M
Maarit74
Vieras
Kävin tänään ultrassa (diabeteksen takia käyn useamman kerran raskauden aikana), rv:t 26+1, sikiön koko vastasi viikkoja, painoarvio 1kg ja puheeksi tuli vauvan liikkeet, joita viime päivinä mielestäni jopa häiritsevän paljon- eilen nukkumaan käydessä seurasimme vatsan kohoilua ja tärinää mieheni kanssa ja hämmästelimme potkujen vahvuutta. Tänään kaveri piristyi kunnolla vasta illansuussa, mutta liikkeitä tuntunut kyllä epäsäännöllisesti pitkin päivää. Lääkäri sanoi ultratessa, että lapsi liikkuu oikein mukavasti ja kaikki ok, mutta neuvolakortista katsoin myöhemmin, että hän merkitsi liikkeet vain yhdelle plussalle eli vähäiset, kun ne tähän asti on aina olleet kahdella plussalla eli normaalit. Minä huolestun JOKA asiasta ja nyt olen taas miettinyt, onko normaalia, että välillä liikkeet vaisuja ja olemattomia, toisina päivänä kamala möyrinä ja potkiminen. Keskenmeno- ja lapsettomuushoitotausta on ehkä vaikuttanut siihen, että pelottaa koko ajan...Lisäksi lääkärin odotushuoneeseen osui pariskunta, jolla raskaus varmasti ainakin yhtä pitkällä kuin minulla ja nainen itki, että sydänääniä ei oltu saatu kuulumaan ja hän ei ollut tuntenut tänään liikkeitäkään. Mä olen koko päivän miettinyt heitä ja miten he voivat, miksi sikiö oli kuollut jne. Vauvan menettäminen merkitsisi meille lopullista lapsettomuutta, uutta mahdollisuutta ei enää tule ja pystyn kuvittelemaan sen tuskan, mitä kohtukuolema näillä viikoilla merkitsee. Liikkeiden seuraaminen sikiön hyvinvoinnin mittarina on ihan skitsoa (kriteeri 10 liikettä tunnissa) ainakin omalla kohdallani, sillä ne vaihtelevat todella paljon päivittäin ja eri kellonaikoina. Tuleeko liikkeiden olla samanlaisia ja säännöllisiä näillä viikoilla? Viisaammat kertokaa huolestuneelle höyrypäälle...