siis tää on ollu miljoona kertaa,mut imetys ja alkoholi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ristiriitaista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ristiriitaista

Vieras
Onko siis ihan tutkimustietoa, ettei se alkoholi mene imetyksestä lapseen? Olen yhden ottanu joskus, mutta kamalan huono omatunto. Tuntuu jotenki kummalta, ettei se menis maitoon ja siitä vauvaan...

No menee se maitoon ja siitä vauvaan. Mutta jos sun veren alkoholipitoisuus on 1 promille (mikä on jo aika kova humala), niin äidinmaidon alkoholipitoisuus on silloin myös 1 promille. Jos vauva juo jotain jossa on alkoholia 1 promille, se ei häntä vahingoita.

Joo, on ihan tutkimustietoa, että rintamaidon alkoholipitoisuus on sama kuin äidin veren eli käytännössä lapsi saa Jekovitista enemmän alkoholia kuin äidinmaidosta yhden siiderin jälkeen.

Raskausaikana asia on eri koska alkoholi läpäisee istukan ja tällöin vauvalla on veressään sama määrä alkoholia kuin äidilläkin.

Eli täysin perustavanlaatuisesti eri asiat.

Itse en imettäessä ota yhtään niinkuin ei raskauden aikanakaan.
Mielestäni ne ei vaan kuulu yhteen.
Tunnen toki yhden joka baari-illan jälkeen heti aamulla imetti lastaan kun sen kaveri oli väittänyt ettei lapselle siitä mitään haittaa ole. Mä en kyl vaan ymmärrä :) Jos sitten on tarve alkoholia nautiskella niin jättäis sit imetyksen pois niin ei tarvi miettiä.

Ja se haihtuu maidosta.ELi jos juot vaikka pari siideriä,sehän on jo poistunut kropasta muutaman tunnin päästä.
Eli silloin voit turvallisin mielin imettää.
Muistan itekin että oli outo olo,kun vaikka saunakaljan otti ja imetti.
Vaikka tiesi että se on niin pieni määrä.
Mut pikkuhiljaa kun huomas että ok homma niin uskalsi ottaa useammankin!

Jos on huono omatunto, niin älä missään nimessä ota! Väkisinkö sitä täytyy kurkkuun laskea?

Ja kannattaa myös muistaa tässä kohdassa se, että sillä vähäisellä alkoholin joutumisella vauvaan ei vältttämättä oo hirveitä vaikutuksia, mutta mitä alkoholi (kyllä, se vähäinenkin määrä) tekee sulle ja sun kyvylle hoitaa pientä vauvaa?

Ite otin imettäessäni joskus lasillisen valkkaria tai pullon siideriä silloin tällöin.

Alkuperäinen kirjoittaja chilitin:
Tunnen toki yhden joka baari-illan jälkeen heti aamulla imetti lastaan kun sen kaveri oli väittänyt ettei lapselle siitä mitään haittaa ole. Mä en kyl vaan ymmärrä :) Jos sitten on tarve alkoholia nautiskella niin jättäis sit imetyksen pois niin ei tarvi miettiä.

Siis mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että jos äiti on aamulla jo ajokuntoinen, eli hänen veressään on esim 0,4 promillea alkoholia, on rintamaidossakin vain 0,4 promillea alkoholia, eli desilitrassa eli 100ml rintamaitoa on 0,04ml alkoholia. Meneekö jakeluun?

Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:

Siis mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että jos äiti on aamulla jo ajokuntoinen, eli hänen veressään on esim 0,4 promillea alkoholia, on rintamaidossakin vain 0,4 promillea alkoholia, eli desilitrassa eli 100ml rintamaitoa on 0,04ml alkoholia. Meneekö jakeluun?

Joo juuri näin :) Äiti ei todellakaan ole ajokuntoinen klo 8 aamulla jos kittaa baarissa neljään asti bissee, siiderii ja drinkkejä ja on todellakin humalassa.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:

Joo juuri näin :) Äiti ei todellakaan ole ajokuntoinen klo 8 aamulla jos kittaa baarissa neljään asti bissee, siiderii ja drinkkejä ja on todellakin humalassa.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää.
No vaikka se olis 2 promillen humalassa, niin 2-promilleisen maidon juominen ei lasta vahingoita. Eri asia sitten, kannattaako lasta käsitellä alkoholin vaikutuksen alaisena.

No sitä en ole väittänytkään että vahingoittaisi lasta tms koska mulla ei asiasta ole sen enempää tietoa, kunhan vaan ilmaisin mielipiteeni tästä imettäminen ja alkoholi asiasta ja mun mielestä ne ei vaan sovi yhteen.
Enpä muutenkaan ole koskaan nauttinut alkoholia lasten läsnäollessa,
joten ei tulisi mieleenkään imettää lasta haisten alkoholille :)

Alkuperäinen kirjoittaja känä:
Ja kannattaa myös muistaa tässä kohdassa se, että sillä vähäisellä alkoholin joutumisella vauvaan ei vältttämättä oo hirveitä vaikutuksia, mutta mitä alkoholi (kyllä, se vähäinenkin määrä) tekee sulle ja sun kyvylle hoitaa pientä vauvaa?
Kannattaa sitten muistaa, että ihan samat ongelmat ovat myös pulloruokinnassa.

[No vaikka se olis 2 promillen humalassa, niin 2-promilleisen maidon juominen ei lasta vahingoita. Eri asia sitten, kannattaako lasta käsitellä alkoholin vaikutuksen alaisena.
[/quote]

MITÄ? :O
Menkää nyt hyvät äidit vaan vetään sitä alkoholia kaksin käsin! Voi taivas!
Jos päättää tehdä lapsia (ja niitä vielä onnistuu saamaan), niin onko niin vaikeaa olla ottamatta? Joku vielä sano, että lopeta imettäminen, jos pitää juoda. Siis apua! :( Ei kun hei, lopeta se viinan kittaaminen (ei ole tarkoitettu ap:lle) ja hoida sitä lastas. Jos yhden sillon tällön ottaa, niin ei kai siitä haittaa ole, mutta, mutta... se muu juominen...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MITÄ? :O
Menkää nyt hyvät äidit vaan vetään sitä alkoholia kaksin käsin! Voi taivas!
Jos päättää tehdä lapsia (ja niitä vielä onnistuu saamaan), niin onko niin vaikeaa olla ottamatta? Joku vielä sano, että lopeta imettäminen, jos pitää juoda. Siis apua! :( Ei kun hei, lopeta se viinan kittaaminen (ei ole tarkoitettu ap:lle) ja hoida sitä lastas. Jos yhden sillon tällön ottaa, niin ei kai siitä haittaa ole, mutta, mutta... se muu juominen...

Minä en ole ketään käskenyt tai rohkaissut ottamaan imetysaikana, vai missä näit minun niin tekevän? Kunhan kertasin faktat. Sinä mutuilet.

Yhteistyössä