Siivouksesta muutama kysymys :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aina pieni "kaaos"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aina pieni "kaaos"

Vieras
Miten te siivoatte päivittäin? Ja kuinka kauan menee? Mitä sitten teette viikottain? Osallistuuko lapset minkä verran siivoamiseen, minkä ikäisiä ovat lapset?

Minä en millään jaksais siivoilla mitään työpäivinä. Töistä kun tulee on ruuan laitto ja sitten olen lasten kanssa. Illalla lasten nukkumaan menon jälkeen ei jaksais enää järjestellä mitään. Helposti tulee sitten "kaaos" kun ei arkena juuri siivoile, toki tiskit yms. keittiön pöydät tulee laitettua. Viikonloppuna sitten lauantai menee siivotessa kun pitää ensin järjestellä tavarat, kun ei ole viitsinyt viikolla mitään tehdä.

Vinkkejä siis kaipailisin etenkin tuohon arkeen, miten voisi helpottaa siivousta yms.?

Minä tartun nykyään imuriin lähes päivittäin, 5 minuutin imuroinnilla on taas paljon siistimpää (hiekat, leivätmurut jne). Iltaisin järjestellään lelut lastenhuoneista, ei välttämättä kaikkia mutta nyt ainakin jotain paikoilleen, jotta ei näyttäisi niin kaoottiselta.

Viikoittain siivoan vessan (joskus kahdestikin viikossa), imuroin kunnolla, pyyhin ainakin keittiön lattian (muita tarpeen mukaan). Pölyt pyyhin ehkä kerran kahdessa viikossa, samoin sormenjäljet ovenpielistä.

Ei ole antaa muita vinkkejä kuin että joka päivä kannattaa tehdä jotain. 10 minuuttia riittää :)

Tuo tullessas, vie mennessäs ;)
Lapsille olen koettanut toitottaa, että leikkien jälkeen tavarat paikoilleen ja uutta ei aloiteta ennen kuin entinen leikki on siivottu pois. Ja pöytäpinnat eivät ole sitä varten, että niille voi käsistään jättää kaiken... argh!! Vaatteet meillä menee ihan kivasti naulakkoon ja kengät pysyy jonkinlaisessa järjestyksessä, isompi ongelma meillä on tuo tavaroiden käsistä jättäminen ihan minne vaan :kieh:

Keittiön siivoan aina illalla, eli tiskit, tasot jne. Alakerran imuroin ja moppaan joka päivä, siellä oleskellaan päivät ja myös koira karvoittaa enemmän alakertaa. Iltaisin kerätään lelut paikoilleen.

Kerran viikossa sitten tehdään perussiivous, eli siivotaan vessat, imuroidaan, viedään matot ulos, mopataan ja pyyhitään pölyt ja peilit. Ikkunoista pyyhin taaperon kädenjäljet aina kun alkaa häiritsemään (eli aika harvoin) :D

Yhteistyössä