Siis voi JUMALAUTA tota poikaa!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hei mikä teillä on paras rauhoittumistapa raivareissa?meillä lapsi raivostuu enemmän jos sen ottaa kiinni tai ns kapaloi.olen antanut olla pahimmalla kohtauksilla omissa oloissaan.miten silloin kuuluu toimia?vai onko tämä yksilöllistä adhd tapauksissakin.

Alkuperäinen kirjoittaja erityislapsen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja K:
Alkuperäinen kirjoittaja epeli:
milloin teillä laitettiin tutkimuksiin?Onko se sen neljä vai pitääkö odottaa 5vuotiaaksi?

En ole ap mutta meillä poika sai diagnoosin ollessaan 4½-v, lääkitys aloitettiin kun täytti 5-v. Tutkimukset aloitettiin päiväkodin toimesta kun oli 4-v.

miten poikanne oirehti?

Oli jo vauvasta huono nukkumaan, puhumaan oppi myöhään, yökuivaksi vasta 6-vuotiaana, sai jo ihan pienenä raivareita. Ei ollut hetkeäkään paikoillaan, ei siis vauvanakaan viihtynyt itsekseen esim. lattialla.

Aluksi eivät päiväkodissa uskoneet kun sanoin että jotain häikkää on. Heidän mielestään ihan normaali poika, tosin hän oli hoidossa vain 2-3 pvä viikossa, eivät siis päivittäin nähneet. Eräs joulujuhla meni niin kamalan huonosti että me vanhemmat itkua pidätimme kun sieltä poistuimme, sen jälkeen uskoivat hoitajatkin että ei ihan normaali ole.

niin ja onko teillä ollut ns aistiyliherkkyyksiä.meillä ei ole tykännyt koskaan silityksestä:(ei edes vauvana.

Meillä ei tykätä kovista äänistä, helposti menee sormet korviin. Vaatteiden kanssa oli vääntöä ennen, nykyään ei niissä isoja ongelmia.

Lähellä tuo meidän poika kyllä antaa olla, tykkää halata ja olla sylissä. :)

meillä on sylissä myös tykkää halia ja halaa kaikkia.menee liiankin lähelle.toiset lapset ei tykkää.siis naama kiinni toisen naamaan.mut hiuksista ei saa koskaan silittää.

hei mikä teillä on paras rauhoittumistapa raivareissa?meillä lapsi raivostuu enemmän jos sen ottaa kiinni tai ns kapaloi.olen antanut olla pahimmalla kohtauksilla omissa oloissaan.miten silloin kuuluu toimia?vai onko tämä yksilöllistä adhd tapauksissakin.

Meillä Ei voi missääntapauksessa pitää kiinnni kun raivostuu.... Annettava rauhasssa rauhoittua.

milloin teillä laitettiin tutkimuksiin?Onko se sen neljä vai pitääkö odottaa 5vuotiaaksi?

En ole ap mutta meillä poika sai diagnoosin ollessaan 4½-v, lääkitys aloitettiin kun täytti 5-v. Tutkimukset aloitettiin päiväkodin toimesta kun oli 4-v.

miten poikanne oirehti?

Oli jo vauvasta huono nukkumaan, puhumaan oppi myöhään, yökuivaksi vasta 6-vuotiaana, sai jo ihan pienenä raivareita. Ei ollut hetkeäkään paikoillaan, ei siis vauvanakaan viihtynyt itsekseen esim. lattialla.

Aluksi eivät päiväkodissa uskoneet kun sanoin että jotain häikkää on. Heidän mielestään ihan normaali poika, tosin hän oli hoidossa vain 2-3 pvä viikossa, eivät siis päivittäin nähneet. Eräs joulujuhla meni niin kamalan huonosti että me vanhemmat itkua pidätimme kun sieltä poistuimme, sen jälkeen uskoivat hoitajatkin että ei ihan normaali ole.

meillä taas on ollut aian hyvä nukkumaan. Oppi puhumaan todella hyvin jo1,5v. ärräkin tuli soristen jo tuolloin. Vaikutti 2v. asti "kypsemmältä" ikäisekseen: MUTTA, oli Todella arka leikkimään muiden lasten kanssa. Ei suostunut oikein hiekkiksellekään meneen jos siellä muita. ja aistiyliherkkyyttä on myös meillä.

Täällä on asperger ja autismipiirteisen (siis samalla lapsella) lapsen äiti. Ja kuulostaa niin tutulta, ja on kyllä niin hermoja raastavaa välillä. Häpeemään täälläki välillä joutuu ja kaverit voi ihan yhen käden sormilla laskea.. nekin vähän niin ja näin...

On tää rankkaa, ja kun ei koskaan tiiä koska se iskee. Aina elää sellasessa jännityksessä että mitäs seuraavaksi. Ja koko perhe kärsii tottakai.Välillä täällä huutaa kaikki, vaikka sillä ei voitakkaan mitään, mutta kun ei aina vaan jaksa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja täällä:
Täällä on asperger ja autismipiirteisen (siis samalla lapsella) lapsen äiti. Ja kuulostaa niin tutulta, ja on kyllä niin hermoja raastavaa välillä. Häpeemään täälläki välillä joutuu ja kaverit voi ihan yhen käden sormilla laskea.. nekin vähän niin ja näin...

On tää rankkaa, ja kun ei koskaan tiiä koska se iskee. Aina elää sellasessa jännityksessä että mitäs seuraavaksi. Ja koko perhe kärsii tottakai.Välillä täällä huutaa kaikki, vaikka sillä ei voitakkaan mitään, mutta kun ei aina vaan jaksa!!!

meilläkin huudetaan:( sisaruksetkin "oppivat" että "kuuluu" huutaa:(

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:

Meillä Ei voi missääntapauksessa pitää kiinnni kun raivostuu.... Annettava rauhasssa rauhoittua.

meillä ei ole adhd epäilyä edes, mutta toisinaan kiinni pitäminen vain lisää raivoa toisinaan taas rauhoittuu siihen. toi tänään tehty kapalointi oli yllättävä ja se eroaa kiinni pidosta siinä että koko keho on paineen tunteessa.

itse ainakin tykkäsin lapsena just sellaisesta paineen tunteesta, se on jotenkin turvallinen.

niin ja onko teillä ollut ns aistiyliherkkyyksiä.meillä ei ole tykännyt koskaan silityksestä:(ei edes vauvana.

Meillä ei tykätä kovista äänistä, helposti menee sormet korviin. Vaatteiden kanssa oli vääntöä ennen, nykyään ei niissä isoja ongelmia.

Lähellä tuo meidän poika kyllä antaa olla, tykkää halata ja olla sylissä. :)

samoja juttuja täällä kans. vaatteista väännetään edelleen ja yliherkkyyttä myös suussa, ei syö esim. hilloa.

ja joku mainitsi tuon ettei hiuksia saa silittää niin yliherkkyydeltä kuulostaa!

meillä ei ole adhd epäilyä edes, mutta toisinaan kiinni pitäminen vain lisää raivoa toisinaan taas rauhoittuu siihen. toi tänään tehty kapalointi oli yllättävä ja se eroaa kiinni pidosta siinä että koko keho on paineen tunteessa.

itse ainakin tykkäsin lapsena just sellaisesta paineen tunteesta, se on jotenkin turvallinen.

Mua kyllä itseäkin inhoittaa jos mua pitää väkisin jollain tapaa kiinni:/

niin kyllä muakin :) mut kapalointi on kivaa, kantsii kokeilla! :)

ja mites teillä muilla vanhemmilla, onko teillä diagnooseja?

Meilläkään ei voi pitää kiinni, itsekseen oltava hetken niin olo helpottuu. Oikein aloin miettiä niin meillä ei niin hirveitä enää ole noi raivarit, eikä niitä juurikaan ole enää, ehkä tuo lääkitys sitten auttaa vaikka välillä tuntuu että ei siitä mitään apua ole....

No mulla ei ole. Joskus kyllä miettinyt että onkohan "jotain"? Tosin lapsena ja nuorena mulla ei ole ollut mitään ongelmia millään saralla, et ei mulla varmaan sit ole. Poika vaan tuo noita ikäviä puloia esiin itsessä,mitä en koskaan ois voinu itsessäni olevan;/

No mulla ei ole. Joskus kyllä miettinyt että onkohan "jotain"? Tosin lapsena ja nuorena mulla ei ole ollut mitään ongelmia millään saralla, et ei mulla varmaan sit ole. Poika vaan tuo noita ikäviä puloia esiin itsessä,mitä en koskaan ois voinu itsessäni olevan;/

Siis uskoa olevan....

Täälläkään ei saa koskeakaan, varsinkaan raivon aikana. Raivota silti pitää, ennen ei rauhotu. Mikä siinä on, että pitää potkia, mätkiä ja näprätä että rauhottuu. Ongelma onki enempi se, että missä talossa on sellanen paikka missä noin voi rauhottua hajottamatta mitään? =( Eli nyt meillä ollaan saunassa. Aluksi meni khh hyvin, mutta keksi ruveta potkimaan lämminvesivaraajaa ku siitä pellistä lähti niin hyvä ääni, että rikkihän tuo olis menny. Mattoakaan kun ei voi repiä rikki.. Sauna on ollu ok, mut nyt keksiny että ne kiuaskivet olis kiva nakata johki..
On tää rankkaa.

No mulla ei ole. Joskus kyllä miettinyt että onkohan "jotain"? Tosin lapsena ja nuorena mulla ei ole ollut mitään ongelmia millään saralla, et ei mulla varmaan sit ole. Poika vaan tuo noita ikäviä puloia esiin itsessä,mitä en koskaan ois voinu itsessäni olevan;/[/quote]

minä kuvittelin olevani normaali kunnes tajusin etten ole :)

ja sen takia en aluksi ottanut lapseni ongelmia vakavasti "no mä olin ihan samanlainen, eikä mussa mitään vikaa oo" :D nyt kyl näyttää siltä että sitä vikaa on mussa vaikka muille jakaa.

Täälläkään ei saa koskeakaan, varsinkaan raivon aikana. Raivota silti pitää, ennen ei rauhotu. Mikä siinä on, että pitää potkia, mätkiä ja näprätä että rauhottuu. Ongelma onki enempi se, että missä talossa on sellanen paikka missä noin voi rauhottua hajottamatta mitään? =( Eli nyt meillä ollaan saunassa. Aluksi meni khh hyvin, mutta keksi ruveta potkimaan lämminvesivaraajaa ku siitä pellistä lähti niin hyvä ääni, että rikkihän tuo olis menny. Mattoakaan kun ei voi repiä rikki.. Sauna on ollu ok, mut nyt keksiny että ne kiuaskivet olis kiva nakata johki..
On tää rankkaa.

se fyysinenkin pahaolo pitää saada pois. oletteko kokeillu kiukkutyynyä johon huutaa tai nyrkkeilysäkkiä jota hakata! sehän vois toimia? toiset käyttää vauvojen puruleluja puremisvimmaan.

Nää kaikki kuulostaa kovin tutulta.

Meillä 4½-vuotias poika, joka oli jo vauvana itkuinen. Mikään ei kelvannut eikä missään ollut hyvä olla, elettiin kahden tunnin pätkissä, sen aikaa vauva jaksoi olla ilman rintaa/pulloa. Mutta siitäkin ajasta puolet hän huusi, ainakin puolet.

Lähti liikkeelle aikaisin, puhe tuli myöhässä (n.3-vuotiaana). Edelleen on pari kirjainta hukassa. Hiusten leikkaaminen on ihan kauheaa, huutaa ja kiljuu. Ei oo koskaan viihtynyt sylissä, halaa hyvin harvoin, suukottaa harvoin myös.

Menoa ja meininkiä riittää, empaattisuutta löytyy ehkä pienen viirun verran, mutta ei läheskaan niin paljon kuin sisaruksillaan. Ei osaa käsittää, miksei voi lyödä tai potkia. Keskittyä jaksaa palapeleihin, tylsistyy hetkessä kaikkeen ja odottaa koko ajan että pitäis tapahtua enemmän ja enemmän. Raivostuu, jos ei saa mitä haluaa.

Neuvolassa ollaan puhuttu, että ei jaksa keskittyä ja on vilkas, mutta heidän mielestä kaikki ok kun jaksoi tehtäviin keskittyä hyvin. Ite taas on jo vauvasta asti jotenkin vaistonnut, ettei poika ole "normaali", ja että jokin on vialla. 5v. neuvolassa otan viimeistään asian uudelleen puheeksi. Olis kiva käydä jossain, ja saada purkaa näitä oloja ja ehkä myös tietoa onko kyseessä vain vilkas yksilö, vai onko taustalla jotain muuta.

Vaikea tilanne. :(

Pienempänä tosiaan toimi toi että annoin tyynyjä mitä sai heitellä mielinmäärin ja rauhottui. Jos jotain puhuin tai yritin koskea ni koko raivo alko alusta.
Nyt tosin tyttö on jo 9, joten ei enää tyynyt auta. Vaikea uskoa että nyrkkeilysäkki auttais, ku ne on ne jalat mitkä vispaa ja koko kroppa mikä pitää muljua. Kynä oli kerran eksyny mukaan ja hajotti sen, mutta kiukku loppu lyhyeen ku sai näprätä. Mies nauro kerran etttä laittaa aina pitsinnypläykset sille saunaan mukaan. No, leikki leikkinä..

Pienempänä tosiaan toimi toi että annoin tyynyjä mitä sai heitellä mielinmäärin ja rauhottui. Jos jotain puhuin tai yritin koskea ni koko raivo alko alusta.
Nyt tosin tyttö on jo 9, joten ei enää tyynyt auta. Vaikea uskoa että nyrkkeilysäkki auttais, ku ne on ne jalat mitkä vispaa ja koko kroppa mikä pitää muljua. Kynä oli kerran eksyny mukaan ja hajotti sen, mutta kiukku loppu lyhyeen ku sai näprätä. Mies nauro kerran etttä laittaa aina pitsinnypläykset sille saunaan mukaan. No, leikki leikkinä..

no hyvänen aika ei muuta ku kokeilemaan pitsinnypläystä :)

Yhteistyössä