sisällä polttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja savu nousee korvistakin!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

savu nousee korvistakin!!!

Vieras
Itse en polta... ainakaan aktiivisesti. (No myönnettäköön, häkämyrkytyksen olen hankkinut kännipäissäni polttamalla... mutta yleensäottaen en itse polta)

Mieheni on sitä mieltä, ettei haittaa pätkääkään vaikka hänen sisällä tupakointinsa myrkyttää myös minut! Tupakansavua olen hengittänyt nyt noin 6 vuotta. Kärsin päänsärystä, väsymyksestä, hengitysoireista. Epäilen tupakansavua, sillä silloin kun kukaan ei kärytä vieressä EN kärsi hengitysoireista ja tietyntyyppinen päänsärkykin ilmaantuu usein vain silloin, kun ilma on oikein "sankkaa". Pelkään myös, että tämä vuosien passiivinen tupakointi aiheuttaa ennenpitkää minulle pahempiakin haittoja, hengityselinsairauksia, sydäntauteja, syöpää.

Olen näistä omista oireistani kertonut nyt pitkän aikaa. Meillä on parveke, olohuoneen sohvalta sinne on alle 10 metriä. Juuri olin päässyt kertomasta, kuinka tupakansavu ahistaa henkeä ja kuinka ollakkaan, taas minä siinä sivussa missä miehenikin, tupakoin PASSIIVISESTI. Hyvinvoinnillani ja terveydelläni ei ole mitään väliä! Tupakointi on hänelle tärkeämpää.

Tämmöisen kivan pikku faktan löysin netistä:

Tupakansavussa noin 4 000 eri kemikaalia

Tupakansavu sisältää noin 4 000 kemikaalia, joista noin 50 on syöpää aiheuttavia eli karsinogeeneja. Tupakansavussa on muun muassa seuraavia myrkkyjä:

ammoniakki – asetoni – bentseeni – bentsopyreeni – DDT – elohopea – formaldehydi – hiilimonoksidi (häkä) – kromi – metanoli – nikkeli – nikotiini – nitrosoamiinit – radioaktiivinen polonium-210 – sinkki – syanidi – tolueeni – typen oksidit – vinyylikloridi

(http://www.tupakkaverkko.fi)

Tuo sivusto ei ole ainoa, jossa samansuuntaista tietoa tarjotaan. Mieheni mielestä se on hölynpölyä. Ei sanonut suoraan, mutta käytös ja hänen kommenntinsa "No, syövän voi saada muutenkin" kertoo siitä.

Järkevimmäksi näen sellaisen jutun, että minä tästä lähden häiritsemästä mieheni nautintoa "terveyshömpötyksineni", jotka ovat niinkin kummalliset kuin savuttomuus! Eikö ole tarpeeksi itsekästä olla piittaamatta omasta terveydestä? Joo, ihan totta, oman kehonsa siinä saastuttaa. Voisiko sen tehdä edes niin, ettei muut joudu myrkyttämään itseään siinä samassa??

Paasaa vaan vaikka Leena komentelee.Älä välitä.Sano ukollesi,painu ulos kessuilemaan,minua ja kotiamme et saastuta.Sano hänelle.Niin kauan kun tupakoit,saat vetää handuun.Kun olet lopettanut polttamisen todistetusti kuukauden ajan,sitten saat sitä herkkua.Olen tupakkimies,viimeeksi poltin lähes kolme vuotta sitten.

Passiivitupakointi voi tappaa ja aiheuttaa vaikka keuhoahtauman. Eikö miehesi lue edes mitä askien kyljessä lukee. Kukin voi tehdä mielestäni hidasta itsemurhaa, mutta asuinkumppaneita ei pidä myrkyttää/tupakalla tappaa.

Minusta on hämmentävää, että joku vielä yleensä polttaa sisätiloissa?!

Tupakointi taitaa olla nuoremmissa ikäluokissa vähenemään päin, koska se ei ole enää trendikästä ja nuoret voivat näyttää "coolilta" ja "siistiltä" ilman tuhmarullaa suupielessäkin. Sitä paitsi nykynuoriso taitaa tietää, että tupakointi vanhentaa ennenaikaisesti, vie rahat ja terveyden sekä on tosi tyhmän näköistä.

Ihmettelen sitä, että et ole jo heti alussa laittanut stoppia miehen käryttelylle. Inhoan tupakointia ja inhoan, kun mieheni polttaa. Meillä on ehdoton sääntö, että tupakit poltetaan parvekkeella tai mieluiten muualla ulkona. Kotona ei KOSKAAN saa polttaa sisällä.

Minustakin on kummallista, että joku tosiaan vielä polttaa sisällä, sillä moni tupakoivakin haluaa itselleen mahdollisimman savuttoman ympäristön ja esimerkiksi puhtailta tuoksuvat vaatteet. Tupakansavu myös värjää esim. valkoisen katon kellertäväksi ja omistusasunnossa pinttynyt haju myös laskee asunnon arvoa.

Missään tapauksessa sinun ei pidä joutua hengittämään sitä myrkkyä kotonasi. Hyvänen aika kuinka ilkeä miehesi onkaan. Sinun kaikki vaatteesi, hiuksesi ja koko kotisi haisee tuolla aineelle ja sen pitäisi olla ok? Lisäksi sinä tupakoimattomana joudut silti köhimään ja kantamaan tupakan haittavaikutukset?

Kyllä sinun on sanottava, että tupakointi loppuu tässä huushollissa tänäpäivänä piste. Miten jäärä mies sinulla on jos ei tuollainen peli tosiaan lopu vaikka kärsit siitä? parveke on siinä vieressä ja jos ei ukko viitsi sen vertaa tehdä, että kärventää pihalla niin lähde lätkimään.

Mies ei arvosta lainkaan terveyttäsi eikä ajatuksiasi. Kuittaa ilmeisesti kaikki akkojen höpötyksellä? Todella törkeää. Ihmettelen miten olet noin pitkään sietänyt tuollaista?

En ole mikään siveyden sipuli. Tupakoin itsekin omakotitalomme kuistilla. Tupakka itsessään haisee niin pahalle, etten yhtään kestä esim. tupakkahuoneita tai missään sisällä tupakointia. Toisekseen kuvottava riippuvuuteni on yksin minun, eikä siitä pidä kenenkään fiksun tupakoimattoman vastata.

Ei muuta kuin kerrasta poikki nyt. Tupakointi loppuu tästä päivästä lähtien sisätiloissa ja kielto on ehdoton. Ellei näin tapahdu, sinä lähdet omaan kotiin jossa säästyt tupakan vaarallisilta haitoilta.

Muuten vaarini tupakoi sisällä, oli juuri sellainen jäärä. Ei välittänyt vaikka lapsenlapset olivat kylässä ja niiden vanhemmat kielsivät. Muistan itsekin kuinka lapsena siellä oli raskas hengittää ja kaikki vaatteet jne..haisivat tupakalle. Siellä piti syödä kun samassa ruokapöydässä vaari veti tupakkaa. Mummo valitti asiasta, mutta mitäpä se auttoi kun mies oli niin jäärä.

Vaarini sairastui keuhkoahtautumatautiin. Kuoli 68vuotiaana sairaalassa ja vielä viimeiset päivät tupakoi, sitten samantien hengityskoneisiin. Kivulias kuolema oli kyllä. Lopulta 3päivää ennen kuolemaansa vaipui koomaan ja ei voinut polttaa.

Kun asuntoa alettiin mummolle kunnostaa vaarin kuoleman jälkeen, jouduttiin kattoa maalaamaan monta kertaa. Se oli niin tummunut vuosikausien tupakoinnista. Mummo sairastaa astmaa.

Ei luulisi kessun hajun, tai tuoksun, tulevan hirveästi sisälle jos röökaa parvekkeella ja pitää oven kiinni. Mieto tuulahdus saattaa päästä asuntoon mutta sekin lähtee parissa minuutissa. Nipo nipo.

On se merkillistä, jos ei voi piahlle tai parvekkeelle polttamaan mennä. Me olemme juuri ostamassa asuntoa ja yhden hylkäsimme juuri sen takia, että sisällä oli tupakoitu. Se haju teki koko asunnosta vastenmielisen, vaikka pohja ja sijainti oli hyvä. Joo, olishan sen varmasti maalaamalla saanut pois, mutta silti. Että siinä meni ne asuntokaupat sivuun myyjältä, koska asuntoja on kuitenkin yllin kyllin tarjolla..

Polttaako joku tosiaan vielä sisällä? En haluaisi mennä edes kylään paikkaa, jossa tupakoidaan sisällä, vaikka olen itse tupakoitsija! Olen välillä ollut polttamatta ja havainnut miten helvetin pahalle tupakoitsija ja tupakansavu haisee. Kylläkin silti langennut polttamaan, riippuvuus on kova. Mutta en todellakaan myrkyttäisi tupakoimatonta miestäni polttamalla sisätiloissa!!!!! Ja tupakan savu kellastuttaa esim. valkoiseksi maalatun katon. Polttaako miehesi kaveritkin/ vanhemmat sisällä, vai miksi ei suostu ymmärtämään sinua?? Yritin oikein miettiä kaikkia tuttuja ja puolituttuja ketkä polttavat, että polttaako joku sisällä. Niin yhden ihmisen tiedän, kaverini täysin alkoholisoituneen isän, joka polttaa sisällä. On muutenkin ihan limanuljaska äijä!

Minä olen polttanut 12 vuotta ja en voisi kuvitellakaan polttavani sisällä. En halua edes käydä paikoissa missä poltetaan sisällä, haju tarttuu niin pahoin hiuksiin ja vaatteisiin että se ällöttää tupakoitsijaa itseäänkin. Tosin eihän nykyään sisällä polta juuri muut kuin deekut ja narkkarit.

Enkä ikinä sallisi että minun kotonani kukaan polttaisi sisällä. Se pilaa seinät, verhoihin ja mattoihin tarttuu tunkkainen haju ja on muutenkin ällöä, yök.

En kannata tupakointia, mutta vielä vähemmän tupakkavammaisten vainoamista.
Vähemmän haittoja puolin ja toisin, kiitos!

Saisi olla järkeä mukana pelottelussakin, muuten se kääntyy itseään vastaan. Seuraavassa jotain mitä ihan lonkalta heitettynä muistan mainita.
Kivoja pikku fiktioita netistä:

Tupakansavussa noin 4 000 eri kemikaalia ja lista pitenee kaiken aikaa. Nykyään on niin herkkiä laitteita että lähes kaikki tunnetut aineet voidaan löytää merivedestä.

Tupakansavussa on muun muassa seuraavia myrkkyjä:
Joidenkin niiden kanssa ollaan päivittäin tekemisissä tavallisessa arkielämässä. Hiilimonoksidi ja typpioksidit suh. tavallisia hengitettäviä:

ammoniakki - pesuaineet
asetoni - kynsilakan poistoaine
bentseeni - auton polttoaine
bentsopyreeni - ?
DDT - äidinmaidossa kaikkialla maailmassa
elohopea (Hg) - halogeeni-, loistevalolamppu, kuumemittari
formaldehydi - lastulevy (seinä, komero)
hiilimonoksidi (häkä) - liikennepäästot -takkatuli - kynttilä
kromi (Cr) - pinnoitus kiiltävissä metalliesineissä
metanoli - puhdistusaine, yleisimpiä liuottimia
nikkeli (Ni?) - kolikot, avaimet (pinnoitus kiiltävissä metalliesineissä)
nikotiini - ?
nitrosoamiinit - ?
radioaktiivinen polonium-210 (?) - matala-aktiivinen, vähäinen merkitys
sinkki (Zn) - luontaistuotteet, kattopeltipinnoite
syanidi - salapoliisiromaaneista tuttu murhamyrkky, mantelin makuinen, tuoksultaan miellyttävä niinkuin tyypillisesti monet supermyrkyt, vaikkapa taistelukaasut.
tolueeni - liimat
typen oksidit - liikenteen pakokaasut
vinyylikloridi - lasten lelut, yleisimmin käytetyt muovit (polyvinyylikloridi PVC)

Törkeää liioittelua niputtaa kaikki myrkyiksi, sellaisiksi luettavia joukossa on, mutta vasta annos tekee myrkyn.

Useat sienet, juurekset ja monet kasvit yleisesti ovat myrkyllisiä. Jänis kuolee pelkän porkkanan popsinnalla. Raaka peruna sisältää alkaloideja, keitinvesi muitakin myrkkyjä ja yhden villiperunan syöminen voi merkitä hengenlähtöä. Akaasiapensaat muuttuvat tuulen alapuolella myrkyllisiksi ja antilooppeja kuolee. Tappava annos ruokasuolaa taisi olla n. 300g. Aivoödeeman saa aika pian juomalla 10 litraa vettä päivässä jne.

DDT - ihmiselle melko vaaraton hyönteismyrkky. Yksi yleisimmin käytetyistä torjunta-aineista ja siksi sitä on joka paikassa, ja siksi sen käyttökin on nykyään kielletty (uhka mm. kotkille).
häkä - äkillisiä kuolemantapauksia saunottaessa, autotalleissa jne.
metanoli - alkon tuotteissa turvallinen määrä, pimeä (väärennetty) viina aiheuttaa kuoleman tai sokeutta ja myrkytystä hoidetaan etanolilla (lisää viinaa).

Elohopea:
Sinänsä jo oma lukunsa. Kuuluu mm. kiinalaiseen lääkintään ja sitä sekoitetaan vartavasten joihinkin luontaistuotteisiin. Jos hampaita on paikattu amalgaamilla, on suussakin jo helposti monikertaisesti tappava annos. Krematorioissa poistetaan ruumiilta hampaita, jottei aine pääsisi luontoon. EU kielsi hehkulamput, eikä loistelamppuja kierrätetä. Ne joutuvat kaatopaikoille, niiden sisältämä elohopea maastoon ja pohjaveteen. Alkuaineena se ei hajoa vaarattomaksi vaan pysyy ympäristömyrkkynä luonnon kierrossa ikuisesti.

Radioaktiivinen polonium-210
Säteilyllä voi pelotella tehokkaasti. Luultavasti tämän, syöpää aiheuttavan, ionisoivan säteilyn savukkeista saatava määrä on vähemmän merkittävä, kuin poronlihaa syömällä saatavan radioaktiivisen cesiumin vaikutus. Säteilyhän ei rajoitu vain tupakoitsijaan vaan jatkuu hänen ympärillään, vaimentuen kääntäen verrannollisesti etäisyyden neliöön. Edelleen tämän alkuaineen myrkyllisyys on luultavasti merkityksellisempi mutta silti käytännössä vaaraton tekijä.

50 on syöpää aiheuttavaa karsinogeeniä.
Dieselautojen pakokaasut ovat myrkyttömiä, mutta sisältävät suurempia syöpää aiheuttavia hiukkasia kuin besiiniautojen päästöt. Alle mikrometin kokoiset imeytyvät keuhkoista verenkiertoon. Keskeistä tupakoinnissa onkin keuhkojen kautta tuleva… ei helv… pitääkö tehdä juttu näin monimutkaiseksi?

- - - - - - - - - - - - -

Miksi sen eron syyksi etsitään kaikenmaailman keppihevosia? Mielestäni yhdessäololle on jokin syy, ei yhdessäolemattomuudelle. Sehän on sama kuin yrittäisi perustella miksi ei halua elää satunnaisen ohikulkijan kanssa: "Nokun se sitä ja tätä, ärsyttää, ei, ei, ei, EI!".

Miksi on lakannut välittämästä enempää kuin peruskansalaisesta? Kysymyksenä vaikeudeltaan samaa luokkaa, kuin selvittää se mikä tupakoinnissa on vaarallista. Riittää että kumpikaan ei enää välitä toisesta. Ihan sama mitä sössöttää, kun ei tiedä niin ei tiedä ja hyväksyy sen.

Ap, näillä puheilla… kiität yhteisestä matkasta ja lähdet. Keep it simple!

Loppulauseena: Oma harrastus tulee pitää omana, eikä sauhuta siitä muille, ja toisten on sitten turha keuhkota asiasta sen kummemmin.

En polta enkä enää jaksa edes nipottaa. Asun mieheni kanssa pienessä omakotitalon tapaisessa mökissä, jossa ei ole kuin yksi huone ja sekin vastaa kerrostaloyksiötä (n.30 neliöö). Asumme rauhallisella maaseudulla.

Mieheni polttaa sisällä ja n. 40 tupakkaa per päivä. Joudun siis jatkuvasti olemaan siinä käryssä kun olen kotona. Olen yrittänyt lahjontaa, uhkailua ja kiristystä, että mieheni siirtyisi edes terassille polttamaan, mutta mikään ei onnistu. Hän ei yksinkertaisesti välitä siitä, että minua häiritsee hänen jatkuva sisällä polttaminen. Etenkin silloin kun minulla on migreeni, en kestä mitään hajuja. Tuolloinkaan hän ei suostu siirtymään ulos vaikka näkee miten pahaa se minulle tekee ja välillä olen juossut oksentamaankin sen takia.

Kärsin muutenkin useammin päänsäryistä nyt kun aikaisemmin kun asuin vielä yksin. Mieheni ei välitä siitä mitä hänen tekemisensä vaikuttaa minuun. Toteaa vain kylmästi, että hän tekee kuten haluaa. Jos ei kelpaa, niin tiedät kyllä missä on ovi.

Olemme reilut kaksi vuotta olleet yhdessä ja meillä on muuten paljon yhteisiä ihania asioita ja rakas koira. Eli en halua jättää häntä tälläisen takia.

Etenkin silloin kun minulla on migreeni, en kestä mitään hajuja. Tuolloinkaan hän ei suostu siirtymään ulos vaikka näkee miten pahaa se minulle tekee ja välillä olen juossut oksentamaankin sen takia.

Kärsin muutenkin useammin päänsäryistä nyt kun aikaisemmin kun asuin vielä yksin. Mieheni ei välitä siitä mitä hänen tekemisensä vaikuttaa minuun. Toteaa vain kylmästi, että hän tekee kuten haluaa. Jos ei kelpaa, niin tiedät kyllä missä on ovi.

Olemme reilut kaksi vuotta olleet yhdessä ja meillä on muuten paljon yhteisiä ihania asioita ja rakas koira. Eli en halua jättää häntä tälläisen takia.

Sinusta teillä on ihanaa, mitäs mieltä mies on jos tuollaisen asian edessä ei löydy kompromissia vaan ainut vaihto ehto on ovi? Eikö pihalle voi rakentaa tupakkahuonetta? Pienet vierasmökit eivät paljon maksa ja jos itse osaa vähänkin puuhommia niin ei tule kalliiksi.

Kysymys: Oletko muuttanut sinun aloitteestasi yhteen ja sitä ennen mies on asunut vuosia yksin mökissään? Mitä jos teille tulee vauva, eikö mies silloinkaan tulisi vastaan?

Minunkin mies poltti kotonaan tupakkaa ja kun yhteen muutettiin niin sanoin että ehdottomasti sisällä ei polteta. Mies yritti rutista vastaan, että miksi se olen minä jonka pillin mukaan mennään. Perustelin hänelle hajuhaitat, migreenini, sen että minä olen se joka siivoaa. Sanoin myös, että käytäntö on nykyään julkisilla paikoillakin se, että tupakoimattomien ehdoilla mennään. Tuo oli minulle niin iso juttu, että en olisi muuttanut yhteen jos mies olisi sisällä kärytellyt.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Röökimuija;10496577:
Ei luulisi kessun hajun, tai tuoksun, tulevan hirveästi sisälle jos röökaa parvekkeella ja pitää oven kiinni. Mieto tuulahdus saattaa päästä asuntoon mutta sekin lähtee parissa minuutissa. Nipo nipo.

Ainakin meillä tupakan haju tulee sisälle parvekkeeltakin ikkunan yläpuolella olevan raitisilmaventtiilin kautta. Mies käykin nykyään röökillä pihalla.

Meillä muuten isäni poltti myös tupakkaa sisällä (äiti ei polta). Mikään ei auttanut siihen, että hän olisi lopettanut sisällä tupakointia. Kun tulin raskaaksi en tullut kylään siksi, että en suostunut olemaan asunnossa, jossa tupakoidaan. Kun lapseni syntyi, sanoin, että en edelleenkään aio tulla kylään, kun vihaan tupakansavua. Yllätykseni oli suuri, kun isäni vihdoin ja viimein odotetun lapsenlapsen synnyttyä suostui siirtymään ulos tupakalle. Vielä suurempi yllätys oli se, kun sitten aikoinaan tämä sama lapsenlapsi saarnasi sormi syyttävästi osoittaen, että: "Vaali, ei saa polttaa tupakkia, kun se on mylkkyä". Hänen saarnansa tehosivat, ja "vaali" lopetti lukuisten epäonnistuneiden yritysten jälkeen tupakoinnin kokonaan.

Mieheni polttaa sisällä ja n. 40 tupakkaa per päivä. Joudun siis jatkuvasti olemaan siinä käryssä kun olen kotona. Olen yrittänyt lahjontaa, uhkailua ja kiristystä, että mieheni siirtyisi edes terassille polttamaan, mutta mikään ei onnistu. Hän ei yksinkertaisesti välitä siitä, että minua häiritsee hänen jatkuva sisällä polttaminen. Etenkin silloin kun minulla on migreeni, en kestä mitään hajuja. Tuolloinkaan hän ei suostu siirtymään ulos vaikka näkee miten pahaa se minulle tekee ja välillä olen juossut oksentamaankin sen takia.

Vaikuttaa siltä, että miehesi ei välitä sinusta tippaakaan. Kuka oikeasti haluaisi savumyrkyttää ja mahdollisesti jopa aiheuttaa tappavan taudin ihmiselle jota rakastaa? Jos olette olleet yhdessä vasta kaksi vuotta eikä miehesi välitä sinusta, niin miksi ihmeessä et lähtisi? Ota se rakas koira mukaan. Miksi ihmiset välttämättä haluavat roikkua huonoissa, kylmissä suhteissa? Ettekö osaa olla yksin?

Minun mieheni poltti tavatessamme, olimme aluksi ystäviä vuoden verran ja joskus oli tullut puheeksi että minä en koskaan seurustelisi tupakoivan miehen kanssa. Mies oli sitten vaivihkaa lopettanut tupakoinnin, ja pyysi minua sitten myöhemmin ulos ja sillä tiellä ollaan viisi vuotta myöhemmin. Eikä hän ole alkanut polttaa uudelleen vaikka alkuhuumat yms on hävinneet jo kauan sitten.

Viimeksi muokattu:
jossain tutkimuksessa on todettu sen polonium-210 olevan suurin syöpää aiheuttava tekijä....
Luin taannoin artikkelin jossa sanottiin sen juutahtavan keuhkoihin ja arvioitiin olevan suurin riskiä nostava tekijä. Perustelu oli kuitenkin omalaatuinen, se ettei tupakoinnin varhaisemman historian aikana ole ollut tupakoitsijoilla todettavissa keuhkosyöpää.
Edelleen muistaakseni otaksuttiin että polonium-210:a on vasta myöhemmin kulkeutunut tupakkakasveihin.
Toisaalta syövänkin historia on lyhyt, eikä sitä ole tupakoinnin alkuaikoina osattu missään muodossa tunnistaa, jolloin syövän eri muotoja saatettiin diagnosoida 'hivutustaudiksi'.
Tarkempaa selvitystä oliko noita asioita otettu kunnolla huomioon ei kirjoituksesta ilmennyt.

Mainittiin kyllä että polonium-210 olisi suhteellisen halvalla mahdollista poistaa savukkeista, mutta sitä ei vain jostain salaliittoteoriamaisesta syystä haluta tehdä???

Viimeksi muokattu:
En polta enkä enää jaksa edes nipottaa. Asun mieheni kanssa pienessä omakotitalon tapaisessa mökissä, jossa ei ole kuin yksi huone ja sekin vastaa kerrostaloyksiötä (n.30 neliöö). Asumme rauhallisella maaseudulla.

Missä välissä teillä mitään ihanaa ehtii olemaan, 40 tupakkia/päivä vie tuhottamasti aikaakin! Ja mikähän on niin ihanaa, että mieluummin kärsii migreenistä ja jatkuvasta huonosta olosta? Puhumattakaan siitä, miltä sinäkin HAISET, kun mökistäsi ihmisten ilmoille lähdet. Yöks! Älkää nyt ainakaan lapsia laittako siihen kärsimään!!!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä