Siis uskomatonta!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
Voisko keittiönoita vähän antaa vinkkiä ku luomua käyttää et kuinka paljo suurempi se kauppalasku on nykyään ku vertaat siihen mitä tavallisesta ruoasta maksoit?
Mulla suoraan sanottuna kauppalasku "räjähti", kun aloin ostaa luomua. Nyt olen kuitenkin oppinut, että mun ei ihan oikeasti ole pakko ostaa kaikkea sitä, mitä ennen ostin ja että laitan tavallista herkemmin ylimääräiset raaka-aineet pakastimeen. Meillä on myös alettu syödä puuroja, mitä ennen syötiin vain jouluaattoaamuna. Eli se räjähdys on taas kääntymässä maltillisempaan suuntaan. Jotkut luomutuotteet maksaa hunajaa ja oravannahkoja - kuten esim erikseen Citymarketiin viikolla tilaamani luomu naudan sisäfile 42,90 euroa kilo - ja joissain taas hintaero on maltillisempi. Lihojen suhteen osaan antaa ihan täsmällistäkin tietoa, näissä pakkauksissa kun on hinnat päällä...eli
- naudan paistisuikale 18,90 euroa kilo
- possun kylkiviipale 10,90 euroa kilo
- vähärasvainen naudan jauheliha 13,90 euroa kilo

Ja löytyipä yksi Cittarin kuitti lompakosta eli
- 4 viljan hiutaleet 700 g, hinta 1,29 euroa
- pikakaurahiutaleet 650 g, hinta 1,35 euroa
- kauralese 500 g, hinta 1,55 euroa
- luomunakit 13,90 euroa kilo
- porsaan ulkofilepihvi 18,90 euroa kilo
- kananmunat 348 g, hinta 2,20
- sipuli 700 g, hinta 2,49 euroa

Onhan noissa monissa aivan selvä makuerokin luomutuotteen ja tavallisen välillä. Meillä on luomua lähinnä porkkanat, tomaatit ja kurkut, toisinaan on kokeiltu tavallista, ne on jotenki ihan vetisiä!! Tomaatit on kirpeitä, kurkut vähän mauttomia, näin talvella on vähän pakko ostaa tavallista kun ei luomua saa, mutta kesällä sitte taas. Porkkanoita erehdyin yhden ainoan pussin ostamaan, eipä siitä syöty ku muutama porkkana, ei tehny mieli kun olivat niin kumman makuisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Onhan noissa monissa aivan selvä makuerokin luomutuotteen ja tavallisen välillä. Meillä on luomua lähinnä porkkanat, tomaatit ja kurkut, toisinaan on kokeiltu tavallista, ne on jotenki ihan vetisiä!! Tomaatit on kirpeitä, kurkut vähän mauttomia, näin talvella on vähän pakko ostaa tavallista kun ei luomua saa, mutta kesällä sitte taas. Porkkanoita erehdyin yhden ainoan pussin ostamaan, eipä siitä syöty ku muutama porkkana, ei tehny mieli kun olivat niin kumman makuisia.
Minusta suurin ero tuossa maussa on lihassa.

Mulla on siitepöly, eläin ja monien hedelmien jne allergiat. Just porkkana, omena, pähkinä jne.
vuos sitte joku nainen jossain rohkaisi maistamaan kotimaista omenaa, sanoi itse pystyvänsä syömään niitä, ja kappas, niin minäkin. Kyllä siitä riemu syntyi, kun rouskuttelin elämäni ekat omput lapsuuden jälkeen ilman tukehtumista!
Nyt siis syön suoraan puusta kotimaisia omenoita, kaupanm ulkolaisiin en voi koskea. Pitäisi kai uskaltaa kokeilla tuota porkkanaakin, luomua siis ja muita luomutuotteita.

Vanha ketju mutta hyvin mielenkiintoinen. Täytyypä varoittaa äitiä. Se on omena-allerginen. Viime vuonna kuitenkin jostain syystä kokeili omenaa, eikä tullut oireita. Sen jälkeen se on silloin tällöin ostanut omenoita, kun ajatteli allergian poistuneen. On tainnut olla kotimaisia. Ainakin ne oli niitä pieniä vihreitä. Nyt täytyy sanoa, ettei sitten muita ala kokeilemaan, ettei tule ihan puskista allerginen reaktio.

Miten voi olla mahdollista, etteivät allergiatutkijat ole hoksanneet/tutkineet tätä? Raha?

Itse käytän aika vähän luomua. Yleensä jos se ei ole kovin paljon tehotuotettua kalliimpaa. Lihaa en muutenkaan osta, niin siitä ei tarvitse olla huolissaan. Miten jollain on varaa ostaa yli 40 euron lihaa? Banaaneissa ostan mieluummin luomua, mutta jos ne on ruskeita, ostan tehotuotettuja. Täytyypä lopettaa. En ole tullut ajatelleeksi, että tuholaismyrkyt vaikuttavat viljelijöiden terveyteen. Jotenkin sitä naiivina suomalaisena luulee, että sellaisissa asioissa ollaan tarkkana ja on hyvät suojavarusteet. Tän ketjun jälkeen taidan ostaa enemmän luomua, vaikka palkka onkin bruttona 1300-1500. Allergioita mulla ei ole, muttei tee mieli noita myrkkyjä vetää.

Vanha ketju mutta hyvin mielenkiintoinen. Täytyypä varoittaa äitiä. Se on omena-allerginen. Viime vuonna kuitenkin jostain syystä kokeili omenaa, eikä tullut oireita. Sen jälkeen se on silloin tällöin ostanut omenoita, kun ajatteli allergian poistuneen. On tainnut olla kotimaisia. Ainakin ne oli niitä pieniä vihreitä. Nyt täytyy sanoa, ettei sitten muita ala kokeilemaan, ettei tule ihan puskista allerginen reaktio.

Miten voi olla mahdollista, etteivät allergiatutkijat ole hoksanneet/tutkineet tätä? Raha?

Itse käytän aika vähän luomua. Yleensä jos se ei ole kovin paljon tehotuotettua kalliimpaa. Lihaa en muutenkaan osta, niin siitä ei tarvitse olla huolissaan. Miten jollain on varaa ostaa yli 40 euron lihaa? Banaaneissa ostan mieluummin luomua, mutta jos ne on ruskeita, ostan tehotuotettuja. Täytyypä lopettaa. En ole tullut ajatelleeksi, että tuholaismyrkyt vaikuttavat viljelijöiden terveyteen. Jotenkin sitä naiivina suomalaisena luulee, että sellaisissa asioissa ollaan tarkkana ja on hyvät suojavarusteet. Tän ketjun jälkeen taidan ostaa enemmän luomua, vaikka palkka onkin bruttona 1300-1500. Allergioita mulla ei ole, muttei tee mieli noita myrkkyjä vetää.

Yhteistyössä