Siskon ujo lapsi ärsyttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pahako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lukioaikana oli eräs tyttö jonka en kuullut sanovan lähes mitään kouluaikana. Kerran opettaja piti nimenhuutoa ja ei nähnyt kun tyttö nosti kätensä pystyyn, ja merkkasi tytön poissaolevaksi. Tähän tyttö ei reagoinut mitään. Mistään vammasta tuskin oli kyse koska näin hänen joskus juttelevan kahden ihmisen kanssa, ja joskus hän tunnilla sanoi läksyihin vastauksen kun häneltä erikseen kysyttiin mutta ei siis koskaan viitannut tms. Esitelmiä hän ei pitänyt koskaan, ehkä oli joku lääkärintodistus tms. en tiedä ja eihän asia mulle kuulukaan. Olen nähnyt hänet nykyään pankissa töissä joten kai hän normaaliälyinen on.

Mun mielestä 10-vuotiaan lapsen pitää pystyä ujoudesta huolimatta vastaamaan toisen kysymykseen. Se on kiinni kasvatuksesta, ei lapsen ujoudesta.

Itse olin tosi ujo ja arka lapsi ja niin vaan vanhemmat opettivat, että siitä huolimatta pitää reippaasti vastata minulle esitettyihin kysymyksiin.

Samaa opetan esikoiselleni, joka on vieraiden seurassa ujomman puoleinen.

Myös minun tuttavapiirissä on sellainen 10-v lapsi, joka ei vastaa hänelle esitettyihin kysymyksiin, "ujouden varjolla".

Tavallaan ymmärrän kyllä, että toisen ujous saattaa joskus myös rasittaa, mutta vaikea on uskoa, että oikeasti ujoa kymmenvuotiasta pitää jotenkin kierona. Kyllä ujo on ujo, kieroa olisi jos tyttö vain esittäisi ujoa (ja vaikkapa haistattelisi tädilleen). Minun persoonani ei ole ujoa nähnytkään, mutta ymmärrän täysin hyvin, että toisilla tällainenkin piirre on, eikä kyseessä ole oma valinta - varsinkaan ilkeyttään valittu.

Kyllä mun mielestä sisarustenkin lapsiin saa ärsyyntyä ihan siinä missä omiinkin. Ehkä eniten se ihmetyttää miksi se on sellanen asia joka on aivan pakko ottaa palstalla puheeksi. Siis vaivaako se niin paljon vai mikä ylipäätään on jutun pointti? Toisaalta ihan mielenkiintosta keskustelua tästä syntynyt niin ei sikäli aivan turha aloitus.

Ilmeisesti tytön ujous on ärsyttänyt sinua aina?
Jos näin on niin tyttö on jo pienenä vaistonnut että sä et hyväksy häntä sellaisena kun hän on ja hänen pitäisi osata muuttaa persoonaansa msun mieleiseksi :(
Mä olen ollut myös lapsena hiljainen ja muistan että yksi tädeistäni aloitti kaikenlaisen tivaamisen heti kun päästiin ovesta sisään oli aina iholla kiinni . Se ärsytti mua. Mä kylläkin aina vastasin kysymyksiin ja tervehdin ihmisiä.

Mä olin lapsena tosi ujo, pärjäsin kuitenkin useimpien ihmisten kanssa. En juuri jutellut tuttujenkaan ihmisten kanssa, yleensä kuitenkin vastasin jos kysyttiin.

Mutta sitte oli yks setä joka oli kovaääninen, koko ajan äänessä ja sille ois aina heti pitäny pälättää ummet ja lammet. Mä vaan menin totaalisesti lukkoon heti kun näinkin sen enkä saanu sanaa suustani. Vieläkin jos nään sen mulle tulee ahdistava ja paniikinomainen olo, puhuttua sentään nykyään saan sille.

Kyllä minuakin välillä lasten ujous ärsyttää, kun eivät saa suutansa auki, vaikka voisivat vain vastata kyllä/ei kysymykseen. Mutta mua ärsyttää myös vieraammat lapset, jotka käyvät heti iholle, tunkevat syliini, höpöttävät koko ajan, etteivät muut saa suunvuoroa.

Voiko sellaista lasta, saati aikuista ollakkaan, jossa ei olisi joku ärsyttävä piirre? Kertokaa jos tulee joku mieleen.

Yksi tuttavan kymmenvuotias on myös samaa sorttia kuin ap:n siskontyttö. Eikä todellakaan minulle vastaa mitään. Ja tietty ivallisuuden vaikutelma välillä häilähtää hänestäkin, mutta äidillään ei ole sisaruksia joten tuskin puhutaan samasta lapsesta. Onhan se järjettömän rasittavaa, kun näkee että lapsi ei edes yritä, ja samaan aikaan miettii miten se koulussa selviää - ihan kohtuullisesti kai. Kysymys ei ole siitä, että olisin empatiakyvytön tai mielikuvitukseton aikuinen - päinvastoin, olen hyvinkin herkkä itse. Lisäksi tiedän mitä tunnen ja myönnän sen, ja tuollainen lapsi herättää tuplasti ärtymystä, koska vaihtoehto on kova huoli ja hämmennys.

En oikein ymmärrä miksi kaikki hyökkäävät aloittajan kimppuun, ellei kysymys ole heidän omista kokemuksistaan ujoina. Mutta mistä tämä aggressio tulee?

Enkä pääse tunteesta, että ujolla on usein lopultakin aika kovat vaatimukset ulkomaailmaa kohtaan. Olen joskus seurustellut ujon miehen kanssa, ja lopulta kävi ilmi että vaatimuslista oli niin tolkuton että ujous oli tavallaan suoja-aita niiden vaatimusten ja ulkomaailman välissä. Että kun itse tiesi vaativansa kuuta taivaalta, niin oli mieluummin sitten ihan yksin. Minun olisi pitänyt olla tasan tarkkaan miehen kartan mukaisesti tai käytös alkoi lähetä pakkoneuroottista.

Sama hämmentävä tunne tuli tästä kirjoituksesta. Ujo ihminen jättäytyy johonkin vauvan kaikkivaativuuden tilaan, ja kun siihen ei vastata niin menee lukkoon ja jää sinne. Ei mitään omaa aktiviteettia, joka auttaisi ymmärtämään että ne kovaääniset ymmärtämättömät ihmiset ovat ihmisiä, eikä kaikkien maailman aikuisten tehtävä ole ymmärtää yhtä ujoa lasta vaan sen ujon lapsen tehtävä on alkaa ymmärtää kaiken maailman aikuisia. Ujon pitää ensin hyväksyä että hänen asenteessaan on jotain vikaa, ennen kuin hän motivoituu ymmärtämään vääränlaisiakin ihmisiä. Mutta tämä on vain epäilys, sanokaa toki vastaan kun mielenne kuitenkin tekee.

Onhan se niinkin että äärimmäisen ujoilla lähestulkoon teineillä on monesti psyykkisiä ongelmia jotka eivät ole itse ratkaistavissa, ja moni on jollain tapaa mukiloitu sielu. Tämä sallittakoon - en yritä patistaa kaikkia ujoja avaamaan suunsa ja sillä hyvä. Mutta keskusteluun kaipaisin muutakin sävyä kuin että ujot ovat hienostuneisuudessaan oikeassa kaikessa ja muu maailma haisee.

Kertokaa nyt mikä teitä niin nappaa? Nimittäin tosi vahvoja oletuksia tehtiin ap:stä kerta toisensa jälkeen, ja vaikka ap yritti väittää vastaan niin mielikuva taisi vain vahvistua. Ja minkälaista tunnereaktiota te sitten olisitte aapeeltä kaivanneet, koska jotain reaktioitahan tuollainen lapsi väkisinkin herättää?

Ensinnäkään minun kommenttini ei ollut vastaus AP:lle, vaan tähän toiseen kommenttiin "neiti Ujosta". Ja kuten mainitsin jo kommentissani, minun tapauksessani kyse ei ollut ujoudesta, vaan sosiaalisten tilanteiden pelosta, mikä on eri asia kuin ujous. (Itse asiassa minä en ole ujo.) Minä en ole esittänyt mitään "vaatimuksia" kenellekään eikä mielestäni suurin osa vastanneistakaan, vaan yrittänyt kertoa, miltä hiljaisesta, aralta tai ujolta lapsesta voi tuntua tai miten lapsen kanssa voisi toimia.

Lukioaikana oli eräs tyttö jonka en kuullut sanovan lähes mitään kouluaikana. Kerran opettaja piti nimenhuutoa ja ei nähnyt kun tyttö nosti kätensä pystyyn, ja merkkasi tytön poissaolevaksi. Tähän tyttö ei reagoinut mitään. Mistään vammasta tuskin oli kyse koska näin hänen joskus juttelevan kahden ihmisen kanssa, ja joskus hän tunnilla sanoi läksyihin vastauksen kun häneltä erikseen kysyttiin mutta ei siis koskaan viitannut tms. Esitelmiä hän ei pitänyt koskaan, ehkä oli joku lääkärintodistus tms. en tiedä ja eihän asia mulle kuulukaan. Olen nähnyt hänet nykyään pankissa töissä joten kai hän normaaliälyinen on.

Tämä tyttö olisin voinut olla minä yläasteikäisenä. Syynä oli monta vuotta kestänyt paha koulukiusaaminen, johon koulu ja opettajat eivät useista yrityksistä huolimatta puuttuneet millään tavalla. Yläasteaikana en varmaan puhunut montakaan sanaa, koska pelkäsin. Tuntui, että kaikki mitä sanoisin olisi käännetty minua vastaan, ja että jos olisin tuonut itseäni millään tavalla esiin, se olisi johtanut vain siihen, että minua loukattaisiin. Halusin oikeastaan vain piiloutua, olla näkymätön kun poiskaan en päässyt. Se oli aivan hirveää aikaa.

Moni varmaan ajatteli, että olin outo tai tyhmä, mutta olin niin ahdistunut ja masentunut, että en todellakaan voinut ajatella asiaa muiden kannalta. Se oli selviytymiskeino.

Ensiksikin, ärsyyntyminen tunteena on inhimillistä. Myönnän auliisti, että minua ärsyttää kun joku kaivelee kassajonossa korttiaan hitaasti, kun pieni lapsi selittää minulle jotain mistä ei saa mitään selvää, kun joku pitää kassiaan penkillä, kun joku ei soita kelloa viilettäessään pyörällä minun, koiran ja lasten ohi, kun esimiesasemassa oleva ihminen ei saa mitään rotia porukkaan, kun joku ei tervehdi tullessani töihin...lista on loputon. Myös omien lasten käytös ärsyttää välillä niin että pää meinaa räjähtää. Ei pelkästään uhmaaminen ja tietoinen sääntöjen rikkominen, vaan myös hitaus, käsillä olevasta asiasta poikkeileminen, jatkuva haluaminen jne.

Toki voi tuomita ärtymyksen itsessä ja toisissa, mutta jos niin tekee, tulee helposti tarve löytää syyllinen ärtymykseen itsensä ulkopuolelta. Jos on sitä mieltä, että sukulaislapsen käytös ei saa ärsyttää, alkaa keksiä perusteita sille, että sen pitää saada ärsyttää, ja vika on lapsessa. Ehdotan siis, että ap antaisi tunteilleen luvan, tietysti teot ovat eri asia.

Olisi mielenkiintoista kuulla täsmennystä tuohon "kierouteen" tai ivallisuuteen. Ujoille ihmisille käy usein niin, että heitä pidetään ylimielisinä tms., koska he ujoutensa vuoksi vastaavat töksähtävästi tai pyrkivät välttämään ahdistavia tilanteita. Ap tuskin voi muuttaa lasta, mutta omaa suhtautumistaan voi. On inhimillistä, että ärsyttää, mutta omaa mieltä ei ainakaan helpota se, että pitää lasta jotenkin perusluonteeltaan kierona. Olisiko ajatusta siinä, että hyväksyisi itsessään sen, että käyttäytyminen ärsyttää, mutta myös lapsessa hänen piirteensä? Oletko puhunut asiasta siskosi kanssa, miten hän suhtautuu?

Ei lapsi sille mitään voi, mutta sun pitää aikuisena voida jotain omalle ärsyyntymisellesi.

Toisinaan sitä on kiusallisen ujo ja se ahdistaa sitä ujoa kyllä itseäänkin- tai siis tilanteet joissa ujostuttaa. Se menee ohi sitten kun menee.
Mä olen koettanut jättää kysymykset väliin ja tarjoan vaihtoehdot siten, että ei tarvitse vastata minulle. 'Tässä olis mehua tai maitoa, ota vaan kumpaa haluat, tai kerro äidille.' tms.

Tiedän kyllä, mitä ap tarkoittaa, yksi vastaavanlainen tapaus tulee mieleen, kyse yhden tuttuni lapsesta. Vaikka olis kuinka ujo, niin kyllä 10-vuotiaan pitäisi osata edes KIITTÄÄ kun noustaan kahvipöydästä. Mutta kun ei niin ei, ennen kuin äitinsä pitää saarnan. Sitten tulee helvetin hiljaisella äänellä "kii...". ARGH!!!!

Kyllä on maailma sairaaksi mennyt, kun jonkun lapsen täysin viaton luonteenpiirre ärsyttää. Ujoudelle ei ihminen itse mitään voi, vaan kärsii siitä itsekin. Lyö nyt vain lyötyä. Törkeää aikuiselta ihmiseltä, jos annat ärtymyksellesi vallan.

[QUOTE="vieras";27932986]Tiedän kyllä, mitä ap tarkoittaa, yksi vastaavanlainen tapaus tulee mieleen, kyse yhden tuttuni lapsesta. Vaikka olis kuinka ujo, niin kyllä 10-vuotiaan pitäisi osata edes KIITTÄÄ kun noustaan kahvipöydästä. Mutta kun ei niin ei, ennen kuin äitinsä pitää saarnan. Sitten tulee helvetin hiljaisella äänellä "kii...". ARGH!!!![/QUOTE]

Ei kyse ole osaamisesta, vaan siitä ujoudesta. Olet idiootti.

Ei kyse ole osaamisesta, vaan siitä ujoudesta. Olet idiootti.

Höpönlöpön, kyse on siitä että tietää saavansa äitinsä raivostumaan kun on hiljaa. Ja joskus se kiitos tulee ilman kehotuksia, mutta joskus taas vänkää. Miten on mahdollista, jos on pelkästä ujoudesta kyse?

Ja vaikka oliskin pelkästään ujoudesta kyse, niin eikö ujoille tarvitse opettaa käyttäytymissääntöjä? Onko se sun mielestä oikein, että kohdellaan sitten ihan eri tavalla kuin muita lapsia? Miksi?

Lapsi on harkitseva eikä päästä lähelleen ketä vain. Et ole selkeästikään saanut luotua minkäännäköistä yhteyttä lapseen ja lapsesta näkee sen avoimesti (minkäs hän sille voi). Ja se sua sitten ärsyttääkin niin vietävästi. Jos lapsi oikeasti olisi noin ujo niin eihän hän koulussakaan pärjäisi.

tuota mä olin just noin ujo koulussa,koko peruskoulun! ja vielä pari kuukautta ammattikoulussakin,mutta kun siellä asuttiin asuntoloilla viikot,niin puolessa vuodessa minusta kehkeytyi oikea sosiaalisuuden huipentuma :D

kyllä mä siis vastasin opettajalle,koska olisi ollut tuhmaa jättää vastaamatta,mutta hankalalta se tuntui!

tuo lapsi ei voi asialle mitään itse, varmasti se stressaa häntä. musitan vielä itsekkin kun joku vieras kysyi kyläpaikassa otatko mehua, halusin kovasti mutta sydän jyskytti ja kädet hikosi, ja olisin seonnut sanoissani, ja sitte se hetki olikin ohi kun olin saanut tsempattua itseni vastaamaan,enkä uskaltanut keskeyttää aikuisten keskustelua,jäin sitte ilman mehuja.

jälkikäteen ajateltunahan tuo oli ihan turhaa panikointia mutta mä olin vaan niinujo