Sinä, joka annat lastesi ulkoilla ilman valvontaa...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt ja raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt ja raskaana

Vieras
oletatko sä kuitenkin et muut aikuiset jotka ulkoilee lastensa kanssa valvoo myös sinun lapsiasi?

Mua ihan totta kyrsii kun naapurin lapset saa ulkoilla ilman valvontaa. Omia en uskalla laskee joten kuljen aina mukana. Joskus lapset leikkivät yhdessä ja itse olen syrjemmässä. Mä en kuitenkaan jaksaa alkaa muiden lapsia kasvattamaan ja komentamaan, omissa on ihan tarpeeksi kestämistä. Jos sä päästät lapset ulos ilman valvontaa, sä otat sen riskin et ne saa päähänsä jotain hölmöä.

Mä oon nyt pari kertaa saanut naapurilta kuulla valitusta kun en ole komentanut hänen lapsiaan pois kuralätäköistä tai ne on mennyt johonkin mihin ne ei saisi mennä. Mä kun kerran olen muutenkin ulkona, kuuluu mun vahtia heitäkin. Siis ihan tosi, mä en voi tietää mitä teidän lapset saa ja ei saa tehdä. Kyllä mä sen ojasta pelastaisin jos se hukkumassa olisi, mutta siihen se aikalailla jää. Mä en jaksa kuunnella niiden vastaan inttämistä ja vänkäämistä. Omissa on ihan tarpeeksi.

Joten mitäs jos mulle valittamisen sijaan, sä hinaisit sen ahterisi ulos sieltä talostasi ja pitäisit itse niitä kullannuppujasi silmillä? Jookos?

Mikä on lastesi iät? Kun et ulos yksin päästä...
Omaa 2,5v. en missään tapauksessa päästäisi vielä yksin ulos ja kun ulkoilemme yhdessä jos siellä sattuu muita lapsi olemaan ilman vahtijaa, katson velvollisuudekseni ojentaa jos menee ihan mahdottomaksi. Kuralätäköissä hyppimistä en kieltäisi enkä muitakaan "normaaleja" lasten juttuja.
Eli ole kyllä samaa mieltä kanssasi että on se kumma kun niitä omia ei voida itse vahtia ja sitten ihmetellään kun muut ei katsokkaan niiden kullanmurujen perään.

Alkuperäinen kirjoittaja df:
Mikä on lastesi iät? Kun et ulos yksin päästä...
Omaa 2,5v. en missään tapauksessa päästäisi vielä yksin ulos ja kun ulkoilemme yhdessä jos siellä sattuu muita lapsi olemaan ilman vahtijaa, katson velvollisuudekseni ojentaa jos menee ihan mahdottomaksi. Kuralätäköissä hyppimistä en kieltäisi enkä muitakaan "normaaleja" lasten juttuja.
Eli ole kyllä samaa mieltä kanssasi että on se kumma kun niitä omia ei voida itse vahtia ja sitten ihmetellään kun muut ei katsokkaan niiden kullanmurujen perään.

Lisään vielä että tuskin kovinkaan moni siltin olettaa että muut katsovat toisten lasten tekemisiä kovinkaan tarkasti.
Taitaa olla ihan näitä yksittäis tapauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja tai pyydä palkkaa hoitamisesta:
sano se sille suoraan...

Ja mä peesaan tätä.

Mitäpä jos sanot ens kerralla sille ihmiselle ihan suoraan, että tulkoon itse vahtimaan omiaan. Että sinä voit vahtia jos sopiva palkka maksetaan ja selvitetään mitkä on pelisäännöt, mutta muuten sä et muiden touhuihin puutu.
Loppuu se valituskin varmasti sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja ira:
No meidän taloyhtiössä kyllä kaikki katsoo kaikkien lasten perään, ei tartte jokaisen äidin siellä kyykkiä leikkipaikalla.

No eri asia jos näin on sovittu, mutta ei kukaan voi olettaa, että naapuri vahtii.

Mä en päästä mun 5-vuotiasta vielä yksin ulos, ja se tuntuu olevan tosi outoa naapureiden mielestä, aina kysellään miksei meidän poika oo ulkona. Mä en vaan luota 5-vuotiaan harkintaan ja havainnointiin, joten ulkoilee vain silloin, kun minä tai mies ollaan vahtimassa. Asutaan siis kerrostalossa ylemmissä kerroksissa ja vieressä kulkee vilkasliikenteinen tie plus sitten tietysti kotipihan liikenne. Mitään ei ehtis tehdä, vaikka ikkunoista kurkkisikin, jos saa jotain typerää päähänsä.

Musta oli kyllä vähän surkeeta kun oltiin sellaisessa yleisessä leikkupuistossa... Kummityttö lasketteli putkiliukumäessä ja siinä pyöri sellanen n. 3 vuotias poika. Äiti huuteli tälle pojalle, että nyt lähdetään Poika siinä sitten kuitenkin leikki ja liukui ja oletin äidin olevan siinä jossain lähistöllä. Oltiin sitten itse lähdössä kotiin, mutta jäätiin vielä hetkeks leikkipuiston ulkopuolelle katseleen lintuja niin eikös tää poika juokse sieltä ihan paniikissa itkien ja etsi äitiään... Lähdetiin sitten pojan kans katteleen, että missähän mahtaa äiti olla. Kun kuitenkin muistin missä suunnalla olin sen äidin viimeks nähnyt. Poika ihan paniikissa kyselee, että eika äiti mua tänne jättänyt... Löyty sitten viime, äiti li suhtkoht kaukana yhden kiskan terassilla jätskillä. Eipä kyllä olis poika äitiään löytäny jos me ei siinä oltais oltu apuna ja onneks ei keretty vielä lähtemään. Tuo puisto on vielä järven rannalla niemessä ja poika juoksi ihan toiseen suuntään missä äitinsä oli... En sitten tosiaan tiedä mitä sen äidin päässä liikku, kai se oletti että me ollaan jotain yleisiä puistotätejä ja äidinetsijöitä...

Kyllä minä komennan muidenkin lapsia siinä missä omianikin jos huomaan että jotain vaarallista tai erittäin tyhmää on tekeillä. Aika vastuuton aikuinen on jos asenne on että ei ole minun lapseni, ei ole minun ongelmani..
Meidän naapuri on kyllä kieltänyt muita komentamasta omia lapsiaan mutta komennan silti ;)

Tuossa yhtenä päivänä puistossa tuli ulkomaalaistaustaset lapset leikkiin pojan leluilla... Ihan ok, kunnes rikkovat yhden ja hautasivat vaivihkaa hiekan sekaan. :headwall: Pointti oli kuiten siinä, että huivipäinen äiti / äidit oli siellä aidatun puiston ulkopuolella eikä koko aikaa edes näkyvissä... Että sellanen leikkikehä heillä. :whistle:

En komenna minäkään muitten lapsia eikä mun mielestä velvollisuus olekaan. (Jos siis mun lapsi joskus ulkoilee ilman valvontaa, sitten isompana, niin ei o kenenkään toisen aikuisen vastuulla... Paitsi jos asiasta on erikseen sovittu) Jos ei haluu lasten touhuavan keskenään mitä sattuu, niin pitäs sit ite mennä mukaan. Ootko jutellu sen naapurin kanssa asiasta?

Juu en minäkään voisi kuvitellakkaan jättäväni meidän 5-v. vilkasta tyttöä yksin ulkoilemaan. Ihmettelen suuresti kuinka paljon pihapiirissä lapsia ulkoilee ilman valvontaa. Jotain täytyy ilmeisesti sattua ennenkun älytään ettei noin pieniä voi jättää valvomatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mä valvon ihan sisätiloista mun ulkoilevaa esikoista. En sysää sitä naapurin enkä kenenkään muunkaan harteille.

Sama täällä, koskee tosin sekä esikoista että kuopusta.

Ja mun lapset SAA mennä vaikka kuralammikkoon halutessaan - jos joku naapuri kokee velvollisuudekseen komentaa heidät sieltä pois koska omilta lapsilta moinen lysti on kielletty, niin ei oo mun vika :xmas:

Yhteistyössä