Sosiaalijärjestön pääsihteeri vaatii: Ei vauvoja supermarketteihin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ole yh ja hoitoapu on kilsan päässä. Olen huvittunut siitä, miten pöljiä foliohattutätejä sitä maa päällään kantaa.

En ole koskaan nähnyt ketään foliohattu päässä,mutta kerrohan terveisiä,kun sinä kerta näet niitä niin paljon :) mä meen nyt saunaan,enkä laita edes saunahattua päähäni :) sä voit jäädä miettiin et saunonko sen takia et pöpöt kuolee musta vai muutenko vaan :D

No sanokaapa sitten syy miksi ne vauvat pitäisi sinne ostoskeskuksiin viedä? En tässä tarkoita ettenkö olisi itse vienyt jne mutta onko se pakollista viedä vauva ostoskeskuksiin eikä vanhemmat pysty muuten sitä lyhyttä aikaa olemaan/järjestämään asioita toisin?

Miksi pitäisi?
Neurologisesti terveet vauvat ei kärsi siitä että elämässään on impulsseja.
Impulssittomuudesta ja turvattomuudesta sen sijaan kärsivät.

Ja tuo elokuvajuttu... loukkaus vauvojen tervettä perhe-elä'mää ja onnellista lapsuutta kohtaan. Vauva-aika ei ole mitään "lusimista" vaan rikas elämänvaihe koko perheelle.

Eri asia erityislasten kanssa.
Silloin mennään heidän ehdoillaan.

:)

[QUOTE="vieras";26205897]Tota noin... Riski saada joku tauti kyläillessä on aikaslailla sama kun että saisi sen kaupasta :D Ja ei, minä en hengaile ostoskeskuksissa, vaan nimenomaan kyläilen ja kutsun muita kylään meille. Nään paljon ihmisiä ja teen asioita. Käyn myös juurikin siellä kaupassa, koska mies on komennuksella ulkomailla, ja minun täytyy ostaa sitä ruokaa kotiin. En todellakaan vaivaa kavereita ja sukulaisia sillä, että passittaisin heidät käymään puolestani kaupassa, voin varsin hyvin hoitaa asian itse :D Vauvani ei mitään tautia sieltä kopasta saa.
Ja ei, se ei ole mielestäni kaukaa haettua puhua itsemurhasta tässä yhteydessä. Koko ajan tulee lisää tutkimuksia joiden mukaan äiti ei saisi tehdä jotakin. Milloin ei saa mennä töihin ja lasta ei saa laittaa tarhaan. Milloin ei saa käydä kaupassa kun lapsi jopa (hui!) näkee muita ihmisiä, ja milloin lasta ei saa laittaa hoitoon kun se vaurioituu siitä henkisesti. Tämä kaikki kärjistettynä toki, mutta idean varmaan tajusit.[/QUOTE]ei kyllä todellakaan ole sama pöpöjen kannalta kyläily kun se että lähtee ostoskeskukseen. Ei tässä ole ketään syyllistettykkään joka joskus ja harvoin käy jos tarve vaatii. Vaan että ei kai siinä mitään järkeä ole huvikseen vauvan kanssa siellä pyörimässä. Tässä tarkoitettiin varmasti sitä?

Tuskin kukaan kieltää noita mainitsemiasi asioita :O ja kyllä silloin on jotain muuta vikaa päässä jos tuollaiset saa ajattelemaan itsemurhaa. Enemmän tämä suoritusyhteiskunta ajaa itsemurhan partaalle se että ei pysty tekemään kaikki kaikkea mitä vaaditaan. Ei se varmaan itsemurhaa aiheuta jos tekee niinkuin itselle ja omalle perheelle parhaaksi.

Ei kotona tarvitsekkaan ahdistua. Vaan nimenomaan käydä kylässä. Mutta aika moni lähtee täyttään tyhjyyttä sinne ostoskeskuksiin. Kaikkea tarvii olla mutta sitten kuitenkin tyhjä olo. En nyt tähän asiaan liittäisi mitään itsemurhia on jo aika kaukaa haettua.

Mä oisin tullu hulluks, jos en ois lähteny kauppaan vaavin kans. Mitä sä himas 24 h kökit ? Ei kai kukaan nyt vuotta himas neljän seinän sisällä ole? Ja entä jos ei ole ketään kenen luona käydä kylässä päivällä? Ns. normaalit ihmiset ovat silloin töissä jne.. Ja yleensä ne mist meijä lapsi on saanu tartuntoi on just ollu ns. perhekerhot, jotka pitäs olla suunniteltu PIENILLE lapsille. Se on hyvä vaan, jos lapsi vähä karaistuu. Ei sitä joka päivä kuitenkaan huitele missää kaupois tai elokuvis. Mä oon ite usis ja enkä kyl tosiaankaan oo kokenu täyttäväni mitään tyhjyyttä käymäl kaupois :) Enempi ehkä yksinäisyyttä.. Tyhjyys ja yksinäisyys ovat kaksi eri asiaa!

Mulla oli vauva kaupassa kantorepussa kun vauva oli 12vrk, kotiutui 10vrk:n iässä, keskonen kun oli. Nyt terve 9kk ikäinen vesseli. Kauheeta olis olla sisätiloissa sen ekat 3kk... Kesällä vielä syntyi, ja kämppä kuuma kun pätsi, hulluksihan sitä olis tullut neljän seinän sisällä!

Minä en katso tarpeelliseksi lähteä jääkiekkomatsiin tai elokuviin vauvan kanssa, mutta kyllä supermarketeissa on vähän niin kuin pakkokin käydä. Eipä tuo omani ole vielä kärsivän tuosta näyttänyt...

[QUOTE="vieras";26206040]Minä en katso tarpeelliseksi lähteä jääkiekkomatsiin tai elokuviin vauvan kanssa, mutta kyllä supermarketeissa on vähän niin kuin pakkokin käydä. Eipä tuo omani ole vielä kärsivän tuosta näyttänyt...[/QUOTE]

Ei se vauva niistä ekoistakaan kärsisi, jos ne äitinsä hyvinvointia ja arjen jaksuutaan lisäisi.

Tuntuu hassulta tuo kommentti. Ei ole täti tainnut asiaa loppuun asti ajatella. Kaikki vauvat ovat meillä ihan terveinä säilyneet ostosmarkettien vilinästä huolimatta. Vaikka ovatkin ihan sylissä kulkeneet ja heitä ihmiset ovat ohi mennessään tervehtineet. Ja mukavaa ajanviettoahan tuo vauvakino kuulostaa olevan. Parempihan sen lapsen on sitä iloisen äidin maitoa lipitellä kuin yksinäisyydestä stressaantuneen. Ihanaa, kun joku on keksinyt sellaisenkin sosiaalisen ajanvietteen. Kyllä meillä kotonakin lapsi saa ihan tarpeeksi kuulla kovia ääniä ja näkee vilinää. Ja koululaiset tuovat niitä tarpeellisia ö-vitamiineja vauvoillekin. Vilinästä nuo allergioiden vuoksi vatsavaivojaan potevat vauvat ovat nauttineet. Mitä enemmän vilinää ja ääniä ihmeteltävänä ympärillä, sitä parempi. :)

Mä oisin tullu hulluks, jos en ois lähteny kauppaan vaavin kans. Mitä sä himas 24 h kökit ? Ei kai kukaan nyt vuotta himas neljän seinän sisällä ole? Ja entä jos ei ole ketään kenen luona käydä kylässä päivällä? Ns. normaalit ihmiset ovat silloin töissä jne.. Ja yleensä ne mist meijä lapsi on saanu tartuntoi on just ollu ns. perhekerhot, jotka pitäs olla suunniteltu PIENILLE lapsille. Se on hyvä vaan, jos lapsi vähä karaistuu. Ei sitä joka päivä kuitenkaan huitele missää kaupois tai elokuvis. Mä oon ite usis ja enkä kyl tosiaankaan oo kokenu täyttäväni mitään tyhjyyttä käymäl kaupois :) Enempi ehkä yksinäisyyttä.. Tyhjyys ja yksinäisyys ovat kaksi eri asiaa!
Eikö silloin aika tyhjää ole jos on yksinäinen? ;) ehkä tässä nyt kuitenkin tarkoitetaan sitä että jos vaikka korvataan ulkoilut sillä että pyöritään ostoskeskuksissa niin se ei ole vaan vauvalle hyvästä. Siis vähän sama kuin monessa asiassa että kohtuus pitää muistaa. Vauva muuttaa kuitenkin elämää sen lyhyen ajan niin silloin varmasti voi luopua jostain sen takia. Mutta voi edelleen kuitenkin käydä ostoksilla ja elokuvissa. Kohtuudella. Ja tietenkin huonosti nukkuvalle vauvalle ei ole suositeltavaa niin ymmärsin.

On ihan saada ihmiset miettimään lasten viemistä marketeihin. Marketeissa näkee joskus niin pieniä vauvoja, että vanhemmat ovat kai kotimatkalla synnäriltä kotiin. Sääliksi käy niitä vauvoja.

[QUOTE="vieras";26206186]On ihan saada ihmiset miettimään lasten viemistä marketeihin. Marketeissa näkee joskus niin pieniä vauvoja, että vanhemmat ovat kai kotimatkalla synnäriltä kotiin. Sääliksi käy niitä vauvoja.[/QUOTE]
Aivan. Mun mielestä koko hemmetin eläniinkuinennenvauvaahössötys saisi loppua. Pitäisi olla viikko synnytyksen jälkeen omissa mitoissa shoppaamassa,kuntosalilla käydä ties missä. Äidin hyvinvoinnin vuoksi? Miski äitien pahoinvointi on vaan lisääntynyt vaikka menoja ja ostoskeskuksia uusia on kohta joka kulmalla. Miksi se hyvinvointi löytyy vaan noista asioista. Sitten vielä media korostaa näitä superäitejä.

:laugh:

Kai tämän mielipiteen omaava henkilö on valmis käymään kaupassa kaikille naapureissaan ja lähistöllä asuville vauvaperheille ettei niiden itse tarvi mennä? Kelpais kyllä mulle sellanen palvelu, varsinkin jos hän vielä maksaiski ne ostokset itse :D

Miksi pitäisi?
Neurologisesti terveet vauvat ei kärsi siitä että elämässään on impulsseja.
Impulssittomuudesta ja turvattomuudesta sen sijaan kärsivät.

Ja tuo elokuvajuttu... loukkaus vauvojen tervettä perhe-elä'mää ja onnellista lapsuutta kohtaan. Vauva-aika ei ole mitään "lusimista" vaan rikas elämänvaihe koko perheelle.

Eri asia erityislasten kanssa.
Silloin mennään heidän ehdoillaan.

Lapsen ehdoilla menisin itse oli he erityisiä tai eivät, lapset kun jokatapauksessa ovat erilaisia, joku on herkempi äänille kuin toinen toinen kokee kirkkaan marketin valoympäristön epämiellyttävänä. Väkisin en veisi lasta johonkin josta hän ei selvästikkään pidä ja joka voi ongelmitta jättää väliin tai vaihtaa lapsenkin kannalta mielluttävämpään paikkaan/tapaan. Joskus on toki tilanteita että on pakko tehdä asioita joista kaikki esim. lapsi ei pidä.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Missä sen vauvan kanssa sit pitäisi käydä, jos ei saa edes ostariin ottaa bakteerien kammossa?

-vauvamuskarit ne vasta meluisia paikkoja onkin ja bakteerit vaihtuu, kun helistimet on toisten suussa
-samoin avoimessa paivakodissa tai perhekahvilassa bakteerit tarttuu vielä paremmin kuin suojassa vaunuissa kaupassa
-kadut on täynnä hiekkaa ja asfalttipolyä
-puistoissa on siitenpolyä

Minne siis mennä? Vauva hermostuu kotona, jos pitää tuijotella seiniä.

[QUOTE="nainen";26206502]Missä sen vauvan kanssa sit pitäisi käydä, jos ei saa edes ostariin ottaa bakteerien kammossa?

-vauvamuskarit ne vasta meluisia paikkoja onkin ja bakteerit vaihtuu, kun helistimet on toisten suussa
-samoin avoimessa paivakodissa tai perhekahvilassa bakteerit tarttuu vielä paremmin kuin suojassa vaunuissa kaupassa
-kadut on täynnä hiekkaa ja asfalttipolyä
-puistoissa on siitenpolyä

Minne siis mennä? Vauva hermostuu kotona, jos pitää tuijotella seiniä.[/QUOTE]tarkoitat varmaan että äiti hermostuu? Vauva ei virikkeitä tarvitse.

Me ollaan jatkettu ihan normaalia elämää vauvoista huolimatta. Eli käyty vaikkapa ostoskeskuksessa, yms. 10 päivän ikäisiä olivat kumpainenkin, kun ostoskeskukseen lähdettiin ekaa kertaa.

Univaikeuksia ja levottomuutta on siis varmaan tiedossa, mutta missähän vaiheessa ne alkaa, kun nuo lapset on kuitenkin jo 6 v & 8 v?

Ei se vauva niistä ekoistakaan kärsisi, jos ne äitinsä hyvinvointia ja arjen jaksuutaan lisäisi.

Noin sen näkisin. Itse en lätkästä välitä eikä vauvan kanssa elokuvissa käyminen tunnu omalta jutulta (minulle nuo leffareissut on aikuisten tai vaikka isompien kummilasten kanssa vietettyä aikaa, ilman sitä vastuuta vauvasta). Mutta jos nuo kiinnostaisivat niin miksikäs ei.

Meillä on pienten vauvojen kanssa käyty kauppakeskuksissa, ravintoloissa, konserteissa ja erilaisissa yleisöjuhlissa, matkustettu lentokoneella ja laivalla jne. Sen mukaan mikä on tuntunut hauskalta ja arkea piristävältä. Kotona vauvan kanssa olo on itselleni ainakin tarjonnut ihanan vapauden liikkua, nähdä ihmisiä ja tehdä kaikkea kivaa. Mielummin otan siitä sen ilon irti kuin pakottaudun jäämään kotiin - jos mikään omassa tai vauvan voinnissa ei sitä vaadi.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Jaa, no mä oon kyllä pyörinyt ostoskeskukset, kaupungit ja ruoka-kaupat vauvojen kanssa.
Kuopus oli 6 pv kun mentiin hulluille päiville jne. En väitä että se olisi tarpeellista, mutta en myöskään näe syytä että miksi ei?
Vauva on hyvin suojassa vaunuissaan, ja kyllä niitä pöpöjä jokatapauksessa tulee joka paikasta, jos on tullakseen. Vai pitäisikö isommat lapsetkin eristää muusta maailmasta lunmpwrheeseen tulee vauva.

...Ja ei muuten olla sairasteltu juuri yhtään

Lapsen ehdoilla menisin itse oli he erityisiä tai eivät, lapset kun jokatapauksessa ovat erilaisia, joku on herkempi äänille kuin toinen toinen kokee kirkkaan marketin valoympäristön epämiellyttävänä. Väkisin en veisi lasta johonkin josta hän ei selvästikkään pidä ja joka voi ongelmitta jättää väliin tai vaihtaa lapsenkin kannalta mielluttävämpään paikkaan/tapaan. Joskus on toki tilanteita että on pakko tehdä asioita joista kaikki esim. lapsi ei pidä.

Aivan näin.
Ja suurin osa (kaikki?) terveistä lapsista ei normielämän impulsseista kärsi vaan pikemminkin nauttii.

Minulla oli aikoinaan valoherkkä erityislapsenlapsi joka RAKASTI ostosreissuja, koska parkkihallivalot /valon ja varjon vaihtelu) olivat hänelle suuri nautinto.
Jokaiselle siis itsensä mukaan.

[QUOTE="vieras";26206186]On ihan saada ihmiset miettimään lasten viemistä marketeihin. Marketeissa näkee joskus niin pieniä vauvoja, että vanhemmat ovat kai kotimatkalla synnäriltä kotiin. Sääliksi käy niitä vauvoja.[/QUOTE]

Miksi?
vanhempansa vievät ruokaa kotiin jotta arki ja imetys onnistuisi.
Mitä säälittävää siinä on?

Miksi?
vanhempansa vievät ruokaa kotiin jotta arki ja imetys onnistuisi.
Mitä säälittävää siinä on?

Täällä on ihan mahdoton keskustella mistään! Aina on sivutolkulla kuinka vein vauvani kauppaan kun oli pakko hakea maitoa. Kun tässä ei ihan varmana tarkoiteta sitä. Vaan ehkä sellaista ajanviettoa siellä kaupoissa. Siis että pyöritään vaikkei tarvisi ja sitten lapsi on levoton, melun yms takia. Ja että näin tehdään usein ei esim kerran parissa kk.

Täällä on ihan mahdoton keskustella mistään! Aina on sivutolkulla kuinka vein vauvani kauppaan kun oli pakko hakea maitoa. Kun tässä ei ihan varmana tarkoiteta sitä. Vaan ehkä sellaista ajanviettoa siellä kaupoissa. Siis että pyöritään vaikkei tarvisi ja sitten lapsi on levoton, melun yms takia. Ja että näin tehdään usein ei esim kerran parissa kk.
Ja mitä pahaa siinä sitten on? :)

Tietty jos vauva siitä kärsii...mutta ei meillä ainakaan oo vauvat, taaperot tahi leikki-ikäiset shoppailusta kärsineet.

Eikö silloin aika tyhjää ole jos on yksinäinen? ;) ehkä tässä nyt kuitenkin tarkoitetaan sitä että jos vaikka korvataan ulkoilut sillä että pyöritään ostoskeskuksissa niin se ei ole vaan vauvalle hyvästä. Siis vähän sama kuin monessa asiassa että kohtuus pitää muistaa. Vauva muuttaa kuitenkin elämää sen lyhyen ajan niin silloin varmasti voi luopua jostain sen takia. Mutta voi edelleen kuitenkin käydä ostoksilla ja elokuvissa. Kohtuudella. Ja tietenkin huonosti nukkuvalle vauvalle ei ole suositeltavaa niin ymmärsin.

Jos vauva nukkuu huonosti, niin lisärangaistukseksi vanhemmille vielä kotonapysymispakko?

Ei se huonounisuus yleensä mistään ulkopuolisista virikkeistä johdu, vaan johtuu usein ihan fyysisistä vaivoista, joihin virikkeellinen ympäristö voi tuoda lapselle jopa väliaikaista helpotusta.

Yhteistyössä