Sikiön liikkeiden määrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maarit74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maarit74

Vieras
Kävin tänään ultrassa (diabeteksen takia käyn useamman kerran raskauden aikana), rv:t 26+1, sikiön koko vastasi viikkoja, painoarvio 1kg ja puheeksi tuli vauvan liikkeet, joita viime päivinä mielestäni jopa häiritsevän paljon- eilen nukkumaan käydessä seurasimme vatsan kohoilua ja tärinää mieheni kanssa ja hämmästelimme potkujen vahvuutta. Tänään kaveri piristyi kunnolla vasta illansuussa, mutta liikkeitä tuntunut kyllä epäsäännöllisesti pitkin päivää. Lääkäri sanoi ultratessa, että lapsi liikkuu oikein mukavasti ja kaikki ok, mutta neuvolakortista katsoin myöhemmin, että hän merkitsi liikkeet vain yhdelle plussalle eli vähäiset, kun ne tähän asti on aina olleet kahdella plussalla eli normaalit. Minä huolestun JOKA asiasta ja nyt olen taas miettinyt, onko normaalia, että välillä liikkeet vaisuja ja olemattomia, toisina päivänä kamala möyrinä ja potkiminen. Keskenmeno- ja lapsettomuushoitotausta on ehkä vaikuttanut siihen, että pelottaa koko ajan...Lisäksi lääkärin odotushuoneeseen osui pariskunta, jolla raskaus varmasti ainakin yhtä pitkällä kuin minulla ja nainen itki, että sydänääniä ei oltu saatu kuulumaan ja hän ei ollut tuntenut tänään liikkeitäkään. Mä olen koko päivän miettinyt heitä ja miten he voivat, miksi sikiö oli kuollut jne. Vauvan menettäminen merkitsisi meille lopullista lapsettomuutta, uutta mahdollisuutta ei enää tule ja pystyn kuvittelemaan sen tuskan, mitä kohtukuolema näillä viikoilla merkitsee. Liikkeiden seuraaminen sikiön hyvinvoinnin mittarina on ihan skitsoa (kriteeri 10 liikettä tunnissa) ainakin omalla kohdallani, sillä ne vaihtelevat todella paljon päivittäin ja eri kellonaikoina. Tuleeko liikkeiden olla samanlaisia ja säännöllisiä näillä viikoilla? Viisaammat kertokaa huolestuneelle höyrypäälle...

Noilla viikoilla liikkeet voivat olla hyvinkin epäsäännöllisiä, sama pätee myöhemminkin. Esikoista odottaessa oli selkeä rytmi koko raskauden (mitä liikkeitä tunsin) eli pari vilkkaampaa päivää ja sitten pari päivää että sai töniä pientä että jotain tuntui.

Tässä toisessa raskaudessa olin ihan varma liikkeistä vasta rv23 ja nyt rv33 olen vasta muutaman viikon tuntenut kunnollista myllerrystä. Edelleenkään liikkeet eivät ole voimakkaita, enimmäkseen sellaisia venyttelyjä.

Mulle meinattiin antaa toi liikeseuranta pakolliseksi. Totesin vain ettei onnistu. Ei meillä esikoinen anna makoilla päivällä liikkeitä laskemassa. Ja tosiaan meilläkin tää pieni liikkuu eri tavalla päivän aikana. Aamuisin ei tunnu juurikana mitään, mutta iltaan kohti hiukan vilkastuu. Yöllä sitten taas pieni antaa mun nukkua ihan rauhassa.

Ja +-merkinnästä. Jokainen tutkija tulkitsee määrän omalla tavallaan. Ehkä lääkärin mielestä liikkeet olivat yhden plussan arvoisia, kun taas esim. neuvolassa samanlaisesta liikehdinnästä laitetaan 2 plussaa.

Hyvää loppuraskautta!

Ei tosiaankaan kannata huolestua neuvolakortin plussista. Ne ovat hyvin tulkinnanvaraisia. Minun vauvani eivät ole liikkuneet mitenkään säännöllisesti. Välillä taukoa voi olla monta tuntia ja sitten mahassa saattaa käydä melkoinen jytke jopa pari tuntia yhteen menoon. Esikoisen liikkeet olivat paljon hentoisemmat (tyttö) tämän toisen (poika) liikkeisiin verrattuna.

Ymmärrän hyvin fiiliksesi. Mulla oli koko raskauden ajan samat pelot siitä onko kaikki ok koska mulla lapsen liikkeet oli todella vaihtelevia.

Toisinaan illalla alkoi melkoinen ilotulitus ja sitten saattoi mennä melkein vuorokusi ilman mitään tuntemuksia. pelkäsin kovasti ja oli inhottavaa kun kaikki aina ihmetteli kuinka vähän se liikkuu.
No, terve tyttö tuli!
Onnellista odotusta!

Eihän sitä liikelaskentaa edes anneta yleensä tehtäväksi kai kuin rv33 jälkeen.

Sanon samaa kuin muut eli jokainen antaa plussia eri kriteereillä. Meillä ainakin neuvolassa pärähtää aina kaksi plussaa korttiin, kunhan vaan sanoo, että tuntee liikkeitä. Ja muutenkin, liikkuminen vaihtelee niin paljon. Nyt kun olen jo tuolla rv33, niin olen huomannut tietyn rytmin enkä edes odota liikkeitä kuin vasta tiettyyn aikaan päivästä.

Minullakin on kestänyt tässä raskaudessa tosi pitkälle raskauteen, ennen kuin tuntui kovin vahvoja liikkeitä. Kovin yksilöllistä siis.

Tsemppiä. Kyllä kaikki varmasti menee hyvin. Ja olettehan kuitenkin tarkemmassa syynissä kuin keskiverto-odottajat, joten mahdollisiin ongelmiinkin puututaan herkemmin. Mutta jos asia vaivaa sinua, soita ultranneelle lääkärille, hän varmasti osaa selittää oman arviointiasteikkonsa.

Yhteistyössä