Siis mitenkä saan tuon 7-vuotiaan kertomaan rehellisesti,

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
että onko hän kiinnostunut jatkamaan harrastustaan?!! Kun haluan, että harrastuksessa käydään niin, että se on mieleistä lapselle, ei äidille. Nyt yhtenä kertana ei ollut jaksanut keskittyä (ja tosin vain tämä yksi kerta toistaseksi). Jutelitiin sitten harrastuksesta ja sen jatkamisesta. Kuinka sitä voisi oikein kysyä, että saisi kunnon vastauksen? Olen sanonut, että ei ole pakko jatkaa, jos ei halua. Haluatko jatkaa? Vastaus on olankohautus, emmä tiedä ja lopuksi kyllä. Jouluun asti nyt ainakin jatketaan, kun on maksettu, mutta silloin sitten pitää viimeistään olla lapsella selkeä mielipide.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kun lähtee mielellään sinne, mutta kun en tiedä, mitä siellä päässänsä ajatteee.

No jos lähtee mielellään, niin miksi kyselet. Jatkakaa kunnes ilmaisee kantansa. Tarvitseeko sitä koko ajan tietää mitä toinen ajattelee. Ehkä hän vastaa siksi "en tiedä, joo kai ja kyllä", kun hänestä tuntuu, että jatkuvasti tiukataan jotain asiaa. Näin ainakin meillä. Jos jatkuvasti ryhdytään tenttamaan, niin lapsi vastaa epämääräisesti ja lopulta yrittäää vain arvata mitä vanhemmat haluavat hänen vastaavan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuppejuppe:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kun lähtee mielellään sinne, mutta kun en tiedä, mitä siellä päässänsä ajatteee.

No jos lähtee mielellään, niin miksi kyselet. Jatkakaa kunnes ilmaisee kantansa. Tarvitseeko sitä koko ajan tietää mitä toinen ajattelee. Ehkä hän vastaa siksi "en tiedä, joo kai ja kyllä", kun hänestä tuntuu, että jatkuvasti tiukataan jotain asiaa. Näin ainakin meillä. Jos jatkuvasti ryhdytään tenttamaan, niin lapsi vastaa epämääräisesti ja lopulta yrittäää vain arvata mitä vanhemmat haluavat hänen vastaavan.

Niin... olen tainnut ottaa asian liikaa esille sen jälkeen, kun oli käyttäytynyt huonosti siellä harrastuksessa.
 
Ei noin pieni välttämättä osaa kertoa rehellisesti ajatuksistaan selkeällä mielipiteellä. Ehkä lapsi ei edes ajattele harrastamisesta mitään sen kummempaa, senkun vaan tyytyväisenä harrastaa.
 
Kyllä se lapsesta näkyy, tykkääkö harrastuksestaan vai ei. Ja jos teillä nyt kohtuunormaali perhe ja koti on, niin lapsihan sanoo, jos ei halua jotain harrastaa.

Katso sinne jouluun asti... mutta sekin, jos jatkusvati mennen tullen harrastuksen ympärillä on äiti, joka kyttää, tykkääkö lapsi vai ei... into harrastukseen menee jos siinä, että yksi kyttää vierellä koko ajan, että millä mielellä, siis vaikkei mitään sanoisikaan, niin kyllähän sitä vaistoaa toisesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tuppejuppe:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kun lähtee mielellään sinne, mutta kun en tiedä, mitä siellä päässänsä ajatteee.

No jos lähtee mielellään, niin miksi kyselet. Jatkakaa kunnes ilmaisee kantansa. Tarvitseeko sitä koko ajan tietää mitä toinen ajattelee. Ehkä hän vastaa siksi "en tiedä, joo kai ja kyllä", kun hänestä tuntuu, että jatkuvasti tiukataan jotain asiaa. Näin ainakin meillä. Jos jatkuvasti ryhdytään tenttamaan, niin lapsi vastaa epämääräisesti ja lopulta yrittäää vain arvata mitä vanhemmat haluavat hänen vastaavan.

Niin... olen tainnut ottaa asian liikaa esille sen jälkeen, kun oli käyttäytynyt huonosti siellä harrastuksessa.

Jos on ongelmia, puhu nimenomaa niistä lapsen kanssa, ei siitä haluaako jatkaa harrastusta vai ei? Luultavasti ongelmien jatkuessa minä ottaisin lapsen kanssa puheeksi, sen että harrastus lopetataan ja miksi se lopetetaan. Ja ottaisin selville ohjaajan kanssa miten lapsi on käyttäytynyt huonosti ja missä tilanteessa.
 
Kyllä se hätä keinot keksii. Sinä olet se lapsen paras asiantuntija ja tilannetta seurailemalla luultavasti löydät vastauksen. Ei ollut tarkoitus olla noin hyökkäävä.
 
Joo yritän olla kyttäämättä. Eipä sinne saa vanhemmat edes jäädä, enkä kyllä jäisikään. 7-vuotiaalla taitaa olla muutenkin välillä raskasta, kun koulu on alkanut. Sen takia onkin vain tämä yksi vanha harrastus. Katsellaan jouluun ja ohjaajalle voisin soitella joskus ja kysyä, miten innoissaan lapsi toimii.
 

Yhteistyössä