sikiö liian pieni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja una76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

una76

Vieras
Olen tässä pidemmän aikaa noin 4 kuukautta seuraillut keskusteluja tuolla vauvahaaveet puolella. Paras joululahja oli positiivinen raskaustesti, joka eilen vaihtui järkyttävään pettymykseen. Kävin yksityisellä ensimmäisessä ultrassa. Raskausviikkoja takana 7. Sikiö liian pieni vain n. 2 mm kun pitäisi jo olla 9 mm. Pyysin lääkäriä sanomaan rehellisesti, että entäs nyt niin hän vastasi, että ei hän ole nähnyt, että ""tälläisestä"" kehittyisi juuri muuta kuin keskenmeno. Jos ei ole keskenmenoa tullut ja vuotoa alkanut 2 vkon kuluessa niin antaa lähetteen keskussairaalaan kaavintaan. Nyt vain itse mietin, että olisko mahdollista, että sikiö olisi vaan niin pieni kun minulla on ovulaatio niin myöhään, että ei vaan olisi ennättänyt kasvaa riittävästi? Voi olla toiveajattelua. Ei vaan tunnu reilulle, sillä raskautta on jo pidemmän aikaa yritetty, minulla on pieni endometriooma vasemmassa munasarjassa, miehen normaalirakenteisten siittiöiden osuus alentunut ja meille yksityisellä suositeltiin inseminaatiota, mutta nyt sille ei kuulema ole tarvetta kun lääkärin mielestä hedelmöitys näköjään tapahtuu, vaikka keskenmeno tässä todennäköisesti on tulossa. Missään vaiheessa vuotoa ei ole ollut ja raskausoireitakin edelleen on eli rinnat turvonneet ja arat, ummetusta, jano. Alkuajan vatsanväänteet ja nipistely ovat kyllä hävinneet. Olisiko vaan, että sikiö on kuollut kohtuun vähän aikaa sitten ja kohta raskausoireet loppuu? Nyt pelottaa sitten vielä sekin, että joudunko taas odottaa lähemmäksi puoli vuotta ennen kuin tulen uudelleen raskaaksi? Mites keskenmenon jälkeen voiko alkaa heti yrittämään uudelleen?

Voi itku, olen pahoillani. Toivottavasti vauveli on sitten saanut alkunsa myöhemmin. Minulla oli muistaakseni viikolla 7+5 sintin koko 13 mm, eli 1,3 senttiä.
Voimia joka tapauksessa!

näkyikö syke?
voi olla vielä pieni...
Käy toisella lääkärillä, saat toisen arvion eikä tarvitse miettiä asiaa joka on noinkin tuskallinen.
jos alku oli vaan jotenkin epäedullisessa asennossa/kohdassa.

mulla olis ollut eka neuvolakäynti vkon päästä, mutta soitin neuvolaan ja katsellaan siellä kahden vkon päästä näkyykö mitään? Eikös neuvolassa käytetä sitä ultralaitetta, jolla ultrataan vatsan päältä? Yksityisellä se laite työnnettiin emättimeen ja pitäisi olla tarkempi. Ei näkynyt sykettä kun niin pieni. Kohdussa näkyi semmonen pieni pallo vaan.

Tuon ""##"" istumamitta täytyy olla 8 cm noilla viikoilla (ei siis millimetriä).

Kaikissa neuvoloissa ei ole ultraa, mutta jos on niin luulen että heillä on molemmat ""anturit"" eli voidaan katsoa sekä mahan päältä että alakautta. Mun neuvolavihkon mukaan rv 6 pituus on 2,5 mm ja rv 7 jo 6 mm eli jos on viikonkin myöhemmin lähtenyt alulle, niin hyvinkin voisi olla kaikki ok. Mutta tämä selviää vain ajan kanssa.

Keskeytynyt keskenmeno on myös mahdollinen. Silloin alkio jää kohtuun, eikä vuoto ala, itselläni ei ollut edes kipuja.

Ymmärtääkseni muutos näkyisi jo viikon kuluttua, jos maltat uuden ultran maksaa yksityisellä. Eli nähtäisiin onko kasvanut vai pysynyt entisen pituisena. Toivotaan, että kaikki olisi ok ja menit vain liian aikaisin ensimmäiseen ultraan =)

Edellistä peesaten, Siis eihän viime menkat mitään todista, periaatteessa siitä laskien olet rv 7, mutta todellisuudessahan voit olla vaikka rv 5 tai 6, jos ovis on kierrossasi reilusti keskivälin jälkeen. Jotenkin kummallisesti/epäselvästi lääkäri on tätä asiaa käsitellyt.

Niin keskenmenon jälkeen yleisesti suositellaan odottamaan yhdet kuukautiset ja aloittamaan yritys vasta sitten. Osa lääkäreistä taas sanoo, että voi aloittaa heti vuodon loputtua, että kohtu ei ota uutta hedelmöitystä vastaan ennen kuin on siihen valmis.

Sanotaan myös että raskaus on parasta hoitoa endollekin eli saattaapi tärpätä piankin uudelleen, jos nyt keskenmeno tulisi.

mulla on kyllä ovistesti näyttänyt positiivistä tulosta 2-3 pvän ajan kierrossa ja ne päivät ovat yleensä kierron 15,16,17, ja 18 päivät. Kierto on ollut 27-31 päivää yleensä lähimpänä 29. Eli voiskohan olla mahdollista, etten oliskaan sitten niin pitkällä, vaikka menkkojen mukaan ultrauksessa oli raskausvkoja takana 7? Sanoin tätä lääkärille, mutta ei kuulema voi vaikuttaa noin paljoa. Ihanaa saada teidän kommentteja, helpottaa kun ei paini asioiden kanssa yksin. Mies on mukana, mutta ei se nyt ihan sama juttu. Mies yrittää kyllä vielä kovasti antaa toivoa =) Yritän malttaa 2 vkoa ja jos ei neuvolan ultra mitään näytä niin pitää sitten mennä vielä sinne yksityiselle, jos neuvolassa ei sitä ultra laitetta, jolla voidaan alakautta katsoa. Km:n kokeneet kuinka kauan teillä meni ennen kuin tulitte uudelleen raskaaksi vai oletteko tulleet?

Hei! Älä vielä ajattele pahinta, vaikka vaikeaa se varmasti on tuollaisen uutisen jälkeen. Itselläni oli rv 6+1 kun ultrattiin eli silloin menossa rv 7 alkoin mitta 3.2mm ja vastasi aikaa. Ollaan ennenkin kuultu lääkäreiden töksäytyksiä tällaisissa tilanteissa.

Paljon jaksamista ja toivotaan hirmuisesti, että kaikki on kuitenkin hyvin! Voimia!

Toivon todella, että kaikki on hyvin. Odottavan aika vain on tuskaisen pitkä, tiedän sen. Kysyit miten pian raskaaksi keskenmenon jälkeen. Itselläni oli vuosi sitten joulukuussa keskenmeno, tuli yhdet kuukautiset ja sen jälkeen tulin uudelleen raskaaksi. Sekin on toki yksilöllistä. Voimia kovatsi sinulle!

Soitahan neuvolaan ja pyydä uutta ultrausta juuri edellä mainitun takia. Luulen, että sikiö on vain nuorempi kuin mitä kuukautisten perusteella voisi laskea. Näin on meillä kaikki olleet, vähintään sen viikon nuorempia ja kierto on kuitenkin ollut sen 28 päivää. Eiköhän sieltä ultrasta positiivisia uutia tule kuitenkin, kun raskausoireet ovat jokatapuksessa jatkuneet, ellei sitten satu olemaan nk tuulimuna.

Mä kävin yksityisellä ultrassa, kun kktisten mukaan viikkoja piti olla noin 7+4 kasassa. Alkio löytyi, samoin syke, mutta mittaa sillä oli vain noin 3,1 mm. Äitiyskorttiin merkattiinkin viikoiksi ""6-"".

Lääkäri sanoi, että todennäköisintä on juuri se, että todellisuudessa viikkoja on vähemmän (eli ovulaatio ollut huomattavasti myöhemmin) kuin menkoista lasketun arvion mukaan. Mainitsi tosin myös, että on olemassa pieni mahdollisuus, ettei kaikki olisikaan OK.

Itse varasin samalle lääkärille ajan hänen itse suosittelemanaan päivänä, jolloin sitten tsekataan, että kasvu on ollut normaalia. Kuulemma puolitoista viikkoa riittää tässä vaiheessa, eli kamalan pitkälle ei seurantaultra onneksi mennyt.

Uskoisin, että sulla kyse on ihan samasta asiasta. Sääli vaan, josko tohtori on antanut noin pessimistisen ennusteen heti kättelyssä. Ilmoitathan sitten kun tiedät.

Voi kun olisikin noin. Piinavat kaksi vkoa on kuitenkin edessä. Yksityislääkäri ei edes ehdottanut uutta ultraa vaan sanoi, että jos menkat ei ole kahden vkon kuluttua alkaneet eli keskenmenoa tullut niin soita niin hän antaa lähetteen kaavintaan. Ei edes ehdottanut uutta ultrausta. Sanoin vaan itse, että voidaanko se vielä varmistaa uudelleen ultralla, että onko kasvua tapahtunut niin sitten sanoi, että voidaan. Kyllä mä alan uskoa sitä lääkäriä, kun rintojen turvotus ja kireys on hävinnyt ja vatsanipistelyt. Yritän olla realistinen, mutta pieni toivonkipinä elää =) Menen käymään myös neuvolan tätillä lisäksi ja pyydän häntäkin vielä ultraamaan jos neuvolassa vaan on se alapää ultra. Alunperin vaan neuvolassa sanovat, että jos haluan alkuraskauden ultraan niin pitää mennä yksityiselle.
Ilmoittelen kyllä sitten parin vkon päästä tuloksista.

Voi kun kaikki olisivat kunnossa, siellä vatsa-asukilla.

Itse en ikään ole käynyt alkuraskaudenultrassa vaan aina jännänny ekaan neuvolaan asti. Nyt tämän toisen raskauden alettua sitä mietin, mutta en mennyt.
Kuitenkaan ekassa neuvolassa ei sydänääniä kuultu ja viikon päästä menin uudelleen, sitten kuului. No ajateltiin, että ei ole niin pitkällä kuin menkoista laskettuna olisi. NP-ultrassa selvisi että olikin pidemmällä, ovulaatio olikin tapahtunut aikaisemmin, mutta istukka oli edessä vaimentamassa.

Vähän nyt aiheen vierestä mutta toivotaan parasta.

Onko muuten totta, että ultran tarkkuus vaihtelee plus/minus 5 päivää? Miten isoja yksilölliset kehityserot voi olla? Meillä oli alkuultrassa alkio vastasi kokoa 6+5 rvk, vaikka pitäisi olla 8 rvk ja hedelmöitys ajankohtakin selvillä...

Minä olin vastikään varhaisultrassa ja minulle sanottiin, että ultran antama päiväys heittää +/- 5 päivää, joten näin ollen täsmäisi silti sinun raskautesi (kai hedelmöitys voi päivällä tai kahdella heittää) - toivotaan ainakin niin!

Hei, minulla oli vastaava kokemus 2005 alkuvuodesta. Kävin yksityisellä varhaisraskauden ultrassa ja alkio ei vastannut viikkoja. Sain lähetteen naistentautien poliklinikalle, jossa tilannetta seurattiin vielä kaksi viikkoa eli eka ultrauksen jälkeen päätettiin vielä katsoa, josko alkio olisi kasvanut. Valitettavasti ei ollut, vaan kyseessä oli keskeytynyt keskenmeno. Minulla jopa raskausoireet jatkuivat samanlaisina vaikka alkio oli kuollut kohtuun eikä mitään keskenmenon oireita tullut. Kyllä lääkärit antavat toisen mahdollisuuden ultraukseen jos vain näyttää siltä, että viikkoja olisikin vähemmän kuin kuukautisista laskien voidaan olettaa. Uusi raskaus alkoi kolmannesta kierrosta kohdun tyhjennyksen jälkeen. Tässä raskaudessa muuten alkio vastasi kuukautisten mukaan laskettuja viikkoja varhaisraskauden ultrassa vielä viikolla 8, mutta viikon 12 ultrauksessa osoittautuikin viikkoa nuoremmaksi. Nyt viikkoja 31.
Toivottavasti sinulla on kuitenkin kaikki ok!

Sikiön (alkion) pituus on rv 5-6 kokoa 1-3 mm ja rv 6-7 kokoa 4-8 mm, joten kyllähän tuo 2 mm kuulostaa aika pieneltä. Itselläni oli alkio oli 5 mm ja rv 6+3 oli ilmeisesti menehtynyt.

Pahoittelut sinulle jos niin ikävästi on käynyt, mutta liian aikaisin ei myöskään pidä luovuttaa. Kaikkihan on aina mahdollista!

Yhteistyössä