Sinä joka rankaiset lastasi, käytät pelikieltoja, jäähyjä ja arestia:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Etkö todellaakaan mitenkään muuten saa lastasi tottelemaan kuin pelottelemalla rangaistuksilla? Haluatko että lapsesi aikuisenakin toimii yhteiskunnan pelisääntöjen mukaan vain jos pelkää riittävästi rangaistuksia ja sitten kun kukaan ei näe, tekee kaikki pahat?
Siihenhän sinä lapsiasi rankaiseva äiti, lapsesi opetat. Pistät lapsesi jäähylle jos hän tekee tuhmuuksia, teetkö saman myös miehellesi, ei muuta kun omaan huoneeseen istumaan siihen asti kunnes on sinun kanssasi samaa mieltä, myöntää tehneensä väärin ja pyytää anteeksi.
Miettikää vähän kuinka hukassa äitiytenne on jos lapsia pitää peloitella rangaistuksilla, pelikielloilla ja jäähyillä. Lapsien pitäisi totella siksi että hän kunnioittaa teitä vanhempina ja kunnioittaa kotinsa sääntöjä, ei siksi että pelkää teidän vievän häneltä jotain pois jos hän ei tottele. Vai haluatteko että miehenne kieltää teitä lähtemästä jumpalle kun olette olleet hänen kanssaan eri mieltä? Kohdelkaa lapsia ihmisinä!!

Pelikieltoja, karkkipäivän pois ottamisia, jäähyjä ja kotilomien kieltämisiä käytetään lastenkodeissakin, perhekodeissa jne, kasvaako siellä sitten kaikki lapset kieroon?

Ensinhän suositellaan käyttämään ennemmin "jos olet kunnolla niin SAAT.." mutta se ei toimi jokaisen lapsen kohdalla..

Mä en jaksa paneutua pitkälle lasten moraalin tajun kehitykseen, mutta vinkkinä heitän, että vaikka moraali on sisäsyntyistä, sitä pitää myös ohjata ja kasvattaa.

Jos aikuinen tekee huonosti, tulee poliisi ja nakkaa putkaan.
Jos aikuisena menet ja tillaat jotakuta lapiolla ottaan täysillä, pääset käräjille.
Jos aikuisena valehtelet työpaikalle, sut otetaan puhutteluun ja saat huomautuksen.
Jos aikuisena varastat, saat merkinnän rikosrekisteriin.

Tulipa ihan deja vu, kuinka viimeksi puhuin omalle koululaiselle oikeasta ja väärästä ;)
Pitäisiköhän sinun lukea muutama lastenhoitokirja ensin, ennenkuin teet omia lapsia.

Meillä jäähyä tulee vain jostain todella järjettömästä ja ehdottomasti kielletystä teosta. Mies jos tekisi sen luokan juttuja joutuisi hakeutumaan hoitoon ja aikuisen tekeminä ne on muutenkin rangaistavia rikoksia (esim. pahoinpitely).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Etkö todellaakaan mitenkään muuten saa lastasi tottelemaan kuin pelottelemalla rangaistuksilla? Haluatko että lapsesi aikuisenakin toimii yhteiskunnan pelisääntöjen mukaan vain jos pelkää riittävästi rangaistuksia ja sitten kun kukaan ei näe, tekee kaikki pahat?
Siihenhän sinä lapsiasi rankaiseva äiti, lapsesi opetat. Pistät lapsesi jäähylle jos hän tekee tuhmuuksia, teetkö saman myös miehellesi, ei muuta kun omaan huoneeseen istumaan siihen asti kunnes on sinun kanssasi samaa mieltä, myöntää tehneensä väärin ja pyytää anteeksi.
Miettikää vähän kuinka hukassa äitiytenne on jos lapsia pitää peloitella rangaistuksilla, pelikielloilla ja jäähyillä. Lapsien pitäisi totella siksi että hän kunnioittaa teitä vanhempina ja kunnioittaa kotinsa sääntöjä, ei siksi että pelkää teidän vievän häneltä jotain pois jos hän ei tottele. Vai haluatteko että miehenne kieltää teitä lähtemästä jumpalle kun olette olleet hänen kanssaan eri mieltä? Kohdelkaa lapsia ihmisinä!!

Noo, mites sä teet?

Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
Juu ja aikuiset ja lapset on sitten samalla aaltopituudella vai???? :laugh:

Tätä selitystähän väkivallan kieltämisessäkin aina käytetään, jos tukistata lapsiasi saako miehesi tukistaa sinua jos et tottele. Minun mielestä sama juttu pätee myös rangaistusten jakeluun, ei se mieskään rangaistusten pelosta saisi totella, vaan rakkaudesta ja kunnioituksesta vaimoaan kohtaan "totella" eli käyttäytyä sillä tavalla että perheeseen ei tule ongelmia, yhtä yksinkertaista se on lastenkin kanssa.
Olkaa sellaisia että lapsenne rakastaa ja kunnioittaa teitä niin kyllä he tottelevatkin, tai itse en edes pidä sanasta totella, vaan mieluummin niin että lapset tekevät asioita perheensä eteen eivätkä aiheuta vanhemmilleen päänvaivaa. Silloin voivat lapsetkin paremmin ja koko perhe on onnellinen.

Remmiähän ne lapset ennen pelekäs ja koulussa sai karttakepistä :kieh: .
Kuhan saat omia muksuja niin tule sit kertoo miullekkin miten voit esiteiniä "komentaa"uhkaamatta pelikiellolla?Jäähyjä meillä ei saa,pelikielto rapsahtaa kyl hyvinkii äkkiä joskus joka onkii ihan hyvä vaan,jäbä ei tekis muuta ku pelais.

minä en käytä jäähyjä, pelikieltoja tai arestia töissä enkä kotona. Asiat voi selvittää puhumallakin. kaikkein typerimmät rangaistukset mun mielestä on niitä joissa esim evätään lapselta karkkipäivä tai jälkiruoka tai jopa iltapala. Ruoka etenkään ei ole mikään palkitsemis tai rangaistuskeino.

Jokainen toki kasvattaa lapset tavallaan.

Niin, ja minun vanhemmilla on perhekoti, eikä sielläkään ole käytössä jäähyt tai pelikiellot vaan keskustelu asioista. Pelaaminen toki on muuten rajoitettua mutta rangaistuskeino se ei ole.

Meillä noi toimii lähinnä niin, että jos on siivottu saa pelata, jos olet ollut kiltisti saat jatkaa leikkiä, ruokailua mitä olet tekemässäkään. Mutta jos et tee kuten sovittu, niin silloin ei saa pelata eikä jatkaa sitä leikkiä, jos metelöit ruokapöydässä, joudut pois jne... Eli mielestäni sitä voi ajatella, joko saavutuksena tai rangaistuksena... vai onko sillä mitään väliä miten päin sitä ajattelee :/

ap kannattaa ilmeisesti vapaata kasvatusta tuon perusteella. Haluaisin nähdä senkin äidin joka selittämällä yrittää selvitä pienen lapsen kanssa ja kuinka se menee lapsen jakeluun. Eihän tässä muuta ehtisi tehäkkään päivän aikana ku istua lapsen kanssa sohvalla ja keskustella.

Niin, ja minun vanhemmilla on perhekoti, eikä sielläkään ole käytössä jäähyt tai pelikiellot vaan keskustelu asioista. Pelaaminen toki on muuten rajoitettua mutta rangaistuskeino se ei ole.

Hyvä niin, jos teillä lapset tekevät "ilmaiseksi" asioita. Meillä pelkkä äidin kiitos ei kuitenkaan riitä motivoimaan, joten monenlaisia porkkanoita tarvitaan, jotta mitään tapahtuu. Keskustellaan toki ja varsinkin esikoisen kanssa pitää kaikki säännöt keskustellakin huolella ja moneen kertaan, kun jääräpää on.

muksuja katellut muutaman kymmenen vuotta, oon todennut et ne on erittäin moraalittomia ja itsekeskeisiä pikku paskiaisia.
Lapset pystyvät hetkellisesti käyttäytymään hyvin, mutta kuten me kaikki tiedämme, jos aikuisellekkin on joskus haasteellista olla kunnolla, niin lapsille se on mahdotonta.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Hyvä niin, jos teillä lapset tekevät "ilmaiseksi" asioita. Meillä pelkkä äidin kiitos ei kuitenkaan riitä motivoimaan, joten monenlaisia porkkanoita tarvitaan, jotta mitään tapahtuu. Keskustellaan toki ja varsinkin esikoisen kanssa pitää kaikki säännöt keskustellakin huolella ja moneen kertaan, kun jääräpää on.

ei se ole kiinni lapsesta vaan aikuisen kasvatustaidosta..
Kummasti ne lapset jotka kotioloissa "tarvitsevat" aresteja tai jopa ruumiillista kuritusta, lakkaavat tarvitsemasta sitä kun ovat toisen aikuisen hoidossa...

minä en käytä jäähyjä, pelikieltoja tai arestia töissä enkä kotona. Asiat voi selvittää puhumallakin. kaikkein typerimmät rangaistukset mun mielestä on niitä joissa esim evätään lapselta karkkipäivä tai jälkiruoka tai jopa iltapala. Ruoka etenkään ei ole mikään palkitsemis tai rangaistuskeino.

kasvattaa kasvattaa :)
Muistan ku kerran mut lähetettiin ilman iltapalaa nukkumaan. Mahan kurniessa ärsytti ja kiukutti ja uhmatutti.
Mutta enpähän toiste sytyttänyt nuotiota takapihan metsikköön.

Juu ja keskustellaan toki miellä esim siitäkin, että pitääkö puita tuoda sisälle vai halutaanko olla kylmässä kotona. Jos/kun puut jäävät liiteriin, niin seuraavanan päivänä palellaan, rangaistushan sekin on tekemättömästä työstä... Vai olisiko pitänyt puhumalla puhua puut sisälle?? Juu ja kerran kun on rangaistus eli kylmissään olut sisällä, niin ei ole toista kertaa tarvinut asiasta keskustellakaan ;)

Hienoa että täällä siis toinenkin saman asian kannattaja, onkohan meitä vielä useampia. Kun vain miettii tuota ajatusta niin kyllä älykäs ihminen sen ymmärtää että rangaistuksilla lapsille antaa ihan väärää mallia siitä, miksi asiat pitää tehdä tietyllä tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja hehee:

kasvattaa kasvattaa :)
Muistan ku kerran mut lähetettiin ilman iltapalaa nukkumaan. Mahan kurniessa ärsytti ja kiukutti ja uhmatutti.
Mutta enpähän toiste sytyttänyt nuotiota takapihan metsikköön.

hyvin kasvatettu lapsi ei alunperinkään edes lähde tekemään mitään niin typerää...

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

ei se ole kiinni lapsesta vaan aikuisen kasvatustaidosta..
Kummasti ne lapset jotka kotioloissa "tarvitsevat" aresteja tai jopa ruumiillista kuritusta, lakkaavat tarvitsemasta sitä kun ovat toisen aikuisen hoidossa...

Ihan samat keinot on ainakin meidän lapsilla ollut hoidoissa ja koulussakin :whistle: