sokerirasitustesti kaikille raskaana oleville

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tympii..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tympii..

Vieras
Neuvolassa sanottiin että kaikille raskaana oleville järjestetään sokerirasitustesti. Näin ainakin meidän kunnassa. Viime raskaudessa kaksi vuotta sitten ei tarvinnut mennä testiin muuta kuin jos pissanäytteessä on sokereita, eikä niitä ollut. Nytkin pissanäyte oli ihan puhdas mutta silti pitää mennä siihen testiin.
Ääh... Se kestääkin 2 tuntia. Miten siellä terveyskeskuksen aulassa istuskellessa saa 2 tuntia kulumaan... Eikä saa syödä 12 tuntiin ennen testiä eikä testin aikana. Varmaan sitten pyörryn tai oksennan, nälkä tulee niin herkästi ja huono olo jos pitää olla syömättä. Toivottavasti saa edes puolitoistavuotiaalle esikoiselle lapsenvahdin kun mies on kuitenkin töissä kun sinne testiin pitää mennä aamusta, esikoinen ei kyllä viihtyisi mukana monen tunnin terkkarireissua mutta jos ei saa ketään vahdiksi niin kai se on otettava mukaan.

Mä näen taas asian niin että hyvä kun haluavat varmistaa äidin ja lapsen terveydentilan. Tuo raskausdiabetes kun voi iskeä vaikka olisit normaalipainoinen eikä suvussasi olisi diabetestä.

Voi voi, kyllä onkin kova paikka... Kaksi kertaa itse käynyt ja hhyvin meni aika lehtiä lukiessa. Sun tulevan lapsen ja sinunkin parasta ajattelevat. Ihmisillä on isompiakin murheita... Voi kun murheet olis noin pieniä.

Voithan sinä ottaa sokeriseurannan ihan vapaaehtoisesti, ilman että käyt siellä kokeessa.

Niin minä tein, koska se sokerirasitus on minulle vaikea, ja kun keskustelin siitä lääkärin kanssa, niin ehdotin itse tätä menetelmää. Mulla on ollut niin isoja lapsia, eli neljä ja puoli kiloisia, että muuten sokerirasitus olisi tullut automaattisesti.

Nyt olen sitten mitannut viikossa kahtena päivänä paastoarvon ja kahtena päivänä tunti lounaan jälkeen -arvot, ja häikkiä oli vain kun sairastuin flunssaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Just. Hysteria sen kun lisääntyy :headwall:
Mä kieltäydyin edellisessä raskaudessa. Painoindeksin perusteella olisi pitänyt mennä, kun oli sen 25..

Itse joudun sukurasitteen takia ja piikille jouduin. Painoni oli normaali.

Onhan se hyvä mennä siihen.Kysy jos on mahdollista päästä huoneeseen lepäämään ja lukemaan tai katsomaan telkkaria siksi aikaa?
En tiedä päästävätkö mut jos mä vielä joskus olen raskaana niin meinaan kysyä...Se kaksi tuntii on ihan tuskaa istuu siellä aulassa.Minä ainakin olin niin huono vointinen sen ajan et apua...

tulipa maanantai aamuna käytyä ja tänään terkkari soitti, huomenna hakeen mittari kotiin. Kolmesta arvosta kaksi oli koholla, toinen 2 ja toinen kolme pykälää ja samantien seurantaan :( ja painoindeksi oli ennen raskautta 25. Ja terkkari sanoi itsekin, että rajat ovat tiukentuneet, jos nuo lukemat olisivat olleet edellisessä raskaudessa, ei olisi haitannut mitään. toisaalta hyvä, että huolehditaan/ seurataan, mutta kyllä mua kyrsiikin...

Ja aika kului oikein hyvin sukkakutileen kanssa :)

Alkuperäinen kirjoittaja jee jee:
Voi voi, kyllä onkin kova paikka... Kaksi kertaa itse käynyt ja hhyvin meni aika lehtiä lukiessa. Sun tulevan lapsen ja sinunkin parasta ajattelevat. Ihmisillä on isompiakin murheita... Voi kun murheet olis noin pieniä.

Tiedätkö, että ihmiset ovat erilaisia. Toisilta oikeasti menee taju siitä, että ei saa syödä raskaana ollessaan 12 tuntiin. Ja toisia ihan oikeasti oksettaa.
Jos sinusta oli mukavaa olla siellä kaksi tuntia lehtiä lukemassa, niin kaikki meistä eivät ole yhtä onnekkaita. Kokeilisit olla siellä rv36:lla makaamassa voimakkaan huimauksen ja pahoinvoinnin takia sen 3 tuntia terveyskeskuksen käytävällä. Siitä oli mukavuus aika kaukana...

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Kokeilisit olla siellä rv36:lla makaamassa voimakkaan huimauksen ja pahoinvoinnin takia sen 3 tuntia terveyskeskuksen käytävällä. Siitä oli mukavuus aika kaukana...

Väittikökukaan että se on MUKAVAA? Misi kaiken pitäisi aina olla niin MUKAVAA?

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mä kieltäydyin edellisessä raskaudessa. Painoindeksin perusteella olisi pitänyt mennä, kun oli sen 25..

Minä olen kanssa muutaman kerran joutunut sukurasitteen takia(isällä diabetes).Nyt viimeisimmän raskauden aikana kieltäydyin siitä.Paino normaali.Toki olisin mennyt jos olisi ollut virtsanäytteen perusteella mennä.

Kokeilisit olla siellä rv36:lla makaamassa voimakkaan huimauksen ja pahoinvoinnin takia sen 3 tuntia terveyskeskuksen käytävällä. Siitä oli mukavuus aika kaukana...

Kaipa se toinenkin totuus on ihan hyvä kertoa, jos joidenkin mielestä aika menee siellä rattoisasti lehtiä lukien ja sukkaa kutoen...

Se 2 tuntia siinä nyt lähinnä ärsyttää, ja syömättömyys. Ja se että jos joutuu ottamaan esikoisen mukaan niin sehän ei kahta tuntia paikallaan pysy, ohjeissa kun luki että kokeen aikana ei saa liikkua vaan pitää istua tai maata, niin miten siinä vahdit vilkasta taaperoa, ei ole ollenkaan varma että saan ketään lapsenvahdiksi klo 8 aamulla kun kaikki on töissä.

Tämä on ihan koko suomen käytäntö nykyään, että rasitukseen joutuu oli ylipainoa tai ei, tai pissassa sokeria. Ei se 2h ole 9kk odotuksessa kovinkaan pitkä aika jos sillä saa varmuuden ettei vauva ole 6kg kun on synnytyksen aika. Enkä ymmärrä miksi se on niin kauheaa suuremmalle osalle odottavista äideistä käydä se drinkki juomassa...voi voi pienet on murheet.

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Minä olen kanssa muutaman kerran joutunut sukurasitteen takia(isällä diabetes).Nyt viimeisimmän raskauden aikana kieltäydyin siitä.Paino normaali.Toki olisin mennyt jos olisi ollut virtsanäytteen perusteella mennä.

Näin mäkin sanoin, että jos jotain tulee niin tottakai menen. Mutta mitään ei tullut, olo oli loistava koko raskauden ja lapsi tasan 3kg.

Vali. vali, vali. Mua niin tympii kun tuosta sokerirasituksesta koko ajan valitetaan. Se nyt ei oikeesti oo kovin paha rasti siellä käydä! Ja pissassa ei välttämättä ole sokeria, vaikka olis RD. Ja vaikka ylipainosilla onkin suurempi riski tuohon sairastua, niin ihan hyvin normaalipainoset ja sita hoikemmatkin sen saattaa saada, kun se liittyy kuitenkin niin vahvasti myös raskaushormooneihin.

On se kuiten jossaki vaiheessa ollu mukavaa kun on lapsenkin saamassa.

Kaipa se toinenkin totuus on ihan hyvä kertoa, jos joidenkin mielestä aika menee siellä rattoisasti lehtiä lukien ja sukkaa kutoen...

Niin no kuluuhan seaika voivotellen ja oksennellenkin. Itse kyllä mielummin lueskelen.

Alkuperäinen kirjoittaja aargh:
Vali. vali, vali. Mua niin tympii kun tuosta sokerirasituksesta koko ajan valitetaan. Se nyt ei oikeesti oo kovin paha rasti siellä käydä!

Okei, pakko se on kai vaan luovuttaa ja tyytyä vaan ajattelemaan, että mukavaa puuhaahan se on ja siellähän käy ihan ilokseen, vaikka etukäteen sen turhaksi tietääkin.

Eikä siitäkään kannata valittaa, että lapsi päätti syntyä tuon neljä viikkoa etuajassa illalla sattumalta kun olin kitunut aamupäivän tuolla testeissä. Testitulokset kun tuli sitten viikon pästä, niin kai siitä pitää olla vaan kiitollinen että olivat negatiiviset.

Kun ei mistään saa valittaa. Pitää olla vaan tyytyväinen. I rest my case.