Sisko pääsi yllättämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkytyin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järkytyin

Vieras
Mulla 2 lasta, joilla kummallakin on 1 harrastus. Toinen on ihan lähellä oleva, 10 min kävelyä/ pari minsaa pyöräilyä. Vanhemman harrastukseen mennään bussilla 30 min ja sitä on nyt 2 x viikossa. Toinen on jo koulussa ja toinen 5 v. Isosiskolla myös 2 lasta, jo yläkouluikäisiä.

Eilen olivat kylässä (asuvat 200 km päässä), ja juteltiin niitä näitä. Sisko sanoi, että hän ei oo koskaan ryhtynyt tuohon harrastushommaan. Ei kuulemma viitsi itse sitoutua niihin. Sitten kävi ilmi jotain, mitä en tiennytkään... Hän ei oo kuulemma ikinä ostanut lapsilleen suksia ja heillä on yhteiset luistimet, vaikka on 2 numeroa kokoeroa jaloissa. Eivät kuulemma tykkää hiihtää tai luistella, niin hänen mielestä turha ostaa. Siis kouluunkaan. Kysyin miksei ostanut yhteisiä suksiakin, koska eihän ne liikuntatunnit oo päällekkäin. Ei kuulemma ole tarpeen kun hiihtävät sen muutaman kerran vuodessa koulussa. Ja heidän koulussa ei kuulemma edes ole koulun suksia.

Olin vähän järkyttynyt. Siskon perhe ei oo mikään huonosti toimeentuleva, 2 vanhempaa ok töissä, aikoja sitten maksettu omakotitalo, auto (meillä ei mutta ostetaan ehkä ensi keväänä, kun mies peri mökin johon ei pääse muuten). Olisi heillä varaa kyllä suksiin ja 2 luistimiin ja periytyisihän niitä aina eteenpäin, jos ostaisi isojalkaisemmalle uusia.

Tai miksi ei yhtään ole halunnut tarjota lapsilleen harrastuksia? Pienempänä kumminkin on siitä kiinni, viitsiikö vanhemmat antaa koettaa eri harrastuksia.

Miehen mielestä laiskuutta, mutta onko tuossa jotain muuta takana? Masennus tms.?

Laiskuus ja oma mukavuudenhalu.
Aikuinen haluaa oman elämänsä olevan helppoa, nähdään vaan lasten harrastuksista itselle aiheutuva vaiva, eikä ajatella asioita yhtään omaa napaa pitemmälle. Lasten kiinnostuksen kohteita vähätellään ehkä muutenkin.

Omassa lapsuudessani 70-luvulla ajateltiin vähän tähän tapaan, lapset sai harrastaa mitä vaan, kunhan se ei vaatinut vanhemmilta yhtään mitään (aikaa, rahaa, kiinnostusta).

[QUOTE="vieras";21964323]Voi tsiisus, oletko sekaisin? Kaikki ei tykkää hiihtämisestä. laiskuus tai masennus, häh? jokaisella on omat tapansa!!![/QUOTE]

Eikä lapsi opi edes tykkäämään mistään jos paskoilla ja liian suurilla/pienillä varusteilla kokeilee!!!! Meillä molemmat tykkää luistella ja hiihtää. Pienempi ei ensin tykänny kun oli vähän liian pienet luistimet ja johan alko innostusta tulla kun hommattiin oikean kokoiset välineen ja samoin kävi hiihdon kans.
Kyllä se on pelkästään vanhempien laiskuutta jos lapsi ei saa harrastaa. Mun mielestä olis tosi tärkeää antaa ainaki mahdollisuus liikuntaharrastukseen.

Kyllä vanhempien pitäisi opettaa lapsille hiihtäminen ja luisteleminen, ei se siitä ole kiinni
tykkääkö ite hiihtämisestä!
Lapset varmasti tykkäisivät jos he saavat tilaisuuden näihin liikuntalajeihin.

[QUOTE="sini";21964369]
Kyllä se on pelkästään vanhempien laiskuutta jos lapsi ei saa harrastaa. Mun mielestä olis tosi tärkeää antaa ainaki mahdollisuus liikuntaharrastukseen.[/QUOTE]

Totta. Itse olen tosi antiurheilullinen, mutta ilman muuta tyrkin lapsia liikunnallisten(kin) harrastusten pariin. Ties vaikka innostuisivat.

[QUOTE="vieras";21964323]Voi tsiisus, oletko sekaisin? Kaikki ei tykkää hiihtämisestä. laiskuus tai masennus, häh? jokaisella on omat tapansa!!![/QUOTE]

Näinkin. Toisaalta tykkäämisen kohteet ei periydy. Omaksumiasi asenteita voit tietenkin lapsellesi opettaa, mutta lapsesi voi tykätä jostain sellaisesta, mistä et itse välitä tai mitä olet OPPINUT kammoamaan. Avarakatseisuutta, kiitos.

Siskosi lapset tuskin kovasti innostuvat liikunnasta noilla metodeilla..... :/

Typerää ja lyhytkatseista mielestäni.

Sen ymmärrän että kaikki eivät lapsiaan monen eri harrastuksen pariin tyrki, mutta ns perusvälineet eli sukset ja luistimet olisi oltava- meillä ainakin koulun 'ohjeissa' lukee että omat välineet ja sopivan kokoiset vieläpä- väärän kokoisilla 'pakollinen' liikunta vasta tervanjuontia onkin.

[QUOTE="vieras";21964348]Laiskuus ja oma mukavuudenhalu.
Aikuinen haluaa oman elämänsä olevan helppoa, nähdään vaan lasten harrastuksista itselle aiheutuva vaiva, eikä ajatella asioita yhtään omaa napaa pitemmälle. Lasten kiinnostuksen kohteita vähätellään ehkä muutenkin.

Omassa lapsuudessani 70-luvulla ajateltiin vähän tähän tapaan, lapset sai harrastaa mitä vaan, kunhan se ei vaatinut vanhemmilta yhtään mitään (aikaa, rahaa, kiinnostusta).[/QUOTE]

Mutta meidän perheessä ei ollut näin. Eli isoveljeni harrasti kilpaurheilua (vaati noita kaikkia), tämä sisko kävgi jossain jumpassa, mä musiikkia ja kävin siinä sivussa läpi liudan urheiluharrastuksia, mm. tanssia, jumppaa, futista, suunnistusta, uintia jne. (pisimpään 4 v olin uimaseurassa).

[QUOTE="sini";21964369]Eikä lapsi opi edes tykkäämään mistään jos paskoilla ja liian suurilla/pienillä varusteilla kokeilee!!!! Meillä molemmat tykkää luistella ja hiihtää. Pienempi ei ensin tykänny kun oli vähän liian pienet luistimet ja johan alko innostusta tulla kun hommattiin oikean kokoiset välineen ja samoin kävi hiihdon kans.
Kyllä se on pelkästään vanhempien laiskuutta jos lapsi ei saa harrastaa. Mun mielestä olis tosi tärkeää antaa ainaki mahdollisuus liikuntaharrastukseen.[/QUOTE]

No niin, eihän tosiaan opi tykkäämäänkään, jos ei kokeilla ja oo ok varusteet, ihan nämä perusjutut edes koululiikuntaan...

[QUOTE="vieras";21964348]Laiskuus ja oma mukavuudenhalu.

Omassa lapsuudessani 70-luvulla ajateltiin vähän tähän tapaan, lapset sai harrastaa mitä vaan, kunhan se ei vaatinut vanhemmilta yhtään mitään (aikaa, rahaa, kiinnostusta).[/QUOTE]

En kyllä aio minäkään seisoskelemaan missään kentän/kaukalon laidalla, kunhan lapsi tulee "harrastusikään". Saa kyllä harrastaa, mutta minä en aio osallistua kaikenmaailman kissanristiäisiin yms. jota tällaiset joukkuelajit ilmeisesti hieman "edellyttävät".
Ilmeisesti olen sitten huono kasvattaja?

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;21964488:
Siskosi lapset tuskin kovasti innostuvat liikunnasta noilla metodeilla..... :/

Typerää ja lyhytkatseista mielestäni.

Sen ymmärrän että kaikki eivät lapsiaan monen eri harrastuksen pariin tyrki, mutta ns perusvälineet eli sukset ja luistimet olisi oltava- meillä ainakin koulun 'ohjeissa' lukee että omat välineet ja sopivan kokoiset vieläpä- väärän kokoisilla 'pakollinen' liikunta vasta tervanjuontia onkin.

Joo, ei tarvi olla 5 iltaa viikossa harrastuksia, mutta jotakin... siis kokeillaan eri lajeja vähän luonteen mukaan, jos jostain innostuisi. Niitähän on paljon aivan eri tyyppisiäkin.

[QUOTE="vvv";21964545]En kyllä aio minäkään seisoskelemaan missään kentän/kaukalon laidalla, kunhan lapsi tulee "harrastusikään". Saa kyllä harrastaa, mutta minä en aio osallistua kaikenmaailman kissanristiäisiin yms. jota tällaiset joukkuelajit ilmeisesti hieman "edellyttävät".
Ilmeisesti olen sitten huono kasvattaja?[/QUOTE]

Mä oon mennyt mukaan, yleensä luen tai kudon tai juttelen muiden kanssa sen ajan, mitä se harrastus kestää. Olen osallistunut talkoisiin jne. Mielestäni lasten ilo on sen arvoista. Plus samalla tutustun kavereiden vanhempiin paremmin.

Mutta ei kaikkien ole pakko valita sellaista vaan voi hieman valita niitä lajeja sen mukaan, mikä ei mene oman mukavuusalueen ulkopuolelle.

lapsi voi muuten harrastaa futista/jalkapalloa ilman, että vanhemman tarvitsee seisoskella kentän/kaukalon vieressä. joukkuiella on valmentajat ja huoltajat, joten riittää, että joku vie ja hakee lapsen, jollei paikka ole ihan vieressä.

Jäin oikein miettimään tätä, mietin mitä itse harrastin pienenä, no ratsastusta, en muuta. Ei mua mihinkään muuhun edes taidettu patistaa mitenkään, ei mietitty että onko muuta mikä kiinnostaa. Ei kyllä isovelikään oikein mitään harrastanut, tai no kalastusta tietysti, se on aina ja ikuisesti veljen juttu. :)

Omia lapsia kaksi, poika täyttää 9-v ja hänellä harrastuksia riittää, kesällä jalkapallo, talvella jääkiekko ja sähly. Hänelle on lääkärinsä suositellut urheilua, niin paljon kuin poika jaksaa/haluaa ja vanhempien lompakko/jaksaminen antaa myöten.

Tyttö täyttää 13-v ja hänellä on kaksi harrastusta, ratsastus ja zumba.

Ihan mielellämme lapsia kuskataan, harrastus kuitenkin antaa enemmän kuin ottaa, tämä on meidän mielipide. Ja tosiaan kun lapsi harrastuksessaan niin sinä aikana voin käydä kaupassa, kierrellä kirppareilla, tehdä pitkän lenkin koiran kanssa eri maisemissa kuin kotona, käydä isoäidin luona juttelemassa jne. Jääkiekossa kun harkat kestävät sen 2 tuntia plus suihkut päälle niin siinä ehtii hyvin...

Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.

Yhteistyössä