Söin medium pihvin, voiko tästä seurata jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hysteerinen odottaja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Gordon Ramsey (varmasti kaikki tietävät, se kokki ja neljän lapsen isä), raivostui yhdessä ohjelmassaan alaiselleen, joka oli valmistanut raskaana olevalle asiakkaalleen pihvin mediumina. Hän oli sitä mieltä, että asian pitäisi olla päivän selvä, eikä tollaista mokaa saisi ikinä tapahtua...

Mainittakoon vielä sitten se, että tämä emäntä on itse viimeisillään raskaana ja kertoi syöneensä kaikkea mahdollista, myös paljon "kiellettyjä" raskausaikana. Itse ihmettelen asiaa, ei kai niitä turhaan olla keksitty?

Mutta sama se, kuten arvelin, paskaa tulee niskaan tällaisesta asiasta. Kiitos kuitenkin asiallisista vastauksista.

Jep, en käsitä tollaisia odottajia, jotka on sitä mieltä, että kun itse kuitenkin laistaa ohjeita, niin kaikkien muidenkin muka pitäisi?! Minä itse nyt olen sellainen, että yritän elää niin tarkasti kuin kykenen ohjeistusten mukaan, kun niin voin olla rennommin mielin ja paremmalla omalla tunnolla. Enemmän stressaisi se, että ehkä olen voinut toimia hölmösti. Kaikesta huolimatta minäkin olen huomannut aina mokanneeni jossain, mutta tiedän, että tieten tahtoen en luista ohjeistuksista... Viimeisin moka oli pesto... Siinä ei oltu eritelty mitä juustoja oli käytetty ja että oliko tuotetta pastöroitu...

Mediumin sisälämpötila on parikymmentä astetta neuvolanohjeistusta matalempi. Eli kyllä siinä riskinsä on. Itse söin pari kertaa hyvät lihat raskaana ollessani, luotin hyviin ravintoloihin.

Onpa typeriä vastauksia. Kyll äihan selvästi sanotaan, että odotusaikana pitää syödä KAIKKI LIHA KYPSENNETTYNÄ. Eli kyllä - medium pihvit kuuluu riskilistalle. Se, että joku pitää hysteerisenä listoje noudattamista niin voi pitää mölyt mahassaan.

Itselleni on aina ollut ihan sama, että miten kukakin tekee mutta itse olen noudattanut listoja ja ihan helvetisti on jäänyt syötävää siltikin. Moni kun täällä tuntuu kuvittelevan, että jos noudattaa niitä listoja niin ei voi syödä mitään. Mutta minulla kuuluu ruokavalioon muutakin kuin raaka liha ja kala, tuorejuustot, maksalaatikko ja pesemättömät hedelmät.

oon ite 5 kk raskaana ekaa kertaa, ja olen perusterve 25 vuotias ihminen ilman allergioita tai muita sairauksia, tupakanpolton ja viinan juomisen tietenkin lopetin heti kun testi näytti positiivista. Alkuun mietin minäkin vähän harkiten että mitäköhän tapahtuu jos syön ruokia "kielletyltä listalta"
mutta tulin siihen tulokseen että ennen kun ei ollut mitään tälläisiä listoja tai ruoka yms. rajoituksia raskaana oleville naisille niin syntyi enemmän terveitä lapsia kuin nykyään kun kaikki on niin ylisuojelevaista ja hysteeristä, johan siinä on isompi keskenmenon riski pelkästä stressistä johtuen jos mietit päivittäin mitä voit syödä ja tehdä....
Ja olen syönyt koko raskausaikani ajan ravintolassa käydessäni pihvin medium miinuksena! joskus jopa tilaan kahdella miinuksella!!! JA MINÄ SEKÄ VAUVA OLEMME VOINEET LOISTAVASTI :)

Minä olen ikävä kyllä nähnyt mitä toksoplasmoosi voi lapselle aiheuttaa :( Oikeasti vakava asia kyseessä. Totta on, että riski on erittäin pieni, mutta itse en ole sitä halunnut tieten tahtoen ottaa. Medium-pihvejä ehdin syödä myöhemminkin.

Minä en kerta kaikkiaan voi syödä pihviäni kuin mediumina, en edes raskaana! Minusta pihvi on pilalla jos se on paistettu täysin kypsäksi! Olen rv 17 ja torstaina viimeksi söin oikein hyvää pihviä Helsingin ravintolassa Mediumina.

Toksoplasmoosin aiheuttaja on Toxoplasma gondii -niminen alkueläin. Ihminen saa tartunnan infektoituneesta lihasta tai kissan ulosteista. Aikuisiällä saatu tartunta on imusolmuketurvotuksineen oireiltaan lievä, lähinnä nuhakuumeen kaltainen.

Taudin tärkein ilmenemismuoto on sikiön toksoplasmoosi, joka voi syntyä, kun nainen saa tartunnan odotusaikana. Tauti aiheuttaa sikiölle elinvaurioita. Suomessa syntyy vuosittain noin 50 synnynnäisen toksoplasmoositartunnan saanutta lasta, joista suurin osa on syntyessään oireettomia. Myöhemmin, 10–20 vuoden kuluessa, lähes kaikille ilmaantuu näkö-, kuulo- tai aivovaurioita. Jos tauti todetaan heti syntymän jälkeen, vammat voidaan välttää lääkityksellä. Toksoplasma voi aiheuttaa silmäinfektioita erityisesti immuunipuutteisilla potilailla. Tauti tunnistetaan vasta-ainetutkimuksella verikokeesta, ja se voidaan hoitaa toksoplasmaan tehoavalla antibiootilla.

Odotusaikana äidin on syytä välttää tartunnanlähteitä, kissoja ja raakaa tai huonosti kypsennettyä lihaa. Lihan toksoplasmat kuolevat hyvin keitettäessä tai paistettaessa. Suomalaisista äideistä kolmasosa on sairastanut toksoplasmoosin, mutta lämpimissä maissa lähes kaikki. Suomalaisen äidin tulisi noudattaa erityisen suurta varovaisuutta ulkomailla tai välttää kokonaan matkustamista maihin, jossa tartuntavaara on suuri.

Lähde: Terveyskirjasto, Lääkärikirja Duodecim

[QUOTE="emma";22511849]oon ite 5 kk raskaana ekaa kertaa, ja olen perusterve 25 vuotias ihminen ilman allergioita tai muita sairauksia, tupakanpolton ja viinan juomisen tietenkin lopetin heti kun testi näytti positiivista. Alkuun mietin minäkin vähän harkiten että mitäköhän tapahtuu jos syön ruokia "kielletyltä listalta"
mutta tulin siihen tulokseen että ennen kun ei ollut mitään tälläisiä listoja tai ruoka yms. rajoituksia raskaana oleville naisille niin syntyi enemmän terveitä lapsia kuin nykyään kun kaikki on niin ylisuojelevaista ja hysteeristä, johan siinä on isompi keskenmenon riski pelkästä stressistä johtuen jos mietit päivittäin mitä voit syödä ja tehdä....
Ja olen syönyt koko raskausaikani ajan ravintolassa käydessäni pihvin medium miinuksena! joskus jopa tilaan kahdella miinuksella!!! JA MINÄ SEKÄ VAUVA OLEMME VOINEET LOISTAVASTI :)[/QUOTE]

Mistä sä olet keksinyt, että naisille syntyi ennen vanhaa enemmän terveitä lapsia? Tai varmaan lukumäärällisesti syntyikin, kun lapsia syntyi ja kuoli niin paljon

Ennen vanhaan ei ollut suosituksia ja silloin, jos äiti sai listerian ja keskenmenon tai lapsesta tuli kehitysvammainen liiallisen A-vitamiinin takia, niin kyseessä oli "kohtalo" tai "Jumalan tahto", jolle ei vain voinut mitään.

Minä en kerta kaikkiaan voi syödä pihviäni kuin mediumina, en edes raskaana! Minusta pihvi on pilalla jos se on paistettu täysin kypsäksi! Olen rv 17 ja torstaina viimeksi söin oikein hyvää pihviä Helsingin ravintolassa Mediumina.

En minäkään tuhlaa hyvää lihaa kypsään pihviin vaan sitä varten olen raskausaikana syönyt muuta ruokaa kuin pihvejä. Onpahan mitä odottaa synnytyksen jälkeen.

[QUOTE="vierailija";22511933]Minä olen ikävä kyllä nähnyt mitä toksoplasmoosi voi lapselle aiheuttaa :( Oikeasti vakava asia kyseessä. Totta on, että riski on erittäin pieni, mutta itse en ole sitä halunnut tieten tahtoen ottaa. Medium-pihvejä ehdin syödä myöhemminkin.[/QUOTE]

juuri nàin. meillà seurataan raskausaikana kuukausittain mahdollista toxotilaa eli verikokein sità onko mahdollisesti saanut tartunnan (jollei heti ekassa kokeessa raskauden alussa ollut vasta-aineita) .

[QUOTE="suski";22512041]Mistä sä olet keksinyt, että naisille syntyi ennen vanhaa enemmän terveitä lapsia? Tai varmaan lukumäärällisesti syntyikin, kun lapsia syntyi ja kuoli niin paljon

Ennen vanhaan ei ollut suosituksia ja silloin, jos äiti sai listerian ja keskenmenon tai lapsesta tuli kehitysvammainen liiallisen A-vitamiinin takia, niin kyseessä oli "kohtalo" tai "Jumalan tahto", jolle ei vain voinut mitään.[/QUOTE]

Totta, lisäksi ennen vanhaan kehitysvammaiset lapset monesti vain suljettiin laitokseen ja asiasta ei muille puhuttu. Ehkä tästä mielikuva, että ennen näitä ollut vähemmän.

[QUOTE="kolmen äiti";22225179]Onpa typeriä vastauksia. Kyll äihan selvästi sanotaan, että odotusaikana pitää syödä KAIKKI LIHA KYPSENNETTYNÄ. Eli kyllä - medium pihvit kuuluu riskilistalle. Se, että joku pitää hysteerisenä listoje noudattamista niin voi pitää mölyt mahassaan.

Itselleni on aina ollut ihan sama, että miten kukakin tekee mutta itse olen noudattanut listoja ja ihan helvetisti on jäänyt syötävää siltikin. Moni kun täällä tuntuu kuvittelevan, että jos noudattaa niitä listoja niin ei voi syödä mitään. Mutta minulla kuuluu ruokavalioon muutakin kuin raaka liha ja kala, tuorejuustot, maksalaatikko ja pesemättömät hedelmät.[/QUOTE]

Kun se liha pannulle laitetaan niin se on kypsentämistä!!! Kypsyys-aste on sitten asia erikseen.

Yhteistyössä