Silmätulehdus ja päiväkoti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eilen todettu tytöllä silmätulehdus ja lääkitys aloitettu. Kaupunkimme päivähoito ohjeistaa yleisesti, että hoitoon saa viedä heti kun lääkitys on aloitettu ja samaa sanottiin eilen hoitopaikassakin. Aamulla vein hoitoon niin hyvä ettei ovelta käännytetty takaisin! Sanoivat kuitenkin että "kun kerran olet tuonut, niin antaa olla.." En ehtinyt olla kuin tunnin töissä, kun soittivat että pitäsi tulla hakemaan kun on kuumeinen. Päiväkotiin saavuttuani peruivatkin puheensa, eli kuumetta ei ollut!!! Ihmettelen...Onko jotain henkilökohtaista meidän lapsia vastaan?

Tuskin mitään henkilökohtaista, mutta kyllä minunkin mielestäni olisi ollut pelkästään inhimillinen teko lasta kohtaan antaa olla vielä 1-2 paivää kotona jotta lääke alkaa tehota ja olo parantua.

Silmätulehdus tarttuu helposti ja eikö sitä lääkettä laiteta päivänkin aikana silmään? Eihän niiden hoitotätien kuulu sairaita lapsia lääkitä ja hoitaa..kyllä kipeät muksut hoidetaan kotona.
Ei niihen valehdella olis kannattanu kummiskaan.

No joo, kyllä se niin ohjeistetaan, että tippahoidon kanssa saa hoidossa olla. Eikä silmätulehdus yleensä muuhun kuntoon vaikuta, että mitään lepopäiviä sitä varten tarvitsisi. Ja tosta tarttumisesta vielä, että siellä se tauti kuitenkin on koko ryhmällä, että vaikka sitten mukamas tarttuiskin silloin, kun ohjeiden mukaan ei tartu, niin mitä väliä...

Yleensä jos hoitajat päiväkodissa tietävät lapsen olleen/olevan sairas, häntä tarkkaillaan hieman enemmän ja herkemmin sitten soitetaan vanhemmille, että vaikuttaa kovin kipeältä. En usko ollenkaan, että heillä jotain teitä tai lapsianne vastaan on, vaan ihan lapsen omaa parasta ajatellen sairaan on parempi olla kotona rauhassa, kuin päiväkodin hälinässä riehumassa.

Tartuttavaa lasta ei alunperinkään saisi viedä päiväkotiin.

Silmätulehdukseen kun on aloitettu kuuri, saa viedä hoitoon. Ja olen vienyt ja se on todellakin ihan ok. Eikä lääkäri kyllä edes kirjoita saikkua silmätulehduksen vuoksi jos se ei ole erittäin paha. Sitäpaitsi meidän lapsella ruukaa noita tulehduksia olemaan kesäaikana siitepölyistä johtuen koko ajan joten ei se olis ikinä tarhassa jos aina 2-3 päivää olis kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja ihme juttu:
No joo, kyllä se niin ohjeistetaan, että tippahoidon kanssa saa hoidossa olla. Eikä silmätulehdus yleensä muuhun kuntoon vaikuta, että mitään lepopäiviä sitä varten tarvitsisi. Ja tosta tarttumisesta vielä, että siellä se tauti kuitenkin on koko ryhmällä, että vaikka sitten mukamas tarttuiskin silloin, kun ohjeiden mukaan ei tartu, niin mitä väliä...

Niin, mitä väliä niistä toisista...

Alkuperäinen kirjoittaja Poolo:
Silmätulehdus tarttuu melkein katsomalla, joten en veis hoitoon vaikka lääkitys aloitettu. Muutaman päivän kuluttua sitten.

Lääkäri sanoo, että voi viedä, kun lääkitys aloitettu, niin mitäpä luulette työnantajan sanovan, kun jäät terveen lapsen kanssa kotiin. Kun silmätulehduslääke aloitettu eilen, niin se on jo tehonnut. Jos lapsi muuten ok, niin kyllä voi viedä. Ihan sama kun minä en saanut viedä tervettä lastani hoitoon, kun sisar oli oksentanut kerran edellisenä iltana. Sanoivat, että voi olla taudin kantaja, siis tämä terve lapsi. Juu, ymmärrän, mutta mikään laki ei kiellä mua viemästä tervettä lasta hoitoon. eikä kyllä suakaan.

Työskentelen itse päiväkodissa, ja meille kyllä saa tulla hoitoon kunhan tippahoito on aloitettu. Ja me hoitajat lääkitsemme lapset silmätipoilla vanhempien ohjeiden mukaan ja heidän kirjallistya suostumustaan vastaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hoitotädit saa lääkitä, kunhan vanhemmat on antaneet kirjallisen luvan.

Eivät muuten saa. Paitsi pitkäaikaissairaita, kuten diabetes. Ja tiedän, koska olen päiväkodissa töissä. On sellaista tippaa silmiin mitä annetaan 2-3 keertaa päivässä. Ja voi viedä päiväkotiin, jos lääkitys aloitettu eilen.

Alkuperäinen kirjoittaja jos:
Silmätulehdus tarttuu melkein katsomalla, joten en veis hoitoon vaikka lääkitys aloitettu. Muutaman päivän kuluttua sitten.

Lääkäri sanoo, että voi viedä, kun lääkitys aloitettu, niin mitäpä luulette työnantajan sanovan, kun jäät terveen lapsen kanssa kotiin. Kun silmätulehduslääke aloitettu eilen, niin se on jo tehonnut. Jos lapsi muuten ok, niin kyllä voi viedä. Ihan sama kun minä en saanut viedä tervettä lastani hoitoon, kun sisar oli oksentanut kerran edellisenä iltana. Sanoivat, että voi olla taudin kantaja, siis tämä terve lapsi. Juu, ymmärrän, mutta mikään laki ei kiellä mua viemästä tervettä lasta hoitoon. eikä kyllä suakaan.

NIINPÄ! Onneksi työnantaja jousti tämänkerran...

Ja sähän et tietty yhtään nurise silloin, jos jonkun muun perheen lapsi tuo vastaavalla tavalla mahataudin SUN lapsellesi? Ihan ilolla vaan otat vastaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Silmätulehdukseen kun on aloitettu kuuri, saa viedä hoitoon. Ja olen vienyt ja se on todellakin ihan ok. Eikä lääkäri kyllä edes kirjoita saikkua silmätulehduksen vuoksi jos se ei ole erittäin paha. Sitäpaitsi meidän lapsella ruukaa noita tulehduksia olemaan kesäaikana siitepölyistä johtuen koko ajan joten ei se olis ikinä tarhassa jos aina 2-3 päivää olis kotona.

Kyllä meillä ainakin kirjoitti ja oli ihan ehdoton, että niin kauan kun rähmii ei saa viedä hoitoon. Hoitajat kyllä suorastaan kiitteli, kun ilmoitin, että lapsi jää kotiin, hän kun oli 6. ryhmässä samalla viikolla, jonka vanhemmille piti soittaa kesken päivän, että tulla hakemaan silmätulehduksen takia. Oli ensimmäisen lääkäri sanonut, että vie vaan lapsi hoitoon kun on tipat...

Ja sähän et tietty yhtään nurise silloin, jos jonkun muun perheen lapsi tuo vastaavalla tavalla mahataudin SUN lapsellesi? Ihan ilolla vaan otat vastaan?

Lapseni oksensi kerran. Eikä ole varmana mahatautia, vaan allergiasta johtuvaa. Pidin varmuudeksi kotona. en saanut viedä esikoista sen takia hoitoon. Hän on terve ja huomenna menemme joka tapauksessa, koska molemmat kunnossa. Pointti on se, että mikään laki ei kiellä viemästä tervettä lasta hoitoon!!!!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Hoitotädit saa lääkitä, kunhan vanhemmat on antaneet kirjallisen luvan.

Eivät muuten saa. Paitsi pitkäaikaissairaita, kuten diabetes. Ja tiedän, koska olen päiväkodissa töissä. On sellaista tippaa silmiin mitä annetaan 2-3 keertaa päivässä. Ja voi viedä päiväkotiin, jos lääkitys aloitettu eilen.

mitäs jos lekuri on määränny sellasta tippaa mitä annetaan 8x pväs?

mä oon vieny likan kovan yskän takia ventolinea ja halerin ja sanonu et antakaa jos se yskä nukkumaan mennessä pahenee ja ovat antaneet.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:

Kyllä meillä ainakin kirjoitti ja oli ihan ehdoton, että niin kauan kun rähmii ei saa viedä hoitoon. Hoitajat kyllä suorastaan kiitteli, kun ilmoitin, että lapsi jää kotiin, hän kun oli 6. ryhmässä samalla viikolla, jonka vanhemmille piti soittaa kesken päivän, että tulla hakemaan silmätulehduksen takia. Oli ensimmäisen lääkäri sanonut, että vie vaan lapsi hoitoon kun on tipat...

No, kuten sanoin, meillä pojan silmät tulehtuu todella usein varsinkin kesällä. Välillä on bakteeritulehdus, välillä rähmii muuten vaan (kuten mulla itselläkin). Yhtään kertaa ei ole saikulla oltu silmätulehduksen takia eikä tarhassa ole samassa ryhmässä tullut mitään tulehdusbuumia. Poika nyt tosin ei olekaan enää ihan vauvaryhmässä, johtuneeko siitä.

Ventolineahan käytetään yleensä vaikean yskän lääkitsemiseen ja yskä tällöin astmaattista, se on aivan eri asia kuin silmätipat. Päiväkodissa ei voi lääkitä lapsia. muutenhan kaikki veisivät sinne antibiootit ja muut lääkkeet...

Yhteistyössä