SIIS MITEN VOI OLLA?? (päivähoitomaksusta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikeinko???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oikeinko???

Vieras
Onko tosi, että päivähoitomaksu voi olla näin suuri muka?

Tänään saatiin päätös ja vaikka minä olen jäänyt pois töistä kokonaan (olen nyt opiskelija) niin maksu on muka vain vajaa 100 eur halvempi kuin silloin kuin olin töissä :o

Eli:

Tulot yhteensä 2654.03
Perhekoko 5

1.lapsi kokopäivähoito 233.00 (maksu 100%)
2.lapsi Esiopetus+päivähoito enint. 5t (maksu 60%) 126.00

MAKSU YHTEENSÄ/KK 359.00

Alkuperäinen kirjoittaja oikeinko???:

Tänään saatiin päätös ja vaikka minä olen jäänyt pois töistä kokonaan (olen nyt opiskelija) niin maksu on muka vain vajaa 100 eur halvempi kuin silloin kuin olin töissä :o

Eli:

Tulot yhteensä 2654.03
Perhekoko 5

MAKSU YHTEENSÄ/KK 359.00

Eikö kuntasi sivuilla ole niitä taulukoita josta pystyt asian tarkistamaan?

Siis kunnan sivuilla on näin, että jos perheen koko on 5 niin tulot saa olla enintään 1 716e/kk. Tulorajan ylittävästä tulosta peritään 7.9% ja täys maksu menee jos tulot on 4 665,37e/kk.

Eli eikö meiltä nyt peritä täyttä maksua 1.lapsesta vaikka tulot on puolet vähemmän? Ja toisestaki 60% täydestä maksusta?

Alkuperäinen kirjoittaja oikeinko???:

Eli:

Tulot yhteensä 2654.03
Perhekoko 5

MAKSU YHTEENSÄ/KK 359.00

Eikäs tossa ole virhe? Jos päivähotimaksu on 7.9% tulorajan ylittävästä osasta, eihän siitä tule kuin alle sata euroa ekalle lapselle ja toiselel vielä vähemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis kunnan sivuilla on näin, että jos perheen koko on 5 niin tulot saa olla enintään 1 716e/kk. Tulorajan ylittävästä tulosta peritään 7.9% ja täys maksu menee jos tulot on 4 665,37e/kk.

Eli eikö meiltä nyt peritä täyttä maksua 1.lapsesta vaikka tulot on puolet vähemmän? Ja toisestaki 60% täydestä maksusta?

Selvä virhehän tossa on. Ota päivähoitotoimistoon yhteyttä ja pyydä tehdä korjaus.

Alkuperäinen kirjoittaja suse:
Eikäs tossa ole virhe? Jos päivähotimaksu on 7.9% tulorajan ylittävästä osasta, eihän siitä tule kuin alle sata euroa ekalle lapselle ja toiselel vielä vähemmän.

No näin mä sen aattelin mutta tuommonen hoitomaksupäätös meille tänään tuli :'( Eikä todellakaan pystytä tuommosia summia maksamaan yhden palkasta :(

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Eikö siellä ole sellaista laskuria? Monen kaupungin sivuilla näyttäisi olevan. Lohjan kaupungin sivuilta löysin tällaisen...

http://elomake.novogroup.com/modules/form3/show_form.asp?id=BB42CE5A03974EFDBF9DBBEB3C4B4062

Ainakin ton laskurin perusteella tulis musta pienemmät maksut.

Tuon mukaan maksu ois noin 74eur/lapsi. Toki maksu on tuosta vieläkin pienempi kun toinen lapsi on eskarissa, eli kai se menee sen 60% tuosta 74 eurosta.

Että ihan vaan vähäsen päin mäntyä tuo maksupäätös :headwall: :/

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
no ei kyllä voi olla tuollanen hoitomaksu jos perhekoko on tuollanen ja tulot noin pienet!

No niin minusta tuntuu :o Tuohan ois oikeesti jo todella kohtuuton maksu! Perheessä siis äiti, isä, 1 koululainen ja 2 alle kouluikäistä (joista 1 eskarissa).

Eli 1 lapsi on kokopäivähoidossa ja toinen eskarissa+loppu päivän, enintään 5 tuntia hoidossa.

Päivähoitotoimistoon heti yhteyttä. Eivät näköjään ole ottaneet tullojanne lainkaan huomioon, vaan lätkäisseet maksun korkeimman mukaan. Selvä virhehän tuossa on. Ovat tietysti hukannet tulotietonne.

Btw, otetaanko opintotuki huomioon tuloina? Itsekin odottelen päivähoitomaksupäätöstä ja olen opiskelija.

Ja ihan selkeä virhe on teillä noissa maksuissa, ovatkohan hukanneet tulotietonne jonnekin ja laittaneet automaattisesti korkeimman mukaan.

Mulla ois jotenkin sellainen outo muistikuva että tuota koululaista ei luettaisi teidän perheeseen kuuluvaksi. Tai siis että meillä oli niin kun esikoinen meni kouluun ja kuopus oli päiväkodissa. Siellä oli jokin ihan ihme tyyli laskea tuo perhekoko vaikka tottahan toki koululainen kuuluu perheeseen. Täysin varma en asiasta ole mutta jotenkin tuollainen ajatus iski takaraivosta... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Btw, otetaanko opintotuki huomioon tuloina? Itsekin odottelen päivähoitomaksupäätöstä ja olen opiskelija.

Ja ihan selkeä virhe on teillä noissa maksuissa, ovatkohan hukanneet tulotietonne jonnekin ja laittaneet automaattisesti korkeimman mukaan.

jos olet opiskelija ja ei muit aikuisii perheeseen kuulu niin minun käsityksen mukaan et maksa hoidosta mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilma-73:
Mulla ois jotenkin sellainen outo muistikuva että tuota koululaista ei luettaisi teidän perheeseen kuuluvaksi. Tai siis että meillä oli niin kun esikoinen meni kouluun ja kuopus oli päiväkodissa. Siellä oli jokin ihan ihme tyyli laskea tuo perhekoko vaikka tottahan toki koululainen kuuluu perheeseen. Täysin varma en asiasta ole mutta jotenkin tuollainen ajatus iski takaraivosta... :whistle:

Siihen onneksi tuli muutos muistaakseni viime elokuussa. Nykyään otetaan perheen kaikki alle 18v lapset huomioon perhekoossa.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
jos olet opiskelija ja ei muit aikuisii perheeseen kuulu niin minun käsityksen mukaan et maksa hoidosta mitään.

Onhan meillä tuo mieskin, joka on varmaankin aika keskituloinen :)

Esikoisen hoito (on eskarissa) saattaa peräti olla ilmainen, koska maksu jää ehkä alle laskutettavan rajan. Kolmannesta lapsestahan se on vain 20% nuorimmaisen maksusta.

Opintotukea ei lasketa tuloiksi kun sitä joku kysyi....

Ja siis: ei niitä tulotietoja ole voitu hukata koska ne näkyy tuossa maksupäätöksessäkin :o Ne suorastaan hyppää silmille. Eli tuo maksupäätös tuli tänään ja siinä tosiaan on eritelty meidän tulot yhteensä, montako henkilöä perheessä on ja ketä on menossa hoitoon jne. Eli kaikki tuo mitä tuossa ihan ekassa viestissä näkyy, ne on otettu suoraan siitä maksupäätöksestä joka tuli postissa!

Wilma: kyllä tuo koululainenkin lasketaan siihen perheen kokoon mukaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilma-73:

Siihen onneksi tuli muutos muistaakseni viime elokuussa. Nykyään otetaan perheen kaikki alle 18v lapset huomioon perhekoossa.

No hyvä jos näin, jotain positiivista kehitystä! :D

Osaakos kukaan muuten sanoa, miten nämä "toimintapäivä"-laskutukset menee ?
(eli siis esim. lapsi hoidossa 1-5 pv/kk, 6-10 pv/kk jne)
Pystyykö niistä laskemaan jotain arvioita itse !?!

Onko sama maksu, jos lapsi on esim. hoidossa 10 koko päivää kuusta tai 20 pv max 5 h/pv ??

(ihmettelee oman laskutuksen kanssa....)

Yhteistyössä