Soseiden syöttämisestä 4-5 kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nimra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nimra

Vieras
Mä kyselen täällä taas näitä "tyhmiä", mutta miten te olette (jos olette ) niin syöttäneet vauvoillenne 4-5 kk iässä soseita eli lähinnä tarkoitan kellon aikaa ja määrää :D jos sais jotain vinkkiä :wave:

Aina noin lounasaikaan eli 11-12 aloitin hedelmä/marjasoseella. Ensin lusikallinen, seuraavana päivänä enemmän jne. Aika pian annoin syödä sen minkä itse syö. Äkkiä sen oppii huomaamaan, että kuinka paljon se syö kerralla.

En oo kauheesti kelloo vilkuillu, syötin 4kk ikäsenä ekojen päikkyjen jälkee ku oli nälkänen, söi n.1/2purkkia tai vajaan.
5kk iässä alotettii aamupuuro kun heräs aamulla, menee n.1dl sitte koitan tarjota 1-2xhdelmäsosetta päivässä sitä menee 1/2-1purkki(a) kerralla ja kerran tarjoon jotain kasvis/liha sosetta sitä menee n.1/2purkkia ja sitten vielä iltapuuro, vaihtelevalla menestyksellä vajaa desi.

Alotin aamupäivällä ja muutaman lusikallisen kerralla. sen takia aamusta et jos tulee vatsa vaivaa niin ei huua yöllä. ja sit muutaman päivän päästä iltapäivästä. Jos saan antaa yhen neuvon niin älä anna liian nopeesti liian montaa eri sosetta vaikka kuinka tuntuis et eihän nuista nyt mitään tuu. mut malta. helpompi on kuitenki lisätä niitä hitaasti kuin yrittää sit alkaa karsiin et mikähän allergisoi.

Mä mietin vain kun annetaan nyt päivällä kaksi kertaa perunaa ym "ei makeaa" ja aamusella on annettu riisipuuroa ihan muutamia lusikallisia (neuvolassa ohjeistettu ) ja sit illalla annan hedelmäsosetta. Sosetta menee kerralla noin 1 prk ja tässä olen vaan miettinyt, että pitäisikö antaa enemmän ? :snotty: Kun tuntuu, että tyttö kaipaa lisää kiinteää...jää maidon jälkeen hyvin ärtyneeksi eikä ole niin tyytyväinen kuin soseen jälkeen :whistle:

Lähinnä mietin noita aterioiden määriä ja kertoja päivässä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Näin tein...:
Aina noin lounasaikaan eli 11-12 aloitin hedelmä/marjasoseella. Ensin lusikallinen, seuraavana päivänä enemmän jne. Aika pian annoin syödä sen minkä itse syö. Äkkiä sen oppii huomaamaan, että kuinka paljon se syö kerralla.

Huono muisti..pakko muokata. Enhän mä aloittanu maistelua hedelmä/marjasoseella vaan perunaporkkanasoseella. Ekat makuannokset oli kaikki jotain kasvissoseita...vasta myöhemmin otin ns.makeat soseet käyttöön. Tämä siis siksi, että oppii ns. kunnon ruuan makuun. Ja hyvin meni "oppi" perille.

Parilla ekalla viikolla se taisi olla pari maistolusikallista kerran päivässä. Neljännellä viikolla tarjosin persikkaa ja jäbä söi heti purkin. Eli annoin sen mitä lapsi halusi. Tästä eteenpäin taisi syödä pari purkkia päivässä viidennellä kuulla.

Annoin heti alusta 4 krt /pvä tyyliin aamu-ja iltapuuro sekä sose keskipäivällä ja ilttapäivällä. Samalla imetin, koska lusikoiminen oli toki aluksi aika vaatimatonta. Vauva oli tyytyväinen. Tein porkkana- ja bataattisoseita omaan maitoon ja korvikkeseen ja vars. makeita soseita tajosin vain puuron kanssa, ajatuksena, ettei "iso ateria" olis makeaa tavaraa. Bataatti on esim. sen verran makeaa luonnostaa että se maistuu. Peruna voi mennä aluksi paljon huonommin.

Neuvolassa ainakin meille sanottiin että nyt 6kk iässä voi antaa sen 5 kertaa päivässä--että sen puoliin teillä on määrät ja kerrat jo aika hurjia.. meillä se 3 kertaa päivässä riitti tähän asti.

aloitin vähemmän makealla. Keitin perunaa, johon lisäsin vähän tuttelia. Kyllä taisin jo ekasyötöllä monta lusikallista syöttää, kun uppos niin hyvin. Seuraavalla viikolla porkkanaa,sitten parsaa ja bataattia.
Hedelmäsoseita olen syöttänyt vasta myöhemmin puuron seassa.
Nyt tyttö 7kk ja syö semmosen puoltoista desiä kerralla.

Niin ja kerran päivässä annan soseen ja illalla puuron.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
aloitin vähemmän makealla. Keitin perunaa, johon lisäsin vähän tuttelia. Kyllä taisin jo ekasyötöllä monta lusikallista syöttää, kun uppos niin hyvin. Seuraavalla viikolla porkkanaa,sitten parsaa ja bataattia.
Hedelmäsoseita olen syöttänyt vasta myöhemmin puuron seassa.
Nyt tyttö 7kk ja syö semmosen puoltoista desiä kerralla.

musta tää on jotenkin ihmeellistä... jos antaisin sit kerralla vähemmän ja muuttaisin niitä kertoja niin ei menis ne määrät niin isoiksi |O Täytyy neuvolastakin käydä kyselemässä, mutta sieltä on aika huonosti vastattu tähän kysymykseen.. :ashamed:

Yhteistyössä