Sikainfluenssan riskit raskaana oleville jopa 13-kertaiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kalikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Uutta tautiaaltoa ei odoteta enää kevääksi Suomeen. Epidemia tullee kuitenkin loppusyksystä takaisin, ellei rokotusten suosio kasva. THL ja STM arvioivat, että jos noin kaksi kolmasosaa väestöstä on rokotettu, uutta epidemiaa ei tule.

Tartuntatilanne

* Suomessa on varmistettu kaikkiaan 7668 influenssa A(H1N1)v -tartuntaa. Epidemia käynnistyi lokakuun alussa (viikot 41-42), huippu saavutettiin ensin pohjoisessa (viikot 43-45) ja sitten etelässä (viikot 45-48). Positiiviset löydökset vähentyivät joulukuun puolen välin jälkeen nopeasti, tämän vuoden puolella niitä oli koko maassa tammikuussa parikymmentä ja helmikuussa yksi.

Kuolemantapaukset

* Suomessa on todettu 44 influenssa A(H1N1)v -infektioon liittyvää kuolemantapausta (iän mediaani 56 vuotta; vaihteluväli 1-88): heistä 4 oli lapsia, 26 miehiä ja 40:llä oli tiedossa perustauti.

Ja nämä THL:n sivuilta.

kun THL:n sivut otat mukaan niin huomaat varmasti, että siellä suositellaan edelleen rokotteen ottamista

tässä samaiselta sivulta

Sikainfluenssa-aaltoa ei odoteta enää kevääksi Suomeen, mutta ensi influenssakaudella sikainfluenssaepidemia tulee todennäköisesti takaisin, ellei rokotusten suosio kasva. On arvioitu, että jos noin kaksi kolmasosaa väestöstä olisi rokotettu, sikainfluenssa ei äityisi uudelleen epidemiaksi. Nyt annettava sikainfluenssarokote antaa hyvän suojan sikainfluenssaa vastaan myös ensi influenssakaudella, joka alkanee loppusyksyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuikelo:
Uutta tautiaaltoa ei odoteta enää kevääksi Suomeen. Epidemia tullee kuitenkin loppusyksystä takaisin, ellei rokotusten suosio kasva. THL ja STM arvioivat, että jos noin kaksi kolmasosaa väestöstä on rokotettu, uutta epidemiaa ei tule.

Siellä luki myös näin:

Terveysviranomaisten mukaan sikainfluenssasta on päästy Suomessa eroon.

Sosiaali- ja terveysministeriö ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertovat, että tällä hetkellä sikainfluenssaa ei Suomessa käytännössä tavata.

- Euroopassakin se on harvinaisuus, mutta joissakin Itä-Euroopan maissa ilmenee paikallisia epidemioita. Sen sijaan trooppisilla alueilla Kaakkois- ja Etelä-Aasiassa sikainfluenssaa esiintyy laajasti, sanoo ministeriö tiedotteessan.

Edelleen, sä et oo pystyny perustelemaan noita sun "eikä oo hävinny" "ei häviä ilman eetä 95% on rokotettu" juttujas nyt ollenkaan, takerrut koko ajan vaan siihen mitä minä laitan linkkeinä..
Joo onhan se jumankauta mahollista että sieltä tulee syksyllä vaikka sikakoiratauti, edelleen ne taudit ei tästä maailmasta tule ikinä häviämään...

Mut kun tää on niin jokaisen päätettävissä miltä haluaa lastaan ja itseään suojella ja mihin uskoo niin täähän on ihan turhaa. Tehdään me odottavat äidit ihan niin kuin itse parhaaksi nähdään. On aina puolin ja toisin hyvä kertoa mielipiteitä, itse ainakin pyrin ottamaan aina kuulooni uusia asioita ja muokkailemaan mielipiteitä tällaisista asioista sen mukaan kun uutta tietoa tulee.

Ei sitä aina tarvitse niin jyrkkä joka asiassa olla, jos uutta tietoa tulee.

Minun puolestani jokainen toimii parhaaksi katsomallaan tavalla ja hyvä niin.

Ymmärrän sun pointin Maira. Mut turhaan nyt siellä kiihdyt. Luin kyllä tuon. Ja olen lukenut monesti opintojen ja töiden puolestakin.

Lähtökohtahan tässä oli vaan se, että nyt on tullut tietoa taudin vaarallisuudesta raskaana oleville ja vaikkei just tähän hetkeen liittyis niin itse en olis yhtään varma siitä, ettenkö siihen voisi sairastua.

Joo, turhaa turhaa tämä.

En muuten penännyt perusteita sulta. Paitsi kysymyksessäni miten niin kadonnut kokonaan. Ja siinä tarkoitin lähinnä sitä, että jostainhan sen epäillään tänne syksyllä tulevan, jos ei ihmiset ota rokotetta....

Mun mielestä mä olen ihan nätisti tässä kirjoitellut ja yrittänyt lopettaa turhan päiväistä jauhamista jo hyvän aikaa. Jokainen uskoo miten haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Ja meillä siirtyy raskautuminen taas... :(

Minkä takia siirtää raskautumista tuollaisen takia?Ei tästä maailmasta taudit lopu, joka vuos sieltä jotain tulee...

Ehkä kyseisellä henkilöllä on sairaus/sairauksia, jotka lisäävät riskiä saada vakava sikainfluenssa. Ja ehkä hän on esim. allerginen eikä voi ottaa rokotetta. Siihen lisäksi raskaus ja se on siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja annukka83:
Juu hengissä ollaan en ole rokotetta ottanu ja synnytykseen n.5 vko. enää =)
Ja hyvin oon perus flunssan ainakin pärjänny =)

Niin kysehän oli siitä onko hengissä JOS siihen sairastuu. Tokihan olet hengissä kun olet taudilta välttynyt. Hyvä niin.

Yhteistyössä