Sikiöseulonnoissa kiinnijääminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja epätoivoinen:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja epätoivoinen :
Nyt kannattaa sitten mennä sinne lapsivesipunktioon ja miettiä mitä tekee, jos senkin tulos on huono.

Nuo seulat eivät vielä lopullista tuloksia, ne osoittavat kohonnutta riskiä.

Mä pahoin pelkään etten jaksaisi vammaista lasta =( aikaisemmin ajattelin että jaksaisin, mutta elämä on kolhinut viime aikoina sen verran , jotta alan tietää omat voimavarani.

no eiks si kannata mennä sinne kokeeseen!! mitä sä si pelkäät että menetät sen

Lapsihan voi olla myös terve. Kai sitä tulevan lapsensa puolesta jokainen äiti pelkää!

No sillä testillä saisi varmuuden ja voisi rauhassa jatkaa raskauttaan, Onko toi nyt parempi että äiti ressaa ja poraa silmät päästään eikä mistään tuu mitään.

Mä olenkin menossa sinne punktioon! Ja kerrohan sinä viisaampana ja vahvempana ihmisenä miten mun sitten pitäisi reagoida kun olen tänään saanunt tämän tiedon että mulla on riski saada vammainen lapsi?

En ole missään vaiheessa sanonut että noin ei saisi reagoida, totta kai noin reagoidaan! Tarkoitin sitä että ilman muuta menet jatkotutkimuksiin ja katsot miten niissä käy, kun jätät menemättä ja olet huolesta soikeena kun et tiedä mitä tuleman pitää. Nimim. KOKEMUSTA ON!!!!

lisäys edelliseen, että tarkoitin ettei tee hyvää sinulle tai lapselle että ressaat sun muuta mahdollisesti turhaan koko raskauden ajan jos olisit jättänyt punktioon menemättä ja jäänyt elämään epätietoudessa.

Mä jouduin punktioon rakenneultran löydösten perusteella. Oli viitteitä, että saattaa olla erittäin paha kromosomipoikkeama. Punktion tulos oli normaalit kromosomit ja terve lapsi syntyi. Oli aika karmeaa miettiä keskeytystä, kun viikkoja oli 23+. Se olisi ollut huomattavasti pahempi kuin alkuvaiheessa tehty keskeytys, koska olisin joutunut lapsen synnyttämään ja sen kokoinen on jo kuitenkin ihan eri näköinen kuin viikolla 12... Kamalaa se tietytsti on millä viikolla tahansa, mutta siinä vaiheessa kun jo liikkeet tuntuu selvästi, niin mielestäni vielä järkyttävämpää.

Toivottavasti ap:llä on kaikki hyvin. Punktio oli mulle erittäin ikävä kokemus sekä fyysisesti että henkisesti, enkä toivo kenenkään muun kokevan sitä.

Eikö viikoilla 10 -13 tehty ultraa ja verikoetta niskapomusta? Eikö niissä näyttänyt mitään poikkeavaa?

Kysyn, koska meillä tuo vaihe nyt takana eikä mitään löytynyt ja kätilö sanoi, että seuraavassa ultrassa katsotaan sydän ja sisäelimet yms. ettei niissä ole mitään vikaa.

Np-ultrassa kävin ja kaikki oli silloin ok. Rakenneultrassa löytyi munuaisaltaiden laajentumaa ja kysta aivoista. Jos tälläisiä viitteitä kromosomipoikkeavuudesta on vähintään kaksi, pääsee lisätutkimuksiin, jos haluaa. Molemmat oireet katosivat itsestään raskausaikana. Vauvan pää ja munuaiset ultrattiin kuukauden ikäisenä ja kaikki oli ok.

Varmasti iso järkytys ja tylsä ajankohta saada tällainen tieto, ymmärrän sinua hyvin, ap. :(

Mutta, kuten joku täällä jo sanoikin, ajattele, että alle prosentin mahdollisuus kuitenkin siihen, että vauva ei olisi terve. Eli paaaaaaljon todennäköisempää on että vauva on terve! Näissä seuloissa tulee nykyisin paljon vääriä hälytyksiä ja suurin osa osoittautuu kohonneesta riskistä huolimatta täysin terveeksi.

Nyt huoli pois ja otat päivän kerrallaan, ap! Menet rauhassa sinne punktioon ja katsot sitten uudestaan tilanteen. Suret vasta sitten kun (JOS) on aihetta. :) Tsemppiä ja koitahan kaikesta huolimatta nauttia joulusta!

Nukuin tuossa hetken ja koitin sitten selkeyttää ajatuksiani. Nyt vaan pitää koittaa ajatella että ei se riski ole vielä mikään tuomio. Miehen kanssa ollaan puhuttu asiasta ja molemmat ollaan samaa mieltä että emme ole valmiita vaikeastivammaisen lapsen vanhemmiksi. Mutta vielä on kelattava missä se raja sitten menee. Raskaudenkeskeytys jo sinällään tuntuu musta pahalta. Juttelin äitini kanssa ja hän yritti valaa uskoa että kaikki on hyvin ja lopputuloksena syntyy terve tyttö. Voi kun itsekin pystyisi samaan ajatteluun. Raskaampaa tästä miettimisestä tekee se että kyseessä on kohdallani viimeinen raskaus. Juuri kun olin jo uskaltautunut ajatella että meille syntyy kenties vauva, niin nyt sitten väläytettiin mahdollisuutta ettei näin käy.

Sain sitten sairaalasta juuri soiton. Ensi keskiviikkona on punktioaika ja tulokset pitäisi tulla 5 päivässä. Ainakin sitten saa vastuksen tähän piinaan. Toivottavasti olisi väärä hälyytys!

Alkuperäinen kirjoittaja a:
1:110 on kuitenkin vain alle prosentin todennäköisyys poikkeamaan.

Meillä oli 0,0001 % mahdollisuus siihen että vauvallamme olisi erittäin vakava kuolemaan johtava munuaissairaus. Ja näin sitten olikin. Joten noi riskilukuprosentit on ihan perseestä, joku niihinkin prosentteihin kuuluu.

Sain sitten sairaalasta juuri soiton. Ensi keskiviikkona on punktioaika ja tulokset pitäisi tulla 5 päivässä. Ainakin sitten saa vastuksen tähän piinaan. Toivottavasti olisi väärä hälyytys!

Nopeastipa ovat luvanneet tulokset. Älä hermostu, jos kestää reilusti kauemminkin, se ei vielä tarkoita, että jotain olisi vialla.

Älä ennakkoon murehdi! Siskostani sanottiin, että tod.näk. downin sydrooma + että munuainen puuttuu - ja ihan terve tapaus! On nyt itse suloisen 8 kk tytön äiti :)

Nopeastipa ovat luvanneet tulokset. Älä hermostu, jos kestää reilusti kauemminkin, se ei vielä tarkoita, että jotain olisi vialla.

Jos kiireellisenä pyydetään, niin vastaukset tulee muutamassa pv:ssä. Meidän neidistä otettiin silloin kun syntyi näytteet sunnuntaina ja lopullinen vastaus tuli keskiviikkona.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:

Jos kiireellisenä pyydetään, niin vastaukset tulee muutamassa pv:ssä. Meidän neidistä otettiin silloin kun syntyi näytteet sunnuntaina ja lopullinen vastaus tuli keskiviikkona.

Meillä pojun kanssa sama juttu -kyse niin ikään jo syntyneestä lapsesta - saatiin ne kromosomituloksen vuorokauden sisään.

Mutta lieneekö sitten näiden punktioden kanssa vähän eri juttu?

Me saatiin tulokset nopeasti. Maanantaina otettiin näyte ja seuraavana maanantaina oli jo tulokset postissa eli tulokset oli postitettu jo perjantaina.
Eikä ollut kai mitenkään kiireellinen tapaus, ei kukaan ainakaan sellaista maininnut.

Pelkän niskaturvotuksen mukaan riski oli 1/250 ja kun sain veriseulan tulokset niin riski nousi 1/5.
Terve tyttö kuitenkin tulossa :) :heart:

Mulla oli yhtä lapsistani odottaessani seulassa riskisuhde 1:20 ja kylläpä yllättävän paljon pisti hermostumaan. Mutta istukkanäytetuloksia odotellessani ajattelin vaan kylmän rauhallisesti että tässä elämän suuressa arvonnassa on 19 mahdollisuutta 20:sta, että vauvalla ei ole ongelmaa kromosomeissa. Kuten ei sitten ollutkaan. Ap:lla lienee siis 114 mahdollisuutta samaan tulokseen 115:stä, joten hullumminkin voisi olla... Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Alkuperäinen kirjoittaja a:
1:110 on kuitenkin vain alle prosentin todennäköisyys poikkeamaan.

Meillä oli 0,0001 % mahdollisuus siihen että vauvallamme olisi erittäin vakava kuolemaan johtava munuaissairaus. Ja näin sitten olikin. Joten noi riskilukuprosentit on ihan perseestä, joku niihinkin prosentteihin kuuluu.

Ne riskilukuprosentit kertoo sen että kuinka monella saman tuloksen saaneella on mahdollisuus odottaa sitä sairasta lasta. Ja valitettavasti aina joku on se joka sitä sairasta kohdussaan kantaa. Omalla huonolla tuurillani uskon olevani juuri se =(

Mulle sanottiin puhelimessa että tulokset tulee nopeasti, koska niskaturvotusta ei ollut kun 1mm. En kyllä tiedä miten se liittyy tuloksien nopeuteen. Tosin arveluttaa tuo istukkanäyte. Eilen lueskelin täältä toista ketjua missä kävi ilmi että toimenpide voi aiheuttaa yleisen verenmyrkytyksen =( ja toisaalta mulla saattaa olla istukka juuri väärällä paikalla, että näytettä saataisiin otettua.

Yhteistyössä