Sinkun vauvakuume

Lapsihaaveita

Uusi jäsen
12.07.2015
1
0
1
Hei.

Olen 32-vuotias sinkku, jolla on kova vauvakuume! Uutta tämä ei minulle ole, vaan olen jo vuosia tuntenut kovaa tarvetta lapsen hankkimiseen. Valitettavasti entinen puolisoni, jonka kanssa olimme yhdessä viimeiset 10 vuotta ei ollut valmis perheen perustamiseen, ja tässä nyt ollaan.

Kolmekymmentä täytettyäni sain tarpeekseni ja erosimme, palasimme yhteen, erosimme, palasimme yhteen ja erosimme. Lopullinen ero on ollut meille kummallekin vaikea, olimme kaiketi jo niin tottuneet olemaan yhdessä, että emme osanneet ajatella elämää ilman toista. Olisin edelleen valmis palaamaan yhteen, jos päättäisimme hankkia lapsen yhdessä, mutta exäni ei ole siihen valmis. Olemme keskustelleen aiheesta useinkin viime aikoina, sillä olemme edelleen läheiset ystävät, ja olen viimein päättänyt hyväksyä, että meistä ei koskaan tule perhettä.

Ystävieni ja tuttavieni neuvot ovat olleet moninaiset. Toisten mielestä minun tulisi jättää mies, joka ei selkeästi ole valmis sitoutumaan, ja etsiä isä lapsilleni, ihan kuin se olisikin ihan noin helppoa. Toisten mielestä taas minun tulisi jättää ehkäisy kertomatta exälleni (silloin kun olimme vielä on-off-suhteessa), ja kokeilla jos tulisin sitä kautta raskaaksi. Itse en pysty jälkimmäiseen, ja koen sen todella vääräksi ihan ketä tahansa kohtaan. Ketään ei saisi pakottaa tulemaan isäksi tahtomattaan!

Olen koittanut tapailla miehiä, mutta vaikka minun ja exäni erosta on jo tovi aikaa, niin en kiinnostu toisista miehistä. Tahtomattani vertailen heitä exääni, eikä se tietenkään ole hyvä lähtökohta uudelle suhteelle. Minua ei nyt siis yksinkertaisesti kiinnosta tavata enää uusia miehiä, mutta vauvakuume on vain lisääntynyt. Alan jo vähän panikoida, sillä tiedän, että mahdollisuuteni saada lapsi pienenevät vuosi vuodelta.

Olen aina halunnut lapsia, rakastan lapsia ja olen hoitanut lapsia työkseni jo pitkään. Lapsen hankkiminen yksin ei pelota, mutta käytännön asiat eivät ole lapsen hankinnalle otolliset. Ideaaleinta olisi toki jos voisi jakaa lastenhoidon ilot ja murheet jonkun toisen kanssa, mutta pelkään että jos odotan vielä, unelma omasta lapsesta jää kokonaan toteutumatta.

Äitini neuvo minulle nuorempana oli: ensin ammatti, työ ja sitten vasta perhe. Olin pitkään samoilla linjoilla äitini kanssa, mutta niin vain havahduin todellisuuteen, jossa elämä ei aina mene niin kuin itse sen haluaisi menevän. En edes tiedä olenko hedelmällinen, sillä en ole koskaan ollut raskaana.

Kuulen usein tuttavilta ja tuntemattomilta toteamuksia: 'Sinusta tulisi hyvä äiti.', kun he näkevät minun touhuavan lasten kanssa. Positiiviseksi palautteeksi tarkoitettu kommentti kuitenkin satuttaa, sillä todellakin haluaisin äidiksi! Se ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista. Pärjään sekatöilläni juuri ja juuri, en halua lapsen kärsivän tiukasta budjetistani, ja lyhyistä pätkätöistäni.

En olisi uskonut 10 vuotta sitten, että olisin tässä tilanteessa: yksin, pätkätöissä ja vauvakuumeilemassa. Yritän järkeillä, ettei lapsen vuoro ole vielä, että minun tulee ensin saada vakityö, tai ainakin parempi palkka, jotta voin säästää lasta varten. Toisaalta kello tikittää jo uhkaavasti ja pelkään että mahdollisuus menee, ellen siihen tartu nyt ihan piakoin.

Onko täällä samanlaisten asioiden kanssa kamppailevia, tai samanlaisessa tilanteessa olleita? Asiallisia vastauksia odotellen.

Moikka!

Täällä on 42v yh, jolla on jo reilu vuoden ollut ihan hirveä vauvakuume. Mulla on jo 3 muksua, kaksi teiniä ja yksi 3v. Niorimman olen melkein raskauden alusta lähtien odottanut yksin ja olen hänelle totaaliyh. Haluaisin tosi kovasti vielä vauvan ja ajatus ettei enää vauvaa tulisi koskaan saa minut tosi surulliseksi. Miestä en kuitenkaan missän nimessä halua, vaan lapsen ihan yksinäni. Olen niin paljon saanut kolhuja miesten takia, että ne jo riittää.

Jos oikein kovasti lapsen tahdot, niin ei mielestäni kannata jäädä odottamaan työpaikkaa tai vakaata parisuhdetta. Voi olla ettei ne lähiaikoina tule kuitenkaan. Tietysti voi käydä toisinkin. Aika vaan tuntuu menevän kovin äkkiä ja ikää tulee koko ajan lisää.

Moikka! Vähän samallaisia fiiliksiä itellä vauvakuumeen ja äidiksihalun suhteen, tosin vielä vähän eri siviilisäätystatuksessa mut toivottavasti viestistäni olisi tukea.
Olen tiennyt aina haluavani lapsia nuorena, mutta epäonnistuneet parisuhteet on tuonu mut tähän tilanteeseen, että oon nyt seukannu yli 2v muutoin aivan ihanan miehen kanssa ja hyvässä parisuhteessa,mutta mies ei oo kiinnostunu 'vielä' lapsienteosta. 30v uraihminen eikä suurimmlla osalla vielä ystävistä oo lapsia. On vannonut haluavansa jokupv, mutta ei osaa sanoa milloin. Itse täytän 30v ja on kans ollu pitkään fiiliksiä et millon sen mieli muuttuu ja ei haluais olla 35v eronnut lapseton sinkku joka tuhlas aikaa lapsia karttavaan mieheen. Se on suurin pelko. Toisilla se vaan on niin helppoa. Luulen vaan että sellaset tietyt itsevarmat uraihmiset on tietyllä tavalla kiehtonut, joka ei heti kaikkea oo antanut, mutta onko se 30 iän tienoilla enää järkevää :D Ongelma on myös se,että mekään ei vaan pystytä/haluta olla erossa toisista. Mies on kuitenkin sanonut haluavansa lapsen jokupv ennenkuin täytän 35, mutta itse olen halunnut niitä jo useamman vuoden. Edellisen miehen jätin tämän jutun takia koska hän ei halunnut perhettä. Alussa kyllä olivat kovia lupaamaan asioita, mutta myöhemmin kun asiaa otettiin tapetille ni peräännyttiin. Oon stressannu ja miettinyt pääni puhki. Aina kun joku ystävä saa lapsen, alan hetkellisesti vihaamaan omaa parisuhdetta. Miksei mun vuoro olis jo päästä nauttimaan onnesta. Olen miehelleni sanonut,että 30 tienoilla haluasin esikoisen ja kertonut omista huolistani. Asia ei tunnu muuttuvan ainakaan vuoteen, näin luulen. Eroaminen tai kokeilu olisi yksi vaihtoehto, että saisiko se mieheni ajattelemaan asoita, niin tuntuu silti jotenki pahalta. Tuntuu välillä ettei ole enää muita vaihtoehtoja. Miehelläni on todella läheinen suhde varsinkin isään, mutta myös äitiin. Olen ihmetellyt miten miehelläni ei oo koskaa ollut vauvakuumetta, vaikka tietää mun olevan mahdollisille lapsillemme paras äiti. Meillä arki sujuu älyttömän hyvin. Mieheni on myös kertonut, että lapsen tuoma muutos pelottaa häntä. Hän on mua ennen tottunut elelemään poikamiehenä ja opiskellut usean vuoden yliopistossa. Ei siis ole pohtinut sen koommin näitä asoita ennenkuin mun sanelemana viimeaikoina.Tutustuessamme 2v sitten kerroin kyllä selkeästi haaveeni. Hän sanoi silloin että kaikki on mahdollista ja jokupv niitä silloinkin halus. Tuntuu ettei hältä saa vaan sitä vastakaikua nyt tälle asialle. Tuntuu et on itse välillä tosi ahdistunut ajatusteni kanssa ja tuntuu et mulla on vaan 2 vaihtoehtoa. Joko luottaa, jatkaa muutoin toimivaa ja ihanaa suhdetta odottelun merkeissä. Tai sit kokeilla eroa ja hyväksyä ja uskoa, ettei hän ehkä niitä useaan vuoteen vielä halua tai ilmoittaa sittenkin miettineesä asioita erossa. Hänen ystävällensä kävi näin vaikka ei aijemmin kans halunnut lapsia miettiä mut erossa ollessa mietti ja nyt niillä on pieni poika. Mieheni joskus vihjailee et entäs jos hällekkin kävisi samalla tavalla. Ei kuitenkaan muuta. Mitään aikaa kun ei osaa kertoa. Mua ei kiinnosta muut ollenkaan, voisin tehdä lapsen vaikka keinohedelmöityksellä, jos tietäisin ettei mieheni niitä tuli oikeasti vuosikausiin tekemään. Mielummin yksinhuoltaja kuin lapseton tulevaisuudessa. Silti pieni toivon kipinä on vielä takaraivossa että sais hyvään rakkauteen lapset tehdä. Tarjota ehjä perhe, jossa vanhempien rakkaudella on suuri merkitys. On kyllä tunteiden kanssa taistelua, toivoen että ihmeitä tapahtuis ja tää taistelu päättyisi hyvin, omien unelmien mukaisesti! Näkisin mieheni silti hyvänä isänä, hänellä on kuitenkin suuri sydän vaikka ei olekkaan henkisesti vielä isäainesta.
Ymmärrän Ap niin sua! Ehkä sinuna koittaisin etsiä vielä sitä oikeaa miestä muutaman vuoden, sillä et voi tietää mitä ihanaa viel vois tapahtua. Itse olen miettinyt et jos ero tulee niin seuraava mies on pakko olla vanhempi ja haluta heti alussa samoja asoita, koska vuosien tutustumiselle ei enää sijaa löytyis. Lapsien on tultava nopeemmin, ja ehkei miesvalinnassa tuijotella kaikkia tarkkoja kriteereitä tai se löytyminen vaikeutuu. Tiedän ettei se helppoa olis, eikä sitä hermostuneena ja pakottamalla ihastu, mutta naisena sitä stressaa uusia suhteita helpommin kun tietää omien tavoitteiden olevan aikanuoralla, et se aika lapsienteolle vaan loppuu jossaivaiheessa. Toivon sulle onnea mielettömästi! Olet vielä alle 35v joten on aikaa vaikka harkita hedelmöityshoitoja jos ei muuta. Esim. Pelkkä inseminaatio ei ole lähellekkään niin kallista, kuin luovutetulla munasolulla hedelmöittäminen. Mun ystävällä on veli, joka on tehty inseminaatiolla, kun hänen äippä halusi toisen lapsen ja ikää alkoi olla eikä miestä löytynyt. Eli mahdollisuuksia kyllä on mikäli ei kiinnostavaa miestä löytyisikään.
Olen 32-vuotias sinkku, jolla on kova vauvakuume! Uutta tämä ei minulle ole, vaan olen jo vuosia tuntenut kovaa tarvetta lapsen hankkimiseen. Valitettavasti entinen puolisoni, jonka kanssa olimme yhdessä viimeiset 10 vuotta ei ollut valmis perheen perustamiseen, ja tässä nyt ollaan.

Kolmekymmentä täytettyäni sain tarpeekseni ja erosimme, palasimme yhteen, erosimme, palasimme yhteen ja erosimme. Lopullinen ero on ollut meille kummallekin vaikea, olimme kaiketi jo niin tottuneet olemaan yhdessä, että emme osanneet ajatella elämää ilman toista. Olisin edelleen valmis palaamaan yhteen, jos päättäisimme hankkia lapsen yhdessä, mutta exäni ei ole siihen valmis. Olemme keskustelleen aiheesta useinkin viime aikoina, sillä olemme edelleen läheiset ystävät, ja olen viimein päättänyt hyväksyä, että meistä ei koskaan tule perhettä.

Ystävieni ja tuttavieni neuvot ovat olleet moninaiset. Toisten mielestä minun tulisi jättää mies, joka ei selkeästi ole valmis sitoutumaan, ja etsiä isä lapsilleni, ihan kuin se olisikin ihan noin helppoa. Toisten mielestä taas minun tulisi jättää ehkäisy kertomatta exälleni (silloin kun olimme vielä on-off-suhteessa), ja kokeilla jos tulisin sitä kautta raskaaksi. Itse en pysty jälkimmäiseen, ja koen sen todella vääräksi ihan ketä tahansa kohtaan. Ketään ei saisi pakottaa tulemaan isäksi tahtomattaan!

Olen koittanut tapailla miehiä, mutta vaikka minun ja exäni erosta on jo tovi aikaa, niin en kiinnostu toisista miehistä. Tahtomattani vertailen heitä exääni, eikä se tietenkään ole hyvä lähtökohta uudelle suhteelle. Minua ei nyt siis yksinkertaisesti kiinnosta tavata enää uusia miehiä, mutta vauvakuume on vain lisääntynyt. Alan jo vähän panikoida, sillä tiedän, että mahdollisuuteni saada lapsi pienenevät vuosi vuodelta.

Olen aina halunnut lapsia, rakastan lapsia ja olen hoitanut lapsia työkseni jo pitkään. Lapsen hankkiminen yksin ei pelota, mutta käytännön asiat eivät ole lapsen hankinnalle otolliset. Ideaaleinta olisi toki jos voisi jakaa lastenhoidon ilot ja murheet jonkun toisen kanssa, mutta pelkään että jos odotan vielä, unelma omasta lapsesta jää kokonaan toteutumatta.

Äitini neuvo minulle nuorempana oli: ensin ammatti, työ ja sitten vasta perhe. Olin pitkään samoilla linjoilla äitini kanssa, mutta niin vain havahduin todellisuuteen, jossa elämä ei aina mene niin kuin itse sen haluaisi menevän. En edes tiedä olenko hedelmällinen, sillä en ole koskaan ollut raskaana.

Kuulen usein tuttavilta ja tuntemattomilta toteamuksia: 'Sinusta tulisi hyvä äiti.', kun he näkevät minun touhuavan lasten kanssa. Positiiviseksi palautteeksi tarkoitettu kommentti kuitenkin satuttaa, sillä todellakin haluaisin äidiksi! Se ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista. Pärjään sekatöilläni juuri ja juuri, en halua lapsen kärsivän tiukasta budjetistani, ja lyhyistä pätkätöistäni.

En olisi uskonut 10 vuotta sitten, että olisin tässä tilanteessa: yksin, pätkätöissä ja vauvakuumeilemassa. Yritän järkeillä, ettei lapsen vuoro ole vielä, että minun tulee ensin saada vakityö, tai ainakin parempi palkka, jotta voin säästää lasta varten. Toisaalta kello tikittää jo uhkaavasti ja pelkään että mahdollisuus menee, ellen siihen tartu nyt ihan piakoin.

Onko täällä samanlaisten asioiden kanssa kamppailevia, tai samanlaisessa tilanteessa olleita? Asiallisia vastauksia odotellen.

Olen 41-vuotias suomalainen mies Helsingistä. Minulla ei ole lapsia, mutta olen halunnut ja ollut valmis isäksi jo usean vuoden ajan. Valitettavasti ihmissuhteissa eivät suunnitelmat ole kohdanneet ja edellinen parisuhteeni päättyi siksi, että puolisoni ei halunnut lapsia. Olen tällä hetkellä vailla parisuhdetta ja toki haaveilen joskus vielä löytäväni sen oikean, mutta en haluaisi odottaa lasten tekemistä kovin pitkään (lue: vanhaksi).

Olen viime ajat yrittänyt löytää itselleni vanhemmuuskumppania, jonka kanssa saada lapsia (haaveissani on kaksi lasta) ja jakaa vanhemmuus hyvässä yhteistyössä ja yhteisymmärryksessä, sekä lasten kannalta parhaalla tavalla. Tähän mennessä en ole kumppania löytänyt, mutta jatkan yrittämistä ja olen toiveikas. Kumppani voi olla joko yksinelävä nainen, naispari tai heteropari; olennaista minulle on, että henkilökemiat ja kommunikointityylit kohtaavat ja että arvomaailmat ja ajatukset lasten kasvattamisesta ovat ainakin pääotsikkotasolla samanlaiset.

Olen vastuuntuntoinen, luotettava, fiksu ja keskustelutaitoinen. Asun omassa, tilavassa asunnossani ja tulen hyvin toimeen taloudellisesti. Olen tummahiuksinen ja -silmäinen, pitkä (188cm), urheilullisen hoikka ja joukosta erottuvan komea. Olen perusterve: minulla ei ole tauteja, sairauksia eikä lääkityksiä. Käytän vain laillisia nautintoaineita ja niitäkin korostetulla kohtuudella silloin, kun käytän. Esimerkiksi normaalit kotiolot ovat vapaita nautintoaineista.

Minut saa parhaiten kiinni lähettämällä sähköpostia osoitteeseen uusia-ajatuksia@suomi24.fi. Keskustelen mielelläni lisää aiheesta.

Yhteistyössä