Sinä joka rankaiset lastasi, käytät pelikieltoja, jäähyjä ja arestia:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kleopatra84:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miksi sitten kasvatusalan ammattilaiset on suositelleet meillekin jäähyjä ja palkitsemisia?

sama homma. Ihan palavereissa neurologian hoitojaksolla moniammatillinen työryhmä suositellut. Johon on kuulunut mm. toimintaterapeutti, psykologi, lääkäri, puheterapeutti jne. Että eiköhän heillä ole enemmän tietoa ja ammattitaitoa kuin jollain joka nimettömänä esiintyy keskustelupalstalla väittämässä tälläisesta asiasta.

Millaistakohan kasvatusta samaiset ammattilaiset suosittelivat sata vuotta sitten, todennäköisesti käskettiin antamaan remmiä ja pistämään pimeään huoneeseen ja silloinkin oli näitä ihmisiä jotka seurasivat vain sanoen että kyllähän ammattilaiset tietävät. Mieti omalla järjellä niin huomaat, muutaman kymmenen vuoden päästä ne samat ammattilaiset todennäköisesti puhuvat niin kuin minä.

tässä oli juuri jossain kasvatuskeskustelussa juttua siitä että tämä sinun esittämäsi kasvatustapa on juuri syypää niihin nykyajan kalanpalapolemiikkeihin ja muihin koulupaloihin.se vapaampi 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun kasvatus. mikä kieltää kaiken vastaanpanemisen ja myötäilee vaan lasta siten ettei hän loppupelissä tiedä edes mitä saa ja mitä ei saa tehdä...

Ikinä en myötäile, meillä on samat säännöt ja ne ei siitä muutu mihinkään vaikka lapsi niitä kuinka vastustaisi. Ihan eri asia tuo curling-vanhemmuus. Minun mielestä lapsen ei tarvitse kokea kaikkea tietääkseen että se on väärin. En minäkään ole tehnyt mitään rikoksia ja silti tiedän niiden olevan väärin, koska ne asiat on minulle opetettu, ei niin että minä teen jotain ja siitä rankaistaan, vaan niin että asioista puhutaan ja ne kielletään ennen kuin lapsi on tehnyt kaikki maailman pahuudet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä haluaisin nähdä sellaisen lapsen joka ei koskaan ole rikkonut sääntöjä, ja myös sellaisen kaksivuotiaan joka tottelee puhetta

Tule katsomaan, täällähän näitä on aika montakin:) Tottakai jos lapsi rikkoo sääntöjä niin asiasta keskustellaan uudestaan, on sellaistakin sattunut, mutta en minä nyt siitä rankaise jos lapsi vaikka ottaa toiselta lelun vaikka on kielletty, menen vain siihen väliin ja muistutan että mitä sovittiin lelujen jakamisesta, täällähän moni laittaisi lapsen jäähylle tai huutaisi naama punaisena että jos et tottele niin et saa karkkia tai pelata. Aivan järkyttävän alkeellista kasvatusta, paremmin lapset tottelevat kun heille puhuu niin kuin ihmiselle, eikä heti hyökkää ja uhkaile.

Sulkevatko nämä kaksi asiaa toisensa pois. Eli joko pelkästään keskustellaan tai sitten hyökätään tai uhkaillaan? Aika mustavalkoista minusta.

Kyllä meillä pojan kanssa keskustellaan asiat läpi, vaikka jäähyä ja muita rangaistuksia käytetään myös, jos viesti ei mene perille. Tottakai, eihän niistä rangaistuksista muuten mitään pitkäaikaista iloa ja hyötyä olisi. Varmistan aina, että lapsi ymmärtää miksi näin toimittiin.

Aika naiivi olisin, jos ajattelisin, että "ok, nyt nämä asiat on keskusteltu, poika ei tietenkään enää keskustelumme jälkeen tee samaa uudelleen". Heh.

Alkuperäinen kirjoittaja Kasvatusalalla töissä ja 2 muksun äiti:
Ap.lla on jotain järkipuhettakin, mutta paljon myös mututuntumaa. Lapset kokeilevat rajojaan ja se on normaalia kehitystä. Rajojenkokeilijoita täytyy neuvoa ja ohjata. Joskus vaan käy esim, että 2 vuotias viskaa kiviä muita lapsia päin, jos leikki ei mene hänen mieleen. Tehtyään näin monesti kielloista huolimatta, otetaan hänet leikistä pois. Se on seuraus huonosta käytöksestä, ei rangaistus! Silloin lapsi oppii, että sääntöjä on ja niiden mukaan täytyy leikkiä.

Ei pieni ymmärrä pelkkää puhetta. On paljon sanakäsitteitä, joita koululainenkaan ei vielä ymmärrä. Lyöminen on väärin, niin lapsen kuin aikuisen tekemänä. Jäähypenkki on seuraus kielletystä teosta. Lasten täytyy saada kokeilla kiellettyjä asioita, ihan oppiakseen. Jos lapset eivät temputtele, kiukkua, uhmaa kotona, olisin todella huolissani. Psyykkisesti terve lapsi tekee näin. Jos lapsi on alistettu, ei hän uskalla uhmata ja silloin on menty metsään ja pahasti. Lapsille teppuaminen, uhmaaminen on tapa myös purkaa kehitykseen kuuluvaa turhautumista ja epävarmuutta ja silloin on tärkeää antaa uhman tulla ulos eikä nitistää sitä.

Ei meillä ole alistettuja lapsia, he kyllä sanovat jos jotain haluavat tehdä. On meillä käyty keskustelua vaikka kuinka hulluista asioista mitä muille ihmisille ei saa tehdä. Jos koululaisista joku tulee selkeästi vihassa kotiin, niin hän ei ala kiusaamaan muita ja kiukuttelemaan minulle, vaan minä otan hänet halaukseen ja kysyn että mikä sinulla rakas on hätänä. Joskus joku haluaa vain olla rauhassa niin suon sen ajan hänelle ja sitten menen hänen luokseen juttelemaan ja me keskustellaan se asia selväksi. Ei lapsia tarvitse opettaa purkamaan vihaansa muihin ihmisiin, hänet voi opettaa myös puhumaan kun suututtaa, tai vaikka huutamaan tai itkemään. Ne ovat kaikki ihan normaaleja asioita eikä niistä tarvitse rangaista.

Minusta on oikeasti aika suloista ja ihanaa, että jossain perheessä on asiat näin onnellisesti ja olo autuas. Koululainenkin vaan halaa äitiä, kun kiukuttaa. Me tavalliset ihmiset kun (johtuen puutteellisista kasvattajan taidoistamme ilmeisesti) joudumme tappelemaan uhmaikäistemme kanssa ja selviämään kasvattamisesta vielä jotenkin täysjärkisinäkin (vaikka välillä tuntuu, että se ei ole edes mahdollista). Voi kuinka paljon toivoisin, että meillä olisi ap:n kuvaamia kullannuppuja kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
:laugh:
Mites sä sit opetat lapses kunnioittamaan ja tottelemaan sua, jos ei pahojen teosta tuu seurauksia? Jäähyt yms ei satuta lasta millään tavalla.

Opetan heidät uskomaan että minä äitinä tiedän mitä asioita saa tehdä ja mitä ei, eivät he pienenä niitä asioita kyseenalaista ja vanhempana kun kyseenalaistavat niin ymmärtävät jo että äiti olikin oikeassa.
Eihän ne jäähyt satuta, opettevat vaan tekemään asioita salassa niin ettei jää kiinni. Tuoko sitten on hyvä asia? Sieltä niitä koulukiusaajia tulee, kun kotona ei saa tehdä mitään rangaistuksen pelossa, niin koska koulussa niitä rangaistuksia ei niin helposti jaeta niin sitten kiusataan pienempiä ja kaadetaan heidän niskaan se paha mitä saa kotona vanhemmiltaan. Ei kai koulukiusaajia olis olemassakaan jos lapsilla olisi hyvä olla, mutta miten voi olla jos lapset joutuvat jatkuvasti rangaistuksi.

Mä haluaisin nähdä sellaisen lapsen joka ei koskaan ole rikkonut sääntöjä, ja myös sellaisen kaksivuotiaan joka tottelee puhetta

Tule katsomaan, täällähän näitä on aika montakin:) Tottakai jos lapsi rikkoo sääntöjä niin asiasta keskustellaan uudestaan, on sellaistakin sattunut, mutta en minä nyt siitä rankaise jos lapsi vaikka ottaa toiselta lelun vaikka on kielletty, menen vain siihen väliin ja muistutan että mitä sovittiin lelujen jakamisesta, täällähän moni laittaisi lapsen jäähylle tai huutaisi naama punaisena että jos et tottele niin et saa karkkia tai pelata. Aivan järkyttävän alkeellista kasvatusta, paremmin lapset tottelevat kun heille puhuu niin kuin ihmiselle, eikä heti hyökkää ja uhkaile.

Mulla on kyllä tullut vastaan kerhoissa kulkiessa vanhempia, jotka kyllä ovat sen saman keskustelun siitä lelunotosta sanoneet 102 kertaa, mutta lapsi tekee sitä samaa edelleen... mielestäni jo 3 kerralla olisi pitänyt ottaa koko lapsi pois leikkimästä (arestiin) ja päästää vasta, kun osaa leikkiä ottamatta sitä lelua. Näin seuraavalla kerralla (tai ainakin 5 kerran jälkeen) lapsikin jo uskoo, että tosiaankaan sitä lelua ei toiselta oteta. Tietysti se vanhempi siinä on jo monet kerrat kertonut, miksi lapsi ei saa sitä lelua toiselta ottaa ja paremmin tuleekin keskusteltua kun on poistuttu leikkimästä. Leikinlomassa kun lapsi monesti vain sanoo, että joo joo ajattelematta sen enempää.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Minusta on oikeasti aika suloista ja ihanaa, että jossain perheessä on asiat näin onnellisesti ja olo autuas. Koululainenkin vaan halaa äitiä, kun kiukuttaa. Me tavalliset ihmiset kun (johtuen puutteellisista kasvattajan taidoistamme ilmeisesti) joudumme tappelemaan uhmaikäistemme kanssa ja selviämään kasvattamisesta vielä jotenkin täysjärkisinäkin (vaikka välillä tuntuu, että se ei ole edes mahdollista). Voi kuinka paljon toivoisin, että meillä olisi ap:n kuvaamia kullannuppuja kotona.

Kieltämättä meillä on todella helppoa elämää. Kun sen työn tekee silloin kun lapset ovat pieniä niin niistä hedelmistä saa sitten nauttia. Ei lapsia voi pakottaa "tottelemaan" tai rakastamaan, heidän pitää itse haluta sitä. Meidänkin lapset jo katselevat kaupassa kiukuttelevia lapsia ja miettivät että miksi ne lapset ei vaan ole kunnolla niin kaikilla olis kivempaa. Hyvä kysymys :)

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Mulla on kyllä tullut vastaan kerhoissa kulkiessa vanhempia, jotka kyllä ovat sen saman keskustelun siitä lelunotosta sanoneet 102 kertaa, mutta lapsi tekee sitä samaa edelleen... mielestäni jo 3 kerralla olisi pitänyt ottaa koko lapsi pois leikkimästä (arestiin) ja päästää vasta, kun osaa leikkiä ottamatta sitä lelua. Näin seuraavalla kerralla (tai ainakin 5 kerran jälkeen) lapsikin jo uskoo, että tosiaankaan sitä lelua ei toiselta oteta. Tietysti se vanhempi siinä on jo monet kerrat kertonut, miksi lapsi ei saa sitä lelua toiselta ottaa ja paremmin tuleekin keskusteltua kun on poistuttu leikkimästä. Leikinlomassa kun lapsi monesti vain sanoo, että joo joo ajattelematta sen enempää.

Tiedän nämä tapaukset ja se vaatiikin vanhemmilta auktoriteettia. Ei sellaisella lässyttämisellä mitään saa aikaan. Jos lapsi tekee väärin niin se asia on tuotava hänelle esiin. Minun ei on jo se vahva ei, se on jo se jäähy. Silloin vihelletään leikki poikki ja jatketaan kunnolla olemista.
Minä en ole se vanhempi joka huutelee lapsilleen kahvikupin takaa että ei saa tehdä noin, tai kyllähän se jo vanhemmalle lapselle toimii mutta kun kyse on pienestä lapsesta niin menen heti lapsen luokse, otan käsistä kiinni ja sanon ei. En minä huutele mistään syrjästä että lopeta. Sekin on vanhemmilta väärin että opettavat lapselle että äiti ensin sanoo sata kertaa ja sitten vasta tulee rangaistus, minun mielestä se pitäisi tulla heti jos ei yhdestä eistä tottele.
Mutta jokainen vanhempi opettaa lapsille sen että mikä se "rangaistus" lapselle on, meillä se on se että äiti kieltää, silloin lapsi tietää tehneensä väärin ja muuta uhkailua, jäähyä tai lelujen poisottoa ei tarvita.

Etkö todellaakaan mitenkään muuten saa lastasi tottelemaan kuin pelottelemalla rangaistuksilla? Haluatko että lapsesi aikuisenakin toimii yhteiskunnan pelisääntöjen mukaan vain jos pelkää riittävästi rangaistuksia ja sitten kun kukaan ei näe, tekee kaikki pahat?
Siihenhän sinä lapsiasi rankaiseva äiti, lapsesi opetat. Pistät lapsesi jäähylle jos hän tekee tuhmuuksia, teetkö saman myös miehellesi, ei muuta kun omaan huoneeseen istumaan siihen asti kunnes on sinun kanssasi samaa mieltä, myöntää tehneensä väärin ja pyytää anteeksi.
Miettikää vähän kuinka hukassa äitiytenne on jos lapsia pitää peloitella rangaistuksilla, pelikielloilla ja jäähyillä. Lapsien pitäisi totella siksi että hän kunnioittaa teitä vanhempina ja kunnioittaa kotinsa sääntöjä, ei siksi että pelkää teidän vievän häneltä jotain pois jos hän ei tottele. Vai haluatteko että miehenne kieltää teitä lähtemästä jumpalle kun olette olleet hänen kanssaan eri mieltä? Kohdelkaa lapsia ihmisinä!!

Mutta kun en osaa. Meillä tehdään noin koko ajan mutta ei ole muita keinoja. Ei jaksamista.

.[/b]

.

Ikinä en myötäile, meillä on samat säännöt ja ne ei siitä muutu mihinkään vaikka lapsi niitä kuinka vastustaisi..

Mutta jos lapsi ei tee kuten on sovittu ja jos sovittu ei muutu, niin eikö lapsi silloin saa väkisinkin rangaistuksen eli jää ilman?

.[/b]

.

Ikinä en myötäile, meillä on samat säännöt ja ne ei siitä muutu mihinkään vaikka lapsi niitä kuinka vastustaisi..

Mutta jos lapsi ei tee kuten on sovittu ja jos sovittu ei muutu, niin eikö lapsi silloin saa väkisinkin rangaistuksen eli jää ilman?

Ei se ole rangaistus. Jos lapsi kysyy saako kaupasta karkkia ja minä sanon ei, niin enhän minä lasta rankaise. Mutta vaikka lapsi sanoisi sata kertaa että saako ja miksi ei saa, niin silti ei saa. Aika pian oppivat että ei kannata sanoa vastaan tai jankuttaa kun se asia on kuitenkin niin kuin äiti sanoo.

quote]

Tiedän nämä tapaukset ja se vaatiikin vanhemmilta auktoriteettia. Ei sellaisella lässyttämisellä mitään saa aikaan. Jos lapsi tekee väärin niin se asia on tuotava hänelle esiin. Minun ei on jo se vahva ei, se on jo se jäähy. Silloin vihelletään leikki poikki ja jatketaan kunnolla olemista.
Minä en ole se vanhempi joka huutelee lapsilleen kahvikupin takaa että ei saa tehdä noin, tai kyllähän se jo vanhemmalle lapselle toimii mutta kun kyse on pienestä lapsesta niin menen heti lapsen luokse, otan käsistä kiinni ja sanon ei. En minä huutele mistään syrjästä että lopeta. Sekin on vanhemmilta väärin että opettavat lapselle että äiti ensin sanoo sata kertaa ja sitten vasta tulee rangaistus, minun mielestä se pitäisi tulla heti jos ei yhdestä eistä tottele.
Mutta jokainen vanhempi opettaa lapsille sen että mikä se "rangaistus" lapselle on, meillä se on se että äiti kieltää, silloin lapsi tietää tehneensä väärin ja muuta uhkailua, jäähyä tai lelujen poisottoa ei tarvita.

Mä en tajua miten sen teet. Mä saan aktoriteetin lapsiini ja heidät uskomaan sen ensimmäisen ein, mutta sitä ennen on luultavasti muutaman kerran tarvittu lapsi poistaa tilanteesta kokonaan ns. jäähylle istumaan. Ja myöhemminkin on sitten tullut tilanteita, joissa on pitänyt muistuttaa (uhkailla arestilla), että jos ei leikki suju, pitää tulla leikistä pois.

Jos sitten puhutaan vieraista lapsista, joille olen myös joutunut sanomaan sen ein. Niin osa uskoo minua vieraampaa vanhempaa heti, mutta toiset ei ollenkaan. Ja joillain esim. koululaiseten kavereilla on saattanut mennä vuosikin, koetellessa mun auktoriteettiani. Ja toiset toset ei koskaan, vaan uskovat heti.

..

Ei se ole rangaistus. Jos lapsi kysyy saako kaupasta karkkia ja minä sanon ei, niin enhän minä lasta rankaise. Mutta vaikka lapsi sanoisi sata kertaa että saako ja miksi ei saa, niin silti ei saa. Aika pian oppivat että ei kannata sanoa vastaan tai jankuttaa kun se asia on kuitenkin niin kuin äiti sanoo.

Lähinnä tarkoitin tilanteita missä lapsen pitäisi tehdä jotain esim. siivota huoneensa (isompi lapsi). Tai jos on sovittu, että ruoka syödään nätisti riehumatta (n.2v).

Kaikki lapset eivät vaan ole sellaisia, että menee sanomiset perille. Se ei ole vanhemman kasvatustaidoista kiinni.

Ja kaikkeen ei voi vaikuttaa kasvatuksella.

Ei, minun lapseni ei hakkaa muita, ei kiukuttele kaupassa jne. Hänen ongelmansa ovat muilla osa-alueilla ja edes tämän ketjun ap ei häntä saisi puhumalla tekemään kaikkea mitä pitäisi ja olemaan tekemättä kaikkea mitä ei pitäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Meidänkin lapset jo katselevat kaupassa kiukuttelevia lapsia ja miettivät että miksi ne lapset ei vaan ole kunnolla niin kaikilla olis kivempaa. Hyvä kysymys :)

Toisaalta onko välttämättä huono asia näyttää kiukkunsa? Koskee niin aikuisia kuin lapsiakin. Toki toisille yhden kiukku voi olla kiusallista, mutta toisaalta kiukun kieltaminen myös purkautuu jollain konstein kuitenkin ja sekin voi olla ikävää muille :/

Isompi lapsi siis kieltäytyy siivoamasta huoneensa, miten sellainen on mahdollista? Ei sitä huonetta siivota siksi että äiti käskee, vaan siksi että puhdas koti on ihana ja kaikki lelut löytää paremmin kun ne on paikoillaan. Järjesteltäiskö sinun huone tai vaatekaappi saa aina vastauksen että joo jörjestellään vaan. Jos sanoisin että nyt vähän vauhdilla siivoamaan se huone niin vastaus olisi varmaan ihan erilainen. Äidin kanssa on kiva siivota, yleensä kysyn lapsilta että minkä huoneen he haluavat siivota, ei sellaista vaihtoehtoa edes ole että eivät siivoaisi.
Entäs sitten että 2vuotias riehuu syödessä, en edes tiedä mitä tuo tarkoittaa. Kun meillä on ruoka-aika, kaikki lapset käyvät pesemässä kädet ja tulevat syömään, ei ruokapöytä ole meillä mikään kiukuttelupaikka jonne on pakko tulla vaikka siellä ei haluaisi olla. Ruokailu yhdessä on aina sellainen hetki josta kaikki pitävät, ei ole kiire minnekään eikä kukaan taistele. Saatetaan laulaa yhdessä tai leikkiä sanaleikkejä siinä syömisen ohessa, se on kivaa, ei vaan vauhdilla suuhun ja pois pöydästä -tapahtuma. Aika monella olen huomannut että siinä lapsen kiukuttelusta on kyse siiitä että lapselle ei anneta aikaa tai sitten häntä syötetään silloin kun lapsella ei edes ole nälkä.

no huh huh, on sulla jutut... toisaalta aika söpöä... :laugh:
itsekin olet aina hyvällä tuulella ja niin ovat lapsetkin... mahtavaa, mitähän teillä laitetaan veteen.
Kai lapset ovat huonolla tuulella välillä siinä missä aikuisetkin ja kiukuttelevat tms... miten lapsi oppii syyn ja seurauksen jos aina hymyillään ja silitetään selittäen että meni nyt vähän ehkä väärin, mut ei se mitään...

Isompi lapsi siis kieltäytyy siivoamasta huoneensa, miten sellainen on mahdollista? Ei sitä huonetta siivota siksi että äiti käskee, vaan siksi että puhdas koti on ihana ja kaikki lelut löytää paremmin kun ne on paikoillaan. Järjesteltäiskö sinun huone tai vaatekaappi saa aina vastauksen että joo jörjestellään vaan. Jos sanoisin että nyt vähän vauhdilla siivoamaan se huone niin vastaus olisi varmaan ihan erilainen. Äidin kanssa on kiva siivota, yleensä kysyn lapsilta että minkä huoneen he haluavat siivota, ei sellaista vaihtoehtoa edes ole että eivät siivoaisi.
Entäs sitten että 2vuotias riehuu syödessä, en edes tiedä mitä tuo tarkoittaa. Kun meillä on ruoka-aika, kaikki lapset käyvät pesemässä kädet ja tulevat syömään, ei ruokapöytä ole meillä mikään kiukuttelupaikka jonne on pakko tulla vaikka siellä ei haluaisi olla. Ruokailu yhdessä on aina sellainen hetki josta kaikki pitävät, ei ole kiire minnekään eikä kukaan taistele. Saatetaan laulaa yhdessä tai leikkiä sanaleikkejä siinä syömisen ohessa, se on kivaa, ei vaan vauhdilla suuhun ja pois pöydästä -tapahtuma. Aika monella olen huomannut että siinä lapsen kiukuttelusta on kyse siiitä että lapselle ei anneta aikaa tai sitten häntä syötetään silloin kun lapsella ei edes ole nälkä.

Nyt mä ymmärrän miksi sun on niin vaikea ymmärtää meitä, jotka rangaistuksia lapsillemme annetaan ;) Sä et ole kokenut tilanteita, joissa me niitä annetaan.

Kieltämättä meillä on todella helppoa elämää. Kun sen työn tekee silloin kun lapset ovat pieniä niin niistä hedelmistä saa sitten nauttia. Ei lapsia voi pakottaa "tottelemaan" tai rakastamaan, heidän pitää itse haluta sitä. Meidänkin lapset jo katselevat kaupassa kiukuttelevia lapsia ja miettivät että miksi ne lapset ei vaan ole kunnolla niin kaikilla olis kivempaa. Hyvä kysymys :)

Meilläkään ei lapsi kiukuttele kaupassa, ja elämä on helppoa, vaikka jäähyä joskus käytetään

Ettei se vaan oo niin, että hyvä ja toimivia tapoja onkin erilaisia?

Etkö todellaakaan mitenkään muuten saa lastasi tottelemaan kuin pelottelemalla rangaistuksilla? Haluatko että lapsesi aikuisenakin toimii yhteiskunnan pelisääntöjen mukaan vain jos pelkää riittävästi rangaistuksia ja sitten kun kukaan ei näe, tekee kaikki pahat?
Siihenhän sinä lapsiasi rankaiseva äiti, lapsesi opetat. Pistät lapsesi jäähylle jos hän tekee tuhmuuksia, teetkö saman myös miehellesi, ei muuta kun omaan huoneeseen istumaan siihen asti kunnes on sinun kanssasi samaa mieltä, myöntää tehneensä väärin ja pyytää anteeksi.
Miettikää vähän kuinka hukassa äitiytenne on jos lapsia pitää peloitella rangaistuksilla, pelikielloilla ja jäähyillä. Lapsien pitäisi totella siksi että hän kunnioittaa teitä vanhempina ja kunnioittaa kotinsa sääntöjä, ei siksi että pelkää teidän vievän häneltä jotain pois jos hän ei tottele. Vai haluatteko että miehenne kieltää teitä lähtemästä jumpalle kun olette olleet hänen kanssaan eri mieltä? Kohdelkaa lapsia ihmisinä!!

Eihän tuolle voi kun nauraa!!! et oo tosissas!!

Pistät lapsesi jäähylle jos hän tekee tuhmuuksia, teetkö saman myös miehellesi, ei muuta kun omaan huoneeseen istumaan siihen asti kunnes on sinun kanssasi samaa mieltä, myöntää tehneensä väärin ja pyytää anteeksi.
Vai haluatteko että miehenne kieltää teitä lähtemästä jumpalle kun olette olleet hänen kanssaan eri mieltä? Kohdelkaa lapsia ihmisinä!!

Kukahan pistää lapsen jäähylle sen vuoksi, että tämä on eri mieltä jostakin? Eiköhän syyt ole jotain aivan muuta...

Vertaus parisuhteeseen ontuu, puolisot ovat tasavertaisia - poliisi sen sijaan voi estää minun jumppaan lähtöni, jos olen vaikkapa ajanut päin naapurin autoa.

Nyt mä ymmärrän miksi sun on niin vaikea ymmärtää meitä, jotka rangaistuksia lapsillemme annetaan ;) Sä et ole kokenut tilanteita, joissa me niitä annetaan.

Sehän siinä kasvatuksessa onkin ideana että ei jouduta sellaisiin tilanteisiin missä lapsi tekis jotain niin pahaa että ihan rangaistusta tarvisin. Uskon että tulevaisuudessa tulee ongelmia ja jäähylapsista puhutaan ihan yhtä huonoon sävyyn kuin nykyään curling-vanhemmista. Lapselle opetetaan että ei saa hakata mummoja kadulla, eikä niin että lapsen pitää käydä se mummo hakkaamassa ennen kuin asiaan puututaan ja annetaan rangaistus.