Sosiaalijärjestön pääsihteeri vaatii: Ei vauvoja supermarketteihin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh-mutsi kiittää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ts. että vauva on osa perhettä heti, eikä perhe uhraudu mukamas vauvan hyvinvoinnin vuoksi ja lakkaa elämästä elämäänsä. Eri asia sitten nämä intiaan reppumatkaavat äidit...
Miksi Intiaan reppumatkaavat äidit sitten ovat eri asia? Miksi vauvan kanssa saa ja pitää mennä muskariin, supermarkettiin, Mantan lakitukseen, vauvakinoon - mutta jos on tekemässä jotakin, mitä suurin osa ei tee, on eri asia?

Ai miten niin vauvan kustannuksella? Kenenkäs kustannuksella sitten huviteltaisiin, jos mentäisiin sinne elokuviin ilman lasta? Entäs perhekerhot ja -kahvilat sitten? Onhan se nyt kauheaa jos lasta käytetään tekosyynä kahvitteluun? Miksei vauva saisi tarjota äidilleen virkistäytymishetkeä? Pitääkö lapsen kanssa pelkästään kärsiä?

Olisihan ollut aikamoinen vuosi minullakin, jos vauvan kanssa en olisi mennyt perhekerhoon, käynyt ystävien kanssa kahvilla vauva mukana, kauppaan oltaisiin menty aina erikseen joko mies tai minä, ei koskaan koko perhe... laivareissu olisi jäänyt välistä, moni ravintolareissu.

Kotona vaan sitten. Hmph.

Minä olin poikkeuksellisen "kiinni" vauvassani koko ensimmäisen vuoden. En käynyt oikeastaan missään ilman lasta, pisin aika koko ekana vuonna ilman lasta taisi olla pari tuntia. Jos joku olisi tullut tuohon sanomaan, että en saa edes kaupassa käydä tai äitikavereiden kanssa kahvilla, niin olisi varmaan pää hajonnut, jos sitäkin olisin vielä yrittänyt toteuttaa.

Omassa vauvassani en huomannut suurta eroa oltiinko oltu enemmän kaupungilla vai paljon kotosalla. Sen sijaan sairaalassa oleminen näkyi jälkikäteen vauvassa negatiivisesti, vaikka siellä ei mitään hirveästi olisikaan tapahtunut.

Jotain rajaa tuossa vanhempien elämän rajoittamisessa vauvan vuoksi. On hyvä, että vanhemmat keskittyvät lapseen ja ottavat tämän huomioon. Mutta eivät äidit voi eristäytyä neljän seinän sisälle, kaikilla ei ole mahdollisuutta jättää lasta edes isän kanssa kovin usein. Ja monet haluavat olla yhdessä koko perheellä. Meidän tapauksessamme vauva stressaantui enemmän minun poissaolostani kuin minun kanssani kaupungilla olosta. Olisi varmaan siis pitänyt olla vähintään eka vuosi kotona ja kävellä yksin metsässä vauvan kanssa, jotta kukaan ei olisi stressaantunut. Paitsi äiti ollut valmis lataamolle.

Elokuviin en menisi vauvan kanssa, mutta supermarkettiin kylläkin.. Voisihan isi jäädä sitten lasta hoitamaan joskus ja ruuhkaisimpina päivinä, mutten kyllä ymmärrä mitä vilkkuvia valoja kaupassa muka on.. Ääntä voi olla, muttei supermarketeissakaan mitään huudatusta ole. Ja vauvan kanssa voi käydä kaupassa päivällä, kun on vähemmän asiakkaita.

Ja eikai niitä kauppareissuja nyt jokapäivä tehdä, tai sinne jäädä asumaan! :D Paljon vahingollisemmaksi lapselle koen äitien keskenään tekemät kokopäiväshoppailut, kierrellään parista tunnista koko päivään kauppoja vauva(t) mukana.. Sekin tietysti ok, jos ei nyt kauheen kauaa siellä kaupungilla tahi ostarilla notkuta :D

Tuosta olen samaa mieltä, että en voi ymmärtää noita äitejä jotka nutkuvat ihan pienienkin vauvojen kanssa jossain ostoskeskuksessa kokopäivän ja vauva on tietysti turvakaukalossa joka on kiinnitetty rattaisiin...

Mun mielestä tuossa ap:n linkittämässä jutussa oli hassua tuo ettei vauvaa saisi viedä supermarkettiin? eihän sielä ole edes kovin meluista (meillä on usein kotonakin kovempi meteli) ja ei sielä mitkään valot vilku, lisäksi tuskin kukaan tuntia kauempaa jaksaa jossain cittarissa pyöriä.
Tuosta olen samaa mieltä että lätkämatsit, sirkukset ja festarit eivät TODELLAKAAN ole vauvan paikkoja!

Tämä oli aivan odotettavissa. Ensin kiellettiin lapset lennoilla ja hotelleissa, sitten joissakin kauppakeskuksissa; seuraavaksi kieltoja tulee leffateattereihin, urheilutapahtumiin, ravintoloihin, kauppoihin, juniin, linja-autoihin, puistoihin jne.

Jaahas, vai tällaista tällä kertaa :D Mitenkähän perhe mahtaa sitten saada ruokansa jos on vain pakko ottaa se vauvakin mukaan että kauppaan pääsee? Vai saako vauvan siinä tapauksessa jättää yksin kotiin nukkumaan? Eipähän ainakaan häiriinny melusta eikä hyppää basillit kimppuun? Sallikaa mun nauraa. Kaikkia urpoja sitä laukoo elämän "viisauksia". Öhöm.

Mun puolesta päiväkoditkin voisi kieltää. Ne on sellaisia möly ja basillipesiä. Koulutkin voisi kieltää. Koko ajan meilläkin sairastellaan kun pöpöt siellä tarttuu. Jos sais vaikka maata lapset kotonaan sinne 18-vuotiaaksi asti?

Varmaan sillä on ajateltu lapsettomia ihmisiä, ettei lapsia saa viedä kauppaan. Itsellä ainakin pinna kiristyy, jos joutuu kuuntelemaan jonkun kakaran rääyntää. Itse en myös tajua, että miksi lapsi tarvitsee viedä elokuviin katsomaan jotain elokuvaa, joka ei sovellu häne ikäiselleen. Kommenteista päätellen lapsi näyttää olevan teille jonkin lainen kärsimys tai este. Itse ajattelen, että jos lapsia joskus hommaan niin en pidä heitä rangasituksena vaan jonain joka tuo iloa, ei sellaisena, että sitä pitää paeta ollakseen iloinen.

Yhteistyössä