Siitepölyallergia ja kissan hankinta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eevi8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eevi8

Vieras
Mulla todettu vahva allergia siitepölyille ja oireita tulee vaihdellen vähän eri vuosina. Lääkkeitä harvoin käytän kuitenkaan koska olen jotenkin tottunut lieviin oireisiin. Pitkään olen haaveillut kissaa eläin rakkaana ja kiinnostaisi tietää muiden siitepölylle allergisten lemmikeistä, etenkin kissan omistajien kokemuksia. Pahentaako kissa allergiaa vai onko ihan hyvin voinut kissaa pitää? Minkälaisen kissan omistat?

Mulla on siitepölyallergia, vuodesta riippuen paha tai kohtalainen tai lievä. Omistan myös kaksi kissaa.
Alussa kissojen kanssa oli hankaluuksia, mutta ajan kanssa olen niihin saanut sen verran hyvin siedätyshoitoa, etten enää hirveemmin niistä oireita saa. Toki jos on oikein paha siitepöly kevät niin sitten kissoistakin saan oireita.

Mutta siis teoriassahan ihan kokeilemalla se selviää sinulle. Tietenkin jos saat esim mahdollisuuden mennä jonnekin kissatalouteen mahdollisimman paljon viettämään aikaasi, rapsuttelemaan kissoja ja näin niin voisit siinä jo saada esimakua mitä saattaisi olla odotettavissa. Mutta kuten mun tapauksessa niin siedätyshoitona olen kissoja hankkinut ja en kyllä kadu. :) Onhan noi rääkyvät idiootit kuitenkin niin maailman rakkaimpia karvapalleroita etten niistä todellakaan ala luopumaan minkään allergian takia. Ja lisääkin on tulossa kunhan asunnon koko suurenisi joskus riittävästi. :)

Testit mulle on tehty ensimmäisen kerran lapsena ja myös aikuisena n.4 vuotta sitten. Kummassakaan ei ollut kissa allergiaa, mutta viimeisimmässä oli koiralle allergiaa. Olen hoitanut ja harjaillut koiria koirakennelissä ja en muista, että mitään kummoisia oireita olisi tullut. Sukulaisten luona jossa olen yöpynyt viime aikoina on kissa joka välillä ulkona välillä sisällä ja karvoja on joka paikassa. Siellä en ole huomannut mitään ihmeellisempää ainakaan. Kävin kerran kissojen löytöeläinkodissa joka oli todella vanha, ahdas ja paljon kissoja, no siellä huomasin, että nenä rupesi vuotamaan.

"Kävin kerran kissojen löytöeläinkodissa joka oli todella vanha, ahdas ja paljon kissoja, no siellä huomasin, että nenä rupesi vuotamaan. "
Tuo nyt on paikka missä varmasti alkaa melkein jokaisella nenä ja silmät vuotamaan. Se voi johtua pölystä, se voi johtua mahdollisesta homeesta mitä rakenteissa on. Vaihtoehtoja on monia.
Mutta kannattaa tosiaan koittaa mennä käymään eripaikoissa joissa on kissoja ja vaikka mahdollisuuksien mukaan ottaa syliinkin ja telmiä niiden kanssa.

En kyllä usko ettetkö voisi kissaa ottaa. :) Rohkeasti vain otat, mutta kannattaa kuitenkin varautua siihen, että saatat joutua luopumaankin mikäli oireet pahenee tai sitten teet kuten minä. Mieluummin syöt vaikka lääkkeitä, mutta kissoista ei luovuta. En sano, että tuo olisi järkevin tapa toimia, mutta mulle mieluisampi. Kissani ovat todellakin minulle enemmän kuin omia lapsia ja heidän eteensä olen todellakin valmis uhraamaan vaikka elämäni. :)

Yhteistyössä