Sokeroimattomat hedelmä- ja marjasoseet, syövätkö muiden vauvat niitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jellonainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jellonainen

Aktiivinen jäsen
22.07.2007
13 143
3
36
Esikoisen vauva-aikaan kaikissa hedelmä- ja marjasoseissa oli lisättyä sokeria, keskimmäiselle löytyi jo jotain sokeroimattomia. Nyt niitä on hyllyt väärällään. Mutta vauva (8kk) ei niitä vain syö! Hirveät puistatukset saa ja maistaa ehkä pari lusikkaa, välipalaksi on turha kuvitella tarjoavansa. Äsken laitoin riisipuuroannoksen sekaan noin neljännespurkin aprikoosi-päärynäsosetta, ja ensimmäinen lusikallinen aiheutti puistatukset, eikä syönyt puurostaan kuin puolet, kun yleensä syö kaiken hyvällä ruokahalulla.

Pitääkö tässä alkaa itse lisätä hedelmäsokeria noihin soseisiin vai kuinka ne saisi vauvalle maistumaan? Periaatteessa olen sitä mieltä että hyvä että turhaa sokeria vältellään, mutta ei tämä näinkään toimi. Puuron kanssakin olisi hyvä tarjota jotain c-vitamiinipitoista, jotta puuron rauta imeytyisi paremmin. Ei vain onnistu.

Vauva 8 kk saattaa jo tykätä enemmän ihan perusruokamauista kuin hedelmistä... Meillä söi sokeroimattomia ihan hyvin pienenä, mutta kun pääsi lihan ja perunan makuun, ei enää marjat kelvanneet... :) Anna puuro puurona!

Lisää oikeita marjoja puuron sekaan, niistä ainakin saa vitamiinejä. Ja voihan hedelmiäkin itse soseuttaa.
Ei nuo nykyajan hedelmäsoseet kyllä enää oo yhtään niin hyviä, kun mitä ne ennen oli..
Ei meidänkään 7 kk poika tykkää läheskään kaikista niistä, vain muutama maku menee hyvin alas.

Syö. Hyvällä ruokahalulla. Olen molempia antanut, siis sokeroituja ja sokeroimattomia.
Yritän suosia sokeroimattomia.
Semperin hedelmäsoseet maistuu meidän 9kk ikäiselle erityisen hyvin. Ovat mielestäni tosi makeita ilman sitä lisättyä sokeriakin.

Huomasin muuten että Muksun soseet ovat muuten todella makeita, oikeita sokeripommeja.

Vanhempien lasten aikoihin soseissa oli vielä runsaasti sokeria, nuorimmaisen soseet olivat jo sokeroimattomia. Meillä molemmat ovat maistuneet yhtä hyvin, en ole huomannut mitään eroa.

Lihakasvissoseetmaistuvat neidille kyllä, niistä pitää paljon enemmän. Marjoja ei valitettavasti ole pakkasessa kuin ihan hitusen mustikkaa, ja kaupan hedelmiä en kovin mielellään pienelle anna koska vauvojen hedelmäsoseista tutkitaan torjunta-ainejäämät paljon tarkemmin kuin kokonaisista hedelmistä. Luomua tietenkin voisi suosia, mutta sitä pitäisi hakea 40 km:n päästä.

Toivottavasti tyttö ei ole perinyt minun persouttani makealle, sehän kuulemma on osittain periytyvääkin ***kauhistuttaa tytön tulevaisuus***

Yhteistyössä