sitä saa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...mitä tilaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

...mitä tilaa

Vieras
Olen jo parin kuukauden ajan harmitellut sitä että kun poikani (nyt 4.5 kk) ei huoli pulloa ollenkaan. Maitoa minulla on riittänyt hyvin ja imettämistä olisin jatkanut muutoin vielä useita kuukausia (näin suunnittelin) , mutta olisi ollut kiva jos poikani ottaisi edes josku pullosta, jotta pääsisin joskus käymään jossain muuallakin kuin lähikaupassa. No nyt tilanne on se että poikani iänikuiset rintaraivarit ovat pahentuneet ja hän juo pullosta paljon mieluummin kuin rinnasta (kun olen silloin tällöin aina yrittänyt vähän pullosta tarjota). Taitaa jäädä meidän imetysura tähän. :( Vannoin jo itselleni että laitan pullon kaappiin kokonaan nyt toistaiseksi, koska haluan imettää. Mutta ei tuo vannominen tainnut auttaa, kun poika ei halua syödä tissiä, on nyt niinhelppo hakea pullo ja antaa siitä, kun hän sen nyt huolii.

Sitä siis sain mitä tilasin, poikani osaa nyt juoda pullosta. En vain ottanut huomioon sitä että vielä tässäkin iässä saattaa syrjäyttää tissin kokonaan!

Kokeile ""pesimistä"" parin päivää (unohdat kaiken muun ja otat oikein asiaksesi että vietät pari päivää sängyssä). Ole mahdollisimman lähekkäin poikasi kanssa, mieluiten ihokontaktissa. Nukuta rinnan päällä ja ota ehkä jopa perhepetiin (jos mahdollista).
Käy imetystukilistan sivuilla, tsemppiä! Älä luovuta!

Noin minulle on käynyt neljän kanssa. Aika pitkäänhän sinä onnistuit. Omat lapseni alkoivat vieroksumaan kaikkea maitoa tuossa iässä, eivät kertakaikkiaan huolineet ja isoja ja terveitä heistä on tullut ilman mitään maitoa. Tytötkin ovat liki 180 cm pitkiä kaikki.
Onnea sinulle, että sait imetettyä noin pitkän ajan. Eihän lapsen luontaiselle vaistolle mitään voi. Älä vaan samaan sänkyyn ota sen vuoksi, että lapsi toteuttaa luonnettaan ja vaistoaan.

Normaali vauva ei vieroita itseään rinnasta noin nuorena, kyseessä varmasti ohimenevä lakkoilu, ja jos pystyisi välttämään pullon antammista ja imettämään vauvaa unisena ja pesimään, niin lakkoilu usein jää lyhytaikaiseksi.

Jos vauva lopettaisi luontaisesti imemisen tossa iässä, niin millä se itsensä olisi ruokkinut ennen tuttipullojen keksimistä, kuollut nälkään??? Tarkoitan vaan että kyllä siihen lakkoiluun tuonikäisellä on joku syy, ei luontainen vaisto vieroittautua.
Itselläni kokemusta lakkoilusta jo vauvan 4kk iästä lähtien ja imetin yhteensä reilut 9kk. Nyt suuresti ärsyttää se tuttipullojen kanssa pelaaminen; peseminen ja pitää joka paikkaan ottaa mukaan ja erityisesti jauhemaisen erityiskorvikkeen hinta ja sekoittaminen. Joten jos vielä mahdollista kokeile lakkoilukonsteja ennen kuin lopullisesti luovutat, se voi jäädä muuten harmittamaan.

Meillä oli sama juttu; samassa iässä. Tissi ei enää kelvannut, kun pullo oli nopeampi, luotettavampi ja mitä ilmeisemmin sitten täyttävämpi. Mitäs sitten? Jos poika ei ota rintaa, niin ei siitä maailman suurinta kysymystä kannata tehdä ja sen kanssa tapella - tappelin itsekin aikani. Voihan olla, ettei maitoa tule tarpeeksi tai/ja se on liian laihaa. Tai sitten ei! Itse en vauvaani huudata siksi, ettei puolen vuoden raja ole rikki! Huh! Järki käteen näissäkin touhuissa!

60-luvulla äitiysloma oli 2 kk, jolloin -käytännön pakosta- imetys usein loppui.

Aika aikaansa kutakin. Varmasti äidinmaito on hyväksi, mutta ei imetyksestä tarvitse elämäntehtävää tehdä.

*hih* *hih* *hih* Kuolee nälkään jos ei maitoa huoli!!??!! niin ja 4,5kk ikäinenhän ei kuollakseenkaan kykene yhtään tukevampaa syömään kuin maito... jotkut aloittavat soseet jo (ainakin ketä itse tunnen, no siis yksi mutta itsekkin aloitin jo 2,5kk) 1 kk ikäiselle..

täytyy yrittää ymmärtää näitä ""luomuäitejä"", jotka vaahtoavat tästä imetysasiasta AINA! teemme itse ""me muut"" kuten parhaaksi näemme. ap:nkin kirjoituksesta paistoi läpi paniikinomainen mielistelyntarve, ehkäpä pari imetysfanaatikkoa on jo päässyt sanomaan. minusta pulloissa/korvikkeessa ei ole mitään pahaa, kuten ehkä jo kirjoituksestani aistitte.

Kukahan täällä vaahtoaa? Minusta tuolla aiemmin kehoitettiin koettamaan pesimistä parina päivänä, jotta ei sitten harmita pullouralle siirtyminen kun tietää että kokeili mitä osasi. siis ehdotettiin kokeilemaan, ei vaadittu. Minäkin kehoitan koettamaan, jos se tuntuu vaivan arvoiselta.

Korvikkeetkin on ihan hyviä, ei siinä mitään. Mutta parasta on, kun lapsesta saa sekakäyttäjän joka hyväksyy sekä pullon että rinnan. Meillä sekakäyttö onnistui lopulta, tosin alkuun se oli rinta joka ei kelvannut kun tehon kautta matkaan lähdettiin. Ihan alkuun siis harrastin noita pesimispäiviä, muut saivat tehdä kotityöt...

Tuon imettämisen ja korvikkeen asettaminen näin kovin vastakkain ärsyttää. Itsellä onnistui 6 kk:n täysimetys, mutta joskus tuntuu siltä ettei sitä saisi koskaan tunnustaa. Lopulta meilläkin käytettiin kuitenkin korviketta kun imetys päättyi 8 kk:n iässä. ei silti tippaakaan harmita että 6 kk sujui rintamaidon voimin.

Jos ei huoli rintaa enää, niin pumppaa maitoa itseltäsi pulloon, saapahan ainakin äidinmaitoa, oli se sitten pullosta tai tissistä. Ja yritä rintaa silti koko ajan. Pumppaamalla pysyy oman maidon tuotanto kuitenkin joten kuten vireessä. Meillä oltiin alusta saakka lähes kokonaan pulloruokinnalla, imetys ei vaan ottanut onnistuakseen.

Minkäslainen tutti pullossa on? Isommallakin vauvalla voi hyvin käyttää tuttipullossa hitaamman virtauksen tutteja, ja niin kannattaakin tehdä jos haluaa antaa rintaa myös. Silloin maito ei tule tuttipullosta ihan niin paljon helpommin kuin rinnasta.

Niin.. minä joka kirjoitin tuosta pesimisestä -olisi varmaan pitänyt mainita että omani sai korviketta kaksikuisesta saakka ja PULLOSTA koska minulta ei tullut tarpeeksi maitoa.
Että ei tässä mikään ""luomuäitivaahtoja"" olla.
Nojoo. Sanoisin itselleni että ""sitä saa mitä tilaa"" kun kirjottaa tällaiselle palstalle.

Alkuperäiselle pesiminen oli vain ehdotus, ja pahoittelut etten kertonut että olen ollut samassa veneessä. Vastasin silloin kiireellä kun ajattelin että parempi kirjoittaa jotain jos toisella on suru ja hätä.

Eikö siitä ole joku ikäkausi-ideologia siitäkin että rintaraivarit toistuu tyyliin parin kuukauden välein?
Ja ihan oikeasti, olematta mikään puunhalaaja-tissiaktivisti, suosittelen pesimistä. Se auttoi meillä.

Siinä vaiheessa kun alkoi mennä ihan showksi koko touhu -oli parempi lopettaa pesimisetkin ihan jo koko perheen edun nimissä. Lapseni vierotti itse itsensä vähän alle 8kk iässä, alkoi menemään puremiseksi tms. Olisin halunnut imettää pidempään, mutta lapsi teki päätöksen.
Tuntui niin pirun pahalta että oma lapsi ""hylki"".

Silloin ehkä tuli syytettyä pulloa, nyttemmin -lapsi puolitoista vee- en enää ole niin vakaasti sitä mieltä että syy oli nimenomaan pullon..)

Jokatapauksessa, tsempit matkaan ja kaikkea hyvää :)

Yhteistyössä