sikiö liian pieni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja una76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kun kommentteja lukee tuntuu, että kaikki on mahdollista, mutta toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Neuvolaankin soitin taas tänään ja sanoivat, että ei auta kuin odottaa. 24.1 on aika neuvolaan ja sit pitäisi olla 9+2, sitten yritetään vielä ultralla katsoa, mutta sillä neuvolan laitteella ei todennäköisesti näy mitään, mutta joudun varmaan käymään vielä yksityisellä uudelleen, jotta katsoo sillä anturalla.

Monilla neuvoloilla on ultralaitteet mut kai periaatteessa ultrat tehdään muualla kun neuvolassa meil ainakin,en tollases tilantees tietystikkään tiedä mikä käytäntö.

Täällä kun lukee eri tekstejä ja useiden ihmisten kirjoituksia niin huomaa kyllä et vauvat aivan eri pituisia kaikki vaik samoil viikoilla...ite kävin ultrassa 12+6 ja mitat oli 5,5cm ja toisil siin vaiheessa 7-9cm ja ite kysyin onko jotenkin vauvelini pienen kokoinen ja lääkäri sanoi ei ole kun viikkojakin on tuon verran kasassa niin ihan on hyvänkokoinen ja sit koko vastas silloin 12+1.

siis ite kävin ultrassa rv10+1 mut koko vastasikin sitten 9+1 ja toinen ultra tuki sitä tulosta et hedelmöitys tapahtunu vast myöhemmin ja korttiinkin kirjattiin koon mukaan ja laskettuaikakin muuttui.eihän tuossa ole suuri heitto 6+5 on melkein 7 vkoa täyn ja 8 alkamassa kyl varmasti nteilläkin kaikki ihan hyvin siel jokainen vauvahan kasvaa omaan tahtiin.

voisitkohan nyt sotkea sen pää-peppu-mitan siihen kokonaismittaan??!!

Koska siinä np-ultrassahan mitataan juuri sillä pp-mitalla se tarkka (tarkin mahd.) sikiön ikä. Ja jos se sinun kavereillasi on ollu yli 2cm pidempi kuin normaalisti siinä 12vk aikana, ni he kyllä ovat olleet huomattavasti pidemmällä kuin sinä...

Tiedän että noilla viikoilla mitataaan se pääperä mitta ilman jalkoja jne...He ovat olleet täysin samoilla viikoilla kun minäkin ja laskettuaikakin on ihan samoina päivinä heittoa ehkä max 3p.En voi muuta sanoa kun et vauvat ovat todella eri kokosia,koska heilläkin mitattu samassa ultrassa jopa samana päivänä ja viikkoja kasassa saman verran kun minulla!!! siinä ensi kuun ultrassa mitataan sitten jo kokomitta ainakin lääkäri ekas ultras niin sanoi.

En tiedä, onko Una saanut jo odottamansa vastaukset, mutta meillä kävi tosiaan niin onnellisesti, että pieni oli puolessatoista viikossa kasvanut noin sentin mittaan ja vastaa nyt viikkoja 7+3.

Eli hedelmöitys on tosiaan tapahtunut huomattavasti myöhemmin kuin luulin.

En ole vielä saanut vastausta, ti 24.1 menen käymään neuvolassa ja en tiedä saanko vielä silloinkaan sillä neuvolassa ei ole sitä anturaultraa. Sanoi, että tarvittaessa antaa ajan lääkärille, joka voi kirjoittaa lähetteen keskussairaalalle, jossa voidaan katsoa anturaultralla. Ensimmäisessä eli alku-ultrassa kävin yksityisellä.
Nyt kyllä alkaa toivo hiipua sillä lähes vkon on tullut vessa käynnillä paperiin pientä ruskeaa vuotoa, tosi vähäistä kuitenkin, sillä en tarvitse mitään pikkuhousunsuojaa. No voihan sitä vuotoa olla muutenkin sillä nyt pitäisi olla menkat muutenkin sillä rv 8+4 (eli viimeisistä menkoista laskettuna), mutta voihan se hedelmöittyminen olla tapahtunut huomattavasti myöhemmin. Olen vaan lukenut, että monilla keskemeno alkaa pienellä tiputtelulla kunnes sitten muuttuu kunnon veriseksi vuodoksi.

Älä koskaan menetä toivoa,
älä koskaan lakkaa rukoilemasta,
sillä ihmeitäkin voi tapahtua.

Toivotaan siis edelleen,
tuhruvuoto voi olla harmitonta.
Jaksamisia!

Yritän pitää toivoa yllä, mutta olen kuitenkin realisti. Jalat maassa vaikka pää liiteleekin välillä pilvissä =) Kyllä nämä kaksi vkoa on elämäni pisimmät vkot...

Una76
Täällä kohtalotoveri, rv7 ja ultassa ei löytynyt oikein mitään.Kohtuontelo ja joku *möykky* jota lääkäri väitti alkioksi. lääkri käski odottamaan ja seuraava ultra 24.1. ja sitten 1.2 . Se on sitten kaavintapäivä jos ei sykettä (elonmerkkejä/kasvua) löydy...
Rajattoman surullinen olo.

Tiedän tunteen. Itkeskelin koko päivän kun lääkäri kertoi sikiön olevan liian pieni viikkoihin nähden ja epäili sen menehtyneen kohtuun. Nyt nämä odostusviikot, että pääsee uuteen ultraan varmistamaan tilanteen ovat piinaavia. Kaavintaan mennään jos ei mitään elonmerkkejä seuraavalla kerralla löydy. Olen jo totutellut ajatukseen, mutta pieni toivonliekki kytee. Ajattelen, että jos näin käy niin sikiöllä ei ollut kaikki kunnossa ja sen on parempi päästä nyt pois kun se ei olisi elinkelpoinen. Voimia sinulle kohtalotoveri!

Toivon kovasti, että sinulla on kaikki hyvin, mutta kirjoitan alla olevan tekstin siksi, että se voisi ehkä jotenkin auttaa ymmärtämään keskenmenoa.
Olen nähnyt vierestä miten rankkaa on menettää syntyvä vauva kun se on liian sairas jaksakseen elää. Toivon ja rukoilen, ettei niin käy koskaan kenellekään vaan keskenmeno tulee jos vauvalla ei ole kaikki hyvin. Äitini odotti noin 19-vuotta sitten nuorinta sisartani ja hänen ystävänsä odotti vauvaa kanssa. Ystävättären vauva syntyi niin sairaana, ettei tainut elää viikkoakaan vaan kuoli sydän sun muihin vammoihin. Olin hautajaisissa ja ne oli hirveät kun isä kantoi pientä arkkua. Kaikki itki hautajaisissa. En halua tällä pelotella ketään, mutta olen tämän itse nähnyt läheltä, eikä tämä ole tarina. Tietysti nyt lääketiede on paljon kehittyneempää ja vastaavaa aika harvoin tapahtuu, todella harvoin.

Una76
Ainut lohtu on juuri tuo ajatus että luonto hoitaa.
Olen pohtinut että kamalin tilanne olisi se jos sikiö todettaisiin vammaiseksi jossain np-ultrassa ja sitten pitäisi itse tehdä päätös raskauden jatkumisesta tai keskeytyksestä.
Ihan hyvä että nyt voi ajatella nämä jutut valmiiksi niin sitten jos vauvanalku on menehtynyt niin se ei lyö ihan silmille.
Jännitetään yhdessä, milloin sulla olikaan se uusintaultra?

24.1, mutta se on neuvolassa ja siellä ei ole anturaultraa eli ei välttämättä selviä vielä ennen kuin neuvolantäti antaa lääkärin ajan ja sit lääkäri antaa lähetteen keskussairaalaan, jossa on se anturaultra. Huoh, kyllä odottavan aika on pitkä.

Kirjoitan itse tuosta vuodosta, eli en mennyt itse aikaisin neuvolaan ja sitten sattui niin, että rv 8+ alkoi ihan reilu vuoto verta tuli hetkessä paljon, jolloin ajattelin, että tämä on nyt mennyttä. Vuoto kuitenkin loppui ja jatkui tuhruna. Sekin loppui kahden päivän päästä, mutta uusi vuoto alkoikin kahden viikon kuluttua ja se oli vielä entistäkin voimakkaampaa ja noin 20 minuuttia vessassa tuli verta koko ajan. Mutta se kuitenkin loppui, olin päivän loppuun töissä ja kun pääsin kotiin, niin soitin oma hoitajalle ja hän käski käydä lääkärissä, että tarvittaessa voi saada ajan kaavintaan. Niinpä sitten illalla lähdin terveyskeskuksen päivystykseen ja ensimmäinen lääkäri totesi saman kuin itse eli kesken on mennyt, mutta kun meillä täällä tuo päivystys on sairaalan yhteydessä, niin laittoi kuitenkin sinne. Sairaalan puolella jonotettiin pitkään ja olin jo itse valmis jo luovuttamaan kun lääkäriä ei alkanut kuulumaan. Kuitenkin olin jo lähdössä lääkäri tuli ja hän teki ultrauksen ja yllätys, yllätys kohdussa oli aivan elävä pieni sintti. Tuon jälkeen mulla jatkui tuhruvuotoa reilut kaksi viikkoa ja nyt tuosta juhannuksen jälkeisestä viikosta on kulunut aikaa sen verran että pieni mies tuhisee tuossa vieressä eli mukana pysyi kaikesta huolimatta tasan viikolle 38. Niin ja nuo viikot muuttuivat ekassa neuvolan ultrassa. Toivottavasti tämä antoi toivoa siitä, että kaikki on mahdollista.

Minä ajattelin vastaavassa tilanteessa, että sen pienokaisen sielu kuitenkin jää ja tulee meille sitten entistä ehommassa vartalossa vähän myöhemmässä vaiheessa. Että kyse ei ole erosta vaan tapaamisen siirtämisestä. Ehkä hölmö ajatus, mutta siinä tilanteessa se antoi voimia.

niin voihan sitä ajatella niinkin, ettei se pienokainen nyt vielä halunnutkaan tulla vaan kerää vielä voimia =) Haluan kyllä kunnon varmistukset ennen mahdollista kaavintaa. En halua missään nimessä epäselvässä tilanteessa mennä kaavintaan.

olin seuraillut näitä palstoja ja jossain ketjussa puhuttiin että, oli ekassa ultrassa ilmoitettu että on tuulimuna ja sitten kun oli mennyt kaavintaan niin sieltä löytyikin pikkuinen katkarapu ja syke!
Ja tästä syystä pyysin itselleni kaksi ultraa eli eka on nyt 24.1 ja toinen lopullinen tuomio sitten 1.2.
Onpahan ainakin sitten varma, ettei siellä ole ketään.
Huh. onpas synkkää.
Synkimmälläkin pilvellä on hopeareunus. Kyllä me noustaan täältä.
Molla kirjoittikin kannustavan kertomuksen. Hyvä!

Yhteistyössä