Sormiruokailijat: Mitä sitten kun lapsi aina haluaa että häntä syötetään?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "meri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"meri"

Vieras
Meidän poika on 6kk-ikäisestä asti syönyt lähes kaiken ruoan sormiruokaillen, paitsi puuron, jonka alkoi kyllä syömään itse lusikalla 1v-iässä. Nyt poika on 1,5v-iässä oppinut puhumaan, tahtomaan ja pyytämään asioita, ja pyytää nykyään joka ruoalla, että "syyyytä", eikä suostu syömään itse. Ei kai siinä muuten mitään, mutta kun on jo tottunut siihen että saa itse syödä rauhassa kun lapsi syö itse, niin on turhauttavaa kun pitääkin nyt kaikki ruoat syöttää.

Onko muilla tällaisia kokemuksia ja vinkkejä aiheeseen?
 
Meillä kanssa 1,5v sormiruokailulla kiinteät aikanaan aloittanut muksu. On jo iät ja ajat syönyt itse hienosti lusikalla tai haarukalla mutta välillä haluaa että syötän. Silloin olen syöttänyt ja todennäköisesti seuraavalla kertaa haluaa taas syödä itse.
 
Lapsilla tulee näitä tälläisiä vaiheita että haluavat olla hetkellisesti taas ihan "pieniä", syötettäviä ja muutenkin vähän avuttomampia kuin mitä ovat. Olen ajatellut niin että se on ihan vaan lapsen tapa varmistaa huolenpidon jatkuvuus. Kyllä meidän lapset ainakin ovat tälläisen pienen "taantuman" jälkeen taas olleet reippaita ja huolehtineet itse ruokailuistaan ja muista.

Eli ei kai auta muuta kuin ottaa lusikka käteen ja ruokkia pientä jonkin aikaa, kyllä hän sitten taas itse tarttuu ruokailuvälineisiin kun on siihen valmis.
 
Nyökyttelen täällä edellisille kommenteille :)

Onko muuten jonkun pelkästään sormiruokaillut lapsi hoksannut pyytää syöttämistä? Meillä on 1v+ jonka suuhun ei ole kukaan koskaan laittanut ruokapöydässä mitään ruokaa (joskus olet tarjonnut mansikan suoraan pellolta suuhun tms.), ja jännityksellä odotan tuleeko hänelle syöttämisvaiheita. Mies on joskus halunnut "kokeilla vaan" syöttää lasta, mut kääntää pään pois tai nappaa lusikan omaan käteen.
 
Et syötä lasta jos se niin haluaa. Heität ne porkkananpalaset siihen pöydälle ja sanot että ruoka naamariin ja jos ei ½h kuluttua ole syönyt niin ruoka pois ja sitä tarjoillaan seuraavan kerran vasta illalla.
 

Yhteistyössä