Sijoitusasunnon ostosta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helppiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Helppiä

Vieras
Olen miettinyt sijoitusasunnon ostoa. Asumme itse vuokralla, koska alla aika uusi suhde eikä asunnon osto yhdessä ole vielä ajankohtaista ja kun se on niin ostaisimme varmasti omakotitalon.

Kyseessä siis kerrostalokaksio, hyväkuntoinen, halutulla alueella, hinta kohdallaan ja mietin että mitä kaikkia asioita tässä nyt tulisi ottaa huomioon? Kun alustavan lainalaskelman mukaan ja siihen lisättynä tuo yhtiövastike ja jos siitä koostuisi vuokra niin olen varma että vuokralainen löydetään.. Tarkoituksena ei ole siis tehdä "hetivoittoa" ylikorkean vuokran avulla vaan siis ihan puhtaasti saada lainanlyhennys ja yhtiövastike maksettua. Ja silti olisi vuokra hyvinkin kohtuullinen tälle alueelle.

Mistä pitää maksaa veroa? Mitä tulee huomioida? Kannattaako? Olen nyt pohtinut ja miettinyt ja hirmusti tekisi mieli tällainen sijoitusasunto ostaa...

Vuokralle laittaminen on riskibisnes... Koskaan ei tiedä, kuinka käy. Joku ei maksa vuokraa, toinen luovuttaa asunnon eteenpäin, kolmas rikkoo seinät jne. Ja vuokralaista on vaikea saada ulos.

Vuokratulo on verotettavaa tuloa.

noh..ensinnäkin..selvitä mitä korjaussuunnitelmia asuntoon on tulossa taloyhtiön puolesta?? Ja mulla on ollut sijoitusasunto jo 8 vuotta..eikä ikinä mitään ongelmia vuokralaisten kanssa..mulla vuokratulo kattaa lainan + vastikkeen..

Kääk tulipa ristiriitaista tietoa, mä kun just kävin lukemassa jotain vuokranantajille tarkoitettu sivustoa ja siellä luki että vain voitto on verotettavaa, eli esim. lainanlyhennykseen menevää summaa ei veroteta?

Juu, tiedän tuon riskin vuokralaisen kanssa, ja olen varautunut siihen rahallisesti että siis jos näin huonosti kävisi että tulisi huono vuokralainen joka ei maksaisi vuokraa niin saan kuitenkin sen verran palkkaa että voin itse maksaa lyhennyksen tarvittaessa + kun nykyään on niin pienet asumismenot itsellä (kun kaksi aikuista jakaa vuokratalouden :) ) niin se onnistuisi senkin takia.

Lähinnä juuri tuo verotus mietityttää ja vuokranantajan velvollisuudet. Tällaisia korjauksia on lähiaikoina tehty: Kellarikerroksen lämpöjohdot uusittu 2000, piippukorjaus -03, lukituksen uudistus -04, julkisivusaneeraus ja peltikaton uusiminen -06. Asunto itse on sisältä rempattu täysin -06.

Juu, remppaa siihen ei tarvii tehdä kun on pari vuotta sitten täysin rempattu sisältä (mm. keittiön kaapistot, kodinkoneet, laminaattilattiat, kylppärin ja vessan laatoitus )

Osta ihmeessä pois! Se ei pelaa, joka pelkää :D Kaikessa on riskinsä, minimoit niitä vain yrittämällä huolellisesti selvittää tulevan vuokralaisen taustat. Omatieto.fi kertoo luottotiedot, muistat vaan pyytää henk.tunnuksen. Maksaa alle 10 e. Ja jos voi, niin kandee kysyä edelliseltä vuokranantajalta, miten on vuokrat hoidettu.

Alkuperäinen kirjoittaja ennustajako?:
Alkuperäinen kirjoittaja riskibisnes:
Osakkeet ovat nyt oikeasti huippuhalpoja. Vuokratuotto jää 5-10% välille mutta osakkeet tuplaantuvat 4-5 v sisään jos ei enemmänkin.

Aijaa.. Mitäs ne on puolen vuoden päästä?
Sitä ei tiedä, mutta puoleksi vuodeksi ei osakkeisiin eikä eritoten asuntoon kannata edes sijoittaa. Molemmat ovat pitkän aikajänteen juttuja jotka loppuviimeksi tuottavat voittoa, mutta lyhyellä aikavälillä voi tulla isokin persnetto.

Nyt jos ostaa asunnon, kannattaa ihan tosissaan miettiä millä sen saa muutaman vuoden päästä myytyä. Minä en ap:n tilanteessa ostaisi mitään sijoitusasuntoa vaan kysyisin pankista säästövinkit ja jäisin odottelemaan, että muutaman vuoden päästä ostaa hanipupun kanssa sen yhteisen kodin.

noh..verotoimistolta tuli se joku lappunen muutama vuosi sitten,että vuokratulo huomioidaan siinä peruspalkkaprosentissa jo valmiiksi..ja mä olen tällä hetkellä opiskeluvapaalla töistä ja jouduin käymään just pari vko sitten verotoimistossa tekemässä muutoksia mun vero%..niin siinä se täti kysyi kaikki mahdolliset tulot..ja mm. vuokratulot huomioitiin..

Yhteistyössä