että sinun lapsesi olisi kiusaaja. Ethän ota sitä sillä. Nyt tässä keskustelussa olet ottanut henkilökohtaisena loukkauksena kaikki sellaiset ajatukset, joissa pohditaan, mikä voisi olla vialla (kun jokuhan selkeästi nyt hiertää), ikään kuin vain se vastaus kelpaa sinulle, että muut ovat kateellisia sinun lapsellesi tai lapsestasi.

[QUOTE="hhh";27068420]Mitsen se, että menestyy esim. jossain urheilulajissa hyvin, poissulkee sen, etteikö lapsi saisi rakkautta ja hyväksyntää muutenkin???

Ja lahjakkaan, samoin kun sen vähempilahjaisenkin kannattaa aina pyrkiä vähän parempaan. Suomi on täynnä näitä alisuoriutujia, jotka vain lössyävät ryhmän mukana rimaa hipoen. Eiköhän suurempi ongelma ole se, että useimmat lapset eivät yritä tarpeeksi, ja heitä pitäisi nimenomaan tukea ja kannustaa vähän parempaan.[/QUOTE]

Tuo lössyävä suomalaislasten ryhmä nimenomaan ryhmänä menestyy jostakin syystä paremmin kansainvälisissä vertailuissa, kuin esimerkiksi hurjasti sparratut kiinalais- ja japanilaislapset.

Erikoislahjakkuus on rankka paikka lapselle. Se tuo uskomattoman yksinäisyyden tunteen ja helposti ikäkauteen kuuluvat kehitysvaiheet jäävät väliin. Siksi ns. lapsinerot harvoin yltävät aikuisina alansa huipulle, kun energia menee oman pollan kasassa pitämiseen ja minuuden pohtimiseen.

Itselleni suurimpia opittuja taitoja on ollut tuo lössyämisen taito.

Todella kummallista jos synttärisankarin vanhempi on tuollaista tekstiä päästellyt.
Mutta ihmetyttää myös, miten hän tietää tyttäresi koulu-ja urheilumenestyksestä?
Minulla ei ole tuon taivaallista hajua miten lasten luokkakaverit pärjäävät koulussa, jos jotain kysyn heiltä niin lähinnä viihtyykö koulussa ja onko siellä paljon kavereita...
Enkä tiedä myöskään kuka on saanut hymytyttö tms. patsaan, meille nuo eivät ole päätyneet, varmasti monikin olisi ne ansainneet, tuskin on väärille kavereille menneet=)
Enkä tiedä urheilumenestyksestä, paitsi omieni.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27068568:
Todella kummallista jos synttärisankarin vanhempi on tuollaista tekstiä päästellyt.
Mutta ihmetyttää myös, miten hän tietää tyttäresi koulu-ja urheilumenestyksestä?
Minulla ei ole tuon taivaallista hajua miten lasten luokkakaverit pärjäävät koulussa, jos jotain kysyn heiltä niin lähinnä viihtyykö koulussa ja onko siellä paljon kavereita...
Enkä tiedä myöskään kuka on saanut hymytyttö tms. patsaan, meille nuo eivät ole päätyneet, varmasti monikin olisi ne ansainneet, tuskin on väärille kavereille menneet=)
Enkä tiedä urheilumenestyksestä, paitsi omieni.

joku varmaan kertonut

[QUOTE="aapee";27068078]Entä, jos vain sattuu sitä useinmiten olemaan ilman sen suurempia ponnisteluita??[/QUOTE]

No kateuttahan se aiheuttaa. Siinähän sen näkee, kun kilpailuhenkisyyskin on jo negatiivinen asia. Eihän menestys voi ikinä oll hyvä juttu.

[QUOTE="aapee";27068485]Ööö ei kiukuta se, että ei kutsuta yksille synttäreille. Vaan se MIKSI ja kuka on tämän takana. Ei tämä synttärisankarikaan tästä iloinen ole, mutta tyttöni on häntä lohduttanut, että pidetään meillä "omat juhlat" (mikäli saa äidiltään luvan tulla meille)kahestaan myöhemmin. Etkö juuri tuossa sano, että jokaisen pitäisi saada itse päättää kuka omille synttäreilleen kutsutaan?[/QUOTE]
Aaaaaa, no nyt selvisi. Eli synttärisankari sanoi tytöllesi että muuten kyllä kutsuisin sut mun synttäreille mutta mun äiti kielsi ettet voita kaikkia kisoja? :)

No kieltämättä toi kuulostikin vähän pikkutytön logiikalla keksityltä syyltä jättää joku kutsumatta. Tyyliin "jos mä samalla kehun että se on niin hyvä, niin se ei suutu vaikken kutsu."

Soitapa huviksesi synttärisankarin äidille ja sano että teidän Pirjo-Leena sanoi meiän tytölle tällasta. Voi tulla hyvin erilainen näkemys. :D

Mä sanoin joskus ala-asteella samanluokkalaiselle tytölle että en voi kutsua sitä mun synttäreille koska sillä on niin ihana huone etten halua että se näkee mun huoneen. :D En keksinyt parempaakaan selitystä kun sain kutsua vain viisi tyttöä....

Käsittämättömiä vastauksia. Että tytön pitäisi sitten tahallaan olla huonompi kuin on? Samaa mieltä eräiden kanssa, eli mielestäni synttärikilpailut voisivat perustua pelkästään tuuriin, tai sitten voisi olla vain leikkejä. Itse olen ollut hyvä monessa asiassa ja saanut kymppejä. Onneksi minua ei ole koskaan sen takia suljettu ulkopuolelle.

Hassu suhtautumistapa vanhemmilta. Olisivatko nuo kuitenkin vaan juoruja, en saata uskoa, että aikuinen toimii tai sanoo noin....ja jos oikeasti sanoo, on sen sortin ihminen, että vähät välittäisin...lapset nyt ovat kateellisia milloin mistäkin enkä ehkä usko, että tyttäresi oikeasti on niin ylivertainen muihin nähden (en sano pahalla) ja varmasti on tosi lahjakas ja pärjäävä ja voittanut usein. Mutta monet muutkin kai pärjäävät..

Minunkin tyttäreni sai hymypatsaan, pärjää erinomaisesti koulussa, on suosittu ja voittanut juttuja, niin ovat monet kaverinsakin, eikä kukaan ole täydellinen..

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;27068910:
Hassu suhtautumistapa vanhemmilta. Olisivatko nuo kuitenkin vaan juoruja, en saata uskoa, että aikuinen toimii tai sanoo noin....ja jos oikeasti sanoo, on sen sortin ihminen, että vähät välittäisin...lapset nyt ovat kateellisia milloin mistäkin enkä ehkä usko, että tyttäresi oikeasti on niin ylivertainen muihin nähden (en sano pahalla) ja varmasti on tosi lahjakas ja pärjäävä ja voittanut usein. Mutta monet muutkin kai pärjäävät..

Minunkin tyttäreni sai hymypatsaan, pärjää erinomaisesti koulussa, on suosittu ja voittanut juttuja, niin ovat monet kaverinsakin, eikä kukaan ole täydellinen..

Kyllä tämä juttu on juuri tämän aikuisen suusta ja toteuttamaa. Enkä sitä oikeastaan aluksi itsekään suostunut uskomaan, kunnes sain siihen vahvistuksen(ihan luotettavalta taholta ja aikuiselta). Niin eikä tullut tätä kuuluisaa kutsuakaan. Heidän lapsi, kun ei silloin olisi mikään "synttärisankari", jos meidän tyttö olisi siellä??? Itse tämä lapsi on ollut asiasta TODELLA vaivaantunut. Eli ei kai ole ihan samoilla linjoilla äitinsä kanssa.
Joskus siis ne lapset ovat fiksumpia jossain asioissa, kuin vanhempansa. Enkä väitä, ettei näin voisi olla myös meillä. ;)
Toivon vain, ettei tämä mutsi sössi tyttöjen ystävyyttä tms. mitä vain voi näköjään odottaa.

Yhteistyössä