Sinulle, jonka lapsella on diagnosoitu migreeni!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5-vuotiaana diagnosoitiin. Lapsella oli päänsärkyä lähinnä öisin/ aamuisin. Valitti, että otsaan sattuu ja itkikin välillä kipua. Käytiin lastenlääkärillä, joka teki diagnoosin ja määräsi estolääkityksen, jota lapsi söi 4 kuukautta. Nyt on 8-vuotias ja pikkuhiljaa on migreeni alkanut taas osoittaa merkkejä. Nämä reilut pari vuotta pysyi poissa.

Itsellä diagnosoitiin migreeni kun olin muistaakseni 9-10v.
Alkoi ihan yhtäkkiä. Eräänä päivänä alko järkky päänsärky ja pahoinvointi. Valon ja äänien arkuus. Sit noit kohtauksia tuli silloin tällöin, n. 1kk-2kk välein.
Nykyään ei enää mitään.

Saako kertoa itsestään lapsena? No kerron silti :) Ala-aseteella olin (3-4luokalla) ensimmäisen kohtauksen aikana. Soitin huilua, kun yhtäkkiä iski kamala pääkipu. Samassa muisti lähti, en enää vaan osannut soittaa mitään, en tiennyt mitä sillä kapistuksella edes tehtiin.
Sairaalassa kuvattiin pää, silleen että välillä oli pimeää, välillä räpsyteltiin valoja ja välillä piti nukkua (en muista tutkimuksen nimeä). Lääkityksen sain ja kohtauksia tuli sen jälkeen alle kymmenen. Nyt kohtauksia on tullut 1 viimeisen 5 vuoden aikana, ikää nyt 26v.

Meillä oli juurikin 5-vuotiaalla lapsella tänään ihan ihme kipu.. kun menin päiväkodista hakemaan, niin itki siellä hoitajan sylissä. Sanoi ensimmäisenä, että otsaan sattuu. Kotonakin oli ihan outo.. todella kipeän oloinen, käveli jotenkin varovasti ja piteli otsaansa. Oli myös pahoinvointia muttei oksentanut. Sanoi, ettei ole satuttanut/kaatunut mihinkään. Annoin parasetamolia 250mg, sillä ja tunnin levolla virkistyi ja pelasi ja leikki vähän aikaa. Sitten särky alkoi uudestaan. Annoin taas parasetamolia ja pistin nukkumaan.. vähän mietityttää nyt josko tuolla raukalla olis migreeni alkamassa. :( Suvussa on paha rasite migreenille, itse olen 7-vuotiaasta asti sairastanut sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja pääkipu;23466147:
Saako kertoa itsestään lapsena? No kerron silti :) Ala-aseteella olin (3-4luokalla) ensimmäisen kohtauksen aikana. Soitin huilua, kun yhtäkkiä iski kamala pääkipu. Samassa muisti lähti, en enää vaan osannut soittaa mitään, en tiennyt mitä sillä kapistuksella edes tehtiin.
Sairaalassa kuvattiin pää, silleen että välillä oli pimeää, välillä räpsyteltiin valoja ja välillä piti nukkua (en muista tutkimuksen nimeä). Lääkityksen sain ja kohtauksia tuli sen jälkeen alle kymmenen. Nyt kohtauksia on tullut 1 viimeisen 5 vuoden aikana, ikää nyt 26v.

Saa toki kertoa itsestäänkin. :D Itsekin kyllä tiedän omista kokemuksista miltä migreeni tuntuu, se on ollut uskollinen ystäväni jo melkein kahden vuosikymmenen ajan. :p Mutta lähinnä mietin, että miten lapset tapaavat kuvailla tuota kipua.. Itsellä tuo kevätaurinko saattaa aiheuttaa migreeniä, kysyin lapselta että häikäiseekö aurinko ja hän sanoi kyllä.. muutenkin hän on kyllä herkkä valoille. Iltapäivällä oli kyllä todella kirkas auringonpaiste eikä lapsella ollut päiväkodissa aurinkolaseja.

Viimeksi muokattu:
Kerron nyt itsestäni, vaikka lapsista pitikin kertoa. Olin 4-vuotias, kun kohtaukset alkoivat. Kesken leikkien aloin pitää päästäni kaksin käsin kiinni ja itkeä. Aina myös oksensin. Mielestäni äiti on sanonut, etten osannut kertoa mihin koskee, vaikka se olikin ilmiselvää. Kohtauksia tuli viikottain ennen estolääkityksen aloittamista. Äidille sanottiin oireiden johtuvan aivokasvaimesta, jota sitten tuloksetta etsittiin eri kokein, kunnes päädyttiin migreeniin.

Meillä oli juurikin 5-vuotiaalla lapsella tänään ihan ihme kipu.. kun menin päiväkodista hakemaan, niin itki siellä hoitajan sylissä. Sanoi ensimmäisenä, että otsaan sattuu. Kotonakin oli ihan outo.. todella kipeän oloinen, käveli jotenkin varovasti ja piteli otsaansa. Oli myös pahoinvointia muttei oksentanut. Sanoi, ettei ole satuttanut/kaatunut mihinkään. Annoin parasetamolia 250mg, sillä ja tunnin levolla virkistyi ja pelasi ja leikki vähän aikaa. Sitten särky alkoi uudestaan. Annoin taas parasetamolia ja pistin nukkumaan.. vähän mietityttää nyt josko tuolla raukalla olis migreeni alkamassa. :( Suvussa on paha rasite migreenille, itse olen 7-vuotiaasta asti sairastanut sitä.

Kyllähän tuo migreeniltä kuulostaa, vaikka voi toki jotain muutakin olla. Hyvin samanlaiselta kuulostaa, kuin meillä silloin kun kohtaukset lapsella alkoivat. Meilläkin paljon migreeniä suvussa, itsekin siitä valitettavasti kärsin. Parasetamolilla ja levolla alkuun tuota hoidettiin, mutta sitten vein lapsen lääkäriin, kun alkoi olla kohtuullisen usein. Onneksi vein, koska tuosta estolääkkeestä saatiin todella hyvä apu!

Minun pojalla todettiin migreeni 7v iässä. Oireena juurikin kova päänsärky ja oksentaminen. Poika kuitenkin pärjäsi pelkällä Panadolilla, jos otti sen ajoissa, meni viileään suihkuun ja siitä nukkumaan. Jos yritti pärjätä ilman niin särky oli kovaa ja oksennut lensi ja toipuminen kesti pidempään. Kohtauksia oli parin kolmen viikon välein. Enää ei ole, poika on 17v.

Mulle on migreeniherkimpiä vuodenaikoja on keväällä maalis-huhtikuu ja syksyllä loka-marraskuu. Olen itse pähkäillyt, että syynä voi olla kirkas ulkoilma päivänvalossa. Lisäksi asiaan vaikuttaisi myös se, että värejä ei ole noina vuodenaikoina pahemmin luonnossa ja se rasittaisi silmiä laukaisten migreenin

Kerron nyt itsestäni, vaikka lapsista pitikin kertoa. Olin 4-vuotias, kun kohtaukset alkoivat. Kesken leikkien aloin pitää päästäni kaksin käsin kiinni ja itkeä. Aina myös oksensin. Mielestäni äiti on sanonut, etten osannut kertoa mihin koskee, vaikka se olikin ilmiselvää. Kohtauksia tuli viikottain ennen estolääkityksen aloittamista. Äidille sanottiin oireiden johtuvan aivokasvaimesta, jota sitten tuloksetta etsittiin eri kokein, kunnes päädyttiin migreeniin.

Meillä kanssa tuo tyttö piti päästään kiinni silleen hassusti.. : / Ei ole koskaan ennen sitä tehnyt. Huoh. Toivottavasti tämä nyt oli eka ja vika kerta, oireiden perusteella vaan itselle tuli heti mieleen migreeni. :( Mullakin epäiltiin muuten lapsena aivokalvontulehdusta. Naapurissa oli juuri kuollut lapsi siihen, ja samana päivänä mä ilmaannuin äidin luo töihin valittaen, että pää sattuu ja valot sattuu silmiin jne..

Kyllä itsekin ensimmäisenä epäilisin migreeniä. Tuntuu, että kovin harvoin lapset kärsivät "normaalista" päänsärystä. Ja varsinkin jos suvussa on migreeniä.. Toivottavasti särky jäi kuitenkin ainoaksi kerraksi.

Itselläni muuten estolääkitys lopetettiin ala-asteen aikana. Yläasteella oli vielä migreenilääkkeitä, mutta nykyään vähän vajaa kolmikymppisenä kohtauksia tulee 1-2 vuodessa ja ne nitistyvät ihan käsikauppasärkylääkkeillä riittävän suurella annoksella. Että ei migreenin onneksi tarvitse elinikäinen riesa olla, vaikka ihan lapsena alkaisikin.

Mulle on migreeniherkimpiä vuodenaikoja on keväällä maalis-huhtikuu ja syksyllä loka-marraskuu. Olen itse pähkäillyt, että syynä voi olla kirkas ulkoilma päivänvalossa. Lisäksi asiaan vaikuttaisi myös se, että värejä ei ole noina vuodenaikoina pahemmin luonnossa ja se rasittaisi silmiä laukaisten migreenin

Mulla myös tuo kirkas auringonpaiste aiheuttaa päänsärkyä. Pitäis olla hyvät aurinkolasit mutta eipä oo tullut hommattua. :p Mut lapsilla on hyvät aurinkolasit. :rolleyes: Mulla on kyllä nyt estolääkitys, joka vie ne kohtaukset kokonaan pois. Muuten mulla olis migreeni 1krt/vko.

Mein pojalla ei ainakaan vielä oo ollu. Mut mulla oli jo lapsena kuten siskollakin. Kummallekaan ei vielä sillon osattu diagnosoida vaan vasta myöhemmin. Kova päänsärky, pahoinvointi ja ääniarkuus mulla oli oireina. Iänmyötä lisääntyneet. Mun ja miehen puolelta on sukurasite joten saa nähdä periikö laps tuon riesan.

Meil on päiväkodissa+lasten perheissä liikkeellä sellasta kovaa parinpäivän pääkipua ja osalla lämpöä. Iskee lapsiin ja aikuisiin. Mut jos toi toistuu ja rasite on niin kannattaa kyllä tutkituttaa jotta saa oikeaa apua jos se nyt sitte on migreeniä.

Kyllä itsekin ensimmäisenä epäilisin migreeniä. Tuntuu, että kovin harvoin lapset kärsivät "normaalista" päänsärystä. .

no itseasiassa meille lekuri sanoi, et lasten päänsäryt on yleisempiä mitä luullaan.

mulla itsellä on migreeniä, ja molemmilla lapsilla alkanu n. 4-vuotiaana pahoja päänsärkyjä. lekuris ollaan käyty ja päänsärkypäiväkirjaa pidetty, mutta ei noita kohtauksia kauheen monia oo ollut. esikoisella (nyt 7-vee) ei oo ollut vuoteen. Nuoremmalla (5-vee) on kuitenkin ollut, ja lekuriin pitäis taas mennä niiden vuoksi.

Diagnoosia siis ei kummallakaan ole, vielä.

Kohtaukset alkavat tosiaan yöllä usein, kuuluu itkua että otsaan sattuu, ja se ei meinaa mennä särkylääkkeellä pois. Kellon tikittäminen sattuu päähän, eikä uni meinaa tulla säryn takia :/

Meil on päiväkodissa+lasten perheissä liikkeellä sellasta kovaa parinpäivän pääkipua ja osalla lämpöä. Iskee lapsiin ja aikuisiin. Mut jos toi toistuu ja rasite on niin kannattaa kyllä tutkituttaa jotta saa oikeaa apua jos se nyt sitte on migreeniä.

Kiitos tästä tiedosta. :) Mä mietinkin, että onkohan jotain tuollaista liikkeellä. Jospa olis sitten sitä.. mä kyllä varmaankin käytän tytön tänään lääkärissä varmuuden vuoksi, toivottavasti en nyt leimaudu hysteerikoksi, mutta on tässä jotenkin huolestunut olo. :(

Meillä pojalla todettiin 4-vuotiaana migreeni. Meillä kohtaukset tulivat pääsääntöisesti aamuyöllä. Alkoi valittamaan mahakipua ja oksenteli rajusti, luulin aluksi että on vatsatautia. Kun oli näitä okennus kipu kohtauksia kuukausittain eikä ollut tarttunut muihin perheen jäseniin aloin epäillä että on jotain muuta kuin vatsatautia. Estolääkitystä ei suositella alle 12 vuotiaille kuin tosi pahoissa tapaukissa. Meilläkin mennään särkylääkkeen voimin.
Mutta olen myös kuullut että on liikkeellä tautia, joka aiheuttaa päänsärkyä johon ei särkylääkkeet oikein tehoa.

Olen aina miettinyt minkäikäisenä voi migreeni tulla lapselle jos on tullakseen ja näköjään jo kovin pienenä. Itselläni on äidiltä peritty migreeni ja kovin hormonaalinen sellainen. Ja olen tarkkaillut lapsiani, koska jos migreeni on ja sitä ei huomata/todeta aikaisin nii se olisi aiva kauheeta. Muistan itse pienenä kun ei vielä tiedetty migreenistä kun harrastus reeneissä alkoi ja kaverin isä oli kuskis meitä ja jätti mut kävelemään koti kujamme kävellen, ei pitkä matka mutta ajattelin ettenpääse kotiin koskaan, itkin ja oksensin... miranaksi ja pahoinvointilääke oli tuolloin lääkitys, nyt on migpriv, miranax, imigran, zomig.... kumpa ei omille lapsille tulisi!!

Lapsen oireet alkoivat 6-vuotiaana. Ensimmäisen puolen vuoden aikana ei ollut päänsärkyä, vaan kohtaukset olivat heikotuskohtauksia, jolloin lapsi ei jaksanut tehdä mitään ja meni aivan veltoksi. Migreeni liittyy meillä allergioihin. Keväisin, jos allergialääkitystä ei aloita oikeaan aikaan, niin viikon sisällä voi tulla useita migreenikohtauksia.

Mulla ittelläni On diagnosoitu 5 vanhana migreeni. Yläasteikäsenä kohtaukset väheni, ja tällähetkellä (olen 30v) en edes muista koska on tullut. Silloin päiväkoti alaaste ikäsenä niitä tuli hyvin usein. Jotain lääkettä söin silloin, mutta en kyl muista mitä. Ekana kyl suljettiin kaikki epilepsiasta aivokasvaimeen pois ennenkuin sain diagnoosin.

Yhteistyössä