sosetta/velliä 2,5kk ikäiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ÄmmÄ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin:
kirjoitustesi perusteella lapsesi saa liikaa maitoa.

niin. tämän minä jo tiedänkin. mikä olisi sinun ratkaisusi tähän? jos ei kerran sosetta/velliä "saa" antaa

Anna lapselle perunaa minkä olet korvikkeella laimentanut vellimäiseksi. Meillä poika lopetti maidon hotkimisen tuolla ohjeella. Meille lastenlääkäri suositteli perunaa ei vellejä.

No ei missään nimessä perunaa, ja vielä 2.5 kk ikäselle. Tulee vain tosi pahoja vatsanväänteitä ja itkuja. Perunaa voi kokeilla 4 kk -> jos silloinkaan sopii.

Parhaimmat täyttäjät on tosiaan itsetehdystä puurosta vellimäinen. Eli ostat lastenosastolta niissä kartonkipakkauksissa olevia lastenpuuroja alk. 4 kk -> ja niistä teet. Se täyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Mua alko nyt kiinnostaa tää kun meille sanottii neuvolasta et maissivelliä kun ei pitäis allergisoida, onko tosissaa parempi vaihtoehto tehä puuroo?

No on todellakin!! Maissi on melkeimpä pahinta, mitä vauvan suolistoon voi tunkea. Täysin sulamatonta ja erittäin korkea tärkkelyspitoisuus. Meidän vauvalle tuli niin kauheat vatsanväänteet kun sitä erehdyin ostamaan, että en koskisi siihen enkä muihinkaan 2 dl valmistetroihin pitkällä tikullakaan.

Hellin vatsalle on riisi. Semperin riisipuurossa on kaikki vitamiinit ja siitä saa tuhdin vellin.

no kylläpäs täällä ollaan nyt kaikki eri mieltä siitä millä pitää ja ei pidä aloittaa...
Huh. Vitst kun muistais millä vellillä esikoinen aloitti. Muistaakseni se oli ihan maissivelli. Kai.
Ja tiedän jos neuvolasta kysyy niin ei saa antaa muuta ku maitoa. huoh :(

ja vielä maissivellistä sen verran. että eikö se ole kuitenkin gluteiiniton kuten riisikin ja siksi hyvä vatsalle?

Siitä en tiedä, mutta jos välttämättä haluat kokeilla maissia, niin osta maissijauhetta ja tee sitä itse.

2 dl maissivelli tetrat ovat vain maustettua korviketta, ei sen tuhdimpaa eikä siis tuo helpotusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei missään nimessä perunaa, ja vielä 2.5 kk ikäselle. Tulee vain tosi pahoja vatsanväänteitä ja itkuja. Perunaa voi kokeilla 4 kk -> jos silloinkaan sopii.

Parhaimmat täyttäjät on tosiaan itsetehdystä puurosta vellimäinen. Eli ostat lastenosastolta niissä kartonkipakkauksissa olevia lastenpuuroja alk. 4 kk -> ja niistä teet. Se täyttää.

Ihme lastenlääkäri oli kun suositteli perunaa ja sinä ilmeisesti häntä viisaampana osaat sitten sanoa mikä on parasta, Osta puuroa kaupasta :)
Itse kyllä luottaisin ennemmin lastenlääkärin neuvoon kuin sinun.
meillä pojalle ei tullut mitään ongelmia perunasta joten sopi hienosti. Loppui nalkähuudot ja maidon litkimiset siihen. Poika on tosi tyytyväinen.

Kerroppa nyt sitten mikä siinä perunassa sinua mättää?

Mä alotin kiinteet suunnilleen tuon ikäisenä.Meillä toki otettiin vain tissiä koska korvikemaidot ja vellit ei kelvannu.Ja lapsi oli nälkäinen.Ja mun mielestä voit íhan hyvin antaa kiinteitä

Kyse ei ole elämästä ja kuolemasta ja suositukset ovat muuttuneet ja tulevat muuttumaan joka asiassa. Kokeile mitä kokeilet ja jos ei sovi, kokeile muuta! Ei lapsen ruokinnankaan tarvitse olla viimeisen päälle mitään ravintoterapiaa, et sä nyt kuitenkaan ole vauvalle mitään lihapataa tai kaalikääryleitä antamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja marianne:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin:
kirjoitustesi perusteella lapsesi saa liikaa maitoa.

niin. tämän minä jo tiedänkin. mikä olisi sinun ratkaisusi tähän? jos ei kerran sosetta/velliä "saa" antaa

Anna lapselle perunaa minkä olet korvikkeella laimentanut vellimäiseksi. Meillä poika lopetti maidon hotkimisen tuolla ohjeella. Meille lastenlääkäri suositteli perunaa ei vellejä.

Sillä ei ole nälkä,itkun syy on joku muu

On se kumma, kun tavispulliaisäiti on nykyään ravitsemusterapeutimpi kuin ravitsemusterapeutti itse. "Syötä perunaa!" "eikun riisivelliä" "Eikun maissia" "Eikun, eikun eikun!!"

Tosiaan itse samassa jamassa kuin aloittaja, että poika syö rajattomasti parin tunnin välein ja itkee nälkäänsä koko ajan ( JA KYLLÄ, EROTAN KYLLÄ NÄLKÄITKUN, että sen suhteen besserwisserit älköön vaivautuko). Kaveri on ollut maailman tyytyväisin vauveli miltei tähän asti, mutta on nyt 2,5 kk ja juo maitoa yli äyräiden ja puklaa läpi päivän. Nutrician Omneota suositeltiin neuvolasta kokeiltavaksi pieremistä ja puklaamista vastaan, mutta vauva ei suostu sitä syömään, joten se siitä. Nälkääkö vauvan siis nyt pitää nähdä se "VAIN" kaksi viikkoa, koska pitää väen vängällä saada se 3 kk:n pyhä rajapyykki rikki!? Voi hyvää päivää!!

Tuntuu, että imetysvouhotuksen myötä monelta äidiltä on hälvennyt todellisuudentajua ja hokevat sitä rintamaitomantraansa kuin transsista, yh-tään huomioimatta, että kaikki ovat erilaisia, niin äidit kuin vauvatkin. Voi kunpa olisinkin palkintolypsylehmä, ja rintamaito olisi riittänyt suosituksen mukaisesti 4 kk asti! Vaan en ole. Eikä ole moni muukaan. Joten turha hypermaitomamojen on tässä syyllistää muita siitä. Piste. Loppu.

Haimme tänään kaupasta maissivelliä (ai kamala!!!!), perunaporkkanavelliä (ui hirveetä!!!), perunaporkkanasosetta ja perunabroccolisosetta. Ja meinaan myös muussata perunaa ihan omin pikku kätösinkin korvikkeeseen. Huomenna soitan neuvolaan ja kysyn ohjeita, sillä itse en ainakaan kestä katsoa pikkuihmisen pahaa oloa ja kuunnella nälkäitkua, en edes "vain" 2 viikkoa.

Mua alko nyt kiinnostaa tää kun meille sanottii neuvolasta et maissivelliä kun ei pitäis allergisoida, onko tosissaa parempi vaihtoehto tehä puuroo?

Gluteiinittomilla maissi ja riisivelleillä on meidän lapset aloitelleet 2kk iässä ja kelleen ei tullu vatta oireita ja terveitä lapsia niistä kasvoi.:)
Risenta riisijauhosta kannattaa itse tehdä velli siellä on ohjekin pussin kyljessä, nesteenä äidinmaidonkorvike, valmistusaika 2-3min, ei lisäaineita, ja saa sen paksuista kun itse haluaa...kaupanvellit on ihan p*skaa...

meillä aloitettiin velli ja soseet 2,5kk iässä. soseita kerran päivässä ja velliä ensin kerran päivässä ja sit aamua iltaa. Vauvan munuaisille ei ole hyväksi ylittää hirveesti tuota yli litran päivä annosta. Ja tosiaan jos vauva syö ja vatsa kestää niin eihän tähänkään päivään mennessä nykyaikuiset ole siitä menneet rikki että ovat vastasyntyneestä syöneet banaania, pullamössöä jne. Kyllä nää nyky vauvaruuat on sen verran lempeitä, että mä en ainakaan viitsi" kituutta" lasta :) JA TÄMÄ MUN MIELIPIDE :D kohta alkaa hirvee sadattelu :) meillä neuvolassa eivät tuumineet mitään kun sanoin 3kk neuvolassa että miten meillä syödään.

Senkun aloitat vaan, mutta alota soseilla, velleistä ei ole mitään hyötyä (ainakaan meillä). Me aloitettiin viikkoa ennen kun täytti 3kk, sen takia, koska oli myös isokokoinen miekkonen 7kg ja 65cm ja söi 2l maitoa päivässä. Joten meitä kehoitettiin jo antamaan soseita + vellejä. Aloitettiin perunalla ja melkein samaan aikaan (oisko ollu seuraava pv) luumu, ihan vaan sillä, koska tietty tulee ummetus vahvasta ruuasta, niin luumu saa vatsan toimimaan. Nykyään meillä on ainakin toistaseks ihan terve 5kk. Eikä kannata täällä palstalla kysellä näiltä mammoilta, saat vaan haukkuja tm. Ei nää täällä ota huomioon sitä, että vauvat on yksilöitä tai muuta.. Joten jos epäröit, varmista asia vielä neuvolasta ja aloita sitten.

Mulle on annettu 2 vkon iästä appelsiinimehua ja porkkanaraastetta!!!! Eikä musta tämän erikoisempi ole tullut. Suosituksset vaihtelee eri vuosikymmeninä, mutta omaa järkeä saa käyttää. Jos lapsi kestää velliä tai sosetta, niin ei siitä mitään muuta haittaa ole.

kaikkee kakkaa täällä jauhetaan kyllä saa antaa jos tuntuu ettei maito riitä. minulla keskonen jolle piti antaa ruokaa jo 1kkden ikäisenä lasketusta ajasta.ja niillä on tunnetusti enemmän ongelmia suoliston kanssa.

Yhteistyössä