Minkä ikäisellä lapsellasi on thety migreenidiagnoosi? Millaisia kohtauksia oli ennen diagnoosia, miten lapsi kuvaili särkyään? Kerro kaikki. : /
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja pääkipu;23466147:Saako kertoa itsestään lapsena? No kerron siltiAla-aseteella olin (3-4luokalla) ensimmäisen kohtauksen aikana. Soitin huilua, kun yhtäkkiä iski kamala pääkipu. Samassa muisti lähti, en enää vaan osannut soittaa mitään, en tiennyt mitä sillä kapistuksella edes tehtiin.
Sairaalassa kuvattiin pää, silleen että välillä oli pimeää, välillä räpsyteltiin valoja ja välillä piti nukkua (en muista tutkimuksen nimeä). Lääkityksen sain ja kohtauksia tuli sen jälkeen alle kymmenen. Nyt kohtauksia on tullut 1 viimeisen 5 vuoden aikana, ikää nyt 26v.
Meillä oli juurikin 5-vuotiaalla lapsella tänään ihan ihme kipu.. kun menin päiväkodista hakemaan, niin itki siellä hoitajan sylissä. Sanoi ensimmäisenä, että otsaan sattuu. Kotonakin oli ihan outo.. todella kipeän oloinen, käveli jotenkin varovasti ja piteli otsaansa. Oli myös pahoinvointia muttei oksentanut. Sanoi, ettei ole satuttanut/kaatunut mihinkään. Annoin parasetamolia 250mg, sillä ja tunnin levolla virkistyi ja pelasi ja leikki vähän aikaa. Sitten särky alkoi uudestaan. Annoin taas parasetamolia ja pistin nukkumaan.. vähän mietityttää nyt josko tuolla raukalla olis migreeni alkamassa.Suvussa on paha rasite migreenille, itse olen 7-vuotiaasta asti sairastanut sitä.
Kerron nyt itsestäni, vaikka lapsista pitikin kertoa. Olin 4-vuotias, kun kohtaukset alkoivat. Kesken leikkien aloin pitää päästäni kaksin käsin kiinni ja itkeä. Aina myös oksensin. Mielestäni äiti on sanonut, etten osannut kertoa mihin koskee, vaikka se olikin ilmiselvää. Kohtauksia tuli viikottain ennen estolääkityksen aloittamista. Äidille sanottiin oireiden johtuvan aivokasvaimesta, jota sitten tuloksetta etsittiin eri kokein, kunnes päädyttiin migreeniin.
Mulle on migreeniherkimpiä vuodenaikoja on keväällä maalis-huhtikuu ja syksyllä loka-marraskuu. Olen itse pähkäillyt, että syynä voi olla kirkas ulkoilma päivänvalossa. Lisäksi asiaan vaikuttaisi myös se, että värejä ei ole noina vuodenaikoina pahemmin luonnossa ja se rasittaisi silmiä laukaisten migreenin
Voih. : / Edelleen se valittaa, että otsa on kipeä.![]()
Itselläni muuten estolääkitys lopetettiin ala-asteen aikana.
Meillä oli juurikin 5-vuotiaalla lapsella tänään ihan ihme kipu.. kun menin päiväkodista hakemaan, niin itki siellä hoitajan sylissä. Sanoi ensimmäisenä, että otsaan sattuu. Kotonakin oli ihan outo.. todella kipeän oloinen, käveli jotenkin varovasti ja piteli otsaansa. Oli myös pahoinvointia muttei oksentanut. Sanoi, ettei ole satuttanut/kaatunut mihinkään. Annoin parasetamolia 250mg, sillä ja tunnin levolla virkistyi ja pelasi ja leikki vähän aikaa. Sitten särky alkoi uudestaan. Annoin taas parasetamolia ja pistin nukkumaan.. vähän mietityttää nyt josko tuolla raukalla olis migreeni alkamassa.Suvussa on paha rasite migreenille, itse olen 7-vuotiaasta asti sairastanut sitä.
Kyllä itsekin ensimmäisenä epäilisin migreeniä. Tuntuu, että kovin harvoin lapset kärsivät "normaalista" päänsärystä. .
Meil on päiväkodissa+lasten perheissä liikkeellä sellasta kovaa parinpäivän pääkipua ja osalla lämpöä. Iskee lapsiin ja aikuisiin. Mut jos toi toistuu ja rasite on niin kannattaa kyllä tutkituttaa jotta saa oikeaa apua jos se nyt sitte on migreeniä.