Silitättekö liinavaatteenne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pöhkö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";26921775]Kuivurista kun nostan lakanat, silitän ne kädellä sileäksi ja viikkaan, laitan samantien takaisin sänkyyn.[/QUOTE]

Käytättekö te aina samoja vuodevaatteita? Eikö se ole turhaa viikata ja heti viikattua avata viikkaus laittaaksesi ne viikatut sänkyyn? Mikä idea siinä viikkaamisessa on? Nyt en tajua.

Mä silitän kaikki liinavaatteet, myös tuplaleveän pussilakanan, sekä koko kolmihenkisen perheen vaatteet (ei alushousuja eikä sukkia).

Mä kuulun juurikin siihen kategoriaan, joka nauttii silittämisestä. Ennen lasta silitin iltaisin ja katsoin telkkaa. Nykyään herään yleensä aamulla ennen muita ja silitän, joskus katson dvd:tä, yleensä vaan nautin hiljaisuudesta. Saan jotain tyydytystä sileiden vaatteiden viikkaamisesta, silittäminen on mun harrastus :)

Vaatekaupassa oli myös ihana olla töissä silloin joskus, pinoittain uusia ihania sileitä vaatteita :D

Silitän tyynyliinat ja keittöpyyhkeet (ja tietty pöytäliinat). Äiti on opettanut, että kun silittäessä se kuitu menee kiinni, niin siihen ei tartu kaikki rasva ja lika niin helposti. Uskon tähän vankasti!

Lakanoille riittää rivakka, lähes kuntoilusta käyvä vetäminen miehen kanssa.

Huomattavasti mukavampaakin touhua keksiä silittämiseen käytetylle ajalle.
Sellaiset työvaatteet (jakkupuvut, kynähameet jne) jotka vaativat silitystä, silitän. Samoin juhlavaatteet ja verhot/pöytäliinat. Mutta muuta en taatusti silitä.

no silitys ja mankelointi ovat täysin turhaa ajanhukkaa! (no en oo koskaan käyttänyt mankelia,joskus oon sellasen nähnyt).

Mä oon viimeksi silittänyt 5kk sitten yhen vaatteen :D joskus menee parikin vuotta etten silitä mitään. Miksi pitäisi? ryppyyn ne menee kuitenkin käytössä, vaikka kun valitsee oikeat materiaalit niin eihän niit ryppyi ees näkyvästi tuu.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että:

- Mankelointi ei ole ajanhukkaa. Kone hoitaa homman ja kun se rulla siellä pari kierrosta kiepahtaa, telasta saa rullattua tiiviille rullalle pussilakanat ja lakanat yksin supernopeasti. Väittäisin, että jopa säästää aikaa verrattuna pelkkään viikkailuun/rullaamiseen.

- Säästää vuodevaatteita. Ne kestävät kauemmin.

- Tuntuvat tavallaan yleellisiltä vuoteessa ja pysyvät kuosissaan pidempään.

- Allergikoille hyväksi, sillä vuodevaatepöly vähenee huimasti.

- Kuten Ansarikukka mainitsikin, niin mankelointi (ja silitys) sulkee kankaan kuidut, jotka aukeavat ja pöhöttyvät pesussa aina. Siksi mankeloidut (ja silitetyt) vuodevaatteet tuntuvat erilaiselta. Ne tosiaan hylkii likaa, päästävät vähemmän pölyä ja eivät ryppyynny käytössä niin nopeasti.

+ Liinavaatekaappi on aina jumalattoman siisti ja sinne mahtuu paljon enemmän tavaraa.

Itse en siis pidä silittämisestä. Se on mulle jotenkin vastenmielistä ja hankalaa. En ehkä vaan osaa silittää oikein, mutta mankeli on melkein mun lempikodinkoneita. Ja olen huomannut sellaisen jutun, että kaveripiirissä on moni muukin ostanut mankelin kokeiltuaan meidän mankelia. Se vaan on niin kätevää.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä