Sikiön koko verrattuna esikoiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolmaspoju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kolmaspoju

Jäsen
26.11.2012
39
0
6
Hei!

Nimimerkkini hieman hämäävä. :) oikeasti minulla siis (vielä) yksi poika, kohta 5 v :)

Hän on edellisestä suhteestani ja hän syntyi rv 40+5 painaen vain 2975gr ja pituutta oli 50cm eli hän oli hyvin siro poika noille viikoille. Mitään erityistä syytä pienuudelle ei kerrottu.

Nyt olen onnellisesti uudessa suhteessa ja raskaana rv 31+1.

Onko kellään kokemusta, että kun on eri isä, niin onko sikiön kokokin ollut täysin eri? Itseä siis jostain syystä lähinnä huolettaa, että tuleeko pieni vauva taas..

Painoarvio viikolla rv 27+3 oli 1300gr, joka ilmeisesti on ihan ok, mutta silti huolettaa..esikon kohdalla kävi tosiaan niin, että sanottiin rv 36 että painoi jo silloin yli 3 kiloa ja että 4-kilonen tulee, mutta todellakin toisin kävi tai sitten hän ei kasvanut lopussa yhtään..mulla oli silloin kyllä korkeat verenpaineet ja myrkytystä epäiltiin myös välillä, mutta toimenpiteitä ei tehty, silloin olin myös ylipainoinen. Nyt alkupaino oli 58 kg/170cm.

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia :)

Heippa!

Itse omaan myös pienen esikoispojan, joka syntyi rv41+3 3010g 49cm. viikolla 36 kävin ylimääräisessä kasvunseuranta-ultrassa pienen painoarvion vuoksi. Tällöin arveltiin, että tulee laskettuna olemaan suunnilleen 3200g. Mulla esikon pienipainoisuus johtui luultavasti koko raskauden vaivanneesta pahoinvoinnista. Ruoka (varsinkin lämmin) tökki koko raskauden ajan ja lisäksi oksentelin viikoittain loppuun asti. Oma painokin laski ensin aika radikaalisti puoleenväliin asti ja sen
jälkeen alkoi hyvin hitaasti nousemaan (painoin synnyttämään mennessä suunnilleen saman kun ennen raskautta).

Kuopusta odottaessa epäiltiin sf-mitan perusteella, että tulisi olemaan syntyessään suunnilleen isoveljensä kokoinen. Neuvoassa th:n sijainen kauhisteli pari viikkoa ennen LA.ta, että "voi, voi, kun on pieni tuo maha ja painokin nousee niin hitaasti ja esikoinenkin ollut noin pieni, vaikka on noin pitkillä viikoilla syntynyt ja ja..."
Kuopuksen aikana paino kuitenkin nousi tasaisesti heti 12vko:n jälkeen (jolloin loppui onneksi pahoinvointi). No yllätys olikin aikamoinen, kun poika syntyessään (41+5) olikin 3920g ja 53cm. Että se siitä pienestä vauvasta!

Itse olen siis sitämieltä, että esikon pienipainoisuus ei todellakaan automaattisesti tarkoita sitä, että seuraavat lapsetkin olisi pieniä... vaikka isäkin pysyisi samana.

heippa Nelly ja kiitos vastauksestasi! :)

oliko synnytys mielestäsi vaikeampi kuopuksen kohdalla?

Mun nykyisellä miehellä on siis myöskin poika, hän kohta 6 vuotias. Hän on aivan eri rakenteinen kuin oma poikani. Ei siis mitenkään lihava, vaan sellainen "raamikkaampi"..

saa nähdä. mielenkiinnolla odotan, että miten käy...:) ei pitäisi murehtia, mutta silti jotenkin vaan ekasta jäi kammo...jotenkin tuntui, että hirveästi sai selitellä, että miksi esikoinen oli niin siro..

Kuopuksen synnytys oli aika nopea (2h50min, josta ponnisusta reilut puoli tuntia) ja rankka, mutta se (rankkuus) johtui asentovirheestä. Poika kun tuli maailmaan pää vinossa. Tällä ei siis mitään tekemistä painon kanssa. Heti syntymän jälkeen, kun sain pojan syliin totesin että on tämä ainakin esikkoa isompi, mutta kyllä tuo melkein kilon painoero tuli aikamoisena yllätyksenä.
Meillä myös pojat hieman erilaisia ruumiinrakenteeltaan. Esikoinen on vähän hintelämpi (niinkuin minäkin pienempänä) ja kuopus raamikkaampi (kuin isänsä) Kuopus ottaa kokoajan isoveljeään kiinni kasvussa (johtuen varmaan osittain syntymäpainoerosta). Pojilla siis ikäeroa 1v7kk. Esikko täyttää loppuvuodesta 6.v ja kuopus täytti kesällä 4 ja vaatekaappi on aikalailla yhteinen.. painoeroa kokonaista 2kg :D molemmat kuitenkin terveitä ja hyvinvoivia, joka ehdottomasti tärkeintä :heart::heart:

Yhteistyössä