Siskon ujo lapsi ärsyttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pahako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pahako

Vieras
Tämä asia on vähän sellainen mitä en ole edes kenellekään kehdannut sanoa. Mutta täällä nyt pakko ottaa puheeksi tämmöinen aihe. Siskollani on siis todella ujo tyttö, täyttää jo 10 tänä vuonna, mutta on silti ihan YLIUJO! Jos kysyn vaikka että ottaako hän mehua, ei välttämättä vastaa minulle vaan äitinsä pitää toistaa kysymys ja sitten lapsi vastaa. Lapsi on saamaan aikaan ujo ja jotenkin "kieron" oloinen, sanoisinko ehkä ivallinen. ÄÄh ärsyttää, kyseessä kuitenkin siskoni lapsi..onko muilla vastaavia kokemuksia?

[QUOTE="vieras";27932043]Kuulostaa, että sinulla on pahoja psyykeongelmia. Pysy siskon perheestä kaukana. Veikkaan, että olet ystävätön erikoinen vanhapiika.[/QUOTE]

Sori, mutta nyt ei se sun kristallipallos näyttäny oikein :)

Ehkäpä tyttö on niin fiksu, että tajuaa että sua ärsyttää ja ymmärtää pitää riittävää välimatkaa tollaseen hulluun. Munkin äiti opetti että hulluille ja mielipuolille ei kannata vastata mitään.

• Tykkää
Reactions: juupsis
No kannattaakin pitää asia omana tietonasi ja keskittää tarmo johonkin muuhun kuin siskosi lapsen persoonallisuudesta valittamiseen. Elämään saa paljon muutakin sisältöä - pian ei koko asia vaivaakaan, kun hankit vähän muuta elämää.

Lapsi on harkitseva eikä päästä lähelleen ketä vain. Et ole selkeästikään saanut luotua minkäännäköistä yhteyttä lapseen ja lapsesta näkee sen avoimesti (minkäs hän sille voi). Ja se sua sitten ärsyttääkin niin vietävästi. Jos lapsi oikeasti olisi noin ujo niin eihän hän koulussakaan pärjäisi.

En siis todellakaan näytä ärsyyntymistäni siskoni lapselle, enkö tietenkään siskolle. Olen lapselle aivan "normaali" täti. Kumma kun ihmiset aina päättelee noita asioita vaikka en edes mainninut mitään sellaista aloituksessa. Taitaa teillä olla päässä vikaa kun jostain revitteli noita olemattomia asioitanne päähänne..

Niin. Jos se ei ois ujo niin valittaisit täällä miten se riehuu ja villitsee sinun kullannuput.

Juu, itse olet kiero ja inhottava.

pidä välimatkaa perheeseen (lapsen takia)

En siis todellakaan näytä ärsyyntymistäni siskoni lapselle, enkö tietenkään siskolle. Olen lapselle aivan "normaali" täti. Kumma kun ihmiset aina päättelee noita asioita vaikka en edes mainninut mitään sellaista aloituksessa. Taitaa teillä olla päässä vikaa kun jostain revitteli noita olemattomia asioitanne päähänne..

No jos moni tässä sanoo ihan samaa asiaa niin eihän se millään voi pitää paikkaansa... Sen näkee kirjoituksesta ihan selvästi, ja vaikka et ärsytystäsi näytä niin tiedostamattasi saatat hyvinkin näyttää siitä selkeitä merkkejä jotka herkkä lapsi poimii salamana.

Etkö muka ole koskaan itse aistinut jostain ihmisestä tunnetta että se ei pidä sinusta, vaikka suoraan ei olisikaan sitä sinulle sanonut??

Meinaatko ettei se näy sun ilmeistä ja eleistä, äänenpainoista ym. Että ärsyynnyt? 80% kommunikaatiosta on non-verbaalista.

Tiedän silti itsekin yhden tapauksen jossa kyse oli sairaalloisesta ujoudesta. Ongelmia oli muillakin elämänalueilla, myös vanhemmilla. Äitinsä oli ainoa ihminen kenelle puhui. Koulussa erityisluokalla oli.

Lapsi ei selvästikään luota sinuun. Sen sijaan että ärsyyntyisit lapsesta, kannattaisi ehkä miettiä miksi lapsi ei luota sinuun. Ehkä näytät ärsyyntymisesi hänelle tietämättäsi.

no mulla kans kaksi ujoa, joten tavallaan ymmärrän ärsyyntymises. Itsekin olen ujo edelleen, mutta olen ajatellut, ettei se maailmaa kaada, jossain on joku jossa ei ole ujoudesta merkkiäkään, niin keskimäärin olemme hänen kanssaan normaaleja.

Oletko koskaan lapsen kanssa kahden, pääsetkö silloin hänen kanssaan vuorovaikutukseen?

Onko sulla omaa henkilökohtaista kontaktia lapseen. Vietkö tyttöä joskus vaikka elokuviin, uimaan, opetatko kutomaan sukkaa (no tämä nyt oli esimerkki), vietätkö aikaa lapsen kanssa ilman äitiä. Suosittelen sinua miettimään sitä, miksi et ole luonut läheistä ja luottamuksellista suhdetta sukulaistyttöösi. Ujoudelle harvemmin voi mitään, mutta varsinkin läheiset ihmiset voivat tehdä ujon elämästä helpompaa.

Kannattaa aloittaa saman tien läheisen suhteen luominen. Itse voit siten myös auttaa tyttöä ujoudessa ja kasvattamaan itseluottamustaan. Mutta joskus se vaatii hieman sitkeyttä, sillä ujot ja herkät eivät välttämättä heti avaudu, eivätkä varsinkaan sitten jos aistivat että heitä ei täysin hyväksytä. Ja herkkä ihminen kyllä aistii sen, vaikka miten luulisit ettei se ulospäin näy.

Millä tavalla puhut lapselle? Jos käytöksesi on, vaikka tiedostamatta, jotenkin tivaavaa tai päällekäyvää (johtuen ehkä ärsytyksestä, jota yrität piilottaa), ujo lapsi menee entistä enemmän lukkoon. Anna lapselle tilaa ja yritä luoda luottamusta teidän välille.